Kielce: poparcie dla bp. Kazimierza Ryczana

Nazywanie rzeczywistości nie jest skandalem
KAI / slo

NSZZ „Solidarność”, Akcja Katolicka, Światowy Związek Żołnierzy AK, osoby prywatne - przyłączają się do protestu Klubu Inteligencji Katolickiej wobec nagonki medialnej na stanowisko bp. Kazimierza Ryczana wyrażone w homilii 3 Maja.

Komisja Zakładowa NSZZ „Solidarność” NSK Bearings Polska S.A. przekazała do kieleckich mediów protest na piśmie, w którym „w całej rozciągłości popiera stanowisko Klubu Inteligencji Katolickiej wyrażone słowami Pani Małgorzaty Sołtysiak” będące reakcją na opinie pojawiające się w mediach, a przede wszystkim na „tendencyjny artykuł Pana red. M. Maciągowskiego”.

DEON.PL POLECA

 

 

„Stwierdzamy, że ks. bp Kazimierz Ryczan powiedział (…) dokładnie to, co my wierni i obywatele Rzeczypospolitej czujemy (…). Cieszymy się, że na czele Kościoła kieleckiego stoi kolejny wielki Polak i patriota J.E. ks. bp Kazimierz Ryczan” – pisze w imieniu Komisji zakładowej przewodniczący Andrzej Jaworek.

Marek Maciągowski w kieleckim dzienniku „Echo dnia” z 5 maja zarzucił biskupowi m.in. porównanie Polski do Białorusi – gdy bp Ryczan wypowiedział się w obronie red. Pospieszalskiego, a także określenie dziennikarzy jako "prasowych hien", które nie uszanowały żałoby narodowej. Chodziło także o negatywną opinię biskupa kieleckiego na temat podpisania nowelizacji ustawy o IPN przez marszałka Sejmu Bronisława Komorowskiego. Maciągowski homilię nazwał „kontrowersyjną”, powodującą rozłam w społeczeństwie.

W dniu ukazania się artykułu Klub Inteligencji Katolickiej wystosował apel do kieleckich mediów w obronie księdza biskupa.

Małgorzata Sołtysiak z KIK, autorka protestu odniosła się bezpośrednio do artykułu Maciągowskiego pt. „Kontrowersyjne kazanie”. W apelu w obronie biskupa Sołtysiak podkreśla m.in., że bp Ryczan nawoływał do jedności ponad podziałami partyjnymi.

DEON.PL POLECA


„Nazywanie rzeczywistości nie jest skandalem. Skandalem jest taka rzeczywistość. Kielce mają szczęście do dobrych, odważnych i patriotycznych biskupów, do jakich należy Ks. Bp. Kazimierz Ryczan, za co Mu gorąco dziękujemy” – pisze M. Sołtysiak.

Pod apelem wciąż podpisuje się wiele prywatnych osób.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Kielce: poparcie dla bp. Kazimierza Ryczana
Komentarze (21)
11 maja 2010, 23:10
Oczywiście żałoba zamyka usta. Byle nie wprowadzała cenzury.
11 maja 2010, 23:08
Nie widzę nic złego w śmianiu się z prezydenta Kaczyńskiego. Kiedy dziecko ci się pobrudzi jedzeniem też się śmiejesz, chociaż nie masz nic złego na myśli. Konstytucja nie zabrania śmiać się z polityków kiedy są zabawni albo nieporadni. No chyba że sowiecka - rozumiem sentyment,  ale trudno będzie wam ją chyba wdrożyć w Polsce.
L
lilianna
11 maja 2010, 23:03
 Popieram komentarz Sebastiana. Kazanie, homilia to głoszenie słowa Bożego a nie własnych poglądów. Poglądy nie należy wygłaszać w trakcie mszy świętej. Nie należy gorszyć wiernych robiąc wiec podczas uroczystości religijnych
DK
Do Kingi!
10 maja 2010, 14:46
Proszę czytać ze zrozumieniem! Biskup wyraźnie mówi o wiernych i obywatelach Rzeczpospolitej a nie o jakichś kosmopolitach, wyznaających synkretyzm religijny;-). Biskup wykładał Katolicką Naukę Społeczną i jest wspaniałych znawcą w tej kwestii. Obywatelstwa Rzeczypospolitej nie nadaje ani nie odbiera żaden biskup, więc o tym kto jest obywatelem RP nie decyduje ani biskup, ani prawi i sprawiedliwi Polacy. Z zaliczaniem do wiernych tylko tych, którzy popierają PiS radziłabym uważać, bo może to być przypomniane, kiedy biskupi będą domagać się czegoś tam, bo 95% społeczeństwa to katolicy. No własnie, czy Pan Komorowski przestrzega art. 30 i art 47 Konstytucji RP? Czy jest  w stanie dotrzymać złóżonej przysięgi prezydenckiej. Pan Komorowski niejednokrotnie poprzez ubliżanie, wyśmiewanie głowy Państwa Polskiego sam tą konstytucję łamał. Polacy znają Konstytucję swojego kraju, znają też naukę Chrystusa, Katolicką Naukę Społeczną i będą głosować zgodnie z tymi wytycznymi jako Polacy i Katolicy. I może przestać gdybać, co to biskup ... bo to jest śmieszne bajanie. Przeczytaj sobie Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej, encykliki papieskie, przeanalizuj Katolicką Naukę Kościoła, poczytaj "Pamieć i Tożsamość" to wtedy porozmawiamy rzeczowo, bo teraz nie jesteś moją partnerką do dyskusji. Masz wielkie braki w powyższych tematach.
10 maja 2010, 11:28
Oj, Salon się denerwuje.... Uwielbiam ten język. Jak dzieci w przedszkolu.
Jadwiga Krywult
9 maja 2010, 08:27
Proszę czytać ze zrozumieniem! Biskup wyraźnie mówi o wiernych i obywatelach Rzeczpospolitej a nie o jakichś kosmopolitach, wyznaających synkretyzm religijny;-). Biskup wykładał Katolicką Naukę Społeczną i jest wspaniałych znawcą w tej kwestii. Obywatelstwa Rzeczypospolitej nie nadaje ani nie odbiera żaden biskup, więc o tym kto jest obywatelem RP nie decyduje ani biskup, ani prawi i sprawiedliwi Polacy. Z zaliczaniem do wiernych tylko tych, którzy popierają PiS radziłabym uważać, bo może to być przypomniane, kiedy biskupi będą domagać się czegoś tam, bo 95% społeczeństwa to katolicy.
Jadwiga Krywult
9 maja 2010, 08:20
A czemu ma być pojednawcze? bp.Ryczan broni najwyższych wartości, a że owe watrości(najwyższe!) mają swoich przeciwników, to chyba nie wina kazania i jego autora... Jakiej konkretnie wartości najwyższej bronił bp Ryczan w tym kazaniu ?
Józef Więcek
9 maja 2010, 08:06
 Oj, Salon się denerwuje....
S
sebastian
9 maja 2010, 05:55
 Sądzę, że nie byłoby problemu gdyby Biskup Kazimierz Ryczan wyraził tego typu poglądy w dyskusji a nie w homilii. Dla mnie akurat są to poglądy stronnicze ale chętnie słucham słów, z którymi sie nie muszę zgadzać ale mogę także weryfikować własne zdanie. Natomiast wyobrażam sobie swoje emocje kiedy byłbym uczestnikiem mszy świętej podczas której Bp Ryczan wyraził swoje kontrowersyjne opinie. Wówczas w gardle "staje gula" i serce przyspiesza. Bo co można zrobić ??? W dyskusji jest szansa wyrażenia (w sposób kulturalny - bo tylko taki biorę pod uwagę) swojego zdania i nie ma emocji "publicznie wychłostanego" który słysząc takie poglądy musi stać i milczeć. Bo, nie oszukujmy się, poglądy dotyczące naszego zycia społecznego i politycznego mamy różne. I  jeśli słyszymy, ze w czasie homilli odbywa się jakieś "wsparcie społeczne czy polityczne" to czujemy sie jak na wiecu, na kórym tylko część (moze nawet dominująca ale czesc) ma z tego wiecu satysfakcję. Nie róbmy na uroczystościach religijnych wiecu.
N
nnnnn
9 maja 2010, 01:52
Skoro kazanie podzieliło przede wszystkim osoby będące w kosciele oraz internautów, a wielu uznało je za stronnicze i opowiadające się za jedną partią - to trzeba rzec jasno nie było ono pojednawcze. A czemu ma być pojednawcze? bp.Ryczan broni najwyższych wartości, a że owe watrości(najwyższe!) mają swoich przeciwników, to chyba nie wina kazania i jego autora...
P
POLAK
8 maja 2010, 22:11
Mózgi moherem ludziom porastaja, a szatan sie cieszy z takich biskupów... Aleluja i do przodu! Takie teksty towarzyszu już nikogo nie wzruszają... Bycie moherem to teraz duma. Musicie wypracować nowe metody obrażania, poniżania i manipulowania ludźmi ;-). Ostrzegam jednak, iż teraz to nie będzie takie łatwe, bo PRAWDA zawsze zwycięża!
P
Polak
8 maja 2010, 22:05
Drogi Polak - powinieneś sobie jeszcze  coś dodać do nazwy - "prawdziwy", "prawy", czy też coś w tym stylu. A tak na marginesie: To w co ty wierzysz, w Jezusa, czy w Rycana.   A Ty w Tuska czy w Putina?
T
Tadeusz
8 maja 2010, 22:00
Cieszy mądrość i odwaga ks. bp Kazimierza Ryczana bo jako Pasterz daje dobry przykład dla wierzących Polaków.
8 maja 2010, 20:18
„Stwierdzamy, że ks. bp Kazimierz Ryczan powiedział (…) dokładnie to, co my wierni i obywatele Rzeczypospolitej czujemy (…). Cieszymy się, że na czele Kościoła kieleckiego stoi kolejny wielki Polak i patriota J.E. ks. bp Kazimierz Ryczan” – pisze w imieniu Komisji zakładowej przewodniczący Andrzej Jaworek. A jakie on ma prawo do wypowiadania się w imieniu wszystkich Polaków?
M
miron
8 maja 2010, 16:40
Niektóre komentarze przeciw ks. Biskupowi są świadectwem, że mózgi ich autorów są dokładnie wyprane w "białoruskim proszku". Efekt: wyprane ze wszystkiego oprócz bezmyślności.
O
owca
8 maja 2010, 15:01
Mózgi moherem ludziom porastaja, a szatan sie cieszy z takich biskupów... Aleluja i do przodu!
Krzysztof Gołygowski
8 maja 2010, 13:45
Drogi Polak - powinieneś sobie jeszcze  coś dodać do nazwy - "prawdziwy", "prawy", czy też coś w tym stylu. A tak na marginesie: To w co ty wierzysz, w Jezusa, czy w Rycana.  
P
Polak
8 maja 2010, 13:27
„Stwierdzamy, że ks. bp Kazimierz Ryczan powiedział (…) dokładnie to, co my wierni i obywatele Rzeczypospolitej czujemy (…). Cieszymy się, że na czele Kościoła kieleckiego stoi kolejny wielki Polak i patriota J.E. ks. bp Kazimierz Ryczan” – pisze w imieniu Komisji zakładowej przewodniczący Andrzej Jaworek. chyba ktoś się zagalopował w deklaracjach za wszystkich wiernych i obywateli, ja akurat nie popieram Proszę czytać ze zrozumieniem! Biskup wyraźnie mówi o wiernych i obywatelach Rzeczpospolitej a nie o jakichś kosmopolitach, wyznaających synkretyzm religijny;-). Biskup wykładał Katolicką Naukę Społeczną i jest wspaniałych znawcą w tej kwestii.
E
enn
8 maja 2010, 13:10
„Stwierdzamy, że ks. bp Kazimierz Ryczan powiedział (…) dokładnie to, co my wierni i obywatele Rzeczypospolitej czujemy (…). Cieszymy się, że na czele Kościoła kieleckiego stoi kolejny wielki Polak i patriota J.E. ks. bp Kazimierz Ryczan” – pisze w imieniu Komisji zakładowej przewodniczący Andrzej Jaworek. chyba ktoś się zagalopował w deklaracjach za wszystkich wiernych i obywateli, ja akurat nie popieram
Jadwiga Krywult
8 maja 2010, 12:18
"bp Ryczan nawoływał do jedności ponad podziałami partyjnymi" Bardzo dowcipna ta pani Sołtysiak.
JT
Ja też popieram Biskupa Ryczana
8 maja 2010, 12:01
Wspaniałe kazanie Biskupa Ryczana. Czytałam, zgadzam się i jestem pod wrażeniem odwagi w głoszeniu PRAWDY!