Abp Michalik: Kościół nie przegrywa w polityce

(fot. jmichalik.episkopat.pl)
KAI / wab

„Ludziom Kościoła przypisuje się pewne zachowania, które nie miały miejsca. Przekonałem się o tym na samym sobie. Nie sprzyjałem w wyborach ani jednemu, ani drugiemu kandydatowi, a mimo to szufladkuje się mnie jako zwolennika jednej z partii, co jest absolutnym kłamstwem i manipulacją mediów" - mówi abp Józef Michalik w wywiadzie, jakiego udzielił „Gościowi Niedzielnemu".

W rozmowie z Bogumiłem Łozińskim („Gość Niedzielny", nr 32, 15 sierpnia 2010) przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski odpowiada m.in. na pytania dotyczące obrony krzyża przed Pałacem Prezydenckim, roli Kościoła w wyborach i obliczu lewicy.

„Teza, że Kościół politycznie angażował się w te wybory, jest nieprawdziwa" - podkreśla abp Józef Michalik. Krytykuje brutalność w dyskursie politycznym partii, a odnosząc się do sprawy krzyża spod Pałacu Prezydenckiego, zwraca uwagę, że problem stworzyli politycy.

DEON.PL POLECA

Na przytaczane zarzuty dotyczące m.in. tego, że biskupów zbyt dużo dzieli w ocenie zjawisk społecznych, abp Michalik odsyła do dokumentów episkopatu (na przykład o rodzinie), których wskazania są podpisywane przez wszystkich biskupów.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Abp Michalik: Kościół nie przegrywa w polityce
Komentarze (19)
H
Halszka
19 sierpnia 2010, 09:50
Podoba mi się, że wreszcie hierarcha Kościoła przyznał szczerze i otwarcie, iż ludzie Kościoła mają słabości, których On jako przewodniczący KEP się boi, ale o nich mówi... To dla mnie naprawdę ważne, że znów nie zamiata się pod dywan kwestii zupełnie oczywistej, choć trudnej... Kościół to ludzie, nie aniołowie... Słabi... Grzeszni... Ułomni często duchowo... Ale ważne jest, by umieć bić się w piersi i ciągle zaczynać od nowa... Bo chyba oto chodzi - jak pisze ks. abp - o NAWRACANIE nie tylko owieczek ale i siebie samych, czyli Pasterzy... Dziękuję za to zdanie...
L
leszek
19 sierpnia 2010, 09:40
Masz rację leszek. Mocodawcą GN i Niedzieli jest Jezus Chrystus i Jego nauczanie. No to zupełnie tak jak i TP
Jurek
19 sierpnia 2010, 09:12
Masz rację leszek. Mocodawcą GN i Niedzieli jest Jezus Chrystus i Jego nauczanie.
L
leszek
18 sierpnia 2010, 22:42
Świetny tekst abp.Michalika. Pod jego przewodnictwem nie boję się o KK w Polsce. Ale analogiczna wypowiedź dotycząca Twojego biskupa jakoś nie przechodzi Ci przez gardło pomimo że już kilka razy CIę o to pytano? ;-) Zarówno GN czy Niedziela to jedne z lepszych polskich tygodników, które nie są uawarunkowane przez mocodawców jak np. Tygodnik Powszechny. Znowuż piszesz nieprawdę. I sądzę że doskonale o tym wiesz. Nie ma takiej prasy która nie byłaby uwarunkowana przez swoich mocodawców.
Jurek
18 sierpnia 2010, 22:02
Świetny tekst abp.Michalika. Pod jego przewodnictwem nie boję się o KK w Polsce. Zarówno GN czy Niedziela to jedne z lepszych polskich tygodników, które nie są uawarunkowane przez mocodawców jak np. Tygodnik Powszechny.
O
obywatel
18 sierpnia 2010, 21:25
 Poza tym nie lubię wypowiedzi arcybiskupa Michalika, ani jego koncepcji odnoszących się do polskiego prawodawstwa. Natomiast Tygodnik Powszechny czytam często i bardzo lubię za otwartość i wolność myśli. Pozdrawiam
Józef Więcek
18 sierpnia 2010, 21:22
-mirku - nie ma grzechu grubego Deon coraz bardziej utwierdza mnie w przekonaniu, że jest portalem PAP-owsko KAI-owskim - szkoda.
BN
ból niezasłużony...
18 sierpnia 2010, 21:18
  Pan Jezus niewierzących chodzi między nami trochę znany z Cepelii trochę ze słyszenia przemilczany solidnie w porannej gazecie bezpartyjny bezbronny przedyskutowany omijany jak stary cmentarz choleryczny z konieczności szary więc zupełnie czysty Pan Jezus niewierzących chodzi między nami czasami się zatrzyma stoi jak krzyż twardy wierzących niewierzących wszystkich nas połączy ból niezasłużony co zbliża do prawdy Jan Twardowski
M
mirek
18 sierpnia 2010, 19:17
oj arcybiskupie, ze w caly ten cyrk wlazles to twoja glupota, ale ze jeszcze teraz mataczysz, temu co oczywiste zaprzeczasz  i nas za glupich masz, to to juz grzech i to gruby. nie spodziewaj sie zrozumienia i szacunku
B
baba
18 sierpnia 2010, 17:24
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TA/TAI/pr_malzenskie_10.html Przegrywa...bo zgodnie z tym co tu napisano[znacie ten dowcip o facecie,który przychodzi do lekarza...] -muszę umrzeć.
Alicja Snaczke
18 sierpnia 2010, 17:13
"Na szczęście znamy drogę wyjścia z grzechu poprzez nawrócenie, czyli przemianę życia, poprawę, czyny miłości wobec nieprzyjaciół. I to jest nasza siła". - Uczmy się wszyscy tej apostolskiej mądrości. Dziękuję Abp Józefowi Michalikowi.
18 sierpnia 2010, 16:39
@abuelo "A tak swoją drogą może Tygodnik Powszechny czy znów to jest jakieś pimo liberalne lub masońskie?" Pod zadnym pozorem nie nazwalbym ich pismem liberalnym, generalnie ich opinia i artykuly sa w pelni zgodne z oficjalna linia Kosciola i nie widzialem tam ani jednego artykulu przecistawiajacego sie tej lini. Czasem po prostu podejmuja tematy spoleczno kulturalne ktore nie sa zwiazane z Kosciolem lub podejmuja polemike z innymi srodowiskami. dla niektórych już samo zadawanie pytań jest świętokractwem.
P
Petre
18 sierpnia 2010, 16:09
@abuelo "A tak swoją drogą może Tygodnik Powszechny czy znów to jest jakieś pimo liberalne lub masońskie?" Pod zadnym pozorem nie nazwalbym ich pismem liberalnym, generalnie ich opinia i artykuly sa w pelni zgodne z oficjalna linia Kosciola i nie widzialem tam ani jednego artykulu przecistawiajacego sie tej lini. Czasem po prostu podejmuja tematy spoleczno kulturalne ktore nie sa zwiazane z Kosciolem lub podejmuja polemike z innymi srodowiskami.
P
Petre
18 sierpnia 2010, 16:00
@obywatel "Ponadto Gość Niedzielny to nie jest czasopismo najwyższych lotów. Jak ktoś nie wierzy - niech sięgnie po Przegląd Powszechny albo Posłańca, a zobaczy różnicę." Nie mowilbym odrazu o "lotach". Po prostu jest to czasopismo skierowane do innej grupy odbiorcow niz Ty( do mnie tez nie).
A
Anna
18 sierpnia 2010, 15:55
Tygodnik Powszechny w naszych czasach w niczym nie przypomina dawniejszego. I dlatego tak mało ma nakładu i czytelników. Jest na pewno liberalny i poprawny politycznie. A Deon swoje. Dokładanie biskupom - takie komentarze najbardziej pasują. Sianie nienawiści i dokładanie.
A
abuelo
18 sierpnia 2010, 15:50
  Ponadto Gość Niedzielny to nie jest czasopismo najwyższych lotów. Jak ktoś nie wierzy - niech sięgnie po Przegląd Powszechny albo Posłańca, a zobaczy różnicę. obywatelmj.blog.onet.pl Oczywiście obywatel wypalił z grubej rury. "GN" Pismo które ma największy nakład i jest czytane porównuje z niszowymi pismami. Nie wiem na czym mają polegać te wysokie loty Przeglądu na narodowym jątrzeniu - to ja dziękuję. A tak swoją drogą może Tygodnik Powszechny czy znów to jest jakieś pimo liberalne lub masońskie?
O
obywatel
18 sierpnia 2010, 15:01
 Arcybiskup Michalik był i pewnie jest nadal zwolennikiem maksymalnego dostosowania prawa państwowego do kościelnego. Ponadto Gość Niedzielny to nie jest czasopismo najwyższych lotów. Jak ktoś  nie wierzy - niech sięgnie po Przegląd Powszechny albo Posłańca, a zobaczy różnicę. obywatelmj.blog.onet.pl
MH
mówi historia
18 sierpnia 2010, 14:50
Krzyż jest zbroją, Polsko, twoją !
TJ
taki jeden
18 sierpnia 2010, 12:57
„Kościół żyje wiarą, owocami męki Chrystusa, czyli krzyżem, cierpieniem i prześladowaniami. Jeśli narażamy się tym, dla których chrześcijaństwo jest niewygodne, to najlepszy znak, że nasza wiara jest potrzebna i żywa." Tego, niestety zbyt wyraznie nie widac na portalu Deon, ksieze arcybiskupie. Niektorzy z ksiezy pisujacych tutaj robili wszystko, zeby udowodnic, ze nie łaska boska jest dla nich najwazniejsza, a jedynie łaska i poklask tych, dla których chrześcijaństwo jest niewygodne.