Podcast Tomasza Terlikowskiego | Tak myślę | odcinek 26
Oto tematy 26. odcinka podcastu Tomasza Terlikowskiego „Tak myślę”: jak o wojnie na Ukrainie wypowiadają się abp Światosław Szewczuk oraz przedstawiciele cerkwi prawosławnej, dlaczego idea „ruskiego świata” jest nie do pogodzenia z chrześcijańską ortodoksją, jak wygląda polityka informacyjna Rosji i Ukrainy, w Polsce trwa wielka akcja pomocy uchodźcom wojennym, reakcje Watykanu na wojnę na Ukrainie, czy polityka wschodnia z czasów Jana XXIII i Pawła VI wróciła w naszych czasach oraz co dzieje się w ukraińskim prawosławiu.
(0:00) Powitanie
(1:50) „Ten kto milczy, ten kto tej wojny nie potępia staje się współsprawcą zbrodni, współsprawca agresji i zabójstw ludności cywilnej na Ukrainie” – to jednoznaczne słowa abp. Światosława Szewczuka.
(3:08) A w Moskwie? Patriarcha Cyryl podarował rosyjskiemu wojsku ikonę Matki Bożej, aby przyspieszyła zwycięstwo w „operacji specjalnej” na Ukrainie. Czy to jeszcze jest chrześcijaństwo?
(13:47) Na czym polega ideologia „ruskiego świata”? Kilkudziesięciu wybitnych teologów wykazało, że ta ideologia jest nieprawosławna i niechrześcijańska. - To jest kapitalna encyklika na temat bezbożnego putinizmu i cyrylizmu – podkreśla Tomasz Terlikowski.
(16:50) Jak przedstawia się polityka informacyjna i propagandowa Rosji i Ukrainy – rozmowa z prof. Jackiem Wasilewskim, medioznawcą i specjalistą do spraw komunikacji, wykładowcą na Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.
(44:40) Skąd bierze się fala publikacji zarzucających Kościołowi i katolikom w Polsce, że nie angażują się w pomoc uchodźcom z Ukrainy?
(47:48) Reakcje Watykanu i papieża Franciszka na rosyjską agresję na Ukrainę.
(52:20) O polityce wschodniej Stolicy Apostolskiej w czasach pontyfikatu Jana XXIII i Pawła VI, o tym, czy mamy do czynienia z nawrotem do tego sposobu uprawiania relacji z Rosją – to temat rozmowy z prof. Rafałem Latką, historykiem z Instytutu Pamięci Narodowej.
(1:25:30) Wojna na Ukrainie toczy się także rzekomo w imię prawosławia. Rosyjskie media dowodzą, że Ukraina utrudniała działanie prawosławnych patriarchatu moskiewskiego – zwraca uwagę Tomasz Terlikowski. Co ta wojna może zmienić w funkcjonowaniu prawosławia na Ukrainie?
Skomentuj artykuł