Włochy: moda na katolicką literaturę

Radio Watykańskie / drr

Włochy przeżywają boom książek o tematyce religijnej. Już dziś stanowią one 13 proc. tutejszego rynku wydawniczego, wypuszczając do obiegu 4,5 tys. nowości rocznie. Roczna wartość sprzedanych publikacji to 260 mln euro.

Przełom wprowadził Jan Paweł II. Jako pierwszy z Papieży adresował on swe teksty do szerokiego odbiorcy, również do niewierzących, i jako taki był sprzedawany poza obiegiem katolickim. Benedykt XVI podtrzymał tę dobrą tradycję. Obok Karola Wojtyły polskim autorem bestsellerów na tutejszym rynku wydawniczym jest s. Faustyna Kowalska ze swym Dzienniczkiem. Zjawiskiem typowo włoskim są bestsellerowi purpuraci: kard. Carlo Maria Martini, którego wznowiono ostatnio 44-krotnie w 12 wydawnictwach, oraz kard. Gianfranco Ravasi, który w ubiegłym roku miał 27 nowości i wznowień w 13 wydawnictwach.

Do katolickich bestsellerów zaliczane są także religijne zwierzenia popularnych postaci show-biznesu. Przykładem Paolo Brosio, znany komentator sportowy, który opisał historię swych upadków i nawrócenia w Medjugorje. Jego książka „O krok od przepaści” sprzedała się w 200 tys. egzemplarzy. Nie gorsze osiągnięcia ma też piłkarz Nicola Legrottaglie. Jak sam wyznaje, jego dwie książki są spełnieniem obietnicy danej w dzieciństwie Jezusowi: „Jeśli zostanę piłkarzem pierwszej ligi, stanę się Twoim misjonarzem” – powiedział kiedyś w modlitwie mały Mikołaj. I dlatego jego pierwsza książka o wierze nosi tytuł: „Dałem słowo”.

Ważnym czynnikiem sukcesu wydawnictw katolickich jest wzrost liczby czytelników, o 10 proc. w ciągu ostatnich trzech lat. Co ważne, znajdują się wśród nich ludzie młodzi oraz niewierzący. - Również ateiści czują potrzebę dialogu z wierzącymi, aby odkryć wartości, które mogą posłużyć za pomost do nowego humanizmu - podkreśla ks. Rosino Gibellini, dyrektor wydawnictwa Queriniana. Wypromowane przez niego bestsellery to tytuły autorstwa kard. Waltera Kaspera – 40 tys. egzemplarzy, Anselma Grüna – 100 tys. oraz Henriego Nouwena – 150 tys.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Włochy: moda na katolicką literaturę
Komentarze (2)
A
Adam
10 maja 2011, 08:59
A w Polsce wydawnictwa katolickie myślą, że mają monopol na zbawianie... i oddają pole magii i wszelkim tzw. "duchowościom" z piekła rodem.
E
Ewa
10 maja 2011, 07:34
A w Polsce? Czy oprócz ksiiążek Papieża Jana Pawła II, który jest wciąż "modą" dla wydawców katolickich, ktoś nowy się zjawia... w ustalonym schemacie wydawniczym katolicyzmu? Chyba jakiś potężny marazm panuje, jakaś bojaźń przed przekroczeniem "kanonów".