"Kopciuszek" z gwiazdami Royal Ballet
22 i 23 grudnia 2010 roku w spektaklach o godz. 19.00 z Polskim Baletem Narodowym główne partie w balecie Kopciuszek zatańczą gościnnie: Marianela Nunez i Thiago Soares.
Ona jest Argentynką, on – Brazylijczykiem. Rozpoczynali kariery w swoich krajach, a potem przenieśli się do Anglii. Obecnie są pierwszymi tancerzami Royal Ballet w Londynie. Występują w czołowych rolach repertuaru baletowego Covent Garden: w inscenizacjach Ashtona, MacMillana,Cranki, Nurejewa, Wrighta, Makarowej, Bintley’a, Dowella, a także w baletach współczesnych Balanchine’a, Tudora, Tetley’a, Kyliána, Forsythe’a i innych choreografów.
Znana baśń Charlesa Perraulta o Kopciuszku, złej macosze, jej kapryśnych córkach, dobrej wróżce i zakochanym księciu dawno już nie gościła na warszawskiej scenie. Postanowiono sięgnąć do popularnego baletu Siergieja Prokofiewa w najsłynniejszej inscenizacji wielkiego angielskiego choreografa Sir Fredericka Ashtona – wysmakowanej teatralnie, pełnej wdzięku i humoru, przystępnej dla najszerszej widowni, również dziecięcej.
Choreografię nieżyjącego już brytyjskiego klasyka zrealizowała z Polskim Baletem Narodowym brytyjska baletmistrzyni Wendy Ellis Somes, niegdyś jedna z czołowych solistek Royal Ballet w Londynie, a dziś spadkobierczyni praw do wystawiania Ashtonowskiego Kopciuszka na scenach świata. Scenografem warszawskiej premiery był znany holenderski artysta Toer van Schayk.
"Żadna baśń nie ukazuje z taką wyrazistością męczarni małego dziecka doznawanych w rywalizacji między rodzeństwem. Przyrodnie siostry zepchnęły bohaterkę z należnego jej miejsca w rodzinie i poniżyły, macocha poświęca jej dobro dla korzyści własnych córek. Dziewczynkę zmusza się do wykonywania najniższych posług i choć wywiązuje się ona z tych zadań w pełni, nie znajduje żadnego uznania – przeciwnie, wymagania są coraz większe. Tak właśnie czuje się dziecko, gdy przeżywa niedole związane z rywalizacją między rodzeństwem. (…) Dlatego w jego odczuciu baśń o Kopciuszku zawiera tyle wewnętrznej prawdy, i pod wpływem baśni zaczyna wierzyć, że wyzwoli się kiedyś ze swej sytuacji i ostatecznie odniesie zwycięstwo. Tryumf bohaterki budzi w nim nadzieje co do własnej przyszłości – nadzieje, które wyolbrzymione tu na sposób baśniowy, zdolne są przeważyć rozpacz dziecka wywoływaną przez jego klęski w rywalizacji." [Bruno Bettelheim Cinderella]
Kopciuszek
Teatr Wielki – Opera Narodowa, Warszawa
22 i 23 grudnia 2010 roku
Skomentuj artykuł