Film TVN o TW "Bolku" wyciekł do sieci

"Rzeczpospolita" / PAP / drr

Stacja TVN szuka sprawcy wycieku dokumentu filmowego o współpracy Lecha Wałęsy ze Służbą Bezpieczeństwa - ujawnia "Rzeczpospolita".

Jak pisze "Rzeczpospolita" film w "odcinkach" pojawił się w serwisie You Tube. Po kilku godzina film z sieci zniknął, a na serwisie pojawiła się informacja, że "ten film wideo zawiera treść od partnera TVN SA, który zablokował go na mocy praw autorskich".

DEON.PL POLECA

Film nie miał napisów tytułowych, ani listy jego realizatorów. Według "Rz", autorami filmu jest trójka krakowskich dziennikarzy: Monika Góralewska, Piotr Pizło i Krzysztof Brożyk.

Dziennikarze podczas pracy nad nim doszli do podobnych ustaleń, co wcześniej autorzy głośnej książki "SB a Lech Wałęsa", historycy Sławomir Cenckiewicz i Piotr Gontarczyk. Z informacji "Rz" wynika, że trwające półtora roku prace montażowe nad filmem skończyły się w marcu. Dlaczego więc stacja jeszcze go nie wyemitowała? Rzecznik prasowy TVN Karol Smoląg twierdzi, że film nie był gotowy do emisji. Jak wyjaśnia stacja musiała dopracować materiał tak, by nie narazić się na procesy sądowe, bo temat jest wyjątkowo trudny. W filmie między innymi brakowało wypowiedzi Lecha Wałęsy.

Jak ustaliła "Rzeczpospolita", najbardziej sensacyjne w dokumencie są nagrane częściowo ukrytą kamerą wywiady z oficerami Służby Bezpieczeństwa, spośród których najwięcej informacji podaje oficer prowadzący teczki: personalną i pracy Lecha Wałęsy. Choć w filmie występuje z zacienioną twarzą i bez podania nazwiska, bez trudu można go zidentyfikować – to Janusz Stachowiak. Ten sam, który przyczynił się do przegranej Lecha Wałęsy w procesie z Krzysztofem Wyszkowskim.

Jak pisze dalej "Rzeczpospolita" Stachowiak i w filmie, i na sali sądowej potwierdził, że prowadził teczki Wałęsy na początku lat 70. Ujawnił też po raz pierwszy, że Wałęsa już, gdy odbywał służbę wojskową, przekazywał Wojskowej Służbie Wewnętrznej informacje na temat kolegów.

W filmie występują także koledzy Edwarda Graczyka (miał być on jednym z oficerów werbujących Wałęsa w 1970 r.), że Graczyk wielokrotnie przechwalał się, że Wałęsa to zwerbowany przez niego agent.

Film opowiada również historię dokumentów mających świadczyć o współpracy Wałęsy z SB już po wyrejestrowaniu go z sieci agenturalnej „z powodu niechęci do współpracy“. Autorzy opowiadają m.in. o akcji „Ambasador“, w ramach której preparowano materiały mające wskazywać, iż Wałęsa współpracował z SB dłużej, niż to naprawdę miało miejsce. Przedstawia też historię zaginięcia teczek SB na temat Wałęsy, które ten wypożyczył, gdy był prezydentem.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Film TVN o TW "Bolku" wyciekł do sieci
Komentarze (36)
W
wicio
15 września 2010, 19:49
Tu są linki do pobierania z różnych serwisów: <a href="http://paste2.org/p/988948">paste2.org/p/988948</a>
L
Lud
15 września 2010, 19:19
Rzeczywiście vimeo.com/14987931 działa jeszcze.
T
tad
15 września 2010, 18:20
Jaga, Ponoć prawda nas wyzwoli. Widzę, że usilnie nie chcesz w to wierzyć. No to co ci pozostaje? Lepiej żyć w kłamstwie?
Holeton Terierski
15 września 2010, 18:20
Masz rację holeton, może to jest tak jak piszesz. Myślę że to co już wiadomo o Wałęsie postanowoino już z tym nie walczyć, ale chcą skręcić sprawę tak, że potem okazał sie bohaterem, bo już dalej nie współpracował, w co nie wierzę. ? W tym kraju nie ma już znaczenia kto współpracował lub nie(bo robiło to 35% sprawującego jakieś funkcje społeczeństwa-tak jak w DDR i wstyd o tym mówić głośno Papudze Narodów, tak jak wstyd przyznać się, że w tył głowy Okulickiemu i innym strzelali Polacy a nie jacyś Czekiści). Problemem jest to,że lustracje w Polsce postrzegano jako stos czarownic i już w okresie Okrągłego Stołu w imie tzw. porozumienia narodowego obawiano sie jak diabeł wody święconej.Grzech zaniechania,czy strach? Gdyby zrobiono lustrację w 1/10 jak zrobili to Niemcy,ogładzeni wcześniej denazyfikacją-nie było by ciągle zalatujacego smrodku wykorzystywanego do doraźnych "tematów zastepczych" i politycznych gierek, ale i sterowania tym kto współpracował lub nie(na zamówienie) ku ucieszę podstarzałych chłopaków "z Resortu" Egzekutywki i Informacji. Oni wiedzieli,że oddając władzę w formie-władza Wasza kasa nasza- jeszcze będą przez kilka dekad mogli nieźle grać teczkami,układami i informacją jako atutami na styku polityki biznesu dla własnych celów,swoich dzieci i wnuków a już "na bank" przy tak skarlałej i przypadkowej klasie politycznej i medialnym motłochu.
P
pilot
15 września 2010, 17:24
 podziekujeci ~wiciowi za kulture i zrozumienie tekstu
L
leon
15 września 2010, 17:24
'tylko prawda jest ciekawa' http://pokazywarka.pl/bolektw/
J
Jaga
15 września 2010, 17:12
oto Polska... opluwanie bohaterów...
W
wicio
15 września 2010, 17:05
Spoko, doskonała ilustracja przypowieści o świniach. Świnie nie mają ojczyzny, nie pamiętają ze tam byli ludzie z wszystkich partii nie tylko znienawidzonego przez nich PiS.
T
tad
15 września 2010, 16:55
Pilocie, To tyle zrozumiałeś z tego tekstu o Bolku – Wałęsie?
P
pilot
15 września 2010, 16:50
A jeśli chodzi o dzielenie z waszej strony, to świetnie ilustruje to: <a href="http://niepoprawni.pl/files/images/utoniemy.png">http://niepoprawni.pl/files/images/utoniemy.png</a> Haha swietny rysunek. Przypomina mi się jak Jezus wyrzucił złe duchy z pewnego człowieka i posłał je w świnie... A niech sobie lecą na stracenie za swoim Donkiem i Bronkiem ;-) Swienie to lataja z jarem kaczo
W
wicio
15 września 2010, 14:09
Teraz można obejrzeć na vimeo: <a href="http://vimeo.com/14987931">vimeo.com/14987931</a> Reszta odcinków z boku.
T
tad
15 września 2010, 14:02
Alonzo, Mylisz się .Wskaźnikami faszyzmu są; 1. zwalczanie wolności słowa, 2. jednostronne media , nie dopuszczające, żadnej krytyki sprawujących władzę, 3. podporządkowanie systemu (nie)sprawiedliwości rządzącej partii, 4. dążenie do wyeliminowania opozycji, 5. podporządkowanie aparatu przemocy – policja , wojsko, służby specjalne interesom jednej partii, 6. systematyczne podsłuchiwanie i inwigilacja obywateli, ( podano niedawno, że nigdy do tej pory w ostatnim 20.leciu nie było tylu obywateli na podsłuchu -sprawdź na goolgle’u) 7. ograniczanie przez rządzących dostępu obywateli do informacji ( patrz informacje dla obywateli w Internecie), 8. przejmowanie przez jedną partię wszystkich instytucji państwowych, w tym mających kontrolować władzę. Jeżeli jest dwóch liderów partyjnych, różnych partii, to nawet jeżeli sprawują absolutną władzę w swoich partiach , a partie władze wyłaniają w sposób demokratyczny, to nie można twierdzić, że jest to faszyzm. Faszyzm nie ma nic wspólnego z demokracją. Silne państwo nie jest wrogiem demokracji. Ani w USA, ani we Francji Niemczech , czy W. Brytanii państwo nie jest słabe i nikt normalny nie będzie twierdził, że są to kraje niedemokratyczne. Zanim się coś napisze trzeba się na tym znać. Polecam książkę SARTORIEGO Teoria demokracji.
RK
Robert Kożuchowski
15 września 2010, 13:54
Alonzo nie masz niestety zielonego pojęcia odnośnie nazizmu i jego związku w liberalizmem. W nzizmie była "rasa" w liberalizmie jest akcent przeniesiony na zglobalizawaną rasę, na "silne jednostki". Liberalizm to religia ( światopogląd), w której zabsolutyzowano "wolność", ale wqolność tyczy się zawsze człowieka. Absolutną wolnością dysponowali kiedyś faraonowie w Egipcie. Liberalizm zmierza do ustanowienia na świecie dwóch kast bogów faraonów, a reszta to kasta niewolników. Liberalizm walczy, jak nazizm z KK bo ideologicznie jest podobnej proweniencji.Ale to w skrócie.
A
Alonzo
15 września 2010, 13:28
Rozpocząłem tę dyskusję nie po to, aby dyskutować o faktach, ale żeby tej dyskusji uniknąć. A tu znowu wyszła jakaś zbiorowa schizofrenia. Biedny ten naród i kraj, który się wciąż wierci w tych samych sprawach. Zapewne o to chodziło TVN. Niestety wielu ulega faszyzmowi, mamy w Polsce jego początkowe objawy: - nie uznawanie zasad demokracji - ostra krytyka liberalizmu - domaganie się mocnego państwa nawet kosztem jednostki - coraz silniejszy kult nieomylnego wodza
T
tad
15 września 2010, 13:05
Wykop. pl już nie działa. Ależ są mocni zwolennicy zakłamywania naszego życia społecznego. Może by ksiądz Żmudziński znany z bezstronności to skomentował?
A
Adam
15 września 2010, 12:58
Rozpocząłem tę dyskusję nie po to, aby dyskutować o faktach, ale żeby tej dyskusji uniknąć. A tu znowu wyszła jakaś zbiorowa schizofrenia. Biedny ten naród i kraj, który się wciąż wierci w tych samych sprawach. Zapewne o to chodziło TVN.
W
wicio
15 września 2010, 11:18
Rosjanie już usuneli, teraz można sciągać tu: <a href="http://hotfile.com/dl/69430313/ca8419e/7281f4c7563827dec16ca807b5f9.flv.html">hotfile.com/dl/69430313/ca8419e/7281f4c7563827dec16ca807b5f9.flv.html</a> <a href="http://hotfile.com/dl/69430332/236ba4f/c6ebb9224c0f79f23e4837764bc8.flv.html">hotfile.com/dl/69430332/236ba4f/c6ebb9224c0f79f23e4837764bc8.flv.html</a> hotfile.com/dl/69430353/8fad3ce /37260203289340e442be4948c809.flv.html reszta na wykop.pl ;-)
A
Aragorn
15 września 2010, 11:15
http://file132.loadup.ru/ca2ae266e7d533b04864a0b2b9bd8a5b/4c901a8c/78/a3/9a9ea0c66c4bc405668c48d80ce0.flv http://file50.loadup.ru/27d1aa304e3732d2bdc2e0ee2060c40f/4c901b8c/f0/cc/b149ab6d96183299540aab2a6f0f.flv http://file107.loadup.ru/36bce392445195e01f2dd0959ba7cefc/4c901b8d/4e/7d/37260203289340e442be4948c809.flv http://file164.loadup.ru/146b168f0ff45eacab9d9a4e976564e6/4c901b8f/09/17/c6ebb9224c0f79f23e4837764bc8.flv http://file164.loadup.ru/8dfcabb300faccb65f0ca23e20c4171e/4c901b90/d6/34/7281f4c7563827dec16ca807b5f9.flv Powyższe już nie działają, ale poniższe są w Rosji, więc raczej długo będą działać: http://pics.smotri.com/pla<x>yer.swf?file=v1525984b3f3 http://pics.smotri.com/pla<x>yer.swf?file=v1526072081b http://pics.smotri.com/pla<x>yer.swf?file=v1526081e6d3 http://pics.smotri.com/pla<x>yer.swf?file=v152609530fa http://pics.smotri.com/pla<x>yer.swf?file=v1526085d0b8
A
Aragorn
15 września 2010, 11:14
http://file132.loadup.ru/ca2ae266e7d533b04864a0b2b9bd8a5b/4c901a8c/78/a3/9a9ea0c66c4bc405668c48d80ce0.flv http://file50.loadup.ru/27d1aa304e3732d2bdc2e0ee2060c40f/4c901b8c/f0/cc/b149ab6d96183299540aab2a6f0f.flv http://file107.loadup.ru/36bce392445195e01f2dd0959ba7cefc/4c901b8d/4e/7d/37260203289340e442be4948c809.flv http://file164.loadup.ru/146b168f0ff45eacab9d9a4e976564e6/4c901b8f/09/17/c6ebb9224c0f79f23e4837764bc8.flv http://file164.loadup.ru/8dfcabb300faccb65f0ca23e20c4171e/4c901b90/d6/34/7281f4c7563827dec16ca807b5f9.flv
W
wicio
15 września 2010, 11:06
A jeśli chodzi o dzielenie z waszej strony, to świetnie ilustruje to: <a href="http://niepoprawni.pl/files/images/utoniemy.png">http://niepoprawni.pl/files/images/utoniemy.png</a> Haha swietny rysunek. Przypomina mi się jak Jezus wyrzucił złe duchy z pewnego człowieka i posłał je w świnie... A niech sobie lecą na stracenie za swoim Donkiem i Bronkiem ;-)
Stanisław Miłosz
15 września 2010, 10:49
Stanisławie Miłoszu unikałbym ponownego dzielenia ludzi na MY i Wy, to już przerabialismy. Teraz tak po katolicku liczy sie jednostka.Jednostka to się szanowny Adamie liczy po liberalnemu i po relatywistycznemu, natomiast po katolicku - nie teraz, a od zawsze - to się liczą Osoba oraz roztropna troska (Osób) o dobro wspólne. Żadnego "ponownego dzielenia", z naszej strony oczywiście, nie ma. Nie ma, bo on już jest, ten podział. To jest podział naturalny. Tak naturalny, jak podział między Dobro, a Zło. Jak Prawda i Kłamstwo. Jak Obdarowanie i Kradzież. Itd. One nigdy nie były i nie będą "Jednością". Zatem możliwości "zjednania się" z przepoczwarzoymi esbekami, wsiokami i całą tą resztą nie widzę. To byłoby wbrew Naturze. Ale jak ktoś chce się jednać, to proszę bardzo. Samych uspiechow. A jeśli chodzi o dzielenie z waszej strony, to świetnie ilustruje to: <a href="http://niepoprawni.pl/files/images/utoniemy.png">http://niepoprawni.pl/files/images/utoniemy.png</a>
K
kwiatek
15 września 2010, 10:14
Wiciu, dzięki za link:)
W
wicio
15 września 2010, 10:10
Masz rację holeton, może to jest tak jak piszesz. Myślę że to co już wiadomo o Wałęsie postanowoino już z tym nie walczyć, ale chcą skręcić sprawę tak, że potem okazał sie bohaterem, bo już dalej nie współpracował, w co nie wierzę.
Holeton Terierski
15 września 2010, 09:58
No to po Krzyżu,Palikocie,nikczemności PIS i jego prezesa,w tych "pięknych okolicznościach przyrody" mamy nowy ersatz temat: lustracja.
W
wicio
15 września 2010, 09:54
Ok, widzę że coś źle zrobiłem. Albo redakcja Deon nie chce mieć kłopotów. Tu masz link do komentarza z tymi adresami: <a href="http://www.wykop.pl/link/466345/film-tvn-o-tw-bolku/#comment-2931117">www.wykop.pl/link/466345/film-tvn-o-tw-bolku/#comment-2931117</a>
Stanisław Miłosz
15 września 2010, 09:51
Adamajkis ty chyba żyjesz na księżycu. Byli oficerowie już wrócili do służby. Pod rządami tuska pełnią ważne funkcje w ABW, AW, SKW, AW i innych instytucjach. Dlaczego teraz wyciekł film o Bolku? Widocznie nie jest już "ONYM" do niczego potrzebny mit o Wałęsie - chłopaku z ludu który pokonał komunizm. Dlaczego? Bo walczący z komunizmem znowu mają być pase. Teraz trendy ma być współpraca z SB. Tu są linki do filmu na serwerze rosyjskim: <a href="http://www.wykop.pl/link/466345/film-tvn-o-tw-bolku/">www.wykop.pl/link/466345/film-tvn-o-tw-bolku/</a> wiciu ale my mówimy o chipokryzji, Ci mieniacy się walczącymi z komunizmem, bez wahania wierzą byłym sługom systemu.Tak, Wy mówicie o "chipokryzji", My zaś - bośmy Ciemnogród - o hipokryzji. Dlatego My - "mieniący się walczącymi z komunizmem" - bez wahania nie wierzymy Wam, tak samo jak Wy z wahaniem wierzycie byłym sługusom systemu. Wiem, że to hmm... skomplikowane, ale to przecież Wy jesteście Jasnogrodem ... Aha, a ponieważ Jasnogród nie wie, że jest jasnogrodem - jak ten cham u Moliera co nie wiedział, że mówi prozą - to polecam pracę prof. Thomasa Sowella pt. "Oni wiedzą lepiej. Samozadowolenie jako podstawa po.lityki społecznej". Ale to tak na boku (czyli notabene).
W
wicio
15 września 2010, 09:48
Kwiatek, film został usunięty z YouTube, ale tam są linki do innych serwerów które podałem niżej.
W
wicio
15 września 2010, 09:46
Pleciesz. Na filmie wypowiada się mnóstwo ludzi, nie tylko pracownicy SB ( tych jest najmniej) w tym koledzy ze Stoczni na których donosił Wałęsa i tacy jak on, zwerbowani przez SB na TW, ale mający dziś odwagę się przyznać i wszystko opowiedzieć. Wygodniejsze linki do wszystkich części filmu: 1.  <a href="http://pics.smotri.com/pla<x>yer.swf?file=v1525984b3f3">pics.smotri.com/pla<x>yer.swf</a> 2.  <a href="http://pics.smotri.com/pla<x>yer.swf?file=v1526072081b">pics.smotri.com/pla<x>yer.swf</a> 3. <a href="http://pics.smotri.com/pla<x>yer.swf?file=v1526081e6d3">pics.smotri.com/pla<x>yer.swf</a> 4. <a href="http://pics.smotri.com/pla<x>yer.swf?file=v152609530fa">pics.smotri.com/pla<x>yer.swf</a> 5. <a href="http://pics.smotri.com/pla<x>yer.swf?file=v1526085d0b8">pics.smotri.com/pla<x>yer.swf</a>
K
kwiatek
15 września 2010, 09:39
link nie dziala:( i tak Walesie nie wierze, u niego tez sprawdza sie stara prawda: pokaz mi swoich przyjaciol, a powiem ci, kim jestes... to bardzo ciekawe w przypadku naszego obecnego prezydenta:)
A
Aragorn
15 września 2010, 09:26
Pan Profesor Lech Wałęsa ;) sam się zdekonspirował publicznie na początku lat 90-tych, gdy został prezydentem dzięki obietnicom, że zniszczy czerwone pająki (pamiętam jeszcze jego spoty w tv) i kłamstwom o Stanisławie Tymińskim (jakoby był człowiekiem komuchów). Pan Profesor Lech Wałęsa ;) po wygranej ogłosił politykę wspierania lewej nogi, a naród przeżył szok i pod wpływem tej traumy połowa obywateli przestała uczęszczać na głosowania. Oczywiście Stanisław Tymiński nie był człowiekiem komuchów, ale ich realnym przeciwnikiem, a kim był zwycięzca wyborów pokazał wspierając lewą nogę.
W
wicio
15 września 2010, 09:16
Adamajkis ty chyba żyjesz na księżycu. Byli oficerowie już wrócili do służby. Pod rządami tuska pełnią ważne funkcje w ABW, AW, SKW, AW i innych instytucjach. Dlaczego teraz wyciekł film o Bolku? Widocznie nie jest już "ONYM" do niczego potrzebny mit o Wałęsie -  chłopaku z ludu który pokonał komunizm. Dlaczego? Bo walczący z komunizmem znowu mają być pase. Teraz trendy ma być współpraca z SB. Tu są linki do filmu na serwerze rosyjskim: <a href="http://www.wykop.pl/link/466345/film-tvn-o-tw-bolku/">www.wykop.pl/link/466345/film-tvn-o-tw-bolku/</a>
A
Alfista
15 września 2010, 08:58
Jak odsunęli od władzy? Przecież ułożyli się w Magdalence, a układ pobłogosławił abp Gocłowski. 59-ty rocznik a gadasz jak młokos.Włos im z głowy nie spadł.
A
adam1959
15 września 2010, 08:54
 Najbardziej wiarygodni są słynący ze szlachetności  i prawości byli oficerowie SB i to oni dzisiaj wydają świadectwa moralności ku uciesze tych którym to na rękę ,a że przy okazji rzucą cień na tych którzy ich odsunęli od władzy................
A
Aragorn
15 września 2010, 08:45
Ale co tak krótko DEON o tym pisze? Na znanej z cenzury Wirtualnej Polsce podali dużo więcej szczegółów: Najwięcej informacji o współpracy podaje oficer prowadzący teczki: personalną i pracy Lecha Wałęsy. Choć w filmie występuje z zacienioną twarzą i bez podania nazwiska, bez trudu można go zidentyfikować - to Janusz Stachowiak. Po realizacji zdjęć do filmu złożył on w sądzie zeznania, które przyczyniły się do przegranej Lecha Wałęsy w procesie z Krzysztofem Wyszkowskim. Wałęsa pozwał Wyszkowskiego za określenie go jako „tajnego współpracownika SB“. Stachowiak zarówno w filmie, jak i w sądzie potwierdził, że prowadził teczki Wałęsy na początku lat 70. Ujawnił też po raz pierwszy, że Wałęsa już, gdy odbywał służbę wojskową, przekazywał Wojskowej Służbie Wewnętrznej informacje na temat kolegów. Z informacji dziennika wynika, że prace montażowe nad filmem skończyły się już w marcu. Dlaczego więc stacja jeszcze go nie wyemitowała? Rzecznik prasowy TVN Karol Smoląg twierdzi, że film nie jest gotowy do emisji.
A
Alfista
15 września 2010, 08:15
Dopóty, dopóki nie odda podwędzonych teczek gdzie wszystko czarno na białym.
A
Adam
15 września 2010, 08:02
Jak długo jeszcze udawadniać się będzie to, do czego sam Autor się przyznał, a teraz zmienił zdanie?