Kraków: pociąg papieski na bocznicy
Pociąg papieski, wotum wdzięczności kolejarzy za pontyfikat Jana Pawła II, przestał być atrakcją turystyczną Małopolski. Skład od ubiegłego roku stoi na bocznicy, ale szansą na jego ponowne uruchomienie mogłaby być zbliżająca się kanonizacja papieża Polaka.
Wbrew zapowiedziom Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych o uruchomieniu pociągu papieskiego od czerwca tego roku, skład stoi na bocznicy - poinformowało Radio Kraków. Na podróżowanie pociągiem nie pozwala jego stan techniczny.
Przez ponad trzy lata, od 2006 do 2009 r. specjalnie przygotowana jednostka EN61-01 jeździła Kolejowym Szlakiem Jana Pawła II między Wadowicami a Krakowem. Przystankami na tej trasie były Łagiewniki z Sanktuarium Bożego Miłosierdzia i Kalwaria Zebrzydowska, do której często pielgrzymował Karol Wojtyła. Jednak małe zainteresowanie podróżnych sprawiło, że jego kurs został zawieszony. Później pociąg jeździł między Zakopanem a Krakowem. W ubiegłoroczne wakacje ponownie kursował na trasie Kraków - Wadowice. W rodzinnym mieście papieża pojawił się po raz ostatni 22 października 2012 r., w rocznicę inauguracji pontyfikatu bł. Jana Pawła II.
Komentujący sprawę o. Jan Maria Szewek OFMConv. uważa, że odpowiednim momentem powrotu funkcjonowania pociągu jest zbliżająca się kanonizacja Jana Pawła II. Skład mógłby być wykorzystywany przez szkolne wycieczki przyjeżdżające do Krakowa z całej Polski w celu zapoznania się z postacią papieża Polaka. Według franciszkanina mogłaby to być też atrakcja dla młodych, którzy przyjadą w 2016 r. do Krakowa na Światowe Dni Młodzieży.
Idea Pociągu papieskiego łączącego Kraków z Wadowicami, jako podziękowanie za pontyfikat Jana Pawła II, to inicjatywa kapelana kolejarzy ks. Ryszarda Marciniaka, która zrodziła się 3 września 2005 r., podczas pielgrzymki kolejarzy do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach. W ramach tego projektu miał powstać specjalny skład oraz miał zostać wyremontowany szlak kolejowy wraz z dworcami. Skład został zaprojektowany przez krakowską firmę EC Engineering i wykonany przez nowosądecką firmę Newag.
28 maja 2006 r. papież Benedykt XVI podczas wizyty w Polsce poświęcił pociąg i otrzymał od kolejarzy jego miniaturę z inskrypcją "Polscy kolejarze na pamiątkę pierwszej wizyty Papieża Benedykta XVI w ojczyźnie Jana Pawła Wielkiego. Maj A.D. 2006 - Polska". 31 maja odbyła się oficjalna prezentacja składu, a od 3 czerwca pociąg rozpoczął regularne kursowanie Kolejowym Szlakiem Jana Pawła II.
Pociąg papieski posiada 152 miejsca siedzące oraz 8 miejsc dla przewozu osób niepełnosprawnych. Z multimedialnego studia, przez sieć głośników i kolorowych monitorów, uczestnicy przejazdu mogą przekazywać na żywo, na pokład całego pociągu, inscenizacje lub odtwarzać przygotowane wcześniej filmy i audycje o Janie Pawle II, prowadzić wspólną modlitwę, śpiew czy głosić rekolekcje w drodze. Specjalnie dla turystów zagranicznych istnieje możliwość obejrzenia materiałów filmowych w języku obcym.
Skomentuj artykuł