Dziś w Kościele katolickim w Polsce obchodzimy XVIII Dzień Islamu

(fot. Roman Yanushevsky / Shutterstock.com)
KAI / kw

Pod hasłem "Chrześcijanie i muzułmanie: troska o wspólny dom" dziś obchodzony będzie XVIII Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce.

Podczas centralnych obchodów, które odbęda się w Warszawie, przedstawiciele obydwu religii czytać będą Biblię i Koran, modlić się i dyskutować. Inicjatywa polskiego Episkopatu jest pionierską w skali światowej.

DEON.PL POLECA


Oprócz hierarchów katolickich i chrześcijan różnych wyznań w spotkaniu w Akademiku Praskim przy ul. Floriańskiej 3A przy katedrze na warszawskiej Pradze wezmą udział polscy muzułmanie. Przybędą także ambasadorowie państw muzułmańskich w Polsce. Gospodarzem spotkania będzie bp Henryk Ciereszko, przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi.

"Szanując inne tradycje, mamy trwać, rozwijać się w wierze chrześcijańskiej, głosić Chrystusa i być Jego świadkami wobec innych" - powiedział KAI bp Ciereszko tłumacząc ideę Dnia Islamu. Podkreślił, że nie należy uprzedzać się wobec innych tradycji religijnych dostrzegając w nich jedynie coś negatywnego. "Negatywy są wszędzie, także w postawach chrześcijan i wyznawców innych religii, gdy ktoś nie jest wierny przyjętej drodze" - zaznaczył.

Spotkanie rozpocznie się o godz. 16.00 przy dźwiękach muzyki Orientu. Po powitaniu i wprowadzeniu w temat tegorocznych obchodów - "Chrześcijanie i muzułmanie: troska o wspólny dom" - odbędzie się dwugłos na ten temat. Prelekcję pt. "Chrześcijańskie spojrzenie na człowieka i przyrodę jako Boże dzieło w perspektywie encykliki ‘Laudato si’ wygłosi o. Stanisław Jaromi OFMConv. Natomiast "Muzułmańskie odniesienie do świata przyrody jako Bożego stworzenia" przybliży Andrzej Saramowicz.

Kolejnym punktem spotkania będzie czytanie fragmentów Ksiąg Świętych - Biblii i Koranu po czym nastąpi cyđc modlitewna. Muzułmanie wzniosą modlitwę spontaniczną - "Dua" natomiast chrześcijańską modlitwę wiernych zakończy odmówienie "Ojcze nasz", po czym uczestnicy spotkania przekażą sobie nawzajem znak pokoju. Całość zakończy się agapą - wspólnym posiłkiem chrześcijan i muzułmanów.

Dzień Islamu obchodzony będzie też m.in. w Krakowie. O 15.30 w bazylice ojców franciszkanów odbędzie się nabożeństwo Słowa Bożego. Liturgii przewodniczyć będzie ks. Prof. Łukasz Kamykowski, referent Archidiecezji Krakowskiej ds. Dialogu Międzyreligijnego.

Ponadto zaplanowano wspólną zbiórkę krwi, która odbędzie się w parafii św. Mikołaja w niedzielę 28 stycznia w godzinach 9.00-13.00 i szpiku - w Centrum Muzułmańskim, w piątek 26 stycznia (w godzinach 12.30-15.30).

O 16.30 na Uniwersytecie Jana Pawła II w Krakowie odbędzie się panel pt. "Pokój w czasach kobiet. O tym, co robimy i co jeszcze możemy zrobić dla pokoju między religiami rozmawiają muzułmanka, żydówka i chrześcijanka".

Pytany o istotę obchodów Dnia Islamu bp Ciereszko powiedział, że Kościół w Polsce idzie "po linii" nauczania Kościoła, zwłaszcza w soborowej deklaracji "Nostra aetate". "Chcemy dostrzegać w innych religiach pierwiastki dobra i tego, co służy budowaniu wspólnoty ludzkiej oraz rozwojowi duchowemu i religijnemu" - powiedział biskup. Taka postawa służy też, jak dodał, budowaniu zgody, współpracy i dialogu.

Bp Henryk Ciereszko, wskazuje, że spotkania nie służą poważnym debatom na tematy doktrynalne lecz przebiegają w luźniejszej atmosferze. Przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi przypomniał, że Polskę od wieków zamieszkują Tatarzy.

Biskup przyznał, że w ramach Komitetu odbywają się rozmowy na temat takich konkretnych zagadnień jak małżeństw mieszane, w tym ich aspektów prawnych, ale do wypracowania konkretnych uzgodnień jeszcze daleko.

"Na pewno trzeba wystrzegać się nieufności i wierzyć w dobrą wolę, a jednocześnie stawać w prawdzie i wspólnie przeciwstawiać się przemocy, niesprawiedliwości" - zaznaczył bp Ciereszko. Ocenił też, że od strony muzułmańskiej powinno się wymagać wyraźniejszego potępienia aktów terroru dokonywanego w imię religii.

***

Idea dialogu chrześcijan i muzułmanów w Polsce, obecna wyraźniej pod koniec XX w., nawiązuje do ponad trzechsetletniej tradycji obecności muzułmanów i tolerancyjnej postawy ludności chrześcijańskiej wobec nich.

Pod koniec ubiegłego stulecia odbywało się wiele spotkań międzyreligijnych z udziałem wyznawców islamu.

Współorganizatorem niektórych z nich była m.in. Fundacja D.O.M, która przyczyniła się do powstania w 1997 r. Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów. To właśnie od Rady na czele z jej prezesem, Zdzisławem Bieleckim, (ówczesnym współprzewodniczącym Rady ze strony katolickiej) pochodzi idea Dnia Islamu.

W 2001 r. Konferencja Episkopat Polski wpisała to wydarzenie do oficjalnego kalendarza Kościoła katolickiego w naszym kraju, powierzając organizację Dnia Islamu Komitetowi ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi Konferencji Episkopatu Polski. Obecnie funkcję tę pełni bp Henryk Ciereszko.

Regularne obchody Dnia Islamu odbywają się także w Lublinie i Krakowie (od 2004 r.), a okazyjne w Olsztynie (2001), Opolu (2002) i Poznaniu (2008).

Tematykę obchodów Dnia Islamu wyznacza przesłanie kierowane do muzułmanów przez papieża z okazji corocznego święta na zakończenie miesiąca postu, ramadanu.

Od początku XVI do lat osiemdziesiątych XX wieku polskimi muzułmanami byli niemal wyłącznie Tatarzy - zwraca uwagę Muzułmański Związek Religijny. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX w. do mieszkających od wieków w Polsce Tatarów zaczęli dołączać nowi przybysze z krajów muzułmańskich, zwiększając liczebność wyznawców islamu w Polsce. Byli to głównie Arabowie podejmujący studia na polskich uczelniach, w mniejszym stopniu imigranci zarobkowi.

Większość z nich po zakończeniu studiów wracała do rodzinnych stron, niektórzy jednak zostawali w Polsce na stałe.

W Polsce funkcjonują dwa religijne związki muzułmańskie wpisane do rejestru Kościołów i Związków Religijnych.

Muzułmański Związek Religijny w RP, uznany oficjalnie w 1925 r., liczy obecnie ok. 6 tys. członków, zrzesza przede wszystkim Tatarów Muzułmanów Polskich.

Największe ich skupiska mieszkają w województwie podlaskim (w Białymstoku, Sokółce, Suchowoli i Dąbrowie Białostockiej). Zabytkowe meczety znajdują się w Bohonikach i Kruszynianach, gdzie mieszkają już tylko pojedyncze rodziny tatarskie.

Drugim związkiem wyznawców islamu jest zarejestrowana w 2004 r. Liga Muzułmańska w RP. Zrzesza ona muzułmanów przybywających do Polski na studia oraz do pracy, a także osoby przyjmujące islam za swoją religię. Według szacunków liczy ok. 25 tysięcy członków.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Dziś w Kościele katolickim w Polsce obchodzimy XVIII Dzień Islamu
Komentarze (8)
ZZ
z z
26 stycznia 2018, 21:11
https://twitter.com/RafalDudkiewic1/status/956858216494895106
DS
Dariusz Siodłak
26 stycznia 2018, 21:21
Musisz przyznać, że Rafał Dutkiewicz zachował się jak mały gnojek. Słowa cesarza bizantyjskiego (z którymi się  oczywiście zgadzam ) podpisał imieniem Benetykta XVI.Szkoda, że linkujesz do takich bydlaków.
MA
Marian a
26 stycznia 2018, 18:59
W krajach muzułmańskich dzień chrześcijaństwa jest wtedy kiedy morduje się bestialsko wyznawców Chrystusa i pali kościoły,  czyli codziennie.
a a
26 stycznia 2018, 18:07
Kto obchodzi ten obchodzi! Izraelici też prowadzili taki "dialog" z wyznawcami Baala czy Asztarte i Bóg miał na to tylko jedną odpowiedź. Jestem w Kościele Katolickim i z tego powodu gardzę tymi bluźnierczymy festynami.
KJ
k jar
26 stycznia 2018, 16:38
Masakra! I nawet nie z tego powodu,że taki dzień ogłoszono w Polsce,ale z powodu tego jak się go obchodzi. Obchodzi się go tak jakby go wogóle nie było, aby nikogo nie urazić i nic nie uzyskać.Zamiast rzeczywistych debat o Bogu,objawieniu,zbawieniu,roli Maryi w obu religiach, itp. to mamy debatę o ekologii. Ludy Księgi idą do tego samego Boga i nic innego nie powinno ich obchodzić. Na pierwszym miejscu zawsze Bóg!
26 stycznia 2018, 21:14
Przepraszam ale nie rozumiem zdania, że "Ludy Księgi idą do tego samego Boga". Koran nazywa tak żydów i chrześcijan (i ewentualnie jeszcze bliżej nieokreślonych sabejczyków). Uznanie Jezusa Chrystrusa za Boga znacząco odróżnia żydów od chrześcijan w obszarze rozumienia kim Bóg jest i co dla nas uczynił, a zatem nie możemy już mówić o tym samym Bogu. Abstrahując już od tego, że wśród tzw. chrześcijan różnie postrzega się kim Bóg jest.
CP
Chyżyński Paweł
26 stycznia 2018, 23:35
Ja przepraszam, ale Allah nie jest Bogiem ani chrześcijan, ani żydów. Oczywiście i chrześcijanie i żydzi trochę inaczej postrzegają Boga, ale porównanie cech Boga w Piśmie Świętym i Allaha w Koranie wyklucza możliwość żeby to była ta sama osoba. Wręcz przeciwnie. Cechy przypisywane Allahowi w Koranie jasno wskazują "któż zacz". Ot chociażby stwierdzenie, że Allah jest nawiększym z oszustów, nakaz pogardy dla chrześcijan i żydów, nakaz nawracania siłą. Proszę się Ojcze nie dziwić, że mamy debatę o ekologii - o niczym innym nie da się debatować. Proszę też pamiętać, że też w Koranie jest zapisany zakaz brania sobie przyjaciół spośród niemuzułmanów, no chyba że muzułmanie są w mniejszości i wtedy MOGĄ UDAWAĆ przyjazne relacje. Jak już będą liczni i silni to mają przestać. No więc jak mamy prowadzić debatę z wyznawcami innego bożka, którzy mają prawo nas zwodzić i okłamywać (takija), mają obowiązek nami pogardzać i w drodze wyjątku pozwalać nam żyć dopóki płacimy okup (jiza)? Jak ktoś widzi platformę porozumienia to słucham.
DS
Dariusz Siodłak
26 stycznia 2018, 14:57
Obrzydliwe ! A Asia Bibi dalej siedzi w pakistańskim więzieniu za obrazę "proroka". ​