Abp Głódź: naród oczekuje godnego pomnika

KAI / psd

"Naród oczekuje narodowego pomnika, godnego pomnika w godnym miejscu w stolicy" - podkreślił podczas niedzielnej mszy metropolita gdański abp Sławoj Leszek Głódź, mówiąc o upamiętnieniu katastrofy prezydenckiego samolotu 10 kwietnia 2010 r. pod Smoleńskiem.

"Patrzymy z bólem na zamęt wokół krzyża z Krakowskiego Przedmieścia. Na zamęt wokół pragnienia pomnika. Pytamy o jego źródło, o ich motywy. Komu zależy na inicjowaniu, a potem pogłębianiu nerwicujących podziałów? Dlaczego tak wiele pogardy? Trwa niepokój, czy tamta tragedia zostanie należycie uszanowana i uczczona. Niepokój, czy prawda o tamtym dniu zostanie należycie wyjaśniona. Niepokój, czy to wielkie duchowe przeżycie nie zostanie pomniejszone, zmarnotrawione, przytłumione, spłaszczone doraźnym interesem i polityczną grą" - mówił w kazaniu w Bazylice Mariackiej w Gdańsku, hierarcha.

Abp Głódź nadmienił, że krzyż przed Pałacem Prezydenckim stanął w "kwietniowe dni narodowego bólu - smoleńskiej tragedii" postawiony przez harcerzy jako "świadek tamtego wielkiego poruszenia polskich serc".

DEON.PL POLECA

"To tu dziesiątki tysięcy obywateli ojczyzny w modlitewnym skupieniu, w ciszy przenikniętej bólem serc oddało cześć tragicznie zmarłemu prezydentowi najjaśniejszej Rzeczypospolitej Lechowi Kaczyńskiemu i jego małżonce, i pozostałym ofiarom tamtego tragicznego lotu. Lotu w służbie ojczyzny, lotu w służbie pamięci o ofiarach katyńskiej kainowej zbrodni" - dodał metropolita.

Abp Głódź podkreślił, że katastrofa samolotu prezydenckiego sprzed czterech miesięcy pod Smoleńskiem była narodową tragedią.

"Dlatego naród oczekuje narodowego pomnika, godnego pomnika w godnym miejscu w stolicy. Pragnienie narodu trzeba odczytywać, nie kluczyć, nie zwlekać. Trzeba przyłożyć ucho do duszy narodu i wsłuchiwać się, jak bije jego serce. A to serce jest dotknięte arytmią nieufności, oskarżeń, podziału i pogardy dla części jego obywateli. To nie jest lekarstwo na ład społeczny i pokój w sercach" - mówił arcybiskup.

Gdański hierarcha przywołał w kazaniu czwartkowe oświadczenie Prezydium Episkopatu Polski, w którym biskupi zaapelowali m.in. do osób gromadzących się przed Pałacem Prezydenckim o umożliwienie przeniesienia ustawionego tam krzyża do kościoła św. Anny. "To apel w trosce o cześć krzyża, o jego godność, o jego świętość - narażoną na prześmiewcze ataki, na bluźnierstwa, dzieło tzw. obrońców tolerancji. Apel o pomnik ofiar smoleńskiej tragedii, godny ich ofiary, ich służby dla najjaśniejszej Rzeczypospolitej" - zaznaczył.

"Tych wielkich powinności wobec tamtych ofiar nie da się zbyć arogancją, odseparowaniem się od odczuć tysięcy, kordonem służb porządkowych i barierek, pospiesznie wykonaną tablicą, odsłonięciem bez tych, którzy powinni w nim uczestniczyć: rodzin ofiar, uczestników narodowego czuwania. Nie da się zbyć oschłością serc, nie da się zbyć przekreśleniem lekcji krzyża" - mówił abp Głódź.

Metropolita komentował także w kazaniu postawę polityków lewicy, domagających się świeckości państwa. "Dość tej neurozy antyreligijnej. Lewica nie musi być ateistyczna, antyreligijna. To oddech Lenina rodzi takie postawy" - ocenił.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Abp Głódź: naród oczekuje godnego pomnika
Komentarze (41)
OM
o miłość walka na DEONIE
17 sierpnia 2010, 18:04
W pewnym mieście, wczesnym rankiem mijam ogromną kolejkę zdziwiony przystaję - czego tu szukacie, bracia? - My po normalność - My po rozum - Tamci po inteligencję - A tamci po ciekawość. - Fatalnie – mówię, unosząc brwi bardzo zaskoczony – nikt nie stoi po miłość? - Po miłość się nie stoi głupcze – słyszę z tłumu - O miłość się walczy, idioto.  
Józef Więcek
17 sierpnia 2010, 17:50
Brawa dla ANNY -
A-
ANNA - poważam DEON
17 sierpnia 2010, 17:47
MĄDROŚĆ I GŁUPOTA... mądrość i głupota skrzyżowały miecze czyja głowa spadnie kto truchło powlecze zlatują się sępy wypatrują łupu mądrość atakuje cios głupotę ukłuł padła na kolana posłanka iluzji pierwsza promienieje a ta druga bluźni coś tam zacharczała wyzionęła ducha pragniesz oświecenia to mądrości słuchaj…
A
ANNA
17 sierpnia 2010, 17:42
O radości i mądrości Które rzadko przychodzicie Bądźcie u mnie już na zawsze Będzie fajnie, zobaczycie ..... Wielka Mądrości najstarsza z matek Zwracam ku Tobie oblicze skromne  pytam: Jak można milczeć gdy tyle bólu Jak można patrzeć cierpiącym w oczy ..... Jak można stąpać twardo po ziemi Gdy wszystkim marzy się lot po niebie ..... Człowiek za mały by coś tu zmienić Bo każdy jeden wpatrzony w siebie .... I niech się śmieją...też mają prawa A my odwróćmy spokojnie głowy ..... Bo choć najgorsze wrażenie sprawiam Mądrość nie zawsze wymaga mowy...
Józef Więcek
17 sierpnia 2010, 17:18
....Tablica jest na miarę karłowatego wydarzenia i należy podkreślić, że to decyzja prezydenta elekta podzieliła Polaków... (prof. Bortkiewicz UAM)
17 sierpnia 2010, 16:49
Niby katolicki Deonie opamietaj się. Haniebnie dokładają bezkarnie ks. biskupwi a ty ... nic. Pewno o to ci chodzi. Klerykalizm to grzech. Biskup nie ma racji z samego faktu bycia biskupem. Jezus też  wyrzucał kupczących ze świątyni, krytykował kapłanów Izraela.
A
Anna
17 sierpnia 2010, 15:48
Niby katolicki Deonie opamietaj się. Haniebnie dokładają bezkarnie ks. biskupwi a ty ... nic. Pewno o to ci chodzi.
L
leszek
17 sierpnia 2010, 15:48
do nie umiejącego/chcącego się podpisać jeżeli niektórym wolno wyrzucać z siebie tyle zła i nienawiści, osadzania dobrych ludzi, to dlaczego zabraniają miec własne zdanie i własne poglądy, dziwne, jakiś monopol na swoje rację ? czy nie wolno bronić dobra i prawdy gdy widzi sie tyle zakłamania ??? Oczywiście że nie tylko wolno, ale i należy bronić dobra i prawdy! Ale robiąc to należy pamiętać że każdy czlowiek jest stworzony na obraz i podobiństwo Boże, i obdarzony jest rozumem i wolną wolą, ma więc prawo do posiadania własnego zdania, niekoniecznie zgodnego z moim/naszym.  A jeśli ma inne danie niż moje/nasze to wcale to nie oznacza, że jes to człowiek złej woli, że to wielbiciel zła, któremu dbro nie leży na sercu. Niestety, bywają również i tacy ludzie którzy sądzą, że jak oni coś uważają, to jest to tak oczywiste, że wszyscy powinni uważać tak samo, a uważanie inaczej jest wg nich objawem złej woli. Sądzę oni że uznanie iż inni mają prawo do własnego zdania byłoby zdradą dla prawdy. powiesz coś normalnego, prawdziwego  to od razu wysmieją ??? widać jak kazdy przejaw prawdy i dobra jest przez niektórych wyśmiewany i potępiany Hm... Uważasz że jak TY powiesz coś co uważasz za NORMALNE, to wszyscy również uznają to za normalne, ale od razu się śmieją? Ja sądzę, że się śmieją bo NIE UWAŻAJĄ tego co mówisz za normalne, ale za śmieszne/głupie
P
prawda
17 sierpnia 2010, 15:28
"Za mądra dla głupich A dla mądrych zbyt głupia Zbyt ładna dla brzydkich A dla ładnych za brzydka Za gruba dla chudych A dla grubych za chuda"  
Martino
17 sierpnia 2010, 14:48
Edyto - velario, brat_robot, Kinga walczą z Kościołem jak moga i gdzie tylko mogą. Pozostaje nam tylko głosić prawdę. A czy ona się do nich przebije? Nie wiem. Tu chyba tylko Łaska może zadziałać. Życzyłem (chyba Kindze) takiego spotkania pod Damaszkiem. Bo tylko to może odmienić ich serca. Dzięki, Jurek, za ten wpis. Teraz mogę z czystym sumieniem nazwać Cię OSZCZERCĄ.
CW
co wolno wojewodzie ???
17 sierpnia 2010, 14:43
jeżeli niektórym wolno wyrzucać z siebie tyle zła i nienawiści, osadzania dobrych ludzi, to dlaczego zabraniają miec własne zdanie i własne poglądy, dziwne, jakiś monopol na swoje rację ? czy nie wolno bronić dobra i prawdy gdy widzi sie tyle zakłamania ??? powiesz coś normalnego, prawdziwego  to od razu wysmieją ??? widać jak kazdy przejaw prawdy i dobra jest przez niektórych wyśmiewany i potępiany
L
leszek
17 sierpnia 2010, 14:16
Edyto - velario, brat_robot, Kinga walczą z Kościołem jak moga i gdzie tylko mogą. Pozostaje nam tylko głosić prawdę. JurkuS, czy zapomiałeś o mnie, czy może nie uważasz że ja walczę z Kościołem? Jaką prawdę TWOJĄ prawdę?!? To co TY uważasz za prawdę?!? Ty nie głosisz żadnej prawdy! Ty jedynie osądzasz inaczej myślących niz Ty jako złych A czy ona się do nich przebije? Nie wiem. Tu chyba tylko Łaska może zadziałać. Życzyłem (chyba Kindze) takiego spotkania pod Damaszkiem. Bo tylko to może odmienić ich serca. Pomyliło Ci się. To ja Tobie życzyłem nawrócenia takiego jak Pawła pod Damaszkiem. Ale jeśli rzeczywiście życzyłeś takiego nawrócenia Kindze, to mógłbyś życzyć go również i mnie. A Kinga napewno równie chętnie będzie go życzyć Tobie. I tak sobie możemy wzjemnie licytować się kto tu komu zyczy nawróćenia się... A w międzyczasie Ty będziesz osądzał myślących inaczej niż Ty jako walczących z Kościołem jak tylko mogą, bo przecież nie leży imna sercu dobro Kościoła. A np. ja będę twierdził, że Ty chcesz dobrze tak samo jak i ja czy Kinga czy brat_robot, tyle że Ty inaczej widzisz i rozumiesz dobro Kościoła niż ja czy Kinga i brat_robot.
Jurek
17 sierpnia 2010, 14:02
http://www.diecezja.gda.pl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=605 Dziekuje Ks.Arcybiksupie! Achidiecezja Gdańska zyskała wspaniałego Pasterza.
L
leon.leon
17 sierpnia 2010, 12:31
http://www.diecezja.gda.pl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=605 Dziekuje Ks.Arcybiksupie!
WZ
więc zło dobrem zwyciężaj
17 sierpnia 2010, 12:16
a to tak dla równowagi; "Już tak jest że zawiść nie bardzo szkodzi temu przeciw komu ją kierujemy, bo ten może ją zlekceważyć. Szkodzi jednak zawistnemu i przyprawia go o męki..." 
ZD
zło dobrem zwyciężaj
17 sierpnia 2010, 12:11
a ot cytaty; "Zwykliśmy nienawidzić tych, którzy znajdują dla siebie szczęście w tym, co nas martwi." "Cokolwiek jest zrobione z miłości, zawsze przekracza ramy dobra i zła." F.Nietzsche "Nie wierzę, by poezja mogła zmienić świat. Prawdziwi twórcy zła nie czytają wierszy." Wisława Szymborska " Nienawiść jest najsubtelniejszą formą gwałtu." "Dobro i zło należy pamiętać wiecznie. Dobro, ponieważ wspomnienie, że kiedyś nam je wyświadczono, uszlachetnia nas. Zło, ponieważ od chwili, w której je nam wyrządzono, spoczywa na nas obowiązek odpłacenia za nie dobrem."    
Jadwiga Krywult
17 sierpnia 2010, 10:15
Edyto - velario, brat_robot, Kinga walczą z Kościołem jak moga i gdzie tylko mogą. Wybaczam Ci te oszczerstwa, ale nie zapomnę :))
Jurek
17 sierpnia 2010, 10:02
Edyto - velario, brat_robot, Kinga walczą z Kościołem jak moga i gdzie tylko mogą. Pozostaje nam tylko głosić prawdę. A czy ona się do nich przebije? Nie wiem. Tu chyba tylko Łaska może zadziałać. Życzyłem (chyba Kindze) takiego spotkania pod Damaszkiem. Bo tylko to może odmienić ich serca.
17 sierpnia 2010, 08:35
- velario, a teraz pomyśl, że za 50 lat przy takich tendencjach demograficznych w Europie, jakie są może być więcej meczetó, jak chrześcijańskich Kościołów. Przyznasz jednak, że nie ma sensu mieć dzieci tylko dlatego, żeby podbudować statystyki parafialne albo poprawić humor prawicowym politykom.
Martino
17 sierpnia 2010, 02:19
Edyto, poruszyłaś ważny i bardzo rozległy temat. Mam jednak wątpliwości co do jego związku z przedmiotem tej dyskusji.  Powiem tylko tyle, że nie do końca rozumiem, czy ta wizja przyszłości Europy, którą nakreśliłaś w poprzednim poście, jest związana z tendencjami demograficznymi czy też z "odcinaniem się od korzeni". Na pozór między tymi dwoma zjawiskami istnieje związek. Instytut Badań nad Ludnością i Rozwojem w Berlinie wskazał jednak, że najgorsze perspektywy demograficzne spośród wszystkich krajów UE mają obecnie Polska, Rumunia i Bułgaria. Po przeciwnej stronie są zaś kraje skandynawskie (np. Islandia - 2,08 dziecka na kobietę wieku rozrodczym, podczas gdy Polska - 1,27). Czy to oznacza, że Polska bardziej odcina się od korzeni niż Islandia? To chyba nie jest takie proste...  
EK
Edyta Kowalczyk
17 sierpnia 2010, 00:49
- velario,  a teraz pomyśl, że za 50 lat przy takich tendencjach demograficznych w Europie, jakie są może być więcej meczetó, jak chrześcijańskich Kościołów. Tym bardziej, że wiele świątyń katolickich w Europie jest zamykanych i coraz więcej nowych meczetów jest otwieranych. Oby za swój rak szacunku do własnych korzeni Europa nie musiała w njbliższym czasie zapłacić wysoką cenę. Wiesz, kto mi to powiedział? - zdziwisz się nie Ojcie T. Rydzyk, ale Turek - ortodoksyjny wyznawca islamu. Dokładnie powiedział tak: Europa zginie, bo odcina się od swoich źródeł, które ją ukształtowały. Warto wziąć pod uwagę słowa tego mądrego i życzliwego Turka.
Martino
17 sierpnia 2010, 00:28
- velario jako Córka Narodu Polskiego w pełni popieram wypowiedź Księdza Arcybiskupa. Wybory ostatnich wyborów są prawie pół na pól, więc te 49 procent, to także znaczny udział. I ta część społeczeństwa i narodu też ma prawo wypowiadac się na temat, jaka ma być Polska. No właśnie! Część Narodu. Tego słowa w wypowiedzi Ks. abp. zabrakło.
E
ela
16 sierpnia 2010, 23:44
Jako syn tego Narodu zdecydowanie oświadczam, że Ksiądz Arcybiskup nie wypowiada się w moim imieniu. no właśnie, w moim też nie..
EK
Edyta Kowalczyk
16 sierpnia 2010, 23:12
- velario jako Córka Narodu Polskiego w pełni popieram wypowiedź Księdza Arcybiskupa. Wybory ostatnich wyborów są prawie pół na pól, więc te 49 procent, to także znaczny udział. I ta część społeczeństwa i narodu też ma prawo wypowiadac się na temat, jaka ma być Polska.
Martino
16 sierpnia 2010, 23:04
Jako syn tego Narodu zdecydowanie oświadczam, że Ksiądz Arcybiskup nie wypowiada się w moim imieniu. Naród, w warunkach demokratycznych, wypowiada się przez swych przedstawicieli w parlamencie i przez Prezydenta. Radzę jeszcze raz zajrzeć do wyników ostatnich wyborów, przemyśleć sprawę, a dopiero potem wypowiadać się, czego ten Naród oczekuje...
EK
Edyta Kowalczyk
16 sierpnia 2010, 15:09
http://www.bibula.com/?p=25769 Brawo Ukraińcy!
16 sierpnia 2010, 13:53
Skąd x. abp wie, czego chce naród? Czy ma jakieś objawienia, albo jest jasnowidzem? Może tak skutecznie podpowiada mu diabeł.
J
jazg
16 sierpnia 2010, 12:38
Skąd x. abp wie, czego chce naród? Czy ma jakieś objawienia, albo jest jasnowidzem? Nie ma problemu ze sprawdzeniem woli narodu, należy powołać komitet budowy pomnika, na jego czele może stanąć x. abp i rozpocząć zbiórkę na budowę pomnika. Do dzieła, księże arczybiskupie.
P
Petre
16 sierpnia 2010, 11:18
Moim zdaniem tablica w 100% wystarczy. To moj glos jako 1/38 000 000  narodu.
Jadwiga Krywult
16 sierpnia 2010, 11:13
Arcybiskupie, wielkie dzięki za Twoją posługę w Kościele Katolickim. Wielkie dzięki za Twoją wrazliwość na Naród Polski. Dziękujcie, dziękujcie, a perzeniesienia krzyża jak nie było tak nie ma, chociaż abp Głódź nie jest przeciw. Wygodnie tak wybiórczo traktować wszystko :))
Jurek
16 sierpnia 2010, 10:58
Arcybiskupie, wielkie dzięki za Twoją posługę w Kościele Katolickim. Wielkie dzięki za Twoją wrazliwość na Naród Polski.
PP
polscy patrioci
15 sierpnia 2010, 23:04
Naród nasz jak lawa.. z wierzchu zimna, sucha i plugawa Lecz wewnętrznego żaru sto lat nie wyziębi Plwajmy na tą skorupę i .. stąpmy do głębi.... Poeta ukazuje zarówno "zimną i twardą skorupę" naszego społeczeństwa. To wszyscy, ci którzy służą carowi, przyjmują ugodowe, kosmopolityczne postawy. Polscy patrioci podobni są do "wewnętrznego ognia". To ludzie odważni, radykalnie myślący, ponad życie kochający zniewoloną ojczyznę. To powstańcy, działacze tajnych organizacji, przebywający w carskich więzieniach.Polscy patrioci podobni są do "wewnętrznego ognia". To ludzie odważni, radykalnie myślący, ponad życie kochający zniewoloną ojczyznę. To powstańcy, działacze tajnych organizacji, przebywający w carskich więzieniach. /Dziady/
Józef Więcek
15 sierpnia 2010, 19:06
Spokojnie... Edyto                 Naród nasz jak lawa..                   z wierzchu zimna, sucha i plugawa                 Lecz wewnętrznego żaru sto lat nie wyziębi                 Plwajmy na tą skorupę i .. stąpmy do głębi....
EK
Edyta Kowalczyk
15 sierpnia 2010, 18:38
- samopas - kierowcaBipa Kolejnym hejterom dziękujemy. Poszukajcie sobie innego portalu.
S
samopas
15 sierpnia 2010, 18:30
 edycie juz dziekujemy... do widzenia!
EK
Edyta Kowalczyk
15 sierpnia 2010, 18:28
- monopol - cezorDeonu Hejterom dziękujemy, prosimy o przeniesienie się na inny portal.
M
mm
15 sierpnia 2010, 18:11
Księżę Arcybiskupie Warszawa potrzebuje Ciebie... Wróć do stolicy jako jej Metropolita. Jestes naszym kandydatem an Prymasa. Dziś Kościół potrzebuje takich jednoznacznyc Pasterzy! Warszawa tęskni za kims takim... Warszawa czeka
Alicja Snaczke
15 sierpnia 2010, 18:08
Panu Bogu dziękuję za Kapłana, który broni Krzyża i ludzi, wokół Niego skupionych, na modlitwie. Bo choć fizycznie już ich nie ma, to modlitwa trwa. Prawda nas wyzwoli. Przyjdzie ten dzień, który odsłoni prawdę Tragedii Narodowej. Pomnik upamiętni Ludzi, którzy zginęli za prawdę. Dziękuję Jego Ekselencji, Arcybiskupowi S. Głódziowi. Dziękuję też Ks. Małkowskiemu. Szczęść Boże!
EK
Edyta Kowalczyk
15 sierpnia 2010, 17:04
Brawo. Wreszcie twarde jednoznaczne słowa nazywające sytuację po imieniu. Arcybiskup Głódź to nie tylko duchowny, ale i generał :) Nie boi się konfrontacji z rzeczywistością i bardzo dobrze.
Józef Więcek
15 sierpnia 2010, 16:56
Wreszcie głos Mężczyzny z Episkopatu - Oj posypią się gromy na Arcybiskupa.
W
wojtek
15 sierpnia 2010, 16:38
Bardzo dobre wystąpienie. Po raz pierwszy ktoś wstawił się za tymi ludźmi i nazwał rzeczy po imieniu. Głos, który był potrzebny.