Kaczyński: Polska jest krajem tolerancji religijnej

Prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński podczas konwencji PiS w osiedlowym domu kultury w Radzyniu Podlaskim (fot. PAP/Wojciech Pacewicz)
PAP / wm

Polska jest krajem tolerancji religijnej i spór o krzyż przed Pałacem Prezydenckim to było podniesienie ręki na tę zasadę - uważa prezes PiS Jarosław Kaczyński.

W piątek na spotkaniu wyborczym z mieszkańcami Radzynia Podlaskiego (Lubelskie) prezes PiS powiedział, że w Polsce "nagle, dzięki obecnemu prezydentowi" powstał "spór odnoszący się do sprawy, która wydawałaby się w naszym kraju jest już załatwiona".

"Mamy w Polsce taki niesłychanie wartościowy system, zapewniający rzecz, wbrew pozorom w Europie rzadko spotykaną i w świecie bardzo rzadko spotykaną, mianowicie prawdziwą tolerancję religijną" - powiedział Kaczyński

Dodał, że w Polsce zarówno katolik, jako przedstawiciel religii dominującej, ale także prawosławny, ewangelik, czy przedstawiciel innej religii protestanckiej, żyd, muzułmanin - "każdy może się czuć całkowicie pewnie i każda z tych religii jest uwzględniana w życiu publicznym".

DEON.PL POLECA

Szef PiS mówił, że w także w polskim wojsku są kapelani różnych wyznań. Jak dodał w Polsce nie dokonano, jak to się stało na Zachodzie, "pokornego rozdzielenia sfery publicznej i sfery religijnej". "To jest nasza wielka wartość. I na to podniesiono rękę. Ten spór o krzyż pod pałacem, to było podniesienie ręki na tą zasadę" - ocenił Kaczyński.

Prezes PiS powiedział, że wynik wyborów samorządowych będzie istotny także w tej sprawie. "Platforma Obywatelska, to jest taka partia bez programu, oni tak naprawdę nic nie myślą poza tym, żeby rządzić. Oni będą brali wynik tych wyborów na pewno pod uwagę, odpowiadając sobie na pytanie, czy iść dalej w tym kierunku" - mówił.

W tym kontekście Kaczyński mówił o wypowiedziach Donalda Tuska po wystąpieniu biskupów w sprawie in vitro, w których premier proponował - według szefa PiS - "nową demokrację, że to nie biskupi będą decydowali, tylko ludzie".

"Ludzie i tak decydują. Nie biskupi decydują. Tylko to była próba narzucenia biskupom tego, żeby w ogóle nie mówili w tych sprawach, żeby po prostu nie zabierali w takich kwestiach głosu" - powiedział Kaczyński.

"Tusk dzisiaj mówi to, jutro tamto, jednego dnia zawiera ślub kościelny po iluś tam latach, drugiego dnia znów właśnie się dystansuje. Jak zobaczy, że tędy droga do władzy nie prowadzi, to się wycofa" - stwierdził szef PiS.

Kaczyński uważa, że wybory samorządowe będą "sygnałem" dla władz w Warszawie także o tym, jaką przyjąć koncepcję rozwoju Polski. Przypomniał, że PiS opowiada się za tym, aby wspierać tych, "którzy są z tyłu, tak, żeby mogli się rozwijać w tempie przyśpieszonym, nadrabiać". Natomiast obecny rząd - jego zdaniem - chce "dodać tym, którzy mają najwięcej", czyli takim ośrodkom jak Warszawa, Poznań czy Wrocław.

Według Kaczyńskiego taka koncepcja jest niesprawiedliwa i nie przyniesie skutków w postaci rozwoju obszarów wokół bogatych aglomeracji. Jak dodał, już teraz Warszawa jest zamożnym miastem, ale "wokół niej jest Mazowsze, które zamożne nie jest".

"Państwa głosowanie będzie także głosowaniem w tej sprawie, niezależnie od tego, co państwo na ten temat sądzą. Jeżeli wrzucicie kartkę za PO, to będziecie dawali podstawę do przeświadczenia, że można tę koncepcję najbardziej niesprawiedliwą realizować" - powiedział Kaczyński do mieszkańców Radzynia Podlaskiego.

Prezes PiS zachęcał ich do głosowania na kandydatów swej partii w wyborach, a zwłaszcza na kandydata na burmistrza Radzynia Podlaskiego, którym jest poseł PiS Jerzy Rębek.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Kaczyński: Polska jest krajem tolerancji religijnej
Komentarze (31)
Jurek
24 listopada 2010, 20:04
Robert, tak zdarzyło się to 4 lata temu, była reakcja zdecydowana na to Kaczyńskiego. Ale zauważ, że takimi epizodami próbuje się "wylać dziecko z kapielą" To tak jak występującymi odosobnionymi przypadkami pedofilli, afer seksualnych czy innych wśród księży próbuje się udowodnić tezę o rozkładzie kościoła katolickiego. Mi chodzi o obronę postaw pro polskich, pro państwowych. Jest tu taki artykuł gdzie napisano, że nie mozna być dobrym europejczykiem nie będą wcześniej prawdziwym Polakiem. Niestety całe to towarzystwo liberalno-odmienne nie wyznaje tej zasady.
RG
Robert Grobel
24 listopada 2010, 13:28
Prezydent okazał brak szacunku dla wierzących i ugodził w uczucia religijne Polaków. Co cie tak boli Krzyż co ci tak przeszkadza. Uczucia religijne Polaków... właśnie - uczucia a nie ich wiara. To można porównać do "wyznawców" naszego narodowego sportu, czyli piłki nożnej. Każdy prawdziwy Polak (facet) musi być kibicem - tyle tylko, że większość jednoznacznie kojarzy to z nasiadówami przed telewizorem z browarem w garści i opasłym brzuszyskiem przesłaniającym ekran, a nie aktywnym uprawianiem sportu. Jestem gotów założyć się, że wśród tłumu oblegającego i, jak się mówi, broniącego krzyża, nie było ani jednego prawdziwie wierzącego katolika charakteryzującego się właściwą dla tej wiary pokorą i umiarem. Sami krzykacze i zindoktrynowane starsze panie z gatunku tych, co nie mogą ustać w tramwaju jednego przystanku, ale w walce o wolne miejsce dorównują sprawnośćią i mężnością niejednemu młodzianowi. Niestety - czuję, że jestem poddawany próbom podłych manipulacji ze wszystkich stron. Całe szczęście, że mam zdrowy rozsądek i moją wiarę, która pozwala mi odciąć się od całego tego bałaganu i spojrzeć obiektywnie.
R
robert
24 listopada 2010, 11:50
 A jeszcze jedno...odnośnie tych narodowców, którzy organizowali marsz 11 listopada i których tak bronisz. Ci panowie ogoleni na łyso, to prawdopodobnie w dużej mierze młodzież wszechpolska. A jak się bawi młodzież wszechpolska, jest pokazane na stronie, której link podałem poprzednio. Zgodnie z konstytucją RP promowanie nazizmu, faszyzmu i komunizmu jest zabronione,
24 listopada 2010, 11:43
Żeby być nacjonalistą nie wystarczy pomachać flagą na balkonie 11 listopada. Jurek, kupujesz polskie produkty w polskich sklepach? Wysyłasz dzieci do pracy na emigracji? Czytałeś Dmowskiego? Katolicyzm u niego jest dodatniem do polskości, pełni wobec niej funkcję służebną. Obawiam się, że taki z Ciebie nacjonalista jak z Tuska liberał.
R
robert
24 listopada 2010, 11:42
Nie szukaj ludzi, którym lezy dobro Polski na sercu pod budką z piwem. Kiedy mowiłem, o zamawianiu 5 piw wyciągniętą ręką do przodu, mówiłem o geście sieg heil, którym pozdrawiają się niektórzy członkowie młodzieży wszechpolskiej. Nie mówiłem, o piwie, ani o ludziach którzy pijają piwo :-)
R
robert
24 listopada 2010, 11:39
 JurekS, chyba pomyliłeś adresata swojego posta, albo pomieszałeś wpisy kilku użytkowników i wszystko przypisałes mnie ;> Dla mnie Ci narodowcy (młodzież wszechpolska) ---> <a href="http://ofiaromwojny.republika.pl/teksty/0564.htm">ofiaromwojny.republika.pl/teksty/0564.htm</a> to jest bardzo źle rozumiany patriotyzm. Z drugiej strony są lewacy i ich też nie toleruję. Obie skrajności w mojej ocenie są szkodliwe. 
Jurek
24 listopada 2010, 11:32
Robert, ciągle tkwisz w komuszo-liberalnych stereotypach o narodowcach czego przykładem jest brat_robot. Nie szukaj ludzi, którym lezy dobro Polski na sercu pod budką z piwem. Ludzie, któzy kochaja Polskę to ludzie spod sztandaru Bóg, Honor, Ojczyzna, to ludzie uczciwie pracujący aby utrzymać siebie i swoją rodzinę, to ludzie, którzy szanują drugiego człowieka, ale nie będą się bali smieszności czy niesłusznych oskarżeń kiedy będą wyraźnie zło nazywac złem. I niech się Europa zmienia, ale małżeństwo to zawsze będzie związek mężczyzny i kobiety, i zycie trwa od poczęcia aż do naturalnej śmierci itd, itd.
23 listopada 2010, 20:51
Ja myśle, że te skrajne podejścia, o których rozmawiamy są błedne, bo najlepsze jest podejście chrześcijańskie za nacjonalistą czy feministką trzeba widzieć po prostu człowieka ze swoimi problemami i uprzedzeniami. Problem w tym, że feministki nie skaczą Ci po głowie kiedy ubierasz koszulkę z przekreśloną swastyką.
23 listopada 2010, 20:50
I masz problem Jurku, bo w niebie - według Pisma - nie będzie narodów. Przedkładasz ziemską wirtualną konstrukcję nad niebiański kosmopolityzm? Paweł pisał, że nie ma już Żyda ani Greka, jedność ma być na innym poziomie, a nie na poziomie miejsca urodzenia i języka. Zresztą sam KK nie zawsze tak pięknie jak za Wojtyły patrzył na naród Polaków, o czym - gdybyś chciał - mógłbyś doczytać w książkach historycznych. Jezus nie był nacjonalistą, nie wybawił Izraela spod władzy Rzymian.
23 listopada 2010, 20:46
Definicja nacjonalizmu tak na szybko: Nacjonalizm (z łac. natio – naród) - postawa społeczno-polityczna uznająca naród za najwyższe dobro w sferze polityki. Nacjonalizm uznaje sprawy własnego narodu za najważniejsze. Głosi solidarność wszystkich grup społecznych danego narodu. Wolę stać w tej grupie niż w kolorowej grupie tzw eueopejczyków, gejów, lesbijek. Stój gdzie chcesz, nikogo to nie obchodzi i nie ma żadnego znaczenia. A przypadkiem doczytałeś może, czym jest naród? Skąd się wzięło to pojęcie i co oznacza? Jakie są problemy w jego definiowaniu? Zresztą - jeśli dla Ciebie 38 milionów Polaków - zgodnie z definicją nacjonalizmu - jest ważniejsze niż własna rodzina i Ty sam to albo jesteś świętym albo hipokrytą.
CT
czasem trzeba pod prąd
23 listopada 2010, 19:34
My Polacy boimy sie róznorodności wynikającej z naczych przyzwyczajeń, uprzedzeń, fobii czy zaszłości historycznych. Niestety Europa sie zmienia i zmiany nie omijają też naszego kraju. "Za pomocą rozumu człowiek poznaje głos Boga, który przynagla go do "czynienia dobra, a unikania zła".  Życie moralne świadczy o godności osoby. Nie wszyscy muszą gnać jak pcha wiatr, być jak chorągiewki, iść za modą, zmieniać się bo Europa sie zmienia. Każdy ma swoje "małe Westerplatte", wartości których powinien bronić".  Życie to walka między dobrem i złem miedzy światłem i ciemnościa. W minionych czasach też były ruchy komunizmu, faszyzmu i niestety wielu poszło ślepo ale jednak nie wszyscy poszli za tą falą, i dobrze aby teraz też nie wszyscy szli. A historię trzeba umieć dobrze odczytywać.
R
robert
23 listopada 2010, 15:02
 JurekS, A to są tylko 2 grupy do wyboru? Trzeba wybierać między nazistami, a lewakami? Jest tylko albo, albo? Jedni promują szeroko rozumiany feminizm, homoseksualizm, a drudzy to faszyści, którzy zamawiają 5 piw wyciągniętą ręką do przodu (mówię o członkach młodzieży wszechpolskiej). Jedno są warci drugich. Ja obie grupy uważam za szkodliwe i nie zgadzam się z poglądami żadnych z tych grup.
Jurek
23 listopada 2010, 14:49
Naconaliści, naziole... Definicja nacjonalizmu tak na szybko: Nacjonalizm (z łac. natio – naród) - postawa społeczno-polityczna uznająca naród za najwyższe dobro w sferze polityki. Nacjonalizm uznaje sprawy własnego narodu za najważniejsze. Głosi solidarność wszystkich grup społecznych danego narodu. Wolę stać w tej grupie niż w kolorowej grupie tzw eueopejczyków, gejów, lesbijek. Wraca odwieczny temat czym jest tolerancja. Na pewno nie jest przyzwoleniem na zło. Ale tutaj mówimy o tolerancji religijnej i ja nie widzę, żeby Polska była krajem nietolerancyjnym wobec wyznawców innych religii.
23 listopada 2010, 13:47
@JurekS Cóż, jak chcesz się sprzymierzać z naziolami to twoja wola. ;P 
BX
barabasze XXI wieku
23 listopada 2010, 13:37
  Kara Barabasza za M. Bułhakowem) W karczmie z widokiem na Golgotę Możesz się dzisiaj napić z łotrem Leje się wino krwawe, złote, Stoły i pyski świecą mokre. Ten ścisk to zysk dla gospodarza, Wieść się po mieście szerzy chyża, Że można ujrzeć tu zbrodniarza, Co właśnie wyłgał się od krzyża. Żyjemy! Dobra nasza! Co z życia chcesz, za życia bierz! Pijmy za Barabasza! Barabasz człowiek też! Pije, lecz mowy nie odzyskał, Jeszcze nie pojął, że ocalał. Dłoń, która kubek wina ściska - Jakby ściskała łeb bretnala Stopy pod stołem plącze w tańcu Szaleńca, co o drogę pyta: Każda z nich stopą jest - skazańca, A wolna! Żywa! Nieprzebita! Żyjemy! Dobra nasza! Co z życia chcesz, za życia bierz! Pijmy za Barabasza! Barabasz pije też! Piją mieszczanie i żebracy, Żołdacy odstawili włócznie I piją też po ciężkiej pracy, Bawi się całe miasto hucznie. Namiestnik dał dowody łaski! Bez łaski - czymże byłby żywot? Toasty, śpiewy i oklaski - Jest na tym świecie sprawiedliwość! Żyjemy! Dobra nasza! Co z życia chcesz, za życia bierz! Pijmy za Barabasza! Barabasz pije też! Ryknął Barabasz śmiechem wreszcie, Ręce szeroko rozkrzyżował - I poszła nowa wieść po mieście: - Żyje! Żartuje, bestia zdrowa! Słychać w pałacu, co się święci, Próżno się Piłat usnąć stara, Bezładnie tańczą mu w pamięci Słowa - polityka, tłum i wiara... Żyjemy! Dobra nasza! Co z życia chcesz, za życia bierz! Pijmy za Barabasza! Barabasz pije też! W karczmie z widokiem na Golgotę Blask świtu po skorupach skacze, Gospodarz przegnał precz hołotę I liczy zysk. Barabasz płacze. Żyjemy! Dobra nasza! Co z życia chcesz, za życia bierz! Pijmy za Barabasza! Barabasz człowiek też! 22.3.1989 Muzyka i wykonanie:Jacek Kaczmarski
UB
uwalnianie bararaszów trwa
23 listopada 2010, 13:21
Herbert Zbigniew Domysły na temat Barabasza Co stało się z Barabaszem?  Pytałem nikt nie wie Spuszczony z łańcucha wyszedł na białą ulicę mógł skręcić w prawo iść naprzód skręcić w lewo zakręcić się w kółko zakręcić radośnie jak kogut On Imperator własnych rąk i głowy On Wielkorządca własnego oddechu Pytam bo w pewien sposób brałem udział w sprawie Zwabiony tłumem przed pałacem Piłata krzyczałem tak jak inni uwolnij Barabasza Wołali wszyscy gdybym ja jeden milczał stałoby się dokładnie tak jak się stać miało A Barabasz być może wrócił do swojej bandy W górach zabija szybko rabuje rzetelnie Albo założył warsztat garncarski I ręce szklane zbrodnią czyści w glinie stworzenia Jest nosiwodą poganiaczem mułów lichwiarzem właścicielem statków - na jednym z nich żeglował Paweł do Koryntian lub - czego nie można wykluczyć - stał się cenionym szpiclem na żołdzie Rzymian Patrzcie i podziwiajcie zawrotną grę losu o możliwości potencje o uśmiechy fortuny A Nazareńczyk został sam bez alternatywy ze stromą ścieżką krwi
Jurek
23 listopada 2010, 11:46
Raczka i veto dla fanatyzmu, to wasze gadanie jest takim tvn-owskim ble, ble, ble. Przyjrzyjcie się demonstracji antyniepodległościowej 11 listipada, gwiżdżącej i wykrzykującej obraźliwe słowa. To nie po stronie wyznawców Chrystusa lezy problem nietolerancji, ale po stronie tych wszystkich, którzy z Chrystusem walczą. Dzisiaj też rozlega się okrzyk: "Ukrzyżuj go, ukrzyżuj"
VD
veto dla fanatyzmu
23 listopada 2010, 10:13
Polska jest krajem tolerancji religijnej, gdzie"walczący o tolerancję" nazywają katolików fanatykami, cóż więc oznacza taka tolerancja, że katolik jest tak często wyszydzany, a Krzyż razi. Mówisz o tych "prawdziwych" radiomaryjnych katolikach, czy o tych którzy idą "złą drogą"? Nazywanych przez tych prawdziwych ubekami, zdrajcami, oszczercami itd co by najgorsze nie było.
AS
Anna Srokosz
23 listopada 2010, 10:13
Tolerancja - bzdury... Boimy się Muzułmanów uważając ich za terrorystów,  Buddystów i Hindusów często mylimy z sektami, Żydów chętnie byśmy się pozbyli (wystarczy posłuchać niektórych polityków i radia...), Prawosławni to Ruski a protestanci to ci niższsi chrześcijanie, tylko my katolicy mamy najlepszą drogę do zbawienia. Owszem, każdy z nas sam za siebie odpowiada, ale nie można mówić, że my Polacy idt. Sami siebie nie tolerujemy więc jak możemy tolerować innych. A co do patriotyzmu to daleko nam do tych, którzy własne życie poswięcali, za tych, którzy teraz w Polsce mogą żyć...
VD
veto dla "tolerancji&quot
23 listopada 2010, 09:44
Polska jest krajem tolerancji religijnej, gdzie"walczący o tolerancję" nazywają katolików fanatykami, cóż więc oznacza taka tolerancja, że katolik jest tak często wyszydzany, a Krzyż razi.
VD
veto dla fanatyzmu
23 listopada 2010, 09:27
Brońcie ludzie brońcie krzyza na Giewońcie bo go sdejmiom i postawiom w jakim ciemnym kącie… To jedź i trzymaj całodobową straż, żeby nie ukradli.
KD
krzyż drażni sumienia
22 listopada 2010, 23:32
Zdradzony krzyz Polsko ojcyzno mojatyś Boga kochała i na krzyzu razem ś nim cierpiała… Synowie Twoi za Boga ,honor i ojcyzne umierali, i cierpienia i krzyza się nie wypierali. Bo im więcej krzyzów na tej polskiej ziemi tym mniej będziemy walcyć z mocami ciemnymi… A teroz Ci zawodzo prosty krzyz drewniany ku pamięci elity polskik patryjotów bez harcerzy dany. Komusi przeskodzo, i w ciyń Go fcieli wsturzyć coby sumieniami nie porusoł dłuzej… Trza krzyze posprzątać telo się utrudzić coby nie droźniył sumień nowaźniejsyk ludzi… Nasi przodkowie wstydzom się przed Bogiem, ze krzyz stoł się ojcyzny nasej Polski, wrogiem… Brońcie ludzie brońcie krzyza na Giewońcie bo go sdejmiom i postawiom w jakim ciemnym kącie…
22 listopada 2010, 20:38
"Dodał, że w Polsce zarówno katolik, jako przedstawiciel religii dominującej, ale także prawosławny, ewangelik, czy przedstawiciel innej religii protestanckiej, żyd, muzułmanin - "każdy może się czuć całkowicie pewnie i każda z tych religii jest uwzględniana w życiu publicznym"." Nooo... a tak zwani 'polscy jedyni patrioci... bla bla bla' to już w ogóle mają potężny sentyment do wyznawców innych wierzeń, zwłaszcza do żydów.
R?
retoryka ?
21 listopada 2010, 23:13
Zofia Bobik „Patriotyzm” Próbowałam podnieść z ziemi zabłocone sztandary, Na których widniał napis wykonany złotymi literami „Bóg, Honor, Ojczyzna”. próbowałam ukazać Młodemu pokoleniu ich moc i sens historyczny Oraz piękno życia w imię patriotyzmu. Nagle zrozumiałam, że dorośli nie wiedzą, co to Honor, Zgubili w pośpiechu Ojczyznę, a wszystko dlatego, Że podjęli z Bogiem wojnę.
ZU
zniewolony umysł
21 listopada 2010, 22:41
Rozmowa z ubekami  nie może być żadną wartością, wręcz staje się jeszcze jedną z metod manipulowania, przewrotności i odzwierciedla pustkę i chaos spowodowane komunistyczną ideologią bowiem komuna sie skończyła ale ideologia nie wyparowała jeszcze zupełnie z podświadomości  i zatruła dusze. Zniewolony do cna taki człowiek i mota się i miota nienawiścia i złoscia w każdy przejaw dobra.
21 listopada 2010, 19:30
jedynie sam prezydent wyszedł przeciwko sobie uwielbiam tę katolicką retorykę
KJ
kręcisz jak Kinga
21 listopada 2010, 18:22
Taras z pijaną i rozwydrzoną młodzieżą nie wyszedł przeciw prezydentowi, i ty i twoi towarzysze też nie, a obrońcy Krzyża w zupełności nie, jedynie sam prezydent wyszedł przeciwko sobie i sprowokował młodzież i tobie podobnych by usunąć Krzyż i obrażać tę mniejszość, która modliła się pod Krzyżem. Prezydent okazał brak szacunku dla wierzących i ugodził w uczucia religijne Polaków. Co cie tak boli Krzyż co ci tak przeszkadza.
SW
straszy widmo piekła
20 listopada 2010, 18:23
....bać się należy grzechu a straszyć może wizja piekła, Barabasz z  pewnością  otrzymał szansę nawrócenia znając Miłosierdzie Boże...można bać się zakłamując PRAWDĘ... lecz Jezusa nie trzeba bać się On skazany na dziedzińcu przez Piłata - przez Mękę Swą i niewinnie skazany zwyciężył śmierć, ta wizja napawa ufnością, i dobrze mieć takie wizje.
WG
wyszły groby pobielane
20 listopada 2010, 11:12
...przy sporze o Krzyż przed pałacem prezydenckim wyszło kto jest kim, kto się Krzyża nie wstydził, kto tchórzył i chował głowę w piasek a kto z Krzyżem walczył i to była walka haniebna. Mniejszość chciałaby rządzic w Polsce większością... i opluwać, wyśmiewać Krzyż i obrońców Krzyża... zasady chrześcijańskie głosząc głupstwa i faryzejskie poglądy... jak na dziedzińcu u Piłata; Jezus czy Barabasz - tak się działo na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie - jak na dziedzińcu Piłata brrrr...
J
JJ
19 listopada 2010, 19:23
Calym sercem Pana popieram we wszystkich podejmowanych inicjatywach.
Z
zern
19 listopada 2010, 18:33
Brawo Panie Jarosławie. Pan nie tylko mówi, ale i myśli po polsku!