MF uspokaja podatników ws. paragonów

(fot. kozumel / Foter / CC BY-ND)
PAP / mh

Wydaliśmy korzystną dla przedsiębiorców ogólną interpretację podatkową w sprawie informacji, które mają się znajdować na paragonach fiskalnych - powiedział w czwartek PAP wiceminister finansów Maciej Grabowski. Jego zdaniem powinna ona rozwiać obawy podatników.

Grabowski poinformował, że od dłuższego czasu do resortu docierają sygnały od podatników wskazujące na ich dużą niepewność co do nowych obowiązków dotyczących informacji, które mają się znajdować na paragonach fiskalnych. Zmiany te mają wejść w życie 1 października 2013 r. "Naszym zamiarem nie było komplikowanie życia przedsiębiorcom. Interpretacja idzie w kierunku oczekiwanym przez podatników" - zapewnił wiceminister.
Wyjaśnił, że zgodnie z podpisaną przez niego w czwartek interpretacją podatnik nie będzie musiał na paragonach szczegółowo opisywać produktów. Jeżeli będzie sprzedawał np. różne jogurty w tej samej cenie, wystarczy, że na paragonie znajdzie się nazwa jogurt - bez koniczności opisu, np. jego producenta czy smaku. "Uważam, że interpretacja idzie bardzo daleko w kierunku oczekiwanym przez podatników" - ocenił Grabowski.
Podkreślił, że ministerstwo wyszło naprzeciw przedsiębiorcom, bowiem interpretacja ogólna jest instrumentem dającym ochronę podatnikom, którzy się do niej zastosują.
Nowe przepisy dotyczące paragonów zawarto w rozporządzeniu MF dotyczącym kas fiskalnych, które pierwotnie miało wejść w życie 1 kwietnia 2013 r. Ministerstwo postanowiło wydłużyć vacatio legis do sześciu miesięcy. Zgodnie z obecnymi regulacjami "paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać nazwę towaru lub usługi i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy". MF postanowiło w nowych przepisach, by paragon fiskalny zawierał, "co najmniej nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy".
Ministerstwo wyjaśniało, że zaproponowana w rozporządzeniu zmiana stanowi doprecyzowanie i uszczegółowienie przepisów dotychczas obowiązujących. Ponadto wynikała z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z marca 2010 r.
Zmiany zaniepokoiły przedsiębiorców. Zdaniem właścicieli sklepów nie są one przygotowane do tego, żeby drukować więcej informacji na paragonach fiskalnych. Umieszczenie "jednoznacznej nazwy towaru" na paragonach w rzeczywistości może być to trudne - lub nawet niemożliwe - do wykonania. Jako powód wskazywano brak miejsca na paragonie do umieszczenia pełnych nazw. Argumentowano także, że niektóre, starsze kasy fiskalne nie są przystosowane do spełnienia nowych wymogów.
DEON.PL POLECA

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

MF uspokaja podatników ws. paragonów
Komentarze (2)
M
Marek
12 września 2013, 21:42
Paweł - a masz jakieś problemy z reklamacją obecnie? Bo ta interpretacja właśnie wprowadza, że będzie tak jak jest cały czas :)
P
Pawel
12 września 2013, 20:25
A to wcale nie jest dobre daje furtke do sporych manioulacji towarem i jego cenami. Jeżeli kupujac w sklepie buty kurtke komputer itp itd na paragonie zobacze tylko ogolna nazwe nie wiem czy rzecz która kupiłem jest zgodna z tym za co zapłaciłem. Bo chińskie trampki beda mogły być sprzedawane jako oryginalne. "Jeżeli będzie sprzedawał np. różne jogurty w tej samej cenie, wystarczy, że na paragonie znajdzie się nazwa jogurt - bez koniczności opisu, np. jego producenta" Czy ja to źle zrozumiałem?