Prezes Polskiej Rady Ekumenicznej: nie zgadzam się na znak równości Polak – katolik

(fot. youtube.com/zjazdgnieźnieński)
KAI / ml

"Osobiście nie zgadzam się na znak równości Polak – katolik. Polskie społeczeństwo jest zróżnicowane, są w nim osoby różnych wyznań i różnych religii, a także ateiści" - powiedział KAI prezes Polskiej Rady Ekumenicznej i zwierzchnik Kościoła ewangelicko-augsburskiego bp Jerzy Samiec.

W ten sposób odniołs się do grafik promujących tegoroczny Marsz Niepodległości, zawierających obraz Matki Bożej Częstochowskiej lub różaniec na pięści. Hasło Marszu, "Weź w opiekę naród cały", zaczerpnięto z katolickiej pieśni maryjnej.

Publikujemy przesłaną Katolickiej Agencji Informacyjnej wypowiedź Prezesa Polskiej Rady Ekumenicznej bp. Jerzego Samca:

Zwierzchnicy Kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej nie prowadzili dotąd rozmów na temat plakatu promującego Marsz Niepodległości. Nie zostało więc wypracowane żadne stanowisko.

DEON.PL POLECA

Osobiście nie zgadzam się na znak równości Polak – katolik. Polskie społeczeństwo jest zróżnicowane, są w nim osoby różnych wyznań i różnych religii, a także ateiści.

Tak samo różne osoby mają prawo do zgromadzeń, a ja nie muszę podzielać ich poglądów, nie muszę też brać udziału w tych zgromadzeniach.

Myślę, że zaniepokoiłoby mnie, jeśli na Marsz Niepodległości zaprosiłby Prezydent RP, bo ta różnorodność naszego Państwa powinna być przez niego uwzględniona.

Symbol użyty na plakacie nie narusza moich uczuć religijnych, ale jestem świadomy, że może naruszać uczucia innych.

dg / Warszawa

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Prezes Polskiej Rady Ekumenicznej: nie zgadzam się na znak równości Polak – katolik
Komentarze (9)
SM
Sylwester Mrozik
26 października 2019, 20:30
Jestem Polakiem. Jestem katolikiem. Ale nie jestem Polakiem-katolikiem. Takie wyrażenie rozumiane jest przez wielu (np. piszących poniżej), że prawdziwi Polacy to katolicy a ,,inni" są jedynie łaskawie tolerowani. Dla mnie jako Polaka ojczyzna jest ważna, ale dla mnie jako katolika jest tylko ,,tymczasowym miejscem pobytu". Dobrze to ujęto w starochrześcijańskim ,,Liście do Diogneta" - dla chrześcijan ,,każda ziemia obca jest im ojczyzną i każda ojczyzna ziemia obcą". A to dlatego że prawdziwa Ojczyzna jest w Niebie. Panie Torello, bezczelne są te wyzwiska od zdrajców, to Bóg osądzi, kto spełniał Jego wolę. Pastorze, proszę się nie przejmować tymi zadufanymi w sobie katolikami.
J. P. Torello
26 października 2019, 21:55
Luter jest zdrajca. Rozszarpal mistyczne Cialo Chrytusa. Zadal cios, ktorego skutki sa tragiczne. Jesli ktos tego nie widzi to jest slepcem.
J. P. Torello
26 października 2019, 22:01
Moze laskawie wytlumacz, jaki to maja cel wrogowie polskiego Narodu, ze bez wzgledu na kolor sztandaru, ze zawsze i wszedzie w pierwsze kolejnosci uderzali we wiare katolicka, hm?
SM
Sylwester Mrozik
26 października 2019, 23:12
,,Rozszarpał mistyczne Ciało Chrystusa", ,,wrogowie polskiego Narodu" - przecież to histeria, to mają być argumenty ? Co to w ogóle jest polski Naród ? Tylko mi nie mów, że sami katolicy, bo obrazisz w ten sposób tych, którzy są Polakami ale nie katolikami. Zapytałbym jak bohater filmu ,,Człowiek - demolka": ,,Co Cię gniecie ?" ale chyba za późno. Zawsze będą tacy co nie zgadzają się z Jezusem i Jego Kościołem i co z tego ? Kościół przetrwa. Groźniejsi są Ci, co rozsadzają go od wewnątrz jak księża - pedofile, chroniący ich biskupi, chciwi kardynałowie i katolicy z nienawiścią w sercu, przez których wierni opuszczają Kościół.
J. P. Torello
26 października 2019, 23:42
Polskosc przetrwala dzieki umilowaniu jezyka polskiego i dzieki wierze katolickiej.... Gdyby byl protestantyzm, jak to chcial kanclerz Bismarck, to dzis mowilibysmy po niemiecku... Jest wiele znamiennych wydarzen w naszych dziejach, ktore potwierdzaja jak walczono o zachowanie jezyka I wiary. Jak sie tego nie dostrzega, to ma sie bardzo, bardzo zla wole albo braki w wyksztalceniu.
SM
Sylwester Mrozik
27 października 2019, 09:55
Oczywiście, że w walkach o Polskę większość stanowili katolicy, skoro większość mieszkańców kraju była katolikami. Ale co ma z tego wynikać dla naszych czasów ? Jakiś specjalny status katolików (obywatele pierwszej kategorii) ? Automatyczny szacunek dla Kościoła ? Po 1989 Kościół roztrwonił zaufanie jakim się cieszył. Niejasności przy działaniu Komisji Majątkowej, afera pedofilska, brak pomysłu na zatrzymanie młodych w Kościele a ostatnio brak stanowczej reakcji na rodzący się nacjonalizm wśród katolików. A jeśli chodzi o braki w wykształceniu, to sam sobie wystawiasz świadectwo Krynico Mądrości, nie próbując nawet zrozumieć powodów wystąpienia Lutra. Już nie pamiętasz sprzedaży odpustów ? (,,z każdą monetą co zadźwięczy, jedna dusza w czyśćcu mniej jęczy”). To było normalne ? Niebo za kasę ?
J. P. Torello
26 października 2019, 14:26
Acha, i jeszcze jedno: moze juz najwyzszy czas, by przywrocic slowom wlasciwe znaczenie. Heretyk to heretyk. Zdrajca u to zdrajca.
JL
Jerzy Liwski
26 października 2019, 13:52
A co potem? Protest przeciwko nazywaniu Maryi Królową Polski, przeciw ślubom jasnogórskim?
J. P. Torello
26 października 2019, 12:32
Masz prawo sie nie zgadzac. Wez tylko prosze pod uwage, ze gdyby nie bylo heroicznej postawy katolikow, to Polska bylaby heretycka.