"Judaizm i chrześcijaństwo potrzebują siebie"

KAI / psd

Izrael bez Kościoła narażony jest na niebezpieczeństwo zamykania się w sobie a Kościołowi bez Izraela grozi niebezpieczeństwo zagubienia swych korzeni historii zbawienia. Judaizm i chrześcijaństwo potrzebują siebie nawzajem - mówił abp Stanisław Gądecki podczas wykładu otwartego w auli Wydziału Teologicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

W spotkaniu, które prowadził ks. dr Tomasz Siuda, moderator Dzieła Biblijnego w archidiecezji poznańskiej, wzięli udział ks. superintendent Jan Ostryk z Kościoła ewangelicko-metodystycznego oraz ks. prof. Bogdan Poniży z Wydziału Teologicznego UAM.

Metropolita poznański wygłosił wykład w ramach spotkań Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II, nawiązujący do obchodów XVII Dnia Judaizmu. Celem wykładu było wyjaśnienie słuchaczom Dzieła Biblijnego, dlaczego Kościołowi potrzebny jest ten dzień.

Wiceprzewodniczący Konferencji Episkopatu Polski zaznaczył, że z punktu widzenia chrześcijańskiego korzenie naszej wiary nie tkwią tylko w naszych czasach, ale i w całym Starym Testamencie. "Kościół uznaje, że początki jego wiary i wybrania znajdują się w Bożej tajemnicy zbawienia już u patriarchów, Mojżesza i proroków. Chrześcijaństwo, jego liturgia i duchowość mają w pewnym sensie swoje korzenie w judaizmie" - zwrócił uwagę metropolita poznański.

Zaznaczył, że chrześcijaństwo nie jest zastąpieniem, ale jest wypełnieniem judaizmu. Nowe przymierze jest końcową interpretacją starego przymierza. - Nie jest zawieszeniem ani zniesieniem starego, ale jest końcowym amen dla wszystkich obietnic, które zostały złożone przez Boga - stwierdził wiceprzewodniczący KEP. Podkreślił, że dzięki deklaracji o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich "Nostra aetate" dzisiaj możemy bardziej odczuwać więź duchową między chrześcijanami a żydami.

Mówiąc o duchowych więzach obu religii, abp Gądecki zaznaczył, że w organizowaniu Dnia Judaizmu nie chodzi o judeizowanie chrześcijaństwa ani o chrystianizację judaizmu. Ma on kształtować atmosferę dojrzalszego dialogu, poszanowania i zrozumienia i wzajemnego ubogacenia duchowego, który ma owocować w życiu społecznym. "Dzień Judaizmu winien dawać nowe wspólne impulsy na rzecz budowania cywilizacji miłości, pokoju, sprawiedliwości społecznej i wychowania młodego pokolenia do wiary w Boga i przestrzegania Dekalogu jako fundamentu moralności" - stwierdził wiceprzewodniczący KEP.

Dzieło Biblijne im. Jana Pawła II jest publicznym stowarzyszeniem wiernych erygowanym przez Konferencję Episkopatu Polski. Jego celem jest pogłębianie rozumienia Objawienia Pańskiego w świetle Pisma Świętego zgodnie z nauką Kościoła oraz kształtowanie duchowości i kultury biblijnej w duszpasterstwie, a także w indywidualnej formacji wiernych.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

"Judaizm i chrześcijaństwo potrzebują siebie"
Komentarze (16)
jazmig jazmig
8 grudnia 2013, 17:08
@leszek Człowieku. Zamiast zmyślać i fantazjować na temat tego co "zydzi uznają" a czego "nie uznają" zdobądź jakąś elementarną wiedzę religioznawczą z zakresu judaizmu. Skąd ten wstręt do wiedzy i ucieczka do świata bajdurzenia ? ... To ciebie cechuje wstręt do wiedzy. Posługujesz się kilkoma kalkami pojęciowymi i to jest cały twój światopogląd, a chcesz pouczać innych. Ja po prostu czytuję portale żydowskie, dyskutuję czasami z religijnymi Żydami więc jakąś wiedzę o nich posiadam, a pochodzi ona od nich samych. Nie jestem znawcą judaizmu, więc dla mnie kompetentni są żydzi, a nie niewykształceni ateiści tacy jak ty.
&
<...>
8 grudnia 2013, 17:00
Ks. prof. Chrostowski o Dialogu z Żydami [url]http://www.dailymotion.com/video/xk9sjc_tvg-9-ksiadz-chrostowski-o-dialogu-z-zydami_news[/url] Ks. prof. Waldemar Chrostowski Od 1986 uczestniczył w posiedzeniach podkomisji, a następnie komisji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem (był jej wiceprzewodniczącym w latach 1994-1996). Od 1990 do 2000 wchodził w skład Międzynarodowej Rady Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau. W 1991 był jednym z założycieli Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów, której współprzewodniczył do 1998. Za działalność w radzie otrzymał w 1997 nagrodę im. brata Alberta (razem ze Stanisławem Krajewskim). Ustąpił ze swojej funkcji wobec różnic dzielących go od innych członków rady na tle tzw. krzyża papieskiego postawionego w Oświęcimiu w miejscu Mszy świętej odprawionej w 1979 przez Jana Pawła II. W 1994 został kierownikiem Instytutu Dialogu Katolicko-Judaistycznego. http://pl.wikipedia.org/wiki/Waldemar_Chrostowski ...To samo w wersji tekstowej [url]http://wobroniewiaryitradycji.wordpress.com/2012/10/01/ks-prof-waldemar-chrostowski-o-dialogu-katolika-z-zydami/[/url] ...Starsi bracia...  ks. prof. Waldemar Chrostowski [url]http://www.youtube.com/watch?v=8rzGH4IJmyg[/url]
B
BÓG-HONOR-OJCZYZNA
8 grudnia 2013, 15:06
Piętnując niemieckie zbrodnie na Żydach oraz tych Polaków, którzy przyzwalają na nie lub w nich uczestniczą, Zofia Kossak jednoznacznie potępia i wyklucza ich z szeregu narodu polskiego: „Kto tego nie rozumie, kto dumną, wolną przyszłość Polski śmiałby łączyć z nikczemną radością z nieszczęścia bliźniego – nie jest przeto ani katolikiem, ani Polakiem!” Protest był dla środowisk lewicowych oraz samych Żydów dużym zaskoczeniem, ponieważ Zofia Kossak związana była z katolickimi kręgami narodowymi, które w przedwojennej Polsce odnosiły się z dużą rezerwą do Żydów i krytykowały środowiska żydowskie. Jej starania doprowadziły we wrześniu 1942 r. do założenia organizacji niosącej pomoc Żydom, Tymczasowego Komitetu Pomocy Żydom, przekształconej później w Radę Pomocy Żydom „Żegota”, jedynej tego typu organizacji w okupowanej Europie. Współorganizatorką była Wanda Krahelska, działaczka PPS Kossak osobiście pomagała ukrywającym się po „aryjskiej stronie” Żydom, dostarczając im pieniądze oraz fałszywe dokumenty. W 1943 została aresztowana przez Niemców i uwięziona w niemieckim obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau, a później przeniesiona do warszawskiego Pawiaka, gdzie skazano ją na śmierć. Uratowana została w 1944 r  dzięki staraniom polskiego podziemia. Za swój wkład w ratowanie Żydów w czasie II wojny świat.otrzymała pośmiertnie w 1982 r. medal i tytuł Sprawiedliwej wśród Narodów Świata
PP
przemilczana prawda
8 grudnia 2013, 13:50
Ks. prof. Chrostowski o Dialogu z Żydami [url]http://www.dailymotion.com/video/xk9sjc_tvg-9-ksiadz-chrostowski-o-dialogu-z-zydami_news[/url] Ks. prof. Waldemar Chrostowski Od 1986 uczestniczył w posiedzeniach podkomisji, a następnie komisji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem (był jej wiceprzewodniczącym w latach 1994-1996). Od 1990 do 2000 wchodził w skład Międzynarodowej Rady Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau. W 1991 był jednym z założycieli Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów, której współprzewodniczył do 1998. Za działalność w radzie otrzymał w 1997 nagrodę im. brata Alberta (razem ze Stanisławem Krajewskim). Ustąpił ze swojej funkcji wobec różnic dzielących go od innych członków rady na tle tzw. krzyża papieskiego postawionego w Oświęcimiu w miejscu Mszy świętej odprawionej w 1979 przez Jana Pawła II. W 1994 został kierownikiem Instytutu Dialogu Katolicko-Judaistycznego. http://pl.wikipedia.org/wiki/Waldemar_Chrostowski ...To samo w wersji tekstowej [url]http://wobroniewiaryitradycji.wordpress.com/2012/10/01/ks-prof-waldemar-chrostowski-o-dialogu-katolika-z-zydami/[/url]
AD
a dla nas Żyd bratem
8 grudnia 2013, 11:50
zdobądź jakąś elementarną wiedzę religioznawczą z zakresu judaizmu. Skąd ten wstręt do wiedzy i ucieczka do świata bajdurzenia ?  Prócz wstrętu budzi jeszcze we mnie gniew fałszywy i nikczemny stosunek Żydów do zagadnień narodowych. Naród ten, narzekający na szowinizm innych ludów, jest sam najbardziej szowinistycznym narodem świata. Żydzi, którzy skarżą się na brak tolerancji u innych, są najmniej tolerancyjni. Naród, który krzyczy o nienawiści, jaką budzi, sam potrafi najsilniej nienawidzić.  Antoni Słonimski poeta poch.żydowskiego ANTYSEMITYZM - antyżydowski rasizm lub szowinizm. Antysemityzm jest jednym z najbardziej nadużywanych i zakłamywanych pojęć w ostatnich czasach; nieprecyzyjne jest samo stosowanie terminu „antysemityzmu” (wprowadz. 1879 przez W. Marra) wyłącznie w odniesieniu do Żydów, ponieważ ogromną część Semitów stanowią narody arabskie; w codziennej praktyce bardzo często zniekształca się pojecie antysemityzmu odnoszące się do antyżydowskiego rasizmu, przenosząc je na rzeczy z nim nieporównywalne; terminu tego nadużywa się dla dyskwalifikowania każdej osoby w jakikolwiek sposób krytykującej konkretne zachowanie osób pochodzenia żydowskiego lub polemizującej z nimi, a także w odniesieniu do krytyki zachowań Żydów w historii, krytyki cech ich charakteru narodowego, antychrześcijańskich sformułowań Talmudu czy fanatyzmu wyznaniowego we współczesnym Izraelu. Miano antysemity można zyskać za przypomnienie zachowania Judenratów i policji żydowskiej w czasie II wojny światowej...  
NP
nauka przecząca Ewangelii
8 grudnia 2013, 11:40
Wprawdzie żydzi starają się wmówić w naiwnych chrześcijan, że to tylko w dawnych pismach tak wyrażano się o gojach jako o poganach, ale na to na to  odpowiada żargonowy "Unzer Expres", że dzisiaj również tak samo pogardliwie przedstawiają gojów, bo nawet swe dzieci pouczają, że goj nie ma duszy. W noweli pomieszczonej w przytoczonej żargonówce pt. "Purim u cadyka", przedstawiającej zdarzenie w miasteczku polskim, Parysowie w powiecie Garwolińskim, mały chłopiec żydowski Wewek zapytuje babkę: - "Babciu, czy goj ma także duszę? - Tylko żyd ma duszę... - A gdy goj przyjmuje wiarę żydowską? - Wtedy wstępuje weń dusza" Wymowne i przekonywujące! Nawet otumaniony szabesgoj może przejrzeć na oczy.  (...) Sposób  postępowania żyda ze wszystkimi nieżydami podają jasno etykę żydowską, gdzie powiedziano: "Nieżyda można oszukiwać, ponieważ w Piśmie powiedziano (3 Moj. 2514.): Nikt nie powinien brata swego oszukiwać. Jeśli zaś nieżyd oszukał żyda, to musi on na podstawie naszych praw zwrócić." "Jeśli kto sprzedał co nieżydowi, a żyd temu powiedział, że kupił za drogo, to jest zdrajcą i musi szkodę wynagrodzić, która przez to powstaje" . Jako przykład tego rodzaju postępowania, na którym opierał się kodeks religijno-prawny, podano w Talmudzie: "Semuel powiedział: to co się goj pomylił (na swoją szkodę) jest dozwolone, nie należy mu zwracać. Talmud o gojach a kwestia żydowska w Polsce Ks. prof. Stanisław Trzeciak
NP
nauka przecząca Ewangelii
8 grudnia 2013, 11:33
Człowieku. Zamiast zmyślać i fantazjować na temat tego co "zydzi uznają" a czego "nie uznają" zdobądź jakąś elementarną wiedzę religioznawczą z zakresu judaizmu. Skąd ten wstręt do wiedzy i ucieczka do świata bajdurzenia ?  Znaczenie Talmudu Normą postępowania żydów i niejako zwierciadłem ich duszy jest Talmud. Nazwa ta oznacza naukę. "Talmud jest dla żydów religijną potrzebą życia. Już starzy nauczyciele stawiali jego słowa ponad słowa nauki Tory; ponieważ w nauce pisanej są liczne sprzeczności, które można rozwiązać tylko przy pomocy Talmudu - nauka pisana jest zbyteczniejsza niż Talmud, ponieważ on ją zawiera, a nie odwrotnie"... Toteż Talmud tworzy istotę żydostwa, a "żydostwo bez Talmudu jest niemożliwym". Tak oświadczają rabini na oficjalnej dyspucie z duchownymi katolickimi 1240 r. 25 czerwca, broniąc Talmudu od stawianych mu zarzutów.  Biblia w życiu żydów stoi na drugim miejscu.  Wajnberg: "Talmud jest właściwie kodeksem kanonicznym, karnym i cywilnym, zbiorem ustaw dotyczących życia obrzędowego, społecznego, rodzinnego i osobistego." A zatem nie Biblia, ale Talmud jest właściwie normą życia i podstawą etyki żydowskiej, bo żydzi wyznają religię talmudyczną, a nie Mojżeszową. Celem większego jeszcze pogłębienia przepaści między żydami, a gojami starano się obrzydzić gojów w oczach żydowskich i przedstawić ich na równi ze zwierzętami. Naturalnie starano się po swojemu udowodnić to z Pisma św., cytując kilka słów z niego i dodając dalej własne swoje myśli. "R. Simon b. Jochaj powiedział: groby gojów nie zanieczyszczają, ponieważ znaczy: wy zaś moje owce, owce mojego pastwiska ludźmi jesteście. Wy (Izraelici) nazywacie się ludźmi, ale nie nazywają się goje ludźmi.
L
leszek
8 grudnia 2013, 10:10
@leszek Problem jest taki, że owo rozróżnienie "mozaizm" - "judaizm" to produkty wytworzone przez księdza Poradowskiego, chyba "naukowe" podstawy do tego dał nieodżałowany Feliks Koneczny, historyk niebanalny i oryginalny. ... Nie wiem co pisali autorzy o których piszesz, ale obecnie żydzi uznają z Pisma Świętego wyłącznie Torę, czyli 5 pierwszych ksiąg, a w czasach Chrystusa uznawali całe Pismo Święte, łącznie z Księgą Izajasza. Problem polega na tym, że te księgi zawierają zapowiedź misji Chrystusa, a Księga Izajasza bywa nazywana piątą ewangelią, ponieważ niemal otwartym tekstem opisuje to, co spotkało Jezusa. Z tego powodu obecny judaizm nie ma nic wspólnego z judaizmem z czasów Chrystusa. Ta konstatacja ma tyle wspólnego z antysemityzmem, co ty z mandarynem chińskim. ... Człowieku. Zamiast zmyślać i fantazjować na temat tego co "zydzi uznają" a czego "nie uznają" zdobądź jakąś elementarną wiedzę religioznawczą z zakresu judaizmu. Skąd ten wstręt do wiedzy i ucieczka do świata bajdurzenia ? 
jazmig jazmig
8 grudnia 2013, 09:51
@leszek Problem jest taki, że owo rozróżnienie "mozaizm" - "judaizm" to produkty wytworzone przez księdza Poradowskiego, chyba "naukowe" podstawy do tego dał nieodżałowany Feliks Koneczny, historyk niebanalny i oryginalny. ... Nie wiem co pisali autorzy o których piszesz, ale obecnie żydzi uznają z Pisma Świętego wyłącznie Torę, czyli 5 pierwszych ksiąg, a w czasach Chrystusa uznawali całe Pismo Święte, łącznie z Księgą Izajasza. Problem polega na tym, że te księgi zawierają zapowiedź misji Chrystusa, a Księga Izajasza bywa nazywana piątą ewangelią, ponieważ niemal otwartym tekstem opisuje to, co spotkało Jezusa. Z tego powodu obecny judaizm nie ma nic wspólnego z judaizmem z czasów Chrystusa. Ta konstatacja ma tyle wspólnego z antysemityzmem, co ty z mandarynem chińskim.
WP
warto posłuchać
8 grudnia 2013, 04:29
Przemilczana prawda Ks. prof. Chrostowski o Dialogu z Żydami [url]http://www.dailymotion.com/video/xk9sjc_tvg-9-ksiadz-chrostowski-o-dialogu-z-zydami_news[/url] Ks. prof. Waldemar Chrostowski Od 1986 uczestniczył w posiedzeniach podkomisji, a następnie komisji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem (był jej wiceprzewodniczącym w latach 1994-1996). Od 1990 do 2000 wchodził w skład Międzynarodowej Rady Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau. W 1991 był jednym z założycieli Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów, której współprzewodniczył do 1998. Za działalność w radzie otrzymał w 1997 nagrodę im. brata Alberta (razem ze Stanisławem Krajewskim). Ustąpił ze swojej funkcji wobec różnic dzielących go od innych członków rady na tle tzw. krzyża papieskiego postawionego w Oświęcimiu w miejscu Mszy świętej odprawionej w 1979 przez Jana Pawła II. W 1994 został kierownikiem Instytutu Dialogu Katolicko-Judaistycznego. http://pl.wikipedia.org/wiki/Waldemar_Chrostowski
LN
ludzie, nie narody
8 grudnia 2013, 01:54
Polski historyk żydowskiego pochodzenia Szymon Askenazy którego historia stała się  sposobem do walki o wolność dla Polski. Śmiało można by go zaliczyć do tzw. historyków "niepodległościowców".  Propagował badania nad historią Polski XVIII i XIX wieku.  Historyk uważał, że naród polski jest wielki i wierzył w odtworzenie państwa polskiego.  Za największego wroga Polski uznawał Rosję. Wywyższał rozwój cywilizacyjny Polski ponad Rosję. Uważał, że Polska należy do świata Zachodu. Jego prace wciąż krążyły wokół spraw polskich.  
AM
antypolonizmu myśl
8 grudnia 2013, 01:26
O ile polska nauka prawie nie istnieje w świecie, to jednak w dziejach światowej myśli antysemickiej nasi badacze zajmują poczesne i trudne do przecenienia miejsce. Dla Polaków [śmierć] to była po prostu kwestia biologiczna, naturalna... śmierć, jak śmierć... A dla Żydów to była tragedia, to było dramatyczne doświadczenie, to była metafizyka, to było spotkanie z Najwyższym Prof. Barbara Engelking-Boni, kierownik Centrum Badań nad Zagładą Żydów, TVN 24 "Kropka nad i " 09.02.2011
RI
rozum i wiara
8 grudnia 2013, 01:10
Problem jest taki, że owo rozróżnienie "mozaizm" - "judaizm" to produkty wytworzone przez księdza Poradowskiego, chyba "naukowe" podstawy do tego dał nieodżałowany Feliks Koneczny, historyk niebanalny i oryginalny. to Mojżesz byłby antysemitą kiedy zwalczał "złotego cielca ?? i Antoni Słonimski, poeta polski żydowskiego pochodzenia który pisał prawdę o antysemityźmie ? Feliks Koneczny i polska nauka niewygodne w świecie, bo prawdę głosi. A naród żydowski jest bardzo podzielony, zresztą jak wiele innych narodów.
L
leszek
7 grudnia 2013, 19:17
Problem jest taki, że owo rozróżnienie "mozaizm" - "judaizm" to produkty wytworzone przez księdza Poradowskiego, chyba "naukowe" podstawy do tego dał nieodżałowany Feliks Koneczny, historyk niebanalny i oryginalny. O ile polska nauka prawie nie istnieje w świecie, to jednak w dziejach światowej myśli antysemickiej nasi badacze zajmują poczesne i trudne do przecenienia miejsce. Znany historyk Janusz Tazbir twierdzi nawet, że pierwowzorem klasyki tego gatunku, czyli "Protokołów Mędrców Syjonu" był antyjezuicki paszkwil "Monita Secreta"  [url]http://en.wikipedia.org/wiki/Monita_Secreta[/url] którego chwalebnę 400 letnią rocznicę pierwszego wydania w Krakowie obchodzilismy w zeszłym  roku. Inny klasyk tego gatunku, czy słynny "Chrześcijanin wg Talmudu" to jedno z nielicznych dzieł polskiej literatury które zrobiło niekłamaną karierę w świecie i doskonale się broni także w erze interntetu. [url]http://en.wikipedia.org/wiki/The_Talmud_Unmasked[/url] ---- This text is widely used for antisemitic purposes on the Internet and nowadays it is regularly translated or republished and put online by various antisemitic websites. --- Dzieło jest szeroko stosowane dla celów antysemickiej propagandy w internecie i jest nieustannie tłumaczone lub publikowane oraz udostępniane on-line.
TD
to dziś widoczne
7 grudnia 2013, 18:47
Współczesny judaizm ma znikomy związek z judaizmem z czasów Chrystusa i apostołów. Korzenie chrześćijaństwa nie tkwią we współczesnym judaizmie. JUDAIZM CZY MOZAIZM ? TALMUD czy BIBLIA ?   Gł. misją Mojżesza było wyprowadzenie żydów z Egiptu, gdzie ulegali wpływom tamtejszego bałwochwalstwa i niemoralności, a także kodyfikacja Prawa (religijnego), aby naród żydowski dokładnie wiedział jaka jest wobec niego wola Pana Boga. Część narodu wybranego okazuje wiemość religii mojżeszowej, oczekując przyjścia Zbawiciela, ale druga jego część powraca do bałwochwalstwa i do różnych kultów pogańskich, a nawet skłania się do ateizmu i materializmu. Stąd też w historii narodu wybranego – podobnie jak i później w historii narodów chrześcijańskich -powstaje rozdwojenie, gdyż jedni starają się żyć bogobojnie, służąc Bogu i budując ustrój społeczno-gospodarczo-polityczny, który w Biblii otrzymuje nazwę Królestwa Bożego, bo to Bóg króluje w sercach owych ludzi, a cała kultura jest oparta na wartościach nauki biblijnej. Natomiast druga część narodu wybranego, niestety, świadomie porzuca naukę moralną Biblii, szukając tylko dobrobytu i władzy. I tak, już w czasach starożytnych, a więc na jakieś przeszło tysiąc lat przed Chrystusem Panem, istnieją w narodzie żydowskim dwie orientacje kulturalne: mozaizm i judaizm. Mozaizm to kultura oparta na Biblii, czyli na objawieniu Bożym, a szukająca „Królestwa Bożego”. Natomiast judaizm znacznie starszy od mozaizmu, to kultura oparta na laicyzmie, bezbożności, więc czysto świecka, doczesna, samo wystarczająca, czyli z pretensją, że może obyć się bez Boga, a szukająca szczęścia wyłącznie ziemskiego. Z czasem, na kilka wieków przed Chrystusem Panem, zostaje wyrażona głównie w Talmudzie. ks.prof.Michał Poradowski
jazmig jazmig
7 grudnia 2013, 17:45
Współczesny judaizm ma znikomy związek z judaizmem z czasów Chrystusa i apostołów. Korzenie chrześćijaństwa nie tkwią we współczesnym judaizmie.