"Polska nie jest własnością rządzących partii"

Msza święta w kościele św. Brygidy w Gdańsku, odprawiona z okazji obchodow 31. rocznicy podpisania Porozumień Sierpniowych. (fot. PAP/Adam Warżawa)
KAI / wm

Polska nie jest własnością zwycięskich ugrupowań politycznych. Jest domem całej wspólnoty narodu. To naród jest suwerenem ojczyzny. To wobec niego służebną role pełnić powinna wybieralna, polityczna władza - mówił abp Sławoj Leszek Głódź 31 sierpnia w kościele św. Brygidy w Gdańsku podczas Mszy św. w 31. rocznicy podpisania Porozumień Sierpniowych.

Jak przypomniał gdański metropolita, "31 sierpnia, dzień podpisania porozumień gdańskich - miał rozpocząć nowy czas w powojennej historii Ojczyzny. Odzyskiwania podmiotowości przez ludzi pracy. Działalności wolnych związków zawodowych niezależnych od rządzącej Polską komunistycznej partii. Poszerzenia wolności obywatelskich i religijnych. To przecież wicher 'Solidarności' wyłamał zęby krat, obalił berliński mur, zaniósł żagiew wolności do państw i narodów oddanych w Jałcie na pastwę komunizmowi".

- Jest jeszcze jeden istotny motyw drogi "Solidarności". Solidarność sumień - mówił podczas homilii abp Głódź. Zaznaczył, że to motyw "wspólnoty tych, którzy mieli ukształtowane sumienia i tych, którzy pod wpływem tamtych wydarzeń, myśli, porywów, te sumienia dopiero w sobie odkrywali. Był to czas bezustannego odkrywania". - Było tak, bowiem wspólnota, która gromadziła się pod sztandarami "Solidarności", czerpała z tożsamych źródeł, z gleby polskiej duszy, z tradycji ojczystych przekazywanych przez polskie rodziny. Z historycznej pamięci o polskich drogach wolności i prawdy, której nie przyćmiła presja komunistycznego systemu. Z przykładu tych wielkich, nieugiętych, jak Prymas Tysiąclecia, co Cezarom tamtej epoki mówili "non possumus" - mówił abp Głódź.

DEON.PL POLECA

Metropolita gdański wspomniał, że 13 grudnia 1981 r. "zachwiała się Solidarność zepchnięta do podziemia, zdelegalizowana, prześladowana". Podkreślił jednocześnie, że "nie udało się stłumić nadziei". - Zachwiał się polski dom budowany na skale. Ale nie runął, nie dał się porwać niszczącej sile zła i nieprawości. Trwał w wymiarze tęsknoty i pragnienia, dom ojczyzny - zaznaczył.

Patrząc na zebranych w Kościele Św. Brygidy hierarcha powiedział, że "jest was dziś mniej". - Niektórzy z tych, co przed laty tworzyli solidarną polska wspólnotę wybrali inną drogę. Ktoś z nich przepraszał za "Solidarność". Ktoś twierdził, że w przestrzeni Ojczyzny nie ma już miejsca na wasze sztandary. Ktoś przekonywał, że "Solidarność" to już zapisana do końca karta polskiej historii. A inni mówili, że nadchodzi zmierzch znaczenia związków zawodowych. Stanowią hamulec liberalnej gospodarki. Nie pojmują zasad i filozofii wolnego rynku. Bez ich pośrednictwa można ułożyć relacje między pracodawcą a pracownikami - mówił abp Głódź.

- A wy, ludzie "Solidarności" naszego czasu, mówicie co innego. Mówicie o waszych zadaniach i obowiązkach, których nie umniejszyło to, że wasza działalność ma miejsce w wolnej Ojczyźnie. Stajecie nieraz w obronie sprawiedliwości i pracowniczej godności, której tak często w Polsce dziś brakuje - podkreślał metropolita gdański.

Kazanie abp. Głódzia było przerywane licznymi brawami. We Mszy Św. uczestniczyli m.in były prezydent Polski Lech Wałęsa, przewodniczący NSZZ "Solidarność" Piotr Duda, b. szef Solidarności Janusz Śniadek, Bogdan Lis oraz Joanna i Andrzej Gwiazdowie.

Wierni po Mszy Św. przeszli przed pomnik Poległych Stoczniowców, gdzie złożyli kwiaty i wieńce.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

"Polska nie jest własnością rządzących partii"
Komentarze (9)
K
Ktoś
1 września 2011, 12:46
Teraz też jest wróg określony,kto nie jest za Solidarnością lub myśli inaczej jak wódz tej organizacji Lech Wałęsa oraz inaczej myśli jak kościół katolicki. Widocznie ja też jestem wrogiem, bo uważam, że Lech Wałęsa zdewaluował się wtedy, kiedy przeżarł go narcyzm i strzelał głupotę za głupotą. Ale pewnie dlatego jeszcze jakoś funkcjinuję, że zgadzam się z Kościołem Katolickim i wredni "czarni" z mafii mnie chronią :P Za głupotę Wałęsy wszyscy Polacy płacą a wredni ''czarni''nikogo nie chronią tylko sam Pan Bóg,księża to tacy sami ludzie jak wszyscy nie mają nadprzyrodzonych od Boga objawień i mądrości.
1 września 2011, 12:38
Teraz też jest wróg określony,kto nie jest za Solidarnością lub myśli inaczej jak wódz tej organizacji Lech Wałęsa oraz inaczej myśli jak kościół katolicki. Widocznie ja też jestem wrogiem, bo uważam,  że Lech Wałęsa zdewaluował się wtedy, kiedy przeżarł go narcyzm i strzelał głupotę za głupotą. Ale pewnie dlatego jeszcze jakoś funkcjinuję, że zgadzam się z Kościołem Katolickim i wredni "czarni" z mafii mnie chronią :P
K
Ktoś
1 września 2011, 12:33
Nie, to język dużo wcześniejszy, z "lepszych" czasów, z którego czerpał Gomułka, tylko że w jego wykonaniu to było bla-bla-pitu-pitu-a partia- i tak-zrobi-swoje. Wielu wyborców PIS tęskni do tych "lepszych" czasów, bo praca była i było sprawiedliwie, wróg był jasno okreslony z zewnątrz i wewnątrz, a i wódz jedyny sprawiedliwy nam urzędował. Teraz też jest wróg określony,kto nie jest za Solidarnością lub myśli inaczej jak wódz tej organizacji Lech Wałęsa oraz inaczej myśli jak kościół katolicki.
1 września 2011, 11:44
Co to za nowomowa? Niektórzy biskupi już sami nie wiedzą, co mówią. "Naród suwerenem ojczyzny?" Przecież to język rodem z przemówień Gomułki. Nie, to język dużo wcześniejszy, z "lepszych" czasów, z którego czerpał Gomułka, tylko że w jego wykonaniu to było bla-bla-pitu-pitu-a partia- i tak-zrobi-swoje.
P
polonopitek
1 września 2011, 11:08
Polska jest własnością bankierów a nie żadnym tam "suwerenem". Już prędzej suwenirem. Zresztą nie tylko Polska.
K
Ktoś
1 września 2011, 10:32
Polska jest własnością CHRYSTUSA KRÓLA! [/quote Brednie,Polska jest własnością Polaków,nikt nie może sobie przypisać własności tego państwa nawet Lech Wałęsa,jego Solidarność,komuchy i inna swołocz.Chrystus nie miał żadnej własności,poczytaj sobie dobrze NT a się dowiesz.
J
ja
1 września 2011, 08:05
Polska jest własnością CHRYSTUSA KRÓLA!
O
obserwator
31 sierpnia 2011, 23:37
Co to za nowomowa? Niektórzy biskupi już sami nie wiedzą, co mówią. "Naród suwerenem ojczyzny?" Przecież to język rodem z przemówień Gomułki.
H
Hektor
31 sierpnia 2011, 22:41
Polska jest własnością Lecha Wałęsy,Solidarności i kościoła katolickiego.