GDDKiA o oświadczeniu firmy Covec

Rzecznik prasowy firmy Covev Yang Wencheng podczas konferencji prasowej po zakończeniu rozmów przedstawicieli konsorcjum Covec z Generalną Dyrekcją Dróg i Autostrad w sprawie budowy A2 (fot. PAP/Paweł Supernak)
PAP / drr

Wiceszef GDDKiA Andrzej Maciejewski ocenił, że w wydanym w nocy oświadczeniu konsorcjum Covec w sprawie budowy A2 jest dużo eufemizmów i mało konkretów. Jeśli Chińczycy chcą kontynuować prace, muszą przystać na dotychczasowe warunki umowy – przypomniał.

Jak mówił Maciejewski we wtorek rano w TVN24, decyzja GDDKiA o odstąpieniu od kontraktu z chińską firmą Covec uprawomocni się w ciągu dwóch tygodni. Jeśli Covec będzie chciał kontynuować budowę i zwróci się do Dyrekcji z prośbą „już nie o wzrost wartości kontraktu, ale powie, że na tych zasadach, które są w dotychczasowych umowach będzie pracował, to nie widzę tutaj problemu” – zaznaczył.

Chińskie konsorcjum w oświadczeniu, którego treść opublikowała TVN24, napisało, że jest zaskoczone decyzją GDDKiA, ale wciąż jest gotowe dokończyć budowę, tylko że – jak podkreśla - będzie to kosztowało. Skarży się też, że było traktowane gorzej niż wykonawcy innych odcinków A2 – podał portal tvn24.pl.

"Covec nadal podtrzymuje swoje stanowisko, że chce dokończyć budowę odcinków A oraz C i liczy na przełom w negocjacjach" – relacjonuje oświadczenie firmy TVN24. Według stacji, Covec napisał, że "powrót na budowę i wznowienie prac (...) będzie bardzo trudne, ale nie niemożliwe"; będzie to wymagać wznowienia rozmów oraz podpisania nowych umów z podwykonawcami i dostawcami materiałów, a to podniesie koszty budowy.

Odnosząc się do tego stwierdzenia, Maciejewski ocenił, że „w tym oświadczeniu są duże eufemizmy”. „Trudno odnieść się w konkretach do tego, bo tutaj konkretów w tym oświadczeniu brakuje - co to znaczy, że jest trudny, ale nie niemożliwy?” – zastanawiał się.

Jak zaznaczył, sprawa jest bardzo prosta: „trzeba zrealizować kontrakt, który jest podpisany, po stawkach, które są podpisane, w zakresie, który jest opisany i tylko budować”.

W oświadczeniu Covec wspomina też o "dużych opóźnieniach w płatnościach inwestora na rzecz Covecu" i uważa, że "niezbędne jest poprawienie komunikacji pomiędzy inżynierem kontraktu, inwestorem oraz generalnym wykonawcą".

Jak mówił Maciejewski, GDDKiA nie ma żadnego długu wobec chińskiej spółki. "To jest powtarzanie nieprawdy przez firmę Covec. (...) Wszystkie płatności są wykonywane w takich terminach jakie są umownie zapisane" – zapewnił.

Według TVN24 Covec uskarża się również, że był przez inwestora, czyli GDDKiA, traktowany gorzej niż pozostali generalni wykonawcy autostrady A2. "Niedopuszczalne jest to, że główny inżynier kontraktu, nadzorujący projekt, nie zatwierdza surowców użytych przez Covec do podbudowy autostrady, w sytuacji, kiedy zostały one zakupione u tego samego producenta i mają takie same parametry jak te, użyte przez generalnych wykonawców na innych odcinkach budowy autostrady A2" – napisano w oświadczeniu.

Wiceszef GDDKiA powiedział, że są to nowe zarzuty, których dotąd firma nie zgłaszała podczas rozmów z Generalną Dyrekcją. „Wiele argumentów było podnoszonych w stosunku do inżyniera kontraktu, czy ten konkretny i jak został rozpatrzony i czy był podnoszony, tego teraz nie wiem” – mówił Maciejewski.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

GDDKiA o oświadczeniu firmy Covec
Komentarze (1)
D
Dami
14 czerwca 2011, 11:32
Najważniejsze, że sieć sprawnie budowanych autostrad (teraz już tylko dróg ekspresowych) oplata cały nasz kraj. Tak jest przynajmniej w płatnych telewizyjnych spotach, którymi jesteśmy nieustannie raczeni. W spotach bezproblemowo buduje się drogi, uczelnie, nie ma bezrobocia, nędzy i chorób. Wirtualny świat, piękny i nierzeczywisty dla każdego, kto choć na chwilę wychodzi z Sieci do rzeczywistości. Autostrady miały być wg zapowiedzi budowane szybko, perfekcyjnie, inaczej niż dotychczas. W końcu przejęli zarządzanie tymi inwestycjami prawdziwi fachowcy. Jest tylko inaczej niż dotychczas.