Czy kara śmierci mieści się w granicach chrześcijaństwa?

(fot. youtube.com/theyoungturks)

Wydarzenia, które miały miejsce w sierpniu w Charlottesville były obrzydliwe i przerażające. Marsz setek sympatyków Białych Nacjonalistów i neonazistów z pochodniami w rękach w amerykańskim mieście wydawał się być czymś zupełnie niewyobrażalnym. Jeszcze bardziej zadziwiający jest fakt, że wielu z tych Białych Nacjonalistów i neonazistów uważała się za chrześcijan.

To jasne, że nie można obwieszczać swojej przynależności do Jezusa i być jednocześnie białym supremacjonistą. Te dwie rzeczy kompletnie do siebie nie przystają: biała supremacja wywołuje moralne obrzydzenie i nie ma dla niej miejsca w chrześcijaństwie. A jednak uczestnicy tych neonazistowskich marszów w Charlottesville próbowali sami sobie dowieść, że tak nie jest, przeinaczając przesłanie chrześcijaństwa w niemożliwy do zidentyfikowania twór, który odpowiadałby ich politycznej i społecznej agendzie.

To bardzo smutne, ale zafałszowanie wiary chrześcijańskiej w taki sposób, aby służyła politycznym celom to zbyt dobrze znany fenomen. Zarówno konserwatywni, jak i liberalni katolicy wybiórczo podchodzą do stosowania prawd wiary. Być może najbardziej oczywistym przykładem takiej wybiórczości w kościele katolickim jest debata na temat kary śmierci.

DEON.PL POLECA

W kręgach kościelnych kara śmierci jest kwestią sporną. Pomimo tego, że Konferencja Episkopatu Stanów Zjednoczonych całościowo potępiła karę śmierci w USA, wielu amerykańskich katolików wciąż popiera stosowanie tego najwyższego wymiaru kary. Z technicznego punktu widzenia, w skrajnych wypadkach kościół dopuszcza zastosowanie kary śmierci. Chodzi o przypadki, kiedy nie można zastosować żadnego innego sposobu zapewnienia bezpieczeństwa publicznego. Takie sytuacje są jednak niesłychanie rzadkie. W Stanach podobne zdarzenia nie mają miejsca, co mocno podkreślali święty Jan Paweł II, papież emeryt Benedykt XVI oraz papież Franciszek. Ich stanowisko w tej sprawie jest zarówno bezapelacyjne, jak i prawidłowe.

Poparcie dla kary śmierci wśród katolików jest w pewnym stopniu wytłumaczalne. Ludzie chcą sprawiedliwości. Przestępstwa, za które grozi kara śmierci, są przerażające i reprezentują najgorszą stronę ludzkiej natury. Sprawiedliwość wyraźnie domaga się zadośćuczynienia - sprawca musi umrzeć lub naprawić swój błąd. Takie myślenie jest jednak nieprawidłowe.

Odejście od nauczania kościoła w sprawie kary śmierci, często bywa usprawiedliwiane na dwa sposoby. Po pierwsze, mówi się, że kara śmierci przywraca równowagę pomiędzy sprawcami, a ofiarami. Jednak to tylko pozory. Po drugie, twierdzi się, że państwo musi spełniać moralny obowiązek, który polega na ukaraniu tych, którzy popełniają najgorsze zbrodnie na naturze. Wstrzymywanie takiej kary kwestionowałoby moralne podstawy funkcjonowania państwa. Jednakże żaden z przytoczonych argumentów nie ma odbicia w rzeczywistości - pogłębia tylko krzywdę zadaną ofiarom i państwu jednocześnie zaprzeczając człowieczeństwu sprawcy.

Najgorsze przestępstwo, jak na przykład morderstwo, jest najwyższym wyrazem pogwałcenia godności drugiego człowieka i jako takie wydaje się być podstawą do zastosowania kary śmierci. Niektórzy uznają, że tylko śmierć sprawcy będzie wystarczająca do tego, aby wyrównać krzywdy i przywrócić ofiarom (bądź osobom, które przetrwały jakieś tragiczne zdarzenia) godność i miejsce w społeczeństwie. Jednakże jest to bardzo wątpliwe, czy w takich przypadkach kiedykolwiek uda się naprawić wyrządzone krzywdy. W jaki sposób można zmniejszyć szkodę wynikającą ze śmierci jednej osoby poprzez zabicie kolejnej? Kara śmierci nie przywróci ofiary do życia i nie odda tym, którzy przetrwali tego, co stracili.

Jako społeczeństwo mamy do dyspozycji szereg kar, które w adekwatny sposób pokazują, jak państwo i jego obywatele podchodzą do najcięższych przestępstw. To niewyobrażalne, że ktoś mógłby przyjmować, iż dożywocie jest "lekką karą". Intuicyjnie pragniemy, aby osoby winne przestępstwom zostały ukarane i słusznie denerwujemy się, kiedy kara wydaje się nieadekwatna do popełnionych czynów (jak w przypadku skazanego za gwałt Brocka Turnera, który otrzymał karę trzech miesięcy pozbawienia wolności). Jednak kara śmierci nie może mieć tej samej wagi, co jej nie pozbawiające życia odpowiedniki takie jak na przykład dożywocie. Kara śmierci zupełnie mija się ze swoim celem i jest daleka od przywracania jakiejkolwiek równowagi - nie służy ani ofiarom przestępstwa ani państwu. A zatem jeśli kara śmierci nie służy wymierzaniu sprawiedliwości, musi w przebiegły sposób, pod pozorem prawości, służyć innej, niższej potrzebie - zemście.

Dodatkową i być może bardziej krzywdzącą kwestią w usprawiedliwianiu kary śmierci jako narzędzia sprawiedliwości jest traktowanie jej jako niemal idealnego systemu. Zakłada się przy tym, że osoby skazane na śmierć zostały otoczone pełną ochroną prawną i były równo traktowane. Wiemy jednak, że jest to fałsz. Czarno- i brązowoskórzy mężczyźni są dalece częściej skazywani na karę śmierci za to samo przestępstwo niż ich biali odpowiednicy. Dowody na dyskryminację i uprzedzenie organów prawa i ich przedstawicieli są stałą (chociaż niewielką) częścią naszego systemu sprawiedliwości. I chociaż taka stronniczość nie pojawia się przy wszystkich przypadkach zastosowania kary śmierci, bez wątpienia jest obecna przy niektórych z nich.

Co bardzo ironiczne, wiele osób, które opowiadają się za karą śmierci, nie ufa aparatowi państwa w żadnej innej kwestii. Takie osoby bardzo szybko krytycznie oceniają posunięcia wybranych przedstawicieli władz i ich propozycje wprowadzania nowych przepisów. A jednak zakładają, że kara śmierci jest zapisem nie możliwym do zniesienia. Oczywiście kiedy raz wykona się wyrok kary śmierci, nie ma już żadnej możliwości korekty nieprawidłowego procesu prawnego. Jeśli nie ufasz państwu w kwestii tego, w jaki sposób wydaje pieniądze z twoich podatków, to jakim cudem jesteś w stanie mu zaufać w kwestii stracenia twoich współobywateli?

Odkładając na bok przywołane powyżej kwestie systemowe, niektórzy teoretycy dowodzą, że państwo ma moralny obowiązek zabijania tych osób, które zostały uznane za winne popełnienia najwyższych przestępstw, ponieważ jeśli takim osobom okaże się łagodność, będzie to rozminięcie się ze sprawiedliwością. Państwo, jako organ wykonawczy wymiaru sprawiedliwości, jest w idealnej pozycji do tego, aby sprawiedliwie zabijać takich przestępców. Jest jednak pewien problem z tym argumentem - jest on zaprzeczeniem wiary chrześcijańskiej. Bóg nie postępuje z nami tak, jak na to zasługujemy. Zamiast tego oferuje nam nieskończone miłosierdzie. Apostołowie nie byli warci tego, aby ich powoływać, a jednak Jezus otoczył się grzesznikami.

Kiedy Jezus spotyka się z przestępstwem najwyższej rangi, kobietą przyłapaną na cudzołóstwie, w miejsce kary wybiera miłosierdzie. Kiedy Jego samego skazano na śmierć, wybaczył tym, którzy Go zabili. Jeśli w swoim życiu chrześcijanin ma naśladować Mistrza, to dlaczego chcemy traktować ludzi proporcjonalnie do ich najgorszych czynów?

Oczywiście nie znaczy to, że powinniśmy znieść wszystkie kary i pootwierać więzienia - państwo musi strzec społecznego bezpieczeństwa. Jednak bezpieczeństwo państwa i jego obywateli nie wymaga zabijania sprawcy przestępstwa. Jako chrześcijanie jesteśmy wezwani do miłosierdzia, do traktowania tych, którzy nas krzywdzą w sposób miłosierny oraz do miłowania naszych nieprzyjaciół i modlitwy za nich. Jeśli upieramy się, że śmierć jest jedynym wyjściem, jak możemy nazywać siebie chrześcijanami?

To bardzo kuszące, aby dostosowywać prawdy wiary tak, aby odpowiadały naszym politycznym zapatrywaniom. To sprawia, że chrześcijaństwo staje się łatwiejsze. A umiłowanie swoich nieprzyjaciół jest trudne. Jednak jeśli będziemy dostosowywać wiarę do okoliczności, ryzykujemy to, że stracimy z oczu Chrystusa i przestaniemy rozumieć, co to znaczy być chrześcijaninem.

***

Tekst ukazał się pierwotnie na portalu: America Magazine

Sean Hagerty SJ - amerykański jezuita, nauczyciel teologii w Cheverus High School w Portland

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Czy kara śmierci mieści się w granicach chrześcijaństwa?
Komentarze (24)
20 września 2017, 11:43
Proponuję innym uważać na użytkownika o nicku abraham. Od tego osobnika otrzymałem pogróżki (groźby karalne) które zostały zgłoszone na Policję.
abraham akeda
18 września 2017, 19:41
Przesyłam link do dyskusji sprzed roku na ten temat.[Pro forma] https://www.deon.pl/religia/serwis-papieski/aktualnosci-papieskie/art,4469,mocne-slowa-papieza-franciszka-ws-kary-smierci.html Zapraszam do grzecznej, szerokiej, merytorycznej dyskusji na temat kary śmierci[również redakcję deonu.pl]. Oczywiście po zapoznaniu się z definicjami podstawowych pojęć(sprawiedliwość, kara, religia[również definicje określające społeczny wymiar sterowania], zabójstwo. Życzyłbym sobie rzeczowej wymiany zdań nie ckliwych pisków albo smrodliwych wydechów Bazyliego.]Człowieku zainwestuj w szczoteczke do zębów.]
Andrzej Ak
18 września 2017, 19:17
Temat już stary, tak jak samo Chrześcijaństwo. Proszę zajrzeć do Dziejów Apostolskich rozdz 5 - sprawa Ananiasza i Safiry. Gdyby wartość życia ludzkiego była większa od Bożej Sprawiedliwości to Bóg nigdy by nie karał śmiercią za żadne przewinienie, lecz przeciwnie uczył o miłosierdziu i modlitwie wstawinniczej. Jednak prawda o Miłosierdziu Bożym jest inna niż ją głoszą zwiedzeni iluzjami upadłych, nawet ci zwiedzeni którzy powinni nauczać Prawdy. Miłosierdzie owszem jest, ale nigdy nie uchyla Sprawiedliwości Bożej. Oznacza to, że nawet skruszony "morderca", który pojmie ciężar swojej winy i będzie bardzo żałował, będzie musiał ponieść sprawiedliwą karę, a w akcie Miłosierdzia Bożego być może będzie mu dane odkupić zbrodnię i naprawić winę, tak by kiedyś stać się najmniejszym z najmniejszych z owieczek Bożych. Nie twierdzę, iż wszyscy "zabójcy" trafią do Nieba, bo jeśli już to będą musieli odpokutowć swoje winy i czekać, aż do czasu powtórnego przyjścia Pana Jezusa. Dopiero potem być może  Pan widząc, iż poddali się dobrowolnie sprawiedliwej karze, odstąpi od kary Piekła Wiecznego. Jednak takich "zabójców" (aborcjonistek, pijanych którzy zabili za kierownicą, lekarzy, którzy niedostatecznie walczyli o życie pacjenta, księży, którzy zaniedbali posługi egzorcyzmów i wielu wielu innych) będzie niewielu, których Pan ułaskawi od Piekła. A jeśli, ktoś nie wierzy w Piekło to już sam na siebie wydaje wyrok wyrzeczenia się Nieba. Pan i owszem obdarowuje ogromnym Miłosierdziem owce ze swoich trzód. Jednak kozły budzą w Nim obrzydzenie i odwraca On Swoje Święte Oblicze od tych kozłów. Biada nam wierzącym, gdybyśmy nieświadomie zasłużyli sobie, by kiedyś dołączyć do wielkiego grona zebranych, a będzie to grono kozłów i koźlic. Dlatego gorąco prośmy Pana o Dar poznania Prawdy, by zły nas nie zwodził, byśmy wyrwali się z jego niewoli i kroczyli ścieżkami ku własnej świętości.
18 września 2017, 16:51
Wiadomo nie od dziś, że Kościół rzymskokatolicki dba opowiada się za życiem od momentu poczęcia do kary śmierci. Z karą śmierci KRK problemu nie miewa, swiadczą o tym jego ofiary które straciły życie na przestrzeni wielu wieków. Oczywiście KRK sam mordowal mało, za to często wskazywał władzy świeckiej kogo ma zabić. W przypadku gdy władza świecka odmawiała to w krótkim czasie sama stawała się ofiarą która zasługiwała na karę śmierci. 
abraham akeda
17 września 2017, 14:25
https://www.youtube.com/watch?v=VeXYnQWHGmM
17 września 2017, 12:51
Jakiś jezuicki osesek z uśmiechem na ustach poucza katolików co jest dobre a co złe. Dobra jest demokracja ale już nie dla nacjonalistów. Pan Bóg jest miłosierny ale już nie dla zwolenników kary śmierci. Czego natomaist o karze śmierci naucza nas Pius XII: "Jeżeli chodzi o egzekucję skazanego na śmierć, państwo nie rozporządza prawem życia osoby. W takim przypadku władza publiczna ogranicza się do pozbawienia skazanego wartości życia jako zadośćuczynienie za jego winy, przez które on sam już pozbawił się prawa do życia"Termin pozbawienie się prawa do życia nie jest jednak jak widać zrozumiały dla karmionych demo-liberalną papką jezuickich ideologów
Martino
17 września 2017, 13:42
Termin "pozbawienie się prawa do życia" istotnie jest niezrozumiały, ponieważ podstawowe prawa człowieka są w samym założeniu niezbywalne. Tutaj akurat to Pius XII nie ma racji. Oczywiście jestem przeciwnikiem kary śmierci w 100% zgadzam się z autorem artykułu.
abraham akeda
17 września 2017, 14:36
Każdy przeciwnik kary śmierci podający się za chrześcijanina myli pojęcia bądź stawia znak równości między morderstwem a egzekucją.
Martino
17 września 2017, 16:48
Ostatni papieże również? Jeżeli tak, to nie mam nic przeciwko temu, żeby znaleźć się w takim towarzystwie. To dla mnie większe autorytety niż pan Michalkiewicz.
17 września 2017, 17:49
Kodeks prawa kanonicznego dopuszcza karę śmierci więc zamiast mędrkować wpisując się w demoliberalno-humanitarną chuć proponuję ci przemedytować dialog Chrystusa Pana z dobrym łotrem ,który nie dotyczył bynajmniej niezbywalnych praw człowieka(chyba że zbawienie duszy za takie uważasz).    
17 września 2017, 17:54
Co do zasady ostatni papieże nic w tym zakresie nie zmienili bo zmienić nie mogli. Inną sprawą jest to,że wielu hierarchów stosuje dziś pseudohumanitarną retorykę ale to ich problem. 
LB
Lenny Belardo
17 września 2017, 19:25
Mnie natomiast interesuje kim jesteś na co dzień Stosie. Nikomu łatwiej od ciebie nie przychodzi wylewanie jadu i obrażanie ludzi. Jesteś mistrzem trollingu. Nigdy nie widziałem, żebyś pisał coś podejmując rozmowę. Zawsze plujesz jadem ucinając jakąkolwiek dyskusję, a jednak wracasz na Deon, w którym nic ci nie pasuje. Ciekawi mnie kim jest stos poza ekranem monitora. Ile kompleksów kryje się w tym małym ciałku, które żyje z hejtu i jeszcze ubiera w to Boga. Ciekawe..
17 września 2017, 22:01
Ależ lenny, ja też ubolewam,że w naszych czasach tak wielu z własnej i nieprzymuszonej woli pcha się na stos...
Martino
17 września 2017, 23:27
1. Skoro dialog Chrystusa z dobrym łotrem nie dotyczył niezbywalnych praw człowieka, to obecnej dyskusji niewiele może wnieść, tym bardziej, że toczył się blisko 2000 lat temu. 2. Nie ma znaczenia, co w kwestii kary śmierci stanowi Kodeks prawa kanonicznego, gdyż współcześnie nikogo nie skazuje się na tę karę na podstawie jego przepisów.
S
stos
18 września 2017, 00:24
1.Czy prawo do życia ofiary mordercy i prawo do obrony koniecznej    umarły wraz z nią?   A jeśli nie to kto ma przyjąć na siebie prawo do obrony    koniecznej,której ofierze nie udało się zrealizować?  Jeśli ktoś tego nie zrobi prawo do życia mordercy będzie miało  większą  wartość niż prawo do życia ofiary.  Taka sytuacja burzy porządek moralny w państwie i to ono prawo do  obrony koniecznej wykonując karę śmierci realizuje. Przypominam jednocześnie,że chrześcijaństwo to jednak nie religia praw człowieka a to,że zaistniało 2000 lat temu nie umniejsza w niczym jego aktualności. 2.A czy kiedykolwiek skazywano na karę śmierci na podstawie      przepisów Kodeksu Prawa Kanonicznego? Ważne jest to,że Kodeks co do zasady karę tę dopuszcza bowiem zbrodnia jaką jest morderstwo burzy porządek moralny co domaga się z kolei przywrócenia utraconego ładu poprzez zastosowanie przez państwo stosownych środków, w tym kary śmierci. Każdy katolik powinien o tym wiedzieć.  
KB
Kinga Bartos
18 września 2017, 09:10
Ja też wciąż zadaję sobie to pytanie... kim jest ten biedny, pogubiony człowiek. Ale jest jeszcze inny problem. On nie jest tu sam... albo też, co sugerują niektórzy, ma kilka nicków, pod którymi rozwala wszelką merytoryczną dyskusję i wylewa z siebie to, czego jest pełen. I jeszcze, ponoć, nabija sobie sam plusów myląc innych rozmówców. Tylko, jak to już wcześniej napisałam, zastanawia mnie tutaj bierość Admina.
18 września 2017, 12:08
stos jak stos, jest od tego żeby palić ale też rozpalać i tak ma być P.S. Największym hejtem i trollingiem jest działanie modernistycznych zbójów mających na celu zdyskredytowanie Kościoła przedsoborowego i to jest przyczyna budowania stosów.     
Oriana Bianka
18 września 2017, 13:44
Na deonie jest wiele ciekawych artykułów i szkoda, że w ostatnim czasie dyskusja jest wygaszana przez trolli, którzy opanowali forum. Oczywiście, że plusy i minusy nie odzwierciedlają prawdziwej oceny, lecz są w dowolnych ilościach nabijane przez kilka osób, które jednorazowo potrafią nabić dziesiątki czy setki plusów lub minusów, tak aby punktacja wspierała szerzoną przez nich ideologię i poglady polityczne, a minusowała wszystko to co im nie odpowiada.  Dawniej - trzy lata temu dyskusja była bardziej merytoryczna, a z pewnością było więcej szczerych wypowiedzi autentycznych osób, które wypowiadały swoje poglądy.  Dlaczego administrator strony nic z tym nie robi? Nie wiem. Czasem pojawiają się obraźliwe komentarze, nie powinno tak się dziac, zwłaszcza na portalu katolickim. Przynajmniej w sprawie punktacji administrator powinien zadziałać. 
18 września 2017, 16:54
Pius XII ... ten papież, który nigdy nie potępił zbrodni nazistowskich w tym holocaustu, a który to nazywał ukochanym synem człowieka, który był odpowiedzialny za czystki etniczne. Cóż taki papież to wiedział co to zadoścuczynienie ... po wojnie jego Kościół organizował szlak szczurów ktorych dzięki temu ocalił przed zadoścuczynieniem. Nie ma co, gratuluję etycznego wzoru. Hahaha
18 września 2017, 17:23
"podstawowe prawa człowieka są w samym założeniu niezbywalne" słuszna uwaga ... słowa Piusa XII to jedynie manipulacja.
18 września 2017, 17:27
Za to poprzednicy .... fiu fiu Ci to potrafili nie stosować jakiejkolwiek retoryki a po prostu nakazywać karę śmierci często a dotyczyło to ogromnej liczby osób. Nie mieli żadnych obiekcji. (czyżby tak rozumieli miłość chrześcijańską w praktyce?)
18 września 2017, 17:33
"kto ma przyjąć na siebie prawo do obrony koniecznej,której ofierze nie udało się zrealizować" Chyba nie rozumiesz pojęcia "obrony koniecznej" który uzywasz. "Jeśli ktoś tego nie zrobi prawo do życia mordercy będzie miało  większą  wartość niż prawo do życia ofiary." Skoro ktoś jest mordercą, znaczy, że ofiara już nie posiada życia. Więc nie istnieje jej prawo do czegosć czego nie ma, zreszą samej ofiary też już nie ma. Nie można też wnioskować na tej podstawie, że ten ktoś pozbawi życia kogoś w przyszłości. 
abraham akeda
18 września 2017, 17:43
Niestety taka postawa jest powszechna w tak zwanym społeczeństwie postindustrialnym. Nieważna jest logika, argumenty, docieranie do prawdy, tam gdzie ona leży, ważne jest towarzystwo(!), emocjonalne roztrząsanie problemu więźnia w death row, czy zabił czy nie zabił a może sąd się pomylił a może lepiej będzie go żywić i odziewać na cudzy koszt z publicznych pieniędzy do końca życia? W tych dywagacjach odbiega się od tematu i zapomina o podstawowej i najważniejszej kwestii - kara śmierci jest karą sprawiedliwą i jako taka powinna grozić za najcięższe przestępstwa - morderstwa i gwałty, pedofilie, handel ludźmi, zdradę stanu.
abraham akeda
19 września 2017, 17:06
Nie ma merytorycznej dyskusji na deonie, jest tresura. Autorzy tekstów sporadycznie włączają się do dyskusji, albo wcale bo dyskusja przy tresurze jest niepotrzebna, ważna jest podatność i posłuszeństwo. Odmienne zdania w temacie są pochopnie i bez uzasadnienia określane mianem trollingu. Troche to groteskowe że ideowi przeciwnicy kary śmierci stający w obronie najgorszych bandytów postulują jednocześnie cenzure i zamykanie ust ludziom mającym odmienne zdanie. Ale jak się nie ma siły w postaci argumentów pozostaje argument siły.