Nowak zlikwiduje 3 tys. km. linii kolejowych?

PAP / slo

Klub Prawa i Sprawiedliwości zwrócił się do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomira Nowaka z pytaniem, które linie kolejowe są przewidziane do wyłączenia z eksploatacji.

Chodzi o rozważane przez PKP SA i PKP PLK wyłączenie z eksploatacji 3 tys. kilometrów linii kolejowych. Ma to być sposób na zrównoważenie finansów zarządzającej torami spółki PKP PLK.

- Dotarliśmy do dokumentu, zleconego za publiczne pieniądze prywatnej firmie doradczej, z którego wynika, że resort transportu planuje likwidację konkretnych odcinków, tysięcy kilometrów linii kolejowych, w konsekwencji wyrywanie z ziemi szyn kolejowych, całej infrastruktury na szlakach kolejowych - mówił na wtorkowej konferencji prasowej w Sejmie Andrzej Adamczyk (PiS).

DEON.PL POLECA

- Czy to nie jest tak, że minister Sławomir Nowak planuje za wyrwany złom kolejowy, za sprzedane szyny, spłacić długi i pokryć dziurę, którą rząd wypracował - pytał Adamczyk.

Jerzy Szmit (PiS) mówił z kolei, że "w Polsce jest 18 tys. kilometrów linii kolejowych", a "w listopadzie władze PKP ogłosiły, że trzy tys. z tych linii zamierzają zamknąć, zlikwidować lub wyłączyć z ruchu". - Mamy kolejny cios w spójność komunikacyjną Polski (...) Tak naprawdę nie wiemy, które odcinki mają być zamknięte, które linie mają być zlikwidowane - dodał poseł PiS.

Szmit podkreślił, że szef klubu PiS Mariusz Błaszczak pytał ministra transportu o ewentualną likwidację linii kolejowych i "oczekuje jednoznacznej odpowiedzi jakie odcinki linii kolejowych przewidziane są do wyłączenia z eksploatacji".

Zaznaczył, że kilka lat temu podjęto decyzję, że każdy samorząd wojewódzki będzie prowadził swoją politykę i będzie mógł uruchamiać swoje linie kolejowe. - Skutki: koleje nie pasują do siebie, nie ma połączeń, nie ma możliwości przesiadki - mówił Szmit.

Obecnie PKP PLK zarządza siecią ponad 19 tys. km linii kolejowych. W tym ok. 2 tys. km to linie, na których nie ma ruchu, ponieważ stan torów jest zły, albo dlatego, że przewoźnicy nie są zainteresowani realizowaniem tam połączeń. Rozważane przez PKP wyłączenie z eksploatacji kolejnych odcinków torów dotyczy tych linii, po których jeszcze pociągi jeżdżą.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Nowak zlikwiduje 3 tys. km. linii kolejowych?
Komentarze (1)
GP
głupi po szkodzie
11 grudnia 2012, 15:48
Tusk expose 2007: "Komunikacja to oczywiście nie tylko drogi, to też Poczta Polska, to też nowoczesna kolej i one też powinny świadczyć o sile i sprawności nowoczesnego państwa. Jak wiemy dzisiaj sytuacja w tych dwóch dziedzinach jest też bardzo daleka od ideału. Modernizacji i to jest także priorytet mojego rządu, modernizacji wymaga infrastruktura polskich kolei. Pasażerowie mają prawo do czystych dworców, punktualnych szybkich pociągów, a kolejowy transport towarowy musi mieć warunki do konkurowania z innymi formami przewozu. To jest po prostu prawo obywateli do punktualności kolei i życia w czystości w miejscach publicznych. Grupę PKP czekają kolejne lata przyjętej strategii. Rozwiążemy problemy przewozów regionalnych. I mój rząd w trybie pilnym zakończy prace nad studium kolei dużych prędkości po to, aby jeszcze w tej kadencji z fazy studium wejść w fazę realizacji." Tusk expose 2012: "Polacy czują się rozczarowani, ponieważ toczące się dość długo inwestycje kolejowe powodują to, że bardzo długo jeździmy w niekomfortowych warunkach polskimi pociągami. My tę cenę płacimy, cenę dyskomfortu pasażerów po to, aby ta modernizacja przyniosła wreszcie efekty, które sfinalizujemy między innymi ogłoszeniem kolejnych przetargów na zakup nowego taboru dla PKP i to także w 2013 roku, a więc w tym roku teoretycznie najtrudniejszym. Mówimy tutaj o zaangażowaniu w latach 2013-2015 30 miliardów złotych z modernizacji kolei." Tusk expose 2016: "Nie będę języka strzępił. Wszystko jest wspaniale. Wszystkiemu, co nie jest wspaniale, winni są Kaczyńscy."