Pogrzeb gen. Jaruzelskiego na Powązkach

(fot. mammal / Foter / CC BY-NC-SA 2.0)

Pogrzeb gen. Wojciecha Jaruzelskiego odbędzie się w piątek, 30 maja, o godz. 12. Generał zostanie pochowany w kwaterze I Armii Wojska Polskiego na Cmentarzu Wojskowym na warszawskich Powązkach - poinformował stołeczny ratusz.

Gen. Jaruzelski zmarł w niedzielę w szpitalu w Warszawie, gdzie przebywał - z przerwami - od kilku miesięcy. Dzień później Związek Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych (powstał w 1990 r. w miejsce Związku Bojowników o Wolność i Demokrację) zwrócił się do władz Warszawy o pochowanie generała na Cmentarzu Wojskowym na warszawskich Powązkach.
Wniosek ten poparła rodzina zmarłego. Monika Jaruzelska podkreślała, że jej ojciec całe życie czuł się przede wszystkim żołnierzem i chciał spocząć wśród towarzyszy broni.
We wtorek stołeczny ratusz przychylił się do wniosku. "Jest pozytywna decyzja prezydent miasta" - poinformował rzecznik ratusza Bartosz Milczarczyk. Jak wyjaśnił, wniosek spełnił wszystkie wymagania formalne - dotyczył osoby piastującej najwyższe stanowiska państwowe i uhonorowanej najwyższymi państwowymi odznaczeniami.
Pytany, czy miasto bierze pod uwagę jakieś protesty związane z pogrzebem, czy miejscem pochówku, podkreślił, że do urzędu nie wpłynęły takie sygnały. "Mam nadzieję, że do tego nie dojdzie. To jest bardzo poważna uroczystość. Bez względu na to, jak ocenia się życiorys i dokonania pana generała, to jednak jest to taki moment, kiedy zwykle wszyscy są wyciszeni i już nie dochodzi do żadnych manifestów politycznych czy światopoglądowych" - powiedział.
Jaj dodał rzecznik, podjęta przez władze Warszawy decyzja "zamyka proces wyboru lokalizacji pochówku pana generała".
Organizatorem pogrzebu jest Kancelaria Prezydenta RP. "Ta decyzja, będąca w zgodzie z przekazanym przez Związek Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych wnioskiem i wolą rodziny, wydaje się być zrozumiała" - powiedziała PAP szefowa prezydenckiego biura prasowego Joanna Trzaska-Wieczorek.
Jaruzelski to przywódca PRL i PZPR w latach 80. ubiegłego wieku, przewodniczący Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego podczas stanu wojennego, prezydent w latach 1989-90. Na jego postać największy cień rzuca decyzja o wprowadzeniu stanu wojennego. Do końca życia generał jej bronił. Argumentował, że ocaliła ona Polskę przed "wielowymiarową katastrofą".
Pod koniec lat 80. był jednym z architektów Okrągłego Stołu, pierwszym prezydentem po '89 oraz inicjatorem powołania rządu Tadeusza Mazowieckiego.
Cmentarz Wojskowy na Powązkach powstał w 1912 r., spoczywa tam ponad 2,5 tys. żołnierzy, m.in. byli legioniści, członkowie polskich formacji walczących w I wojnie i wojnie 1920 r., żołnierze września 1939 r. - obrońcy Warszawy, twierdzy Modlin i bitwy nad Bzurą, uczestnicy powstania warszawskiego. W tzw. kwaterze Na Łączce (Kwaterze Ł) władze komunistyczne chowały potajemnie w zbiorowych grobach ofiary ówczesnego aparatu represji, zamordowane w więzieniach w latach 1945-56.
Żołnierze I Armii Ludowego Wojska Polskiego, którzy zginęli w walce o wyzwolenie Warszawy w 1945 r., zajmują ostatnią wojenną kwaterę.
Na Cmentarzu Wojskowym spoczywają też działacze komunistyczni m.in. Bolesław Bierut, Julian Marchlewski, Władysław Gomułka, politycy z czasów PRL - premierzy Józef Cyrankiewicz i Piotr Jaroszewicz oraz przewodniczący Rady Państwa Edward Ochab i Henryk Jabłoński.
Pochowano tam także ofiary katastrof lotniczych - załogi samolotów "Mikołaj Kopernik" i "Tadeusz Kościuszko". U wylotu Alei Profesorskiej pochowano zaś część ofiar katastrofy smoleńskiej.

DEON.PL POLECA


Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Pogrzeb gen. Jaruzelskiego na Powązkach
Komentarze (26)
Jadwiga Krywult
28 maja 2014, 10:27
"Na Cmentarzu Wojskowym spoczywają też działacze komunistyczni m.in. Bolesław Bierut, Julian Marchlewski, Władysław Gomułka, politycy z czasów PRL - premierzy Józef Cyrankiewicz i Piotr Jaroszewicz oraz przewodniczący Rady Państwa Edward Ochab i Henryk Jabłoński." Ci wszyscy Wam nie przeszkadzają, na jednego się uwzięliście ?
28 maja 2014, 10:31
Odpowiem oczywiście tylko za siebie: nic podobnego, decyzje o pochówku wyżej wymienionych panów na Powązkach były równie błędne jak decyzja o pochowaniu tam generała Jaruzelskiego.
28 maja 2014, 10:54
A jak jeast Twoja opinia? Czy należy uhonorowac za wybitne osiągnięcia dla Polski: - Bolesława Bieruta? - Juliana Marchlewskiego? .....
Jadwiga Krywult
28 maja 2014, 12:04
Odpowiem pytaniem na pytanie: czy Jaruzelski jest najbardziej negatywną postacią ostatniego półwiecza ? Czytając rózne posty mam wrażenie, że wg ich autorów tak jest.
Jadwiga Krywult
28 maja 2014, 12:06
Przypominam, że chodzi o pochówek obok żołnierzy I Armii WP.
Jadwiga Krywult
28 maja 2014, 12:09
Nie półwiecza, siedemdziesięciolecia bez mała.
28 maja 2014, 12:11
Przypominam: poległych przy wzywalaniu Warszawy. Nie chowano tam żołnierzy 1.AWP zmarłych już po wojnie...
28 maja 2014, 12:14
Czy jest najbardzie negatywnę? Czy zrobił najwięcej złego? Nazwywając to jeszcze dobrem? ----------------- Pytanie brzmi czy jeśli nie jest największym łotrem zasługuje na uhonorowanie? czy jeśli byli tacy co wystąpili przeciwko Polsce bardziej niz Marchlewski to mamy go honorować?
Jadwiga Krywult
28 maja 2014, 12:19
Przyponam, że Jaruzelski nie był pierwszym z kraja żołnierzem 1.AWP.
Jadwiga Krywult
28 maja 2014, 12:20
Przecież we wniosku nie ma mowy o honorowaniu.
Jadwiga Krywult
28 maja 2014, 12:21
Dobrze, że chociaż uznajesz, że nie jest największym łotrem. Uznajesz ?
28 maja 2014, 12:33
Pochowanie żołnierza, który nie poległ na polu bitwy w kwaterach żółnierzy poległych na polu bitwy jest jednym z najbardziej rozpowszechnonych sposobów posmiertnego uhonorowania dowódcy. "Spoczął ze swoimi złonierzami"
28 maja 2014, 12:35
Musiąłbym wskazać większego łotra. Jakieś propozycje?
28 maja 2014, 12:36
Dokładnie! :-) Gdyby był pierwszym z kraja, nikt by go nie honorwał pochówkiem w tej kwaterze wiele lat po wojnie!
H
hańba
27 maja 2014, 19:48
Decyzja o pochówku zbrodniarza Jaruzelskiego na reprezentacyjnym cmentarzu w Warszawie jest haniebna. Wszyscy odpowiedzialni za zgodę na ten pochówek na zawsze wpiszą się na listę zdrady narodowej. Konieczny jest totalny bojkot każdego współsprawcy haniebnego pochówku sowieckiego i polskojęzycznego zbrodniarza Jaruzelskiego. Niech w żadnym domu, towarzystwie nie będzie dla nich miejsca!
DP
dobry przykład
27 maja 2014, 16:46
Tak powinno się traktować zbrodniarzy kiedy publicznie próbuje się fetować ich zbrodnie ! Przerwano uroczystości pogrzebowe Priebkego Z powodu gwałtownych protestów i starć we wtorek w miasteczku Albano pod Rzymem przerwano uroczyści żałobne hitlerowskiego zbrodniarza wojennego Ericha Priebkego. [url]http://www.deon.pl/wiadomosci/swiat/art,14925,przerwano-uroczystosci-pogrzebowe-priebkego.html[/url]
ZD
znaczy da się
27 maja 2014, 17:02
Żaden ksiądz diecezji rzymskiej nie poprowadzi pogrzebu niemieckiego zbrodniarza wojennego Ericha Priebke ani nie odprawi Mszy żałobnej w jego intencji. Przypomina o tym dziś Wikariat Rzymu w oficjalnym komunikacie. [url]http://www.deon.pl/religia/kosciol-i-swiat/z-zycia-kosciola/art,16167,dlaczego-ksieza-nie-poprowadza-tego-pogrzebu.html[/url]
AS
Andrzej S.
27 maja 2014, 16:12
Ruskie pomniki na ulicach i placach, nie do ruszenia, ruscy agenci i zbrodniarze w alei zasłużonych, a kości bohaterów skrytobójczo mordowanych dalej leżą zakopane pod płotem. Udział w ostatniej drodze tego zdrajcy powinni wziąć wszyscy którzy jeszcze nie stracili pamięci o tym co zrobił Polsce i Polakom niosąc zamiast zniczy tabliczki z imionami i nazwiskami tych którzy przez niego zostali straceni, zamordowani, zmarli bo nie otrzymali pomocy z powodu wprowadzenia stanu wojennego. Przydałyby się też transparenty z "wybitnymi osiągnięciami" - Czechosłowacja 1968, grudzień 1970, kopalnia Wujek 1981 itd.
P
pepe
27 maja 2014, 15:52
Spieszmy się sądzić zbrodniarzy i zdrajców. Tak szybko odchodzą.
P
Polak
27 maja 2014, 15:22
NIE! Dla pochówku Jaruzelskiego na Powązkach - „To miejsce dla bohaterów a nie dyktatorów” W związku z informacją o pogrzebie Wojciecha Jaruzelskiego na warszawskich Powązkach, stanowczy sprzeciw zaczęły zgłaszać środowiska studenckie oraz Instytut Pamięci Narodowej. „To miejsce dla narodowych bohaterów, a nie komunistycznych dyktatorów” - mówi prezes IPN. [url]http://niezalezna.pl/55724-nie-dla-pochowku-jaruzelskiego-na-powazkach-miejsce-dla-bohaterow-nie-dyktatorow[/url] Cmentarz Żołnierzy Radzieckich byłby najbardziej odpowiednim miejscem !
T
teresa
27 maja 2014, 14:15
Trzeba zachować powagę pochówku i modlić się ,aby nikt nie zakłócił pogrzebu,zbędnymi już gestami nienawiści .
27 maja 2014, 14:28
Najłatwiej byłoby o to, gdyby generała jednak nie chowano na Powązkach.
F
franek
27 maja 2014, 13:48
Zawsze po bitwach niedaleko leżą martwi wojownicy obu stron. Pogodź się z tym. Po co Ci opinie teologów o politykach? Czy Chrystus wypowiadał się o Herodzie? O okupantach Rzymianach?
28 maja 2014, 10:17
Ani ze Starego, ani z Nowego Testamentu nie wynika konieczność chowania PRLowskiego generalissimusa na cmentarzu wielu wybitnych postaci. Pochowanie na terenie Warszawy byłoby wystarczająco niedaleko martwych wojowników z Powązek.
T
TtT
27 maja 2014, 12:28
Przykre w tej całej sprawie jest, że teologowie nie mają odwagi zabrać głosu w tej sprawie. Pomijam tu pluszową wypowiedź nowego prymasa. A przecież mamy tyle fakultetów teologicznych. A teologów jest u nas jak mrówków, w tym pewnie sporo teologów moralistów. Tylko nie ma kogoś, kto by się w tej sprawie jasno i bez oglądania na układy wypowiedział. I tak pewnie będziemy trwać w niesprawiedliwości i zakłamaniu, jak to było za życia rzeczonego. A w telewizji zobaczymy prominentów państwowych, i nie daj Boże kościelnych. Usłyszymy półprawdy i całe kłamstwa. A przestępca spocznie wraz z ofiarami, na których ekshumację zresztą podobno nie ma funduszy. To jest cała kwintesencja tzw IIIRP, czyli PRLbis, którego 25 niechlubny jubileusz niedługo będzie oficjalnie świętowany.
Z
Zocha
27 maja 2014, 13:50
Co znaczy niechlubny jubileusz? Tęsknisz do PRLu?