Podsumowanie Projektu "Nowoczesna Uczelnia"

Zobacz galerię
Podsumowanie Projektu "Nowoczesna Uczelnia"
<font color="#e61c1c">artykuł sponsorowany/Ignatianum.edu.pl</font>   &nbsp

Projekt „Nowoczesna Uczelnia” finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, działanie 4.1 – Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, poddziałanie 4.1.1 – Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni, rozpoczęliśmy w marcu 2009 roku, a zakończyliśmy w sierpniu 2010 roku. Nadszedł zatem czas podsumowań.

Dnia 23 lipca 2010 roku na statku „Sobieski”, w gronie liczącym około 80 osób, odbyła się konferencja podsumowująca całość projektu. W czasie rejsu po Wiśle Kierownik Projektu, o. Paweł Kosiński SJ, omówił każde z 12 zadań zaplanowanych na czas realizacji projektu przedstawiając zamierzenia, cele oraz prezentując rezultaty osiągnięte w trakcie realizacji projektu.

W ramach projektu IGNATIANUM współpracowało z partnerami projektowymi. Warto tu wspomnieć o firmie Smart Education, która współpracowała z uczelnią w ramach zadań e-learningowych. SE jest firmą młodą, co definiowane jest zarówno czasem obecności na rynku, jak i nowatorskim podejściem do świadczonych przez firmę usług szkoleniowych. Smart Education specjalizuje się w dostarczaniu kompleksowych usług szkoleniowo-doradczych. Działając na rynku polskim od 2004 roku tworzy rozwiązania, które łączą w sobie tradycje szkoleń warsztatowych ze światem nowoczesnych technologii, wykorzystując z nich to, co najlepsze. Proponowane programy szkoleniowe gwarantują komplementarność zastosowanych metod, a optymalizacja procesu zdobywania wiedzy i umiejętności przez pracowników zapewnia skuteczną realizację celów biznesowych klientów. Przygotowywane programy szkoleniowe są planowane i realizowane w odpowiedzi na potrzeby klienta. Uwzględniają doświadczenie i umiejętności pracowników, charakter ich działań zawodowych, stawiane cele oraz specyfikę kulturową organizacji. Zapewnia to pierwsza faza procesu projektowania szkolenia, którą jest badanie potrzeb klienta, a także konsultowanie z klientem proponowanych rozwiązań. Interdyscyplinarne zespoły Smart Education dedykowane do realizacji poszczególnych projektów z uwzględnieniem ich specyfiki - tematu oraz sposobu realizacji - łączą w sobie wiedzę i doświadczenie z różnych dziedzin. Do tworzenia szkoleń angażowani są eksperci i praktycy kluczowych dla projektu dziedzin, specjaliści w zakresie edukacji, trenerzy, metodycy, graficy, programiści. Misją firmy jest doskonalenie siebie, aby móc doskonalić innych. Każdy kolejny produkt to kolejny krok w rozwoju. Wszelkim działaniom towarzyszą poszukiwania coraz to bardziej efektywnych metod nauczania. Podczas konferencji gościliśmy na statku jej Prezesa, Pana Bartłomieja Antczaka, który również wygłosił kilka słów na temat współpracy z WSFP „Ignatianum”.

Kolejnym ważnym partnerem projektowym była krakowska Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości. Uczelnia powstała w 1995 roku. Prowadzi kształcenie na kierunkach: Zarządzanie, Finanse i Rachunkowość, Informatyka i Socjologia. Uczelnia prowadzi także studia podyplomowe, kursy oraz szkolenia wg programów Akademii CISCO oraz Microsoft AATP. Misją Uczelni jest przygotowanie absolwentów do zadań zawodowych, związanych z odgrywaniem aktywnej roli w rynkowej i opartej na wiedzy gospodarce XXI wieku. Absolwenci Uczelni są przygotowywani do kształtowania procesów ekonomicznych na poziomie podmiotów gospodarczych. Celem kształcenia jest zdobycie przez absolwentów umiejętności zastosowania wiedzy metodycznej i instrumentalnej do opisu, analizy i ustalenia tendencji rozwojowych zjawisk ekonomicznych i społecznych, rozwinięcie umiejętności poznawania, interpretacji oraz oceny konkretnych zjawisk gospodarczych. Szeroki, holistyczny profil wykształcenia pozwala absolwentom na podejmowanie studiów II-go stopnia. Uczelnia przekazuje studentom umiejętności niezbędne w gospodarce opartej na wiedzy, tj.: samokształcenia i przedsiębiorczości, stosowania nowoczesnych technik komunikacji oraz porozumiewania się w języku angielskim, wysokiej mobilności zawodowej, a także umiejętności życia w społeczeństwie obywatelskim.

IGNATIANUM współpracowało także z Wydawnictwem WAM, które było dla uczelni partnerem w rozumieniu wymagań projektu. Wydawnictwo WAM jest największym katolickim wydawnictwem w Polsce. Zostało założone w 1872 r. Publikuje ponad 200 nowości i wznawia około 150 tytułów rocznie. Oferuje książki naukowe, poradniki, literaturę piękną i dziecięcą. Posiada własną drukarnię, księgarnię internetową oraz sieć księgarń własnych (w Krakowie, Bielsku-Białej, Nowym Sączu, Opolu i Warszawie). Wydawnictwo WAM jest największym wydawcą podręczników i materiałów pomocniczych do nauki religii. Wieloletnie doświadczenie w tej dziedzinie zaowocowało nowatorskimi opracowaniami katechizmów dla dzieci i młodzieży.

Na statku gościliśmy pracowników WSFP IGNATIANUM, a także osoby które przeprowadzały w ramach projektu szkolenia, kursy, warsztaty oraz inne osoby pomagające nam w realizacji projektu.

Ważnym punktem konferencji podsumowującej projekt „Nowoczesna Uczelnia” było przekazanie na ręce Profesora Stanisława Sroki, Prorektora ds. Dydaktycznych Naukowych i Studenckich certyfikatu Systemu Zarządzania Jakością zgodnego z normą EN ISO 9001:2008. Wręczał go przedstawiciel firmy BSI Management Systems, Pan Kamil Oleś. Firma jest globalnym dostawcą certyfikacji systemów zarządzania, obsługującym ponad 64 tys. certyfikowanych lokalizacji w ponad 120 krajach. BSI ma wieloletnie doświadczenia z różnymi organizacjami, stanowi ważny i wartościowy element certyfikacji klientów. BSI prowadzi szereg szkoleń oraz seminariów poświęconych systemom zarządzania. Szkolenia i seminaria kierowane są do zarządów, pełnomocników, auditorów oraz grup wdrożeniowych i konsultantów zewnętrznych. Jako jedna z pierwszych międzynarodowych jednostek certyfikujących otworzyła swoje przedstawicielstwo w Polsce. Obecnie jako BSI Management Systems Polska Sp. z o.o. koordynuje pracę trzech biur w Europie Centralnej i Wschodniej.

Na temat realizacji, kontynuowania oraz utrzymania SZJ wypowiadał się przedstawiciel firmy konsultingowej „Incert”, nasz opiekun, Pan Marcin Sowa. Firma „Incert” pomagała IGNATIANUM w przystąpieniu i uzyskaniu certyfikatu SZJ. INCERT jest niezależną firmą doradczo-szkoleniową powstałą w 2003 roku, wyspecjalizowaną w dziedzinie systemów zarządzania oraz rachunkowości.

Poniżej zapoznamy się ze szczegółowymi danymi statystycznymi i finansowymi. W projekcie mieliśmy 12 zadań do wykonania, na realizację których uczelnia otrzymała dofinansowanie w wysokości 2 231 796,00 zł:

1 zadanie – Modyfikacja programu nauczania na kierunku Kulturoznawstwo pod kątem potrzeb gospodarki i rynku pracy – kwota sfinansowania z EFS – 11 725 zł.

W ramach tego zadania odbyła się na uczelni konferencja z udziałem partnerów projektu i przedstawicieli instytucji kultury mogących zatrudniać absolwentów kulturoznawstwa. To i inne spotkania posłużyły opracowaniu zmodyfikowanego programu dydaktycznego na kierunku kulturoznawstwo, obejmującego m.in. warsztaty prowadzone przez przedsiębiorców (zob. zadanie 3).

2 zadanie – Modyfikacja sposobu kształcenia na studiach I stopnia kierunek Kulturoznawstwo – przygotowanie materiałów do kształcenia na odległość w formule e-learningu – koszt sfinansowania z EFS – 647 000 zł. Zadanie w głównej mierze polegało na wyznaczeniu osób koordynujących, współpracujących, współtworzących wykłady w formule e-learningu. Podczas realizacji zadania nasi wykładowcy wyprodukowali pod czujnym okiem Smart Education 14 przedmiotów w formule e-learningowej. Przedmioty te są wykładane na Wydziale Filozoficznym, kierunek kulturoznawstwo. Do współpracy z firmą Smart Education zgłosiło się 13 wykładowców Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum” w Krakowie. Wykładowcy ci przyczynili się do wejścia nowych rodzajów wykładów rynek dziedzinę przekazywania wiedzy naukowej. E-learning na uczelni zaczął przybierać coraz to nowsze, ciekawsze, bardziej rozbudowane i profesjonalne formy. Poniżej przedstawiona jest sytuacja wykładów oraz wykładowców, którzy tworzyli pierwsze profesjonalne wykłady e-learningowe udostępniane na platformie blackboardowej.

1. Historia filozofii – starożytność i średniowiecze – dr Piotr Duchliński
2. Logika – ks. prof. Ign. dr hab. Józef Bremer SJ
3. Wstęp do kulturoznawstwa – dr Izabela Kaczmarzyk
4. Komunikacja kulturowa, cz. 1, wprowadzenie do wiedzy o komunikowaniu – dr Renata Szczepaniak
5. Kultura języka i sztuka prezentacji – dr Monika Kowalczyk
6. Polska kultura ludowa – dr Katarzyna Jarkiewicz
7. Etyka ogólna – ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
8. Etyka szczegółowa – ks. prof. dr hab. Tadeusz Biesaga SDB
9. Historia kultury – nowożytność – prof. Ign. dr hab. Stanisław Sroka
10. Historia kultury – starożytność – prof. dr hab. Stanisław Stabryła
11. Lektorat języka angielskiego – mgr Joanna Zubel
12. Turystyka kulturowa – mgr Krzysztof Duda
13. Komunikacja kulturowa cz. II – dr Bogusława Bodzioch-Bryła
14. Etyka biznesu – ks. dr Dariusz Dańkowski SJ

3 zadanie – Wdrażanie na kierunku Kulturoznawstwo zmodyfikowanego programu nauczania – sfinansowanie z EFS w kwocie 44 040 zł.

Przez cały okres trwania projektu były realizowane warsztaty prowadzone przez partnerów projekty (CSiT i WAM). W sumie w zajęciach wzięło udział ponad 500 osób, które zdobyły wiedzę praktyczną i teoretyczną z zakresu animacji działań kulturowych, organizacji pozarządowych czy edytorstwa tekstów. W maju i czerwcu w ramach zadania 3 odbyły się, cieszące powodzeniem, warsztaty dla przyszłych wychowawców kolonijnych.

4 zadanie – Wdrożenie na studiach I stopnia na kierunku Kulturoznawstwo zmodyfikowanego sposobu kształcenia z wykorzystaniem materiałów do kształcenia na odległość w formule e-learning – kwota sfinansowania z EFS – 266 500 zł. Zadanie polegało w głównej mierze na konfiguracji platformy LMS na potrzeby Ignatianum, wykorzystaniu platformy oraz opieki nad nią i udzielaniu pomocy osobom z niej korzystającym. Podczas realizacji zadania zostało utworzonych około 2000 kont dla studentów i pracowników „Ignatianum” , a ponad 600 osób skorzystało z możliwości realizacji przedmiotu w formule e-learningowej.

5 zadanie – Program trzymiesięcznych, płatnych staży studenckich – koszt dofinansowania 409 500 zł. Studenci chcący wziąć udział w płatnych stażach studenckich musieli przygotować ‘Indywidualny plan stażu” realizowany w wybranej przez siebie placówce. Profil zawodowy instytucji musiał być zgodny z profilem kształcenia kandydata. Zadania opisane w „Indywidualnym planie stażu” miały być zrealizowane w czasie 13 tygodni, nie więcej niż 15 godzin tygodniowo. Na drodze konkursu, zostały wyłowione najciekawsze projekty. Staże odbywały się w dwóch edycjach. Pierwsza edycja objęła wsparciem 20 studentów, druga 48 studentów. Potwierdzeniem odbycia stażu, a tym samym warunkiem zaliczenia go było „Sprawozdanie z odbycia stażu”, które każdy zakwalifikowany do zadania student miał obowiązek złożyć w ABK. Za odbyty i zaliczony staż student otrzymywał wynagrodzenie pieniężne. Zainteresowanie stażami było ogromne, liczba chętnych trzykrotnie przewyższała ilość miejsc. Z możliwości skorzystania ze staży studenckich skorzystało ponad 60 osób.

6 zadanie – Szkolenia kadry dydaktycznej uczelni – sfinansowanie – 17 100 zł. W trakcie realizacji zadania zostały przeprowadzone szkolenia: Skuteczna praca w grupie (20 osób), Wykorzystanie e-learningu w procesie dydaktycznym (16 osób), Intensywny kurs języka angielskiego (18 osób). Z całości zadani skorzystało 54 osoby.

7 zadanie - Program sześciomiesięcznych staży (doktorskich i postdoktorskich) dla kadry dydaktycznej uczelni w wiodących zagranicznych ośrodkach akademickich – sfinansowanie – 133 600 zł. Z możliwości dofinansowania wyjazdów stażowych skorzystało 6 pracowników dydaktycznych „Ignatianum”. Stażyści w wybranej przez siebie placówce za granicą (np. Monachium, Paryż, Innsbruk) mogli spędzić od trzech do sześciu miesięcy podnosząc swoje kompetencje poprzez uczestnictwo w seminariach, wykładach i spotkaniach z pracownikami naukowymi zagranicznych ośrodków naukowych. Nie bez znaczenia, co często dało się słyszeć, była także możliwość korzystania z bogatych zasobów bibliotecznych na tamtejszych uczelniach.

8 zadanie – Wdrożenie modelu zarządzania jakością opartego o normę ISO 9001:2000 – koszt dofinansowania – 43 000 zł. Audyt wstępny został zrealizowany 17 i 19 czerwca 2009 roku. W audycie wstępnym brali udział pracownicy wszystkich jednostek uczelni z kadry administracyjnej i zarządzającej oraz wszyscy kierownicy poszczególnych jednostek. W szkoleniu kadry kierowniczej (zarządzającej) zrealizowanym 26 sierpnia 2009 i 11 września 2009 roku wzięło udział razem 24 osoby – kierownicy każdej jednostki funkcjonującej na uczelni. W szkoleniu zespołu wdrożeniowego zrealizowanego 14 października 2009 roku wzięło udział 6 osób. Konsultacje firmy audytorskiej (dokumentowanie) zrealizowane zostały do dnia 22 stycznia 2010 roku. W konsultacjach brali udział kierownicy jednostek uczelnianych i ich zastępcy, około 20 osób. W szkoleniu audytorów wewnętrznych 15 i 16 kwietnia 2010 roku brało udział 14 osób i tyle też osób zdobyło certyfikaty po pomyślnie zdanym egzaminie. Na samo zakończenie odbyło się szkolenie Koordynatora ds. SZJ 19-20 czerwca 2010 roku (1 osoba). Audyt wewnętrzny odbył się w dniach 26-28 maja 2010 roku. Wszystkie jednostki zostały sprawdzone, zresztą wyniki audytu były zasadniczo pozytywne. Audyt przedcertyfikacyjny odbył się 9 czerwca 2010 roku i uczelnia przeszła go pomyślnie. I tym sposobem 15-16 czerwca 2010 roku przeszliśmy również audyt certyfikacyjny właściwy zyskując tym samym Certyfikat Systemu Zarządzania Jakością. Z możliwości jakie dawało wykonanie zadania 8 skorzystało ponad 50 osób.

9 zadanie – Program szkoleń kompetencyjnych dla kadry kierowniczej z zakresu zarządzania uczelnią – koszt dofinansowania – 6 840 zł. W szkoleniu Zarządzanie finansami w szkolnictwie wyższym wzięło udział 7 osób, w szkoleniu Pozyskiwanie funduszy dla uczelni wyższych – 8 osób oraz Zarządzanie projektami – 9 osób. Reasumując 24 osoby skorzystały w możliwości jakie dawało zadanie 9.

10 zadanie – Rozwój działalności Akademickiego Biura Karier (ABK)– dofinansowanie – 112 400 zł. W ramach działalności ABK studenci mogli bezpłatnie skorzystać z warsztatów i kursów. Pierwszym, pomyślnie zrealizowanym zadaniem ABK był intensywny, wakacyjny kurs języka angielskiego. Kurs trwał cztery tygodnie – 20 godzin, w czasie których, 40 studentów miało możliwość sprawdzenia swoich umiejętności językowych na dwóch poziomach: zaawansowanym i średniozaawansowanym.

Dużym zainteresowaniem cieszyły się kursy komputerowe, w wymiarze 36 godzin, prowadzone przez wykładowców z Uczelni partnerskiej – Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości. Kurs „Tworzenie stron internetowych” odbył się w dwóch edycjach, w których wzięły udział 44 osoby, kurs „Podstawy grafiki komputerowej” objął trzy edycje, w których wzięło udział 88 osób. Trzecia edycja zorganizowana została w ramach oszczędności w projekcie ze względu na ogromne zainteresowanie ze strony studentów właśnie tym kursem. Inną bezpłatną forma wsparcia dla studentów proponowaną przez ABK były warsztaty szkoleniowe. Warsztaty odbywały się w edycjach comiesięcznych, obejmując w sumie 9 spotkań każdy. Jak efektywnie szukać pracy, jak odnaleźć się na obecnym rynku pracy i jak dobrze napisać CV, student mógł dowiedzieć się na warsztatach „Skuteczne poszukiwanie pracy”. Z tych warsztatów skorzystało w sumie 20 osób. Jak założyć firmę od podstaw i jak dobrze nią zarządzać 61 studentów miało okazję dowiedzieć się, biorąc udział w warsztatach „Własna firma”. Warsztaty te miały na celu pomoc studentom, którzy wezmą w nich udział, wejść na rynek pracy. Student biorąc udział w kursach i warsztatach otrzymywał certyfikat poświadczający udział w danym zadaniu. Przez okres od października 2009 do czerwca 2010, w czasie trwania projektu „Nowoczesna Uczelnia”, za pośrednictwem Akademickiego Biura Karier studenci zarówno stacjonarni jak i niestacjonarni mogli skorzystać z porad Doradcy Zawodowego. Z pomocy tej skorzystało 50 osób. Ostatnim zadaniem realizowanym przez ABK, w ramach projektu były spotkania z potencjalnymi pracodawcami. Studenci, na spotkaniach tych, mieli okazję zadać pytania pracodawcy odnośnie warunków zatrudnienia, wymagań stawianych przez firmę w procesie rekrutacji , przez co również mogli zweryfikować własne predyspozycje na polu zawodowym. W spotkaniach tych wzięło udział 122 studentów.W sumie działalność Akademickiego Biura Karier objęła wsparciem 425 studentów.

11 zadanie – Zarządzanie projektem – koszt dofinansowania 334 300 zł. Zadanie miało na celu ustanowić obsadę projektu oraz niezbędny sprzęt i pomieszczenia służące realizacji poszczególnych zadań.

12 zadanie – Promocja, rekrutacja i upowszechnianie rezultatów projektu – koszt sfinansowania 151 600 zł. W trakcie realizacji zadania pojawiły się materiały promocyjne: foldery, plakaty, ulotki, bandery na studenckich strona internetowych, nagrody konkursowe dla najlepszych uczestników kursów itp.

Z całości projektu z różnorakich jego zadań i możliwości skorzystało 1732 osoby.

Anna Kowalska
Lilianna Rudnik
Anna Turlej

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Podsumowanie Projektu "Nowoczesna Uczelnia"
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.