"Piękna bo zdrowa" - moda na cytologię!

(fot. sxc.hu)
PAP / slo

Akcja "Piękna bo zdrowa", która w weekend zawita do centrów handlowych w kilku miastach Polski, promuje modę m.in. na regularne wykonywanie badań cytologicznych.

W sobotę i niedzielę w wybranych centrach handlowych w: Słupsku, Zielonej Górze i Wrocławiu czynne będą Miasteczka Kobiet, w których - oprócz bezpłatnych porad z zakresu mody, diety, fitness, kosmetyki, makijażu i fryzjerstwa - panie będą mogły uzyskać informacje na temat profilaktyki raka szyjki macicy. Do regularnych badań cytologicznych, które pozwalają uniknąć zgonów z powodu tego nowotworu, będą zachęcały przedstawicielki inicjatora kampanii - Ogólnopolskiej Organizacji na Rzecz Walki z Rakiem Szyjki Macicy "Kwiat Kobiecości".

Jednocześnie w portalu Centrum Telemedycznego Qzdrowiu.pl (www.qzdrowiu.pl) będzie można skorzystać z bezpłatnych telekonsultacji lekarskich.

DEON.PL POLECA

- W Polsce ciągle mamy zbyt dużą śmiertelność z powodu raka szyjki macicy, ponieważ kobiety trafiają do lekarza w zbyt późnym stadium choroby - mówiła Ida Karpińska, założycielka "Kwiatu Kobiecości", na środowej konferencji prasowej zorganizowanej w ramach Europejskiego Tygodnia Profilaktyki Raka Szyjki Macicy, który trwa od 22 do 28 stycznia.

- Organizując kampanię "Piękna bo zdrowa" chcemy, by cytologia stała się modna, by kobiety zrozumiały, że nie będą piękne, na czasie, glamour, jeśli nie będą się badać - dodała.

Jej zdaniem, Polki nadal swoje zdrowie stawiają na końcu listy obowiązków. - Przede wszystkim zajmują się dziećmi, mężem, domem, ale nie zdają sobie sprawy, że gdy ich zabraknie, to komórka, jaką jest rodzina, się rozsypie - tłumaczyła Karpińska, która sama kilka lat temu wygrała walkę z rakiem szyjki.

Z przeprowadzonych ostatnio badań wynika, że aż 53 proc. Polek w wieku 18-45 lat nie wykonuje regularnie cytologii. Na bezpłatną cytologię - finansowaną przez Narodowy Fundusz Zdrowia paniom w wieku 25-59 lat - zgłasza się ok. jedna czwarta uprawnionych.

Tymczasem jest to badanie, które pozwala wykryć raka szyjki macicy w stadium przedinwazyjnym, kiedy jest on w 100 proc. uleczalny - podkreślają organizatorzy kampanii. Uważają, że gdyby Polki raz na trzy lata korzystały z tego prostego badania, które trwa pięć minut i w dodatku jest bezpłatne, to zgonów z powodu raka szyjki mogłoby w ogóle nie być.

Kampania stawia sobie również za cel promocję szczepień przeciwko wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV), którego onkogenne typy odpowiadają niemal za 100 proc. przypadków raka szyjki.

Zdaniem ekspertów, największą skuteczność może mieć szczepienie nastoletnich dziewcząt, jeszcze przed inicjacją seksualną. Obecnie w Polsce szczepienia te nie są refundowane; finansują je natomiast niektóre samorządy. - Aż 98 proc. kobiet może zyskać na zaszczepieniu się, nawet po rozpoczęciu życia płciowego - szacuje prof. Romuald Dębski, ordynator Oddziału Klinicznego Położnictwa i Ginekologii w Szpitalu Bielańskim w Warszawie.

Tegorocznymi ambasadorkami kampanii "Piękna bo zdrowa" jest 12 polskich gwiazd - aktorek, dziennikarek i prezenterek telewizyjnych: Katarzyna Zielińska, Anna Dereszowska, Edyta Jungowska, Katarzyna Pakosińska, Katarzyna Glinka, Agnieszka Popielewicz, Anna Wendzikowska, Ewa Pacuła, Maja Hirsch, Aleksandra Mikołajczyk, Marzena Sienkiewicz i Agata Młynarska.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

"Piękna bo zdrowa" - moda na cytologię!
Komentarze (1)
!
!
31 stycznia 2012, 01:22