Bp Oster o tekście Benedykta XVI. Odnosi się do trzech aspektów pominiętych przez krytyków

(fot. Grzegorz Gałązka / galazka.deon.pl)
KAI / jp

"Tekst Benedykta XVI odbieram jako wyraz jego zaangażowania, współczucia i współcierpienia z Kościołem". Tak o ostatnim eseju papieża seniora na temat Kościoła i skandalu wykorzystywania seksualnego napisał bp Stefan Oster SDB.

Po kilku bardzo krytycznych głosach niektórych niemieckich teologów ordynariusz Pasawy napisał, że "Benedykt wskazał na centrum wiary - i nasz wątpliwy stosunek do tej prawdy: na rzeczywistą obecność Pana w Swoim Kościele."

Bp Oster odniósł się do trzech aspektów przedstawionych przez Benedykta XVI: kryzysu teologii moralnej, nieobecności Boga i martyrium, czyli świadectwa. Zauważył, że te trzy aspekty zostały pominięte przez krytyków Benedykta XVI. Szczególnie zlekceważony został problem nieobecności Boga.

Bp Oster podkreślił szczególnie stosunek do rzeczywistej obecności Chrystusa w Eucharystii. "Im mniejsza moja aprobata obecności Pana w Eucharystii, tym mniej wpływa ona na mnie", stwierdził, dodając, że jeśli obecność Boga zredukowana zostanie jedynie do pobożnych idei, człowiek będzie skłonny sam z siebie do określania, czym jest wolność.

DEON.PL POLECA

"Władza, seks i pieniądze zawsze były wyzwaniem dla człowieka, ale Ewangelia mówi jasno: kto wierzy w Jezusa, ten jest wezwany i zaproszony do naśladowania Go odrzucając władzę, która chce zawładnąć innymi, odrzucając posiadanie przeszkadzające w osiągnięciu Królestwa Bożego i żyjąc siłą i pięknem seksualności, która służy miłości i nowemu życiu, a nie przede wszystkim egocentrycznym pożądliwościom".

Bp Oster zwrócił też uwagę na podstawowe pytanie, które Benedykt XVI zadał teologii moralnej: czy istnieją czyny zawsze i same z siebie złe ("intrinsece malum"), czy też chodzi o okoliczności, które dany czyn kwalifikują jako dobry lub zły?

Bp Oster odpowiada: "Istnieje zło samo w sobie tylko w relacji do absolutnie Prawdziwego i Dobrego. W innym przypadku - dodaje bp Oster - jedynym kryterium pozostaje osądzający subiekt".

"Benedykt ma rację - pisze dalej profesor dogmatyki bp Oster - jeśli nie wierzy się w Boga obecnego, ocena tego, czym jest grzech przenosi się przede wszystkim do mojej własnej, subiektywnej opinii" albo powstają "sojusze kolektywnego subiektywizmu". Zdaniem bp. Ostera Benedykt XVI w swoim tekście wyraźnie pokazuje, że "jeśli nie wierzy się w Boga obecnego, zanika martyrium - ponieważ nie ma już prawdy, dla której warto oddać życie".

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Bp Oster o tekście Benedykta XVI. Odnosi się do trzech aspektów pominiętych przez krytyków
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.