Montessori: "Dziecko powinno być w centrum edukacji, a nauczyciel powinien być przewodnikiem w odkrywaniu tego, co jest już w dziecku"

Dzięki wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Ziarnie, przedszkolu niepublicznej szkoły jezuitów w Mysłowicach, dzieci mają wyjątkową szansę na rozwój w harmonijnym środowisku, gdzie samodzielnie odkrywają świat.

Oprócz Publicznej Szkoły Podstawowej Jezuitów, termomodernizacji poddano budynki znajdujące się w pięciu lokalizacjach na terenie trzech województw: małopolskiego, podkarpackiego i śląskiego. Termomodernizacja objęła obiekty takie jak: Dom Rekolekcyjny w Czechowicach-Dziedzicach, wspomniana Publiczna Szkoła Podstawowa Jezuitów i Dzienny Dom Seniora w Mysłowicach, Dom Rekolekcyjny w Starej Wsi, Kompleks Klasztorny wraz z kościołem oraz Kolegium Księży Jezuitów w Krakowie i Dom Zakonny w Nowym Sączu.
Całkowity koszt remontów i modernizacji obiektów wyniósł 15 197 675 zł. Sfinansowanie tak dużego projektu było możliwe dzięki dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, która wyniosła 9 477 188 zł. Dofinansowanie pochodzi z programu NFOŚiGW „Budownictwo energooszczędne, Cz. 1) Zmniejszenie zużycia energii w budownictwie”.
Dysponujemy trzema salami wyposażonymi w pomoce Montessori, które umożliwiają dzieciom rozwijanie zainteresowań, pogłębianie wiedzy i przyswajaniu codziennych czynności w otoczeniu dostosowanym do ich potrzeb. Czas pracy własnej jest tu sercem dnia każdego dziecka, kiedy to wychowankowie wybierają materiały i pracują przy stoliku lub na dywaniku, a nauczyciele pełnią rolę pomocników, obserwując ich i pomagając w razie potrzeby. Jak mawiała Maria Montessori: "Dziecko powinno być w centrum edukacji, a nauczyciel powinien być przewodnikiem w odkrywaniu tego, co jest już w dziecku". W metodzie Montessori nauczyciel pełni rolę wsparcia i przewodnika, prowadząc dziecko przez kolejne etapy rozwoju. Jego zadaniem jest wspieranie maluchów, motywowanie do różnorodnych aktywności edukacyjnych oraz tworzenie odpowiedniego otoczenia sprzyjającego ich rozwojowi. Po zakończeniu zajęć, dzieci odkładają używane materiały na właściwe miejsce, aby zachować porządek i sprzyjać przyjaznej atmosferze w sali.
W naszym przedszkolu dzieci są podzielone na trzy grupy, a w każdej z nich znajduje się około 25 maluchów w wieku od 2 do 6 lat. To, co wyjątkowe, to zaangażowanie starszych dzieci w opiekę nad młodszymi, co sprzyja kształtowaniu pięknych relacji między nimi. Każdego dnia dzieci spożywają trzy posiłki, a ważnym elementem naszego podejścia jest rozwijanie ich samodzielności, między innymi przez zachęcanie do uczestnictwa w przygotowaniu posiłków, co stanowi istotną część ich codzienności.
Poza głównym punktem dnia, jakim jest praca indywidualna, nasze dzieci biorą udział w różnorodnych zajęciach, takich jak dogoterapia czy zajęcia kulinarne. Bez względu na warunki atmosferyczne, codziennie poświęcamy czas na przebywanie na świeżym powietrzu. Choć nasz ogród jest miejscem stworzonym do tego celu, również chętnie korzystamy z możliwości, jakie daje nam pobliski park "Promenada".
Jedną z fundamentalnych zasad, jakie pielęgnujemy zgodnie z filozofią Marii Montessori, jest wychowywanie dzieci w duchu pokoju i szacunku. W naszym przedszkolu szczególny nacisk kładziemy na to, aby dzieci potrafiły wyrażać się z szacunkiem oraz traktować innych z życzliwością. Kiedy pojawiają się konflikty, skupiamy się na rozmowie, w której każde dziecko ma możliwość wyrażenia swoich emocji i uczuć, starając się zrozumieć, jak dane działanie mogło wpłynąć na drugą osobę.
W naszym przedszkolu, w duchu pedagogiki Marii Montessori, priorytetem jest rozwijanie w dzieciach samodzielności, niezależności oraz pracy nad sobą. Jednocześnie kładziemy duży nacisk na budowanie wzajemnego szacunku i zrozumienia między dziećmi. Montessori wskazywała, że dzieci są aktywnymi uczestnikami w procesie swojego rozwoju, dlatego naszym celem jest stworzenie środowiska, które pobudza ich naturalną ciekawość i umożliwia eksplorację świata w sposób autonomiczny. Dążymy do wszechstronnego rozwoju każdego malucha, równocześnie ucząc go szacunku dla siebie i innych, co stanowi kluczowy element naszej pracy opartej na filozofii Montessori.
DEON.PL POLECA

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Montessori: "Dziecko powinno być w centrum edukacji, a nauczyciel powinien być przewodnikiem w odkrywaniu tego, co jest już w dziecku"
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.