Powstanie spółka Koleje Małopolskie

(fot. Grzegorz Artur Górski / (CC BY-SA 3.0) / Wikimedia Commons)
PAP / slo

Władze Małopolski zamierzają powołać spółkę samorządową Koleje Małopolskie, która na początek zajmie się obsługą przewozów w ramach powstającej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. W poniedziałek projektem uchwały w tej sprawie zajmie się sejmik województwa.

- Jest taka inicjatywa zarządu i przedstawiliśmy sejmikowi stosowny projekt uchwały. Należy zakładać, że podejmie on stosowne uchwały, dzięki czemu powstanie spółka Koleje Małopolskie - poinformował PAP we wtorek wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela.

Zgodnie z projektem uchwały powołana zostanie jednoosobowa spółka województwa małopolskiego o kapitale zakładowym 330 tysięcy zł, w której województwo obejmie wszystkie udziały po ich wartości nominalnej wynoszącej 1 tys. zł. Środki finansowe na realizację tego zadania będą pochodzić z tegorocznego budżetu. W kolejnych latach planowane jest dokapitalizowanie tego podmiotu.

DEON.PL POLECA

Spółka ma zostać utworzona z końcem tego roku, a działalność rozpocznie od 1 stycznia 2014 r.

Jak wyjaśnił Ciepiela samorządowa spółka kolejowa zajmie się na początek wykonywaniem przewozów pasażerskich na zmodernizowanych liniach włączanych do powstającej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Pierwszą z nich będzie połączenie pomiędzy Wieliczką i Krakowem, które następie zostanie przedłużone do Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice, po przeprowadzeniu modernizacji torów tam prowadzących.

Kolejne połączenia przewidziane dla Kolei Małopolskiej to relacje: Tarnów-Kraków-Trzebinia oraz Skawina-Kraków-Miechów lub Podbory Skawińskie-Kraków-Sędziszów. Wybór tej ostatniej trasy będzie zależał od tego, czy zostanie wybudowany łącznik kolejowy na krakowskich Krzemionkach.

Przewoźnik będzie korzystał z nowoczesnego taboru sukcesywnie kupowanego przez samorząd małopolski. W ubiegłym miesiącu władze województwa podpisały umowę z bydgoską firmą Pesa, która w latach 2014-2015 dostarczy 10 elektrycznych pociągów do obsługi linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej za 132,1 mln zł.

- Mamy więc program kilkuletniego uruchamiania kolejnych linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (…). Przyjęliśmy ewolucyjny sposób budowania kolei małopolskich, zakładamy że w ciągu 4-5 uzyska ona pełną zdolność obsługi całego regionu. Przyjęliśmy strategię stopniowego przekazywania kolejnych linii temu przewoźnikowi - zaznaczył wicemarszałek.

Ciepiela zastrzegł, że Małopolska nadal będzie korzystać z usług spółki Przewozy Regionalne i pozostanie jej udziałowcem.

- Przewozy Regionalne mają swoje trudności ekonomiczne, to nie jest spółka w bardzo dobrej kondycji, nie ma zdolności inwestycyjnej. Trudno w tej chwili bez jakiś systemowych rozwiązań budować przyszłości na tej spółce. Chcemy mieć spółkę samorządową, która będzie bezpośrednio pod naszym wpływem, w którą też będziemy mogli inwestować bez obaw o przyszłość - dodał.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Powstanie spółka Koleje Małopolskie
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.