"Dziennik Gazeta Prawna": Upijemy świat?

(fot. Grzesiek / flickr.com)
PAP / wm

Każdego dnia wysyłamy w świat 170 tys. litrów wódki, informuje "Dziennik Gazeta Prawna".  Sama tylko Wyborowa trafia na stoły mieszkańców 90 krajów.

Polskie gorzelnie muszą upijać zagranicznych konsumentów, aby nie dostać finansowego kaca - spożycie wódki w kraju spadło w ciągu dwóch ostatnich lat aż o 10 proc.

Na szczęście "ratuje" nas świat. Tylko w pierwszym kwartale tego roku eksport wódek wzrósł o 6,5 proc., a w ostatnich pięciu latach - ponad dwukrotnie. W ub. roku wyeksportowaliśmy 52,2 mln litrów wódki. W 2011 r. będzie to prawdopodobnie nawet 63 mln litrów.

Zdecydowana większość tego alkoholu rozleje się po krajach Unii Europejskiej i w USA. Jednak największe nadzieje producenci wiążą z rynkami azjatyckimi. Wyborowa już teraz jest drugą najchętniej kupowaną w Chinach importowaną marką wódki. Państwo Środka ma tak ogromny potencjał alkoholowy, że niektóre polskie koncerny już myślą o uruchomieniu tam swoich fabryk.

Hitami na zagranicznych rynkach są zwłaszcza marki Sobieski, Żubrówka i Wyborowa. W Europie jesteśmy największym wytwórcą wódek. Nasi najwięksi odbiorcy to Francuzi (kupują za 41 mln euro), Amerykanie (11,8 mln euro), a kolejne miejsca zajmują Meksykanie (3,2 mln), Włosi (1,7 mln) i Kanadyjczycy.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

"Dziennik Gazeta Prawna": Upijemy świat?
Komentarze (3)
K
Krzysiek
10 maja 2011, 13:14
rzeczywiście jest sie czym chwalić (?) :( Oczywiście, że jest się czym chwalić. Bardzo dobrze, że polskie firmy zwiększają sprzedaż na zagranicznych rynkach. Dzięki temu nasza gospodarka się rozwija. Czy wódka sama w sobie jest czymś złym?... Nie, dopiero człowiek nadużywający alkoholu stanowi zagrożenie dla siebie i otoczenia.
M
Malfas
9 maja 2011, 10:38
Jest, chociaż jeden przemysł w Polsce nie wymiera.
M
Marcin
9 maja 2011, 09:49
rzeczywiście jest sie czym chwalić (?)  :(