Jeszcze bardziej skuteczna reklama?

(fot. shutterstock.com)
PAP / pk

Firmy z Gdyni stworzyły system do mierzenia skuteczności reklamy zewnętrznej. Innowacyjne urządzenie do monitorowania nośników reklamy - billboardów, reklamy wielkoformatowej, citylightów - ma pomóc w planowaniu bardziej skutecznych kampanii reklamowych.

Urządzenie (Outdoor Monitoring Device) skonstruowały firmy Bioseco i Outdoor Analytics z Pomorskiego Parku Naukowo Technologicznego w Gdyni. Dostarcza ono szczegółowych informacji na temat otoczenia wybranych reklam, np. liczby osób i pojazdów w zasięgu reklamy czy ilość "spojrzeń" przechodniów, z podziałem na ich wiek i płeć w określonych porach roku czy dnia.

Na narzędzie monitorowania zewnętrznych nośników reklamowych składają się specjalne oprogramowanie i spersonalizowany system komunikacji z użytkownikiem. Jeden z właścicieli firm Bioseco i Outdoor Analytics Krzysztof Paszek wskazał, że rozwiązanie jest przeznaczone dla właścicieli nośników reklamowych oraz dla firm zlecających kampanie reklamowe - bo dzięki niemu mogą mieć pełną informację o skuteczności dotarcia swojej reklamy. Twórcy urządzenia oceniają, że dotąd nie było tak precyzyjnego systemu do badania skuteczności reklamy zewnętrznej.

Paszek wyjaśnił, że w celach pomiarowych przy każdym nośniku reklamowym (billboard, reklama wielkoformatowa, citylight) umieszczane jest jedno lub kilka urządzeń, złożonych z kamery, obiektywu i minikomputera analizującego obraz. Takich urządzeń przy nośniku może być od jednego do nawet pięciu, w zależności od potrzeb.

Urządzenie może też liczyć samochody jadące "na reklamę", zmierzyć prędkość pojazdu oraz czas, w jakim reklamy znajdują się w zasięgu wzroku kierowcy i pasażera. System rozpoznaje tablice rejestracyjne, więc dane mogą uwzględniać województwo czy kraj pochodzenia pojazdów. Ruch pojazdów może być przedstawiony z podziałem na auta osobowe, ciężarowe, autobusy czy jednoślady. Te dane są analizowane od razu, w urządzeniu - nie są gromadzone i przechowywane (choćby ze względu na ochronę danych osobowych), a jedynie wprowadzane do zestawień statystycznych.

- Z tego urządzenia, dzięki wbudowanej karcie GSM albo poprzez bezpośrednie podłączenie do internetu, dane są od razu przekazywane do zainteresowanego klienta - dodał Paszek.

Urządzenie było testowane w Gdańsku; w październiku i w listopadzie ubiegłego roku przy ulicy Długiej w miejscu zamontowanej dużej reklamy ściennej na kamienicy (tzw. siatki) - tam mierzony był ruch pieszy. Pomiary prowadzono też przy dużym i ruchliwym skrzyżowaniu ulic Hucisko-Wały Jagiellońskie w centrum Gdańska, gdzie wykorzystano dwa urządzenia.

Okazało się np. że w listopadzie w ciągu doby ul. Długą w pobliżu reklamy przechodziło od 5 do 12 tys. osób na dobę, z czego dzieci stanowiły 15 proc. Najwięcej osób było w godzinach 14-15 oraz 15-16, kiedy w ciągu godziny przechodziło po ok. 1,5 tys. na godzinę.

Natomiast na skrzyżowaniu pomiar był prowadzony na kierunku od Pruszcza Gdańskiego. W czasie porannego szczytu, w godzinach 7-8 oraz 8-9, skrzyżowanie przekraczało po 4 tys. aut na godzinę. W porze popołudniowego szczytu komunikacyjnego ruch pojazdów był nieco mniejszy i wynosił ok. 3-3,5 tys. aut na godzinę. Auta z woj. pomorskiego stanowiły ok. 70 proc. pojazdów. To tylko część z wyników, które udało się uzyskać dzięki pomiarom.

Twórcy systemu wskazują, że jest on bardzo precyzyjny a błąd pomiaru wynosi ok. 4 procent.

Właścicielem pomysłu i praw autorskich systemu jest spółka Outdoor Analytics, która będzie też wdrażała system u odbiorców; natomiast dostawcą rozwiązania jest spółka Bioseco. Zakończono już testowanie urządzenia. Teraz firma jest na etapie szukania klientów. - Pierwszych klientów już mamy i jeszcze w lutym urządzenia będą montowane u właścicieli nośników na terenie Trójmiasta - powiedział Paszek.

Na podstawie badania rynku określono, że w Polsce jest ok. 3 tys. dużych nośników oraz kilkadziesiąt tysięcy mniejszych. - To jest innowacyjne rozwiązanie, które można sprzedać praktycznie na całych świecie, nie ma ograniczeń terytorialnych - dodał, podkreślając m.in. funkcjonalność i mobilność systemu oraz unikatowy interface użytkownika.

Firma Outdoor Analytics powstała na początku 2014 r.; kapitał pozyskała dzięki funduszom unijnym. Firma Bioseco specjalizująca się we wdrażaniu technologii automatycznego analizowania obrazu wideo w ubiegłym roku zaprezentowała Multirejestrator czyli system do rozpoznawania i liczenia ptaków, używany m.in. na lotnisku w Rębiechowie i farmach wiatrowych.

Informacja pochodzi z serwisu PAP Technologie

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Jeszcze bardziej skuteczna reklama?
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.