Komisja sprawdzi, dlaczego Inspiro stanął

(fot. PAP/Radek Pietruszka)
PAP / drr

Komisja Metra Warszawskiego, powołana do zbadania awarii pociągu Inspiro, sprawdzi m.in. okoliczności jego zatrzymania w tunelu - powiedział w poniedziałek PAP Paweł Siedlecki z zespołu prasowego spółki. Metro zapewnia, że przez awarię pociągi nie będą kursować rzadziej.

Do awarii w pociągu metra doszło w niedzielę po południu między stacjami Centrum a Politechnika. Według relacji świadków, oprócz dymu w pociągu było też widać iskry. Według cytowanych przez media podróżnych, w składzie doszło do paniki, a część pasażerów - po awaryjnym otwarciu drzwi - zeszła do tunelu. Pociąg przejechał na stację Politechnika, gdzie ewakuowano ok. 150 pasażerów.

DEON.PL POLECA

Jak wyjaśnił Siedlecki, o tym, czy pociąg, który uległ awarii, powinien zatrzymać się w tunelu, decyduje maszynista, gdy uzna, że jest to konieczne. Do zatrzymania w tunelu może jednak dojść także bez udziału maszynisty, np. gdy w wyniku awarii pociąg utraci zasilanie. Awaryjne otwarcie drzwi pociągu staje się możliwe dopiero po jego zatrzymaniu.

Siedlecki wyjaśnił, że ewakuację w tunelu prowadzi maszynista, który ma stałą łączność z centralną dyspozytornią metra oraz miejskimi służbami. W sytuacji, gdy zauważy on ludzi w tunelu, np. tych, którzy opuścili pociąg awaryjnie, otwierając drzwi, natychmiast powiadamia o tym dyspozytornię, a ta wyłącza napięcie w tzw. trzeciej szynie.

W skład komisji, która bada awarię pociągu, wchodzą specjaliści z Metra Warszawskiego, m.in. szef służby infrastruktury, szef służby ruchu, szef służby taboru, kierownik działu przeglądów i kierownik działu elektrotrakcyjnego.

Spółka powołała też ekspertów - prof. Andrzeja Chudzikiewicza z Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej oraz dr hab. Adama Szeląga z Instytutu Maszyn Elektrycznych na Wydziale Elektrycznym PW. Mają oni dokonać analizy zdarzenia i służyć radą zarządowi spółki.

Jak powiedział PAP rzecznik metra Krzysztof Malawko, pociąg, który uległ awarii, jest na gwarancji, w związku z czym jeszcze w niedzielę pracę rozpoczęły służby techniczne Siemensa - producenta maszyny.

Po niedzielnej awarii wszystkie pociągi Inspiro zostały wycofane z eksploatacji do czasu ponownego sprawdzenia ich pod kątem bezpieczeństwa przez dostawcę - firmę Siemens. Rzecznik metra zapewnił w poniedziałek, że skutkiem tego nie będzie rzadsze kursowanie pociągów.

Spółka, poza pociągami Siemensa, dysponuje 40 innymi - 22 produkcji radzieckiej/rosyjskiej oraz 18 pociągami Alstomu (typu Metropolis). Codziennie w godzinach szczytu wyjeżdżają 32 składy; dwa kolejne są gotowe do wyjazdu na wypadek awarii tych, które kursują.

Dotychczas do Warszawy dotarło 14 pociągów Inspiro; po koniecznych przeglądach technicznych na tory wyjechało pięć z nich. Kursowały one codziennie, także w niedzielę. Pociąg, który uległ awarii, jeździł od miesiąca.

Malawko zapewnił, że Metro Warszawskie jest gotowe udzielić pomocy osobom, które zostały poszkodowane w wyniku awarii. Spółka - jako przewoźnik - jest odpowiedzialna za bezpieczeństwo pasażerów.

Malawko mówił PAP w niedzielę, że zadaniem maszynisty w przypadku zadymienia "jest doprowadzenie pociągu do najbliższej stacji". Jak relacjonował, pociąg zatrzymał się najpierw na stacji awaryjnej, tuż przed peronem stacji Politechnika, a następnie maszynista zatrzymał skład na peronie.

Prezydent miasta Hanna Gronkiewicz-Waltz powiedziała w niedzielę, że wszystko wskazuje na to, że zapalił się silnik, bo spalone części znajdują się pod podwoziem. Oceniła też, że maszynista prowadzący pociąg "postąpił zgodnie z procedurami".

Metro Warszawskie zamówiło 35 pociągów tego typu, 15 z nich ma obsługiwać istniejącą linię metra; 20 linię obecnie budowaną. Umowę na ich dostawę ratusz podpisał w lutym 2011 r. Jej wartość to 1 mld 69 mln zł. Cena była głównym kryterium wyboru oferty, ale pod uwagę były brane także zużycie energii elektrycznej (20 proc.), system utrzymania pojazdu (20 proc.), ekologia (8 proc.) oraz wydłużenie gwarancji powyżej 30 miesięcy (2 proc.).

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Komisja sprawdzi, dlaczego Inspiro stanął
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.