"Tylko Krzyż może zburzyć mur podziałów"

(fot. PAP/Marcin Obara)
KAI / psd

Tylko Krzyż Jezusa Chrystusa może zburzyć dzielący nas mur wrogości i podziałów - powiedział zwierzchnik Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP i prezes Polskiej Rady Ekumenicznej, bp Jerzy Samiec. Centralne nabożeństwo ekumeniczne Tygodnia Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan odbyło się dziś w bazylice katedralnej św. Michała Archanioła i św. Floriana Męczennika.

Uroczystym nieszporom przewodniczył biskup pomocniczy diecezji warszawsko-praski bp Marek Solarczyk.

Nawiązując w kazaniu do hasła tegorocznej modlitwy "Pojednanie - miłość Chrystusa przynagla nas" biskup Jerzy Samiec zachęcał, by zamiast budować mury oddzielające jednych od drugich zacząć je burzyć poprzez wspólne wpatrywanie się w Jezusa Chrystusa.

- Syn Boży jak pisze św. Paweł Apostoł jest wszystkim we wszystkich. Nie ma zatem już Greka, Rzymianina i Żyda, obrzezanego i nieobrzezanego, mężczyzny i kobiety. Nie powinniśmy więc koncentrować się na działaniach ekumenicznych ale raczej na Krzyżu Jezusa Chrystusa, który jest symbolem zbawienia i łaski, przebaczenia i pokoju, bezpieczeństwa i pojednania - powiedział ewangelicki duchowny.

Zwrócił uwagę, że Jezus Chrystus umarł na krzyżu nie tylko za jedno wyznanie czy jeden Kościół, ale za wszystkich, niezależnie od tego skąd są, a nawet i za tych, którzy nie przynależą do żadnego z Kościołów.

Luterański duchowny podkreślił, że zburzenie murów oznacza gotowość na zmiany, na poznawanie innych. - "Postawa otwartości jest wzbogacająca, ponieważ człowieka zawsze ma się czego nauczyć od innych, od tych drugich których nie zna" - przekonywał.

Nawiązując do listów św. Jana Apostoła przypomniał również, że nie można kochać Boga jeśli odrzuca się bliźniego. "Prawdziwa miłość do Boga objawia się w bezwarunkowej miłości do drugiego człowieka, bez względu kim on jest i jaki ma światopogląd" - podkreślił prezes Polskiej Rady Ekumenicznej. I zaapelował: "Budujmy mosty poprzez miłość Jezusa Chrystusa".

Na zakończenie przewodniczący Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. ekumenizm, bp Krzysztof Nitkiewicz podziękował wszystkim za wspólna modlitwę. Podkreślił, że jest ona kluczem budowania wspólnoty opartej na jedności. "Musimy być razem w imię Chrystusa, tak jak w imię Trójcy Przenajświętszej zostaliśmy ochrzczeni" - podsumował.

Zebrane podczas Tygodnia Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan ofiary zostaną w tym roku przekazane na pomoc migrantom.

Rozpoczęty 18 stycznia Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan przebiegają po hasłem "Pojednanie - miłość Chrystusa przynagla nas" (por. 2 Kor 5,14-20).

W całej Polsce chrześcijanie różnych wyznań odwiedzają świątynie bratnich Kościołów, by wspólnie modlić się o pełną i widzialną jedność chrześcijan. Zgodnie z tradycją, podczas Tygodnia Ekumenicznego na nabożeństwa organizowane w świątyniach różnych wyznań, zapraszani są przedstawiciele bratnich Kościołów.

W ramach Tygodnia niektóre Kościoły, diecezje czy miasta organizują jedno nabożeństwo, inne spotykają się każdego dnia. Jeszcze inne spośród tych ośmiu nabożeństw wybierają jedno, któremu nadają charakter obchodów centralnych, najczęściej w niedzielę.

Zgodnie z tradycją, podczas Tygodnia Ekumenicznego na nabożeństwa organizowane w świątyniach różnych wyznań, zapraszani są przedstawiciele bratnich Kościołów. Zwyczajem przyjętym w Polsce na nabożeństwach ekumenicznych, jest gościnna wymiana kaznodziejów.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

"Tylko Krzyż może zburzyć mur podziałów"
Komentarze (14)
Agamemnon Agamemnon
23 stycznia 2017, 21:49
Jedność chrześcijan leży w obszarze  Eucharystii. Eucharystia jest faktem jedności Boga z Człowiekiem.
24 stycznia 2017, 09:47
''Eucharystia jest faktem jedności Boga z Człowiekiem'' Nędza moralna i intelektualna  niektórych przedstawicieli nie ma tu nic do rzeczy.
Agamemnon Agamemnon
24 stycznia 2017, 12:37
Nie ma tu żadnej sprzeczności. Eucharystia jest wynikiem Miłosiedzia (Miłości) Boga do każdego człowieka, niekiedy bardzo moralnie upośledzonego.
AA
a a
24 stycznia 2017, 13:58
"niekiedy bardzo moralnie upośledzonego." Jak widać na załączonym obrazku powyżej. Miłosierdzie czy Miłość Boga to owoc jego Mocy - DUCHA ŚWIĘTEGO, który działa przez człowieka. "16 Oto, czego uczę: postępujcie według ducha, a nie spełnicie pożądania ciała. 17 Ciało bowiem do czego innego dąży niż duch, a duch do czego innego niż ciało, i stąd nie ma między nimi zgody, tak że nie czynicie tego, co chcecie. 18 Jeśli jednak pozwolicie się prowadzić duchowi, nie znajdziecie się w niewoli Prawa. 19 5 Jest zaś rzeczą wiadomą, jakie uczynki rodzą się z ciała: nierząd, nieczystość, wyuzdanie, 20 uprawianie bałwochwalstwa, czary, nienawiść, spór, zawiść, wzburzenie, niewłaściwa pogoń za zaszczytami, niezgoda, rozłamy, 21 zazdrość, pijaństwo, hulanki i tym podobne. Co do nich zapowiadam wam, jak to już zapowiedziałem: ci, którzy się takich rzeczy dopuszczają, królestwa Bożego nie odziedziczą. 22 Owocem zaś ducha jest: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność, 23 łagodność, opanowanie. Przeciw takim [cnotom] nie ma Prawa6. 24 A ci, którzy należą do Chrystusa Jezusa, ukrzyżowali ciało swoje z jego namiętnościami i pożądaniami. 25 Mając życie od Ducha, do Ducha się też stosujmy. 26 Nie szukajmy próżnej chwały, jedni drugich drażniąc i wzajemnie sobie zazdroszcząc.
AA
a a
24 stycznia 2017, 14:05
Eucharystia to według KK przemieniony Chleb w FIZYCZNE CIAŁO JEZUSA CHRYSTUSA. Zatem nie może być ( pochodzić) od DUCHA. Bóg jest DUCHEM i duchowo oddziałowuje na człowieka nie tylko miłosierdziem i miłością. Czyt GAL5.
AA
a a
24 stycznia 2017, 14:06
Zatem jak widzisz jest w twojej wypowiedzi sprzeczność i to poważna sprzeczność.
24 stycznia 2017, 14:22
Dzięki.
Agamemnon Agamemnon
25 stycznia 2017, 00:46
Pojęcie "Ciała" to pojęcie odzwierciedlające byt, istotę Jego Jestestwa. Nie o mięso, tłuszcz i  kości człowieka tu chodzi.
Agamemnon Agamemnon
25 stycznia 2017, 00:53
W Eucharystii zawarty jest cały Bóg. Pojęcie "Ciała" nie oznacza to co chcesz aby oznaczało.
AA
a a
25 stycznia 2017, 12:05
Dlaczego kłamiesz? Masz wyraźnie sprecyzowane w KKK czym jest ciało Jezusz Chrystusa w ujęciu KK: KK wyraźnie w KKK precyzuje cyt: 1365  : "Ponieważ Eucharystia jest pamiątką Paschy Chrystusa, jest ona także ofiarą. Charakter ofiarny ukazuje się już w słowach jej ustanowienia: „To jest Ciało moje, które za was będzie wydane" i „Ten kielich to Nowe Przymierze we Krwi mojej, która za was będzie wylana". W Eucharystii Chrystus daje to samo ciało, które wydał za nas na krzyżu, tę samą krew, którą wylał „za wielu (...) na odpuszczenie grzechów" W Eucharystii Chrystus daje to samo ciało, które wydał za nas na krzyżu, tę samą krew, którą wylał „za wielu (...) na odpuszczenie grzechów" Ponadto CIAŁO JEZUSA CHRYSTUSA, TO DUCHOWE CIAŁO TO MOC JEGO OJCA a nie byt. A co do JESTESTWA to daj sobie spokój .
AA
a a
25 stycznia 2017, 12:18
"W Eucharystii zawarty jest cały Bóg" Człowieku!!! Poniżej Pan Jezus Chrystus opisuje SWOJEGO BOGA - OJCA „Janie (10), Janie, dlaczego się dziwisz i dlaczego się trwożysz, czyż jesteś obcy wobec takiej postaci? A więc nie bądź małoduszny, to ja jestem z wami cały czas, to ja jestem ojcem, ja jestem matką i ja jestem (15) synem i ja jestem nieskalany i bez zmazy. Teraz zaś przyszedłem, aby cię pouczyć o tym, co jest, co było i co ma się stać, abyś poznał rzeczy, które (jeszcze) nie są objawione i rzeczy, które są (już) objawione, i abym cię pouczył o niezachwianym pokoleniu (20) doskonałego człowieka. Teraz zaś podnieś swą twarz, abyś przyjął rzeczy, o których cię dzisiaj pouczę, abyś je przekazał twoim braciom duchowym, tym, którzy są z niezachwianego pokolenia doskonałego (25) człowieka”. I pytałem więc, abym mógł to poznać. I odrzekł mi: „Monada jest władzą, ponad którą nie ma nikogo. [Ona to jest Bogiem] i ojcem pełni, jest niezniszczalny, bo istnieje ponad (30) [pełnią, istniejąc] w nie78
AA
a a
25 stycznia 2017, 12:19
zniszczalności i jako światłość [czysta]. On jest tym, [którego nie może żadne oko] oglądać, on jest duchem niewidzialnym, o którym nie można niczego pomyśleć, jakby był Bogiem, albo czymś podobnym. On jest bowiem czymś więcej niż Bogiem, nie ma nikogo ponad nim, ani nikogo, kto (3,1) byłby nad nim panem. [Bo nie istnieje] nic, co byłoby mu podporządkowane, bo wszystko jest w nim {IV, 4,9–10: bo to on ustanowił siebie} samego. [On jest wieczny], bo nie potrzebuje niczego. On jest całkowitą doskonałością (5). Nie potrzebuje niczego, aby móc się udoskonalić, przeciwnie, jest zawsze doskonały w światłości. Jest [nieograniczony], bo nie ma nikogo, [kto byłby ponad nim], by go ograniczył. Jest niezgłębiony [bo nie ma nikogo] (10), kto byłby ponad nim, [by go zgłębił]. Jest niezmierzony, bo nie ma nikogo, [kto byłby ponad nim], by go zmierzył. Jest niewidzialny, bo nie ma kogoś, kto by go widział. Jest wieczny, bo wiecznie [istnieje]. Jest niewymowny (15), bo nie ma nikogo, kto by go zrozumiał i mówił [ o nim]. Jest nienazwany, bo nie ma nikogo, [kto by istniał ponad nim] i kto by nadał mu imię. Jest światłością niezmienną, która jest czysta, [święta i nieskalana]. Jest nie do wypowiedzenia, bo jest [doskonały w] niezniszczalności (20). (On) nie istnieje w doskonałości ani w błogosławieństwie, ani w bóstwie, bo jest czymś więcej. Nie jest ani cielesny, ani bezcielesny. Nie jest ani wielki, ani mały. [Nie istnieje] (25) sposób, aby powiedzieć
AA
a a
25 stycznia 2017, 12:21
Nie jest kimś wśród istniejących (bytów), lecz jest czymś więcej, i to nie jakby wobec siebie był czymś więcej, ale jest tym, czym jest. Nie ma żadnego udziału w eonie ani w (30) czasie. Ten bowiem, kto ma udział [w eonie], został najpierw przygotowany. Nie został rozdzielony w czasie, ponieważ nie otrzymał niczego od kogoś innego, bo otrzymałby to jako dar. Jednak nie odczuwa braku ten, który jest pierwszym tak, żeby miał [coś] otrzymać. On jest raczej tym, który z podziwem patrzy na siebie [samego] w (4,1) światłości. Jest [wielkiego] majestatu. Ma nieskazitelną czystość. Jest wiecznością i daje wieczność. Jest życiem i daje życie. Jest błogosławiony i daje (5) błogosławieństwo. Jest gnozą i daje wiedzę. Jest dobry i obdarza dobrocią. Jest miłosierny i obdarza miłosierdziem i zbawieniem. Jest łaską i daje łaskę. Nie dlatego, że jej sam doznaje, ale ponieważ daje niezmierzone (10) i niepojęte światło. Jak mam mówić z tobą o nim? Jego eon jest niezniszczalny. Trwa w spokoju i istnieje w milczeniu, odpoczywa, gdyż zachowuje pierwszeństwo wobec pełni. To on jest głową wszystkich eonów i to on daje im moc i obdarza (15) swą dobrocią. My sami bowiem nie znamy rzeczy nie do wypowiedzenia i nie rozumiemy rzeczy, które są niezmierzone, z wyjątkiem tego, który objawił się (występując) z niego, to jest z Ojca. On bowiem tylko nam samym opowiedział. Bo on tylko ogląda siebie (20) samego w jego świetle, które go otacza, to jest w źródle wody żywej. I on daje (je) wszystkim eonom i w każdej postaci przyjmuje jego obraz, gdy tylko widzi go w źródle Ducha....................
Agamemnon Agamemnon
27 stycznia 2017, 00:33
Biblia nie jest do prywatnego tłumaczenia. Interpretacja biblii należy do prawnego sukcesora. Zasada jedności chrześcijan. Innej nie ma i nie będzie.