Eksperyment miał sprawdzić reakcję samolotu

Maszyna Tu-154 w barwach rosyjskich linii lotniczych Aerofłot (fot. wikipedia.com)
PAP / wab

Eksperyment przeprowadzony na bliźniaczym Tu-154 miał sprawdzić, czy autopilot po naciśnięciu przycisku odejścia przerywa zniżanie nad lotniskiem bez systemu ILS - powiedział były pilot wojskowy płk rez. Piotr Łukaszewicz.

"Przedmiotem eksperymentu było potwierdzenie lub wykluczenie, czy naciśnięcie przycisku odejścia w autopilocie spowoduje reakcję samolotu - przerwania zniżania i przejścia do lotu horyzontalnego i wznoszenia - na lotnisku takim jak Smoleńsk - bez systemu ILS" - powiedział Łukaszewicz.

"Specjaliści od Tu-154 są podzieleni. Połowa twierdzi, że po naciśnięciu przycisku odejścia autopilot przerywa zniżanie, druga połowa - że jeśli brak mu danych z ILS, będzie kontynuował opadanie. To miało być przedmiotem eksperymentu" - dodał.

DEON.PL POLECA

"Problem zaczął się, gdy dowódca załogi podjął decyzję o lądowaniu z autopilotem. Autopilot po włączeniu trybu lądowania utrzymuje parametry na podstawie sygnału ILS. Było oczywiste, że autopilot nie mógł utrzymywać prawidłowych parametrów podejścia bez sygnału z naziemnych urządzeń ILS" - wyjaśnił były wojskowy lotnik.

Zaznaczył, że o ile automatyczny pilot "mógł się posiłkować sygnałem z innych urządzeń, na przykład GPS - to jednak nie były to urządzenia certyfikowane i w świetle prawa dowódca nie mógł tych urządzeń wykorzystać do manewru lądowania w trybie automatycznym".

Przypomniał, że zgodnie z ustaleniami, w czasie feralnego lotu samolot nie zareagował na naciśnięcie przycisku, a odejście nastąpiło dopiero, kiedy dowódca pociągnął na siebie wolant i zwiększył obroty silników.

"Nie wiemy, czy po komendzie "odchodzimy" przycisk został naciśnięty. Jeżeli okaże się, że po naciśnięciu przycisku autopilot przerywa zniżanie także nad lotniskiem niewyposażonym w ILS, pozwoli to wysnuć wniosek, że w feralnym locie przycisk nie został naciśnięty lub nie zadziałał. Jednak z własnego doświadczenia przypuszczam, że w tym drugim przypadku mielibyśmy reakcję załogi i wypowiedź "nie wyprowadza" - powiedział Łukaszewicz.

Podkreślił, że wynik eksperymentu "nie zmienia faktu, że załoga w czasie lotu miała informacje o warunkach atmosferycznych zgodnie z instrukcją wykluczających lądowanie, a podjęła decyzję o lądowaniu".

"Drugim ustalonym i niewkestionowanym błędem było wykorzystanie radiowysokościomierza w końcowym etapie zajścia, co spowodowało wprowadzenie załogi w błąd co do wysokości. Do tego doszły fatalne warunki i brak widzialności, wszystko razem doprowadziło do katastrofy" - podsumował Łukaszewicz.

Przypomniał, że komisja badająca katastrofę miała też sprawdzić, czy rozmowy osób stojących w otwartych drzwiach, ale poza kabiną pilotów, mogły się nagrać na rejestratorze dźwięku - chodziło o potwierdzenie lub wykluczenie obecności generała Błasika w kabinie pilotów. Łukaszewicz zaznaczył, że nie wiadomo, czy tę kwestię badano akurat w trakcie wtorkowego doświadczalnego lotu.

"Istotne było, że nikt nie symulował warunków lotu i wysokości, z którymi miała do czynienia załoga w Smoleńsku" - zaznaczył.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Eksperyment miał sprawdzić reakcję samolotu
Komentarze (1)
T
Teresa
13 kwietnia 2011, 09:52
Wina za tę katastrofę leży po obu stronach. Jedna strona nie powiadomiła załogi o stanie lotniska i pogodzie.Druga- wyleciała niesprawnym samolotem, lotu nie poprzedził zwiad na lotnisko, nikt nie pomyślał o tym, czy tyle wybitnych osób powinno lecieć razem. Gdyby załoga lądowała we mgle na pasie ,naprowadzana systemem -nie konieczny byłby manewr podrywania maszyn   Wina obojga narodów.Monument głupoty i uczczenie  jej OFIAR? Dyskusje w sejmie muszą byż, ale na zewnątrz trzeba mieć jedno zdanie dyplomatyczne.