KAI / mł
Rodzinne dzielenie się Biblią składa się z kilku prostych kroków. Rozpoczyna się modlitwą do Ducha Świętego, potem lider grupy wskazuje biblijny fragment i powoli go odczytuje. Pozostali są zaproszeni do podzielenia się słowami i refleksjami, do których zainspirował ich usłyszany tekst. Po chwili refleksji nad Słowem Bożym każda rodzina opowiada o postanowieniach, jakie powzięła na podstawie poprzedniego spotkania grupy dzielenia.
Facebook.com / tk
Od niedawna w mediach społecznościowych krąży wpis o tym, że "obecne tragiczne wydarzenia w Polsce (chodzi zapewne o powodzie) są znakami z nieba". Pallotyn ks. Krzysztof Freitag we wpisie na Facebooku przestrzega przed takim myśleniem. "Bóg nie zsyła na nas kataklizmów, by nam dowalić. Może jednak je wykorzystać, by dotrzeć do naszych łbów" – pisze zakonnik.
Salwatorianie / warszawa.sds.pl / mł
Polskę nawiedziła klęska żywiołowa. Sytuacja zmienia się z godziny na godzinę i coraz więcej osób jest poszkodowanych przez żywioł. Woda niszczy domy, odbiera dobytek, rujnuje życie. Oto modlitwa, którą warto odmawiać w intencji powodzian i wszystkich, którzy im pomagają.
DEON.pl
Bóg utożsamia się z naszą historią i wchodzi w nią. Nie jest Mu obojętny nasz los. Widzi nasze nieszczęścia i jest nimi poruszony do głębi. Mamy Jego współczucie.
adonai.pl / mł
Patronem tonących i orędownikiem przed Bogiem w czasie powodzi jest święty Jan Nepomucen. To właśnie jego figurki można zauważyć dyskretnie ustawione przy mostach i wszędzie tam, gdzie woda może zagrozić ludzkiemu życiu. Oto modlitwa za wstawiennictwem św. Jana Nepomucena na czas powodzi.
Sanktuarium Matki Boskie Licheńskiej/dm
Koronka Dziesięciu Cnót Ewangelicznych Najświętszej Maryi Panny odmawiana jest przez marianów od czasu aprobaty przez papieża Innocentego II w 1699 roku w oparciu o „Regułę Dziesięciu Cnót NMP”. Błogosławiony Stanisław Papczyński, założyciel zakonu, był pierwszym z marianów, który złożył na tę regułę uroczyste śluby zakonne w Warszawie 6 czerwca 1701 roku.
Jak ważne jest, aby w więzi z Bogiem zauważyć i wykorzystać inspiracje, które przychodzą do nas skądkolwiek - od osób, miejsc, czy nieoczywistych sytuacji.
Spróbujmy spojrzeć na odczytywany dziś fragment z Ewangelii wg św. Marka oczami Apostołów. Dopiero co doświadczyli drugiego rozmnożenia chleba. Byli też świadkami kolejnego cudu, jakim było uzdrowienie niewidomego. Więc kiedy Jezus pyta ich, za kogo Go uważają to nie mogła paść inna odpowiedź niż ta, której udzielił w ich imieniu Piotr: „Ty jesteś Mesjasz” (Mk 8,29). I kiedy wydaje się, że wszystko dobrze się układa, to po raz pierwszy na działalność Mistrza z Nazaretu pada cień krzyża: „I zaczął ich pouczać, że Syn Człowieczy wiele musi wycierpieć, że będzie odrzucony przez starszych, arcykapłanów i uczonych w Piśmie; że zostanie zabity, ale po trzech dniach zmartwychwstanie. A mówił zupełnie otwarcie te słowa. Wtedy Piotr wziął Go na bok i zaczął Go upominać” (Mk 8,31-32).
„Zejdź Mi z oczu...” Słowa Jezusa zdają się być szorstkie wobec Piotra, który co dopiero wyznał wiarę w Niego. Ale chodzi raczej o to, by nie był ‘przeszkodą’. Jezus każe mu ‘stanąć za’ sobą, przypominając, że Piotr ma naśladować, ‘iść za’ Panem. Jest to przypomnienie ważne dla każdego ucznia.
Bóg miłuje człowieka i ma dla każdego wspaniały plan. To ‘pierwsze prawo życia duchowego’. Zaproponował je sługa Boży, ks. Franciszek Blachnicki, założyciel Ruchu Światło-Życie (Oazy). Przyjście Jezusa jest po to, aby każdy ‘miał życie wieczne’ – to jest ten plan.
Kim jest "niewidomy", chcący prowadzić innych? To ten, który osądza, potępia, nie przebacza i nie jest hojny w dawaniu. To ten, który kieruje się "sprawiedliwością", sam nie doświadczywszy miłosierdzia. Żyje fałszem. Inaczej myśli, niż postępuje. Odgrywa zatem rolę, stając się pozorantem i hipokrytą.
Miłość wobec nieprzyjaciół wydaje się absurdem, a jednak to właśnie ona ma nas prowadzić do prawdziwej wolności i hojności serca. Czy jesteśmy gotowi nadstawić drugi policzek, gdy świat każe walczyć o swoje?
Ewangeliczne "błogosławieństwa" to klasyczne formuły biblijne, które wyrażają radość, dziękczynienie i obietnicę nagrody. Towarzyszą im cztery antytezy - "biada wam". Nie chodzi w nich o "przekleństwa", zapowiedź potępienia. To raczej lamentacje, nawoływanie do nawrócenia w sytuacji "czasów ostatecznych".
Facebook.com / mł
Mamy taki kościelny slogan, że "trzeba nam/musimy/chciejmy otworzyć się na Boga". Ale te głębokie "zamknięcia", które mają swoje przyczyny, może nas otworzyć tylko doświadczenie miłości Boskiej i ludzkiej. Mamy mnóstwo wewnętrznych blokad, grube żelazne zasuwy w drzwiach serca - pisze Dariusz Piórkowski SJ na swoim facebookowym profilu. Publikujemy wpis.
Jezus wybiera swoich uczniów. Nie powołał pobożnych, mających władzę, uczonych w Piśmie czy zaangażowanych religijnie. Bliskość z Jezusem to stały punkt wyjścia w osobistym powołaniu każdego z nas.
Cierpienie może stać się środkiem nawrócenia, gdyż zwraca uwagę na to, co w życiu jest najważniejsze. W życiu nawróconych staje się ono środkiem oczyszczenia i przybliżenia do Boga. Warto zauważyć, że cierpienie jest środkiem umacniającym w wierności wyznawanym ideałom, ludziom oraz Bogu – pisze ks. ks. Jerzy Niestępski w książce „W mocy słowa Pana. Homilie na Rok B”, której fragment publikujemy.
Jezus odrzuca skrupuły kazuistyczne i "obsesyjność" w wypełnianiu przepisów. Odwrócenie się od potrzebującego jest prawdziwym złem, zwłaszcza kiedy czynimy to w dzień święty.
Przysłuchując się dzisiejszej Ewangelii, możemy skupić się na samym cudzie, którego dokonał Jezus, zachwycić się Bożą mocą, jaka przez Niego działała, i współodczuwać szczęście z człowiekiem, który odtąd już nie będzie określany jako głuchoniemy. Słowo Boże niesie jednak zawsze głębsze przesłanie, jest jeszcze „drugie dno”, które jest dla nas szansą na to, żeby odnaleźć w tym tekście samych siebie, nie pozostając na poziomie słuchacza bądź czytelnika. Słowo Boże ma nas wciągnąć w akcję wydarzenia, które opisuje.
„’Effatha’, to znaczy: Otwórz się!” Ewangelia św. Marka jest pisana w języku greckim. Użycie terminu w języku aramejskim jest uzasadnione, bo Jezus posługiwał się tym językiem, kiedy nauczał i działał. Doświadczenie wiary realizuje się w normalnych, zwyczajnych warunkach życia każdego człowieka.
„Tegoście nie czytali?” Historia chlebów pokładnych zjedzonych przez Dawida i jego ludzi nie dotyczyła pogwałcenia szabatu ale świętego przepisu. Ważne jest jednak podkreślenie: „był głodny on i jego ludzie”. To także wyzwanie, aby niedzieli, dniu Pańskiemu nadać prawdziwe i głęboko ludzkie znaczenie.
{{ article.source.name }}
{{ article.source_text }}
{{ article.source.name }}
{{ article.source_text }}
{{ article.description }}