Konferencja edukacyjna "Pokazać-Przekazać"

(fot. PAP/Grzegorz Jakubowski)
PAP / mh

Jerzy Buzek, Krystyna Szumilas i Marcin Pałys są gośćmi konferencji edukacyjnej "Pokazać-Przekazać", która odbywa się w warszawskim Centrum Nauki Kopernik. Celem konferencji jest przygotowanie nowego programu nauczania przedmiotów przyrodniczych.

Celem dwudniowej konferencji jest przygotowanie programu nowego sposobu nauczania nauk przyrodniczych, nowych praktyk edukacyjnych i zastanowienie się nad tym, jak poprawić warunki do wykorzystywania potencjału naukowego młodych ludzi. Specjalnym gościem konferencji jest Kinga Panasiewicz, uczennica liceum w Hrubieszowie, która zajęła drugie miejsce na międzynarodowym konkursie dla młodych badaczy Intel ISEF, organizowanym w Stanach Zjednoczonych.
"Nowa podstawa programowa, nowy sposób nauczania przedmiotów przyrodniczych wprowadza w polskiej szkole konieczność prowadzenia eksperymentów, zmiany sposobu nauczania przedmiotu. Te zmiany łączą się ze zmianami w egzaminach, metodach konstruowania zadań. Chodzi o to, by podtrzymywać ciekawość uczniów, tę naturalną cechę ludzką, i prowadzić lekcje w taki sposób, by uczniowie mogli eksperymentować, by sami znajdowali rozwiązania. Ten sposób uczenia pozwala wytworzyć cechy, które są niezbędne na współczesnym rynku pracy: współpracę, umiejętność pracy zespołowej" - powiedziała podczas piątkowej konferencji w warszawskim Centrum Nauki Kopernik minister edukacji Krystyna Szumilas.
"Zaproponowaliśmy program, realizowany regionalnie, polegający na tworzeniu pracowni przyrodniczych w szkołach, na tworzeniu centrum badań naukowych. Nie kończy się jednak na zakupie sprzętu; nastawiony jest na podniesienie kompetencji nauczycieli. Na realizację programu planujemy przeznaczyć około 1,5 miliarda złotych" - zapowiedziała Szumilas.
W konferencji udział wziął także były premier i poseł do Parlamentu Europejskiego Jerzy Buzek, który podkreślał konieczność inwestowania w młodzież i innowacyjne programy nauczania. "Europa, także Polska, choruje na brak innowacyjności. Jest nam ona potrzebna jeśli chcemy konkurować w świecie, a tylko wygranie walki konkurencyjnej gwarantuje rozwój i daje miejsca pracy. Musimy radykalnie zmienić tę sytuację" - zaznaczył Buzek.
"Są trzej, znani na całym świecie, ludzie: Bill Gates, Steve Jobs i Mark Zuckerberg. Ci trzej ludzie wymyślili najbardziej innowacyjne rzeczy, z jakimi się dziś spotykamy - Microsoft, Apple i Facebook. Wszyscy oni studiowali w Stanach Zjednoczonych i żaden z nich nie skończył studiów. Po roku wszyscy trzej uznali, że wystarczy im nauki i zajęli się realizowaniem swoich pomysłów. A więc nie koniecznie potrzeba posiąść całą wiedzę, szczególnie w dobie internetu. Musimy zainteresować się tym, co już wiemy, światem dookoła, musimy umieć go interpretować i szukać nowych rozwiązań" - dodał, podkreślając nowoczesność nowego programu nauczania, stawiającego na elastyczność intelektualną, zamiast jedynie przyswajania gotowego materiału.
"W Polsce, na poziomie liceum, dużą popularnością cieszą się tzw. olimpiady, na których uczeń musi przyswoić pewną ilość gotowego materiału, odtwarzać wiedzę zamiast tworzyć coś na własną rękę. Istnieją konkursy naukowe, polegające na tym, że trzeba coś odkryć, realizować własny projekt" - tłumaczyła Kinga Panasiewicz, uczennica II klasy Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica w Hrubieszowie, która zdobyła drugą nagrodę w ogólnoświatowym konkursie dla młodych badaczy Intel ISEF, organizowanym w Stanach Zjednoczonych. "Do tego powinni zachęcać nauczyciele: żeby uczniowie nie bali się eksperymentować i sięgać wysoko, przekraczali własne granice" - apelowała, opowiadając o swojej naukowej przygodzie.
Wtórował jej prof. Marcin Pałys, rektor Uniwersytetu Warszawskiego. "Przyjmując postawę bierną, ucząc się tego, czego kazano nam się nauczyć, nie stworzymy niczego nowego. Oczywiście, zależy nam na tym, by tych aktywnych było coraz więcej. By szkolnictwo wyższe koncentrowało się na tym aby jak najwięcej osób chciało dowiedzieć się czegoś więcej, kwestionowali rzeczy, dotąd uważane za niepodważalne. Niezbędne jest, byśmy wspierali inicjatywy, mające na celu eksperymentowanie. Jako największa uczelnia w Polsce deklarujemy wsparcie i chęć włączenia się do tego, co pomogłoby naszym uczniom i nauczycielom osiąganie efektów" - powiedział.
Konferencja "Pokazać-Przekazać" odbywa się w dniach 23-24 sierpnia w Centrum Nauki Kopernik. W programie panele dyskusyjne, spotkania, warsztaty a także gra integracyjna w przestrzeni wystaw i pokazy w Teatrze Wysokich Napięć. Konferencja organizowana jest w ramach projektu "Opracowanie i pilotaż aktywnych metod pracy nauczyciela z uczniem opartych na metodach badawczych", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
DEON.PL POLECA

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Konferencja edukacyjna "Pokazać-Przekazać"
Komentarze (3)
E
ech:)
24 sierpnia 2013, 08:58
A może by tak panią Szumilas zacząć edukować od początku? Jej własnym programem? Myslę,że jako pracownik fizyczny by sie nadała, choć niekoniecznie.
O
obserwator
23 sierpnia 2013, 22:17
NIestety p. Szumilas zachowuje się jak idiotka. Najpierw doprowadza do degradacji przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, a teraz stwarza jakieś pozory, że chodzi jej o spekt badawczy w szkole. Poppatrzcie nie ma w szkołach laboratoriów, nawet w programach przedmiotów tego prawie nie ma, a w miejsce tego sa płyty DVD z filamami edukacyjnymi etc. Przeciez nie jznie jest to to samo, co przeprowadzenie doświadczenia. Przyody może uczyć praktycznie każdy przyrodnik, np. nauczyciel geografii czy biologii może omawiać zagadnienia z fizyki, chemii. Przepraaszam, ale na jakim poziomie? Szkoda czasu i pieniędzy.
E
ekhem...
23 sierpnia 2013, 15:42
po co opracowywać nowy program? lepiej wyjąć przedmioty przyrodnicze z podstawy progamowej i zwolnić nauczycieli. kto będzie chciał się czegoś nauczyć włączy sobie Discovery. taka przecież jest taktyka pani Szumi-dokoła-las.