Kard. Muller o nierozerwalności małżeństwa

(fot. Wikimedia Commons)
KAI / mm

Prefekt Kongregacji Nauki Wiary po raz kolejny przestrzega, aby nie relatywizować nierozerwalności sakramentu małżeństwa. "Ewangelia mówi o nierozerwalności małżeństwa i nie można z tego robić abstrakcyjnej teorii, która nie odgrywa już żadnej roli w praktyce Kościoła" - powiedział kard. Gerhard Ludwig Müller w wywiadzie dla niemieckiego dziennika "Frankfurter Allgemeine Zeitung".

Zdaniem kardynała małżeństwo jest "rzeczywistością ufundowaną przez Boga, i to nie tylko jako ludzki ideał, który można na własną rękę unieważniać".

DEON.PL POLECA


Kard. Müller z naciskiem przeciwstawił się rozgrywaniu przeciwko sobie zasad doktryny wiary i "miłosiernego duszpasterstwa". "Wszystkie osoby odpowiedzialne w Kościele powinny pomagać duszpastersko w tej dziedzinie. Nikt nie może argumentować, że jest się niemiłosiernym. Chrześcijańskie rozumienie miłosierdzia musi być rozumiane według kryteriów biblijnych. Katolicy, którzy po rozwodzie cywilnym ponownie zawierają związek małżeński według oficjalnego nauczania Kościoła są wyłączeni m.in. z możliwości przyjmowania Komunii św." - podkreślił niemiecki purpurat.

Kard. Müller przyznał, że istnieje "napięcie między Boskim wymiarem małżeństwa jako sakramentu i wspólnotą ludzi we wszystkich jej ograniczeniach". Prefekt Kongregacji Nauki Wiary zdecydowanie odrzucił przyjęcie przez Kościół rzymskokatolicki praktyki niektórych Kościołów wschodnich, które umożliwiają zawarcie ponownego małżeństwa przez rozwiedzionych. "To Urząd Nauczycielski Kościoła zawsze uważał za niemożliwe" - powiedział.

Przypomniał, że do kierowanej przez niego dykasterii zgodnie ze statutami należy ok. 25 kardynałów i stanowi ona część papieskiego urzędu nauczycielskiego. W tym gremium prefekt kongregacji jest "pierwszym wśród równych" a wszyscy współpracują z papieżem w sprawach nauki wiary i Tradycji.

Kard. Müller, który do 2012 r. był biskupem Ratyzbony mówiąc o Kościele w Niemczech powiedział: "Mimo dużej liczby duszpasterzy, katechetów, nauczycieli religii nie znalazł on adekwatnej praktycznej i teoretycznej odpowiedzi na proces sekularyzacji i wyzwań jakie stawia społeczeństwo pluralistyczne, którego jest częścią. Bez żywej wiary nie przetrwają nawet dobre dzieła Kościoła, wcześniej czy później stracą swoją dynamikę".

Odnosząc się do "Bractwa św. Piusa X" podkreślił, że jest nie do przyjęcia sytuacja, w której "kilku biskupów ogłasza siebie nadrzędnymi stróżami tradycji apostolskiej sprzeciwiając się papieżowi i wszystkim biskupom, którzy wspólnie z nim kierują Kościołem powszechnym" "Takie podejście Bractwa św. Piusa X nie jest w pełni katolickie" - stwierdził prefekt Kongregacji Nauki Wiary.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Kard. Muller o nierozerwalności małżeństwa
Komentarze (12)
F
Franek1
15 kwietnia 2014, 21:23
"Mój najbardziej szanowany Biskup będzie przedmiotem straszliwej pomyłki sądowej. Potem, kiedy będą go demonizować, wielu Moich wyświęconych sług zostanie przywołanych do porządku, na wypadek, gdyby ośmielili się wypowiadać skargi na nowe prawa, które nie są ode Mnie, a których wprowadzenie do Moich Kościołów będą musieli doświadczyć". - http://paruzja.info/kwiecien-2014/1499-10-04-2014-17-22-moj-najbardziej-szanowany-biskup-bedzie-przedmiotem-straszliwej-pomylki-sadowej
MR
Maciej Roszkowski
15 kwietnia 2014, 20:46
Ufajmy w mądrość naszych Pasterzy, choć po ludzku patrząc to ambitne zadanie.
jazmig jazmig
15 kwietnia 2014, 17:15
Zgadzam się z abp. Mullerem co do podjeścia do grzechów, w tym do cudzołóstwa, ale nie zgadzam się z nim w jego ocenie lefebrystów. Racji nie dochodzi się głosowaniem. Fakt, że ogromna większość biskupów ma odmienną opinię w niektórych sprawach, niż lefebryści, wcale nie oznacza, że ta większość ma rację. Lefebryści nie odeszli od Tradycji, ani od dogmatów, natomiast nie zgadzają się oni z nową interpretacją dogmatów. Teraz właśnie toczy się dyskusja nt. dogmatów dotyczących grzechu cudzołóstwa, jeżeli większość biskupów uzna, że cudzołożnicy mogą przystępować do komunii św., to czy abp Muller pozostanie przy poglądzie, który w tej sprawie głosi obecnie, czy przyjmie do wiadomości i wykonania nową interpretację wspomnianego zagadnienia?
15 kwietnia 2014, 20:36
Ciekawą filozofię wyznajesz,oskarżasz w innym miejscu ks.Lemańskiego o pychę i brak posłuszeństwa biskupowi , natomiast piszesz tak jakby lefebrystów posłuszeństwo papieżowi nie obowiązywało ot Kali w czystej postaci.Radzisz ks.Lemańskiemu założenie sekty?oj coś mi się wydaje że przyganiał kocioł garnkowi :)
M
mors
15 kwietnia 2014, 16:34
Kardynał Muller mówi oczywistości. Ale, niestety, żyjemy w takich czasach, że się cieszymy, kiedy ważny hierarcha KK wypowiada się zgodnie z nauką Chrystusa. Swoją drogą, raczej długo nie pobędzie prefektem tej ważnej kongregacji.
O
olaf
15 kwietnia 2014, 15:02
Zdaniem kardynała małżeństwo jest "rzeczywistością ufundowaną przez Boga, i to nie tylko jako ludzki ideał, który można na własną rękę unieważniać". Nie zdaniem kardynała, ale Kościoła katolickiego ! Odkąd pojawiły się schizmatyczne wypowiedzi kard Kaspera próbuje się w propagowanej narracji wrogów Kk wprowadzać jakiś znak równoważności stwierdzeń. To jest manipulacja, bo tak nie jest. Kard. Muller przedstawia stanowisko Kk, a kard Kasper wypowiada herezje niezgodne z nauką Kk.
MP
Matka Polka from Fronda
15 kwietnia 2014, 13:33
znieście zakaz używania prezerwatyw w małżeństwie, bo w wielu przypadku npr niszczy małżeństwo i przyczynia się do rozkładu więxi między małżonkami.
C
chrysorroas
15 kwietnia 2014, 14:25
No i jeszcze pozwólcie chodzić do burdelu, gdy ktoś z małżonków akurat nie ma ochoty na sex, bo to też rozkłada małżeństwo...
IT
i tyle w temacie
15 kwietnia 2014, 20:24
a kto się takim zakazem w ogóle przejmuje????Chyba tylko jacyś nawiedzeni ludzie.Każdy kto używa rozumu wie, że należy stosować antykoncepcję.
H
Hanka
25 kwietnia 2014, 07:43
to strach przed ciążą rozwala więź małżeńską. A co to za miłość która boi się życia. Gdy małżonkowie sie naprawde kochaja to przyjmują każde dziecko z radością.
WD
Wojtek Duda
25 kwietnia 2014, 08:46
taaa... przyrównac płatny seks do seksu łożu małżeńskim, toż to celny arugment !  
EZ
Effe z dużego miasta
11 września 2014, 19:52
Tez nie ma wsród moich znajomych katolików nikogo, kto by nie używał antykoncepcji. Kto myśli, ze katolicy  nie używają antykoncepcji jest naiwny.