Pociągi przestaną trąbić na przejazdach, ale nie na wszystkich. Od dziś ważna zmiana
Maszyniści pociągów od 20 maja nie będą już mieć obowiązku trąbienia na przejazdach kolejowych - poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. Chodzi tylko o przejazdy zabezpieczone rogatkami lub sygnalizacją.
Zmiana to efekt próśb osób mieszkających w pobliżu przejazdów kolejowych. Zgodnie z rozporządzeniem, które 20 maja 2025 roku wchodzi w życie, obowiązek podawania sygnału dźwiękowego przez maszynistę przed przejazdem pozostaje tylko w przypadku przejazdów kolejowo-drogowych i przejść, które nie mają zabezpieczeń.
Na tych przejazdach pociągi przestaną trąbić
Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, przed przejazdami kolejowo-drogowymi zabezpieczonymi rogatkami lub sygnalizacją dźwiękową i świetlną, dzięki interwencji legislacyjnej Ministra Infrastruktury, maszyniści nie będą już musieli obowiązkowo podawać sygnału dźwiękowego Rp1 "Baczność". To znacząco poprawi komfort życia wszystkich tych, którzy mieszkają w pobliżu przejazdów. 15 kwietnia 2025 r. minister infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał nowelizację rozporządzenia ws. ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.
Obowiązek podawania sygnału Rp 1 "Baczność" pozostanie tylko w przypadku przejazdów kolejowo-drogowych i przejść, które nie mają takich zabezpieczeń. Zmiana ta jest odpowiedzią na liczne skargi i postulaty osób mieszkających w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych, którzy zwracali uwagę na uciążliwości związane ze stosowaniem tego sygnału. Przykładowo, tylko na trasie z Warszawy przez Poznań do zachodniej granicy państwa o długości 470 km liczba sygnałów dźwiękowych podawanych przez maszynistę zostanie ograniczona z obecnych 139 do 9.
Nowe przepisy rozporządzenia weszły w życie 20 maja 2025 r., za wyjątkiem nowych tablic hamowania, które będą obowiązywać od 14 grudnia 2025 r, a więc w dniu wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów 2025/26 -czytamy w komunikacie ministerstwa podanym przez PAP.
PAP / mł
Skomentuj artykuł