Cztery wnioski, jeden raport WHO. Skąd pochodzi koronawirus?

Targ w Wuhan przed wybuchem pandemii. Fot. YT/TechRo-Hit
Science News / tkb

Raport WHO opublikowany 30 marca dał więcej pytań niż odpowiedzi. Powstało kilka hipotez odnośnie transmisji wirusa na człowieka. "Prawdopodobnie nie pochodzi z laboratorium, ale nie można jeszcze udowodnić, ani zaprzeczyć żadnemu ze scenariuszy" - powiedzieli naukowcy.

Wirus najprawdopodobniej przeniósł się z nietoperzy na ludzi przez inne zwierzę, być może przez jenota lub cywetę, które są zwierzętami hodowlanymi. Choć, jak zaznaczyli eksperci, są jeszcze dwie inne możliwości.

W raporcie rozważana jest hipoteza, że wirus dostał się do ludzi poprzez skażone mrożonki. Ten ślad zespół uważa za mniej prawdopodobny, ale zasługujący na dalsze badania.

Ostatni scenariusz - mówiący o tym, że wirus zaczął rozprzestrzeniać się wśród ludzi po wypadku w laboratorium - jest., napisali naukowcy,  „niezwykle nieprawdopodobny, choć potrzebne będą dalsze badania, aby wyciągnąć solidniejsze wnioski”

Wątpliwości odnośnie słuszności wniosków zawartych w raporcie podsyca portal "Science News". Podaje bowiem, że: "pytania o możliwość dostępu międzynarodowego zespołu ekspertów do potencjalnych dowodów podczas prawie miesięcznego pobytu w Wuhan rzuciły cień na ustalenia" (raportu - przyp. red.).

Portal "Science News" ze 120 stronnicowego raportu wysnuł cztery najważniejsze wnioski, oto one:

1. Targi żywności i zwierząt są najbardziej prawdopodobnym źródłem przejścia wirusa na człowieka.
2. Koronawirus prawdopodobnie nie przeszedł na człowieka przed grudniem 2019 roku.
3. Hipoteza o "wypadku w laboratorium” jest mało prawdopodobna, choć trudna do całkowitego obalenia.
4. Ekspertom daleko do wyjaśnienia skąd pochodzi koronawiurs.

Wspólne oświadczenie 14 krajów z 30 marca w treści którego "wyrażono zaniepokojenie odnośnie opóźnień i braku dostępu przez zespół badaczy do oryginalnych danych i próbek od ludzi i zwierząt" stało się podstawą do twierdzeń, że chiński rząd wpływał na przebieg badań "kontrolując zaangażowanych oraz treść raportu".

„Misje naukowe takie jak te, powinny być w stanie wykonywać swoją pracę w warunkach, które dają niezależne i obiektywne zalecenia i ustalenia” - napisano w oświadczeniu.

Tutaj cały artykuł na temat raportu WHO.

Źródło: Science News / tkb

Kevin Vost

Autor analizuje samotność w świetle teorii psychiatrii oraz życiorysów wybitnych osób (tzw. „samotnych geniuszy”), świeckich i duchownych. Są wśród nich m.in. Sir Edward Gibbon, Isaac Newton, filozofowie: Immanuel Kant, Henry David Thoreau i Ludwig Wittgenstein...

Cztery wnioski, jeden raport WHO. Skąd pochodzi koronawirus?