Rząd o podniesieniu opłaty paliwowej

(fot. PAP/Radek Pietruszka)
PAP / kn

Rząd na rozpoczętym we wtorek przed godz. 12 posiedzeniu zajmie się projektem zwiększenia opłaty paliwowej o 25 zł za tonę lub 1000 litrów, by więcej pieniędzy mogło trafić na Fundusz Kolejowy. Omówi też program dla rodzin wielodzietnych.

Podwyższenie wysokości opłaty paliwowej przewiduje przygotowany przez resort finansów projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (KFD), a także ustawy o Funduszu Kolejowym (FK) i podatku akcyzowym.
W uzasadnieniu projektu napisano, że proponowana zmiana wynika m.in. z potrzeby zwiększenia możliwości finansowych niezbędnych do realizacji infrastrukturalnych projektów inwestycyjnych, utrzymania infrastruktury kolejowej.
Zgodnie z projektem w latach 2015-2019 stawki opłaty paliwowej zostaną podniesione odpowiednio o 25 zł za 1000 l albo o 25 zł za 1000 kg, w zależności od rodzaju paliwa. Aktualnie w przeliczeniu na litr paliwa silnikowego udział opłaty paliwowej, w zależności od rodzaju paliwa, wynosi od około 7 do 26 groszy (70 do 260 zł za tonę lub tysiąc litrów). W 2013 r. wpływy z tytułu opłaty paliwowej wyniosły ok. 4,65 mld zł.
"Równocześnie z podniesieniem stawek opłaty paliwowej zaproponowano obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych o te same wartości, tak aby nie wpłynęło to na ceny tych paliw" - wskazano w projekcie.
Ministrowie mają zająć się także projektem nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Wprowadza on krótszy wymiar czasu pracy z mocy prawa dla osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Projekt realizuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z czerwca zeszłego roku. TK zakwestionował przepis uzależniający stosowanie skróconego wymiaru pracy od uzyskania odpowiedniego zaświadczenia lekarskiego.
W 2012 r. wydłużono czas pracy osoby niepełnosprawnej z 7 do 8 godzin dziennie. Pracownicy o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności mogli pracować w skróconych normach czasu pracy tylko na wniosek lekarza. TK wskazał, że przepis ten jest sprzeczny z konstytucją m.in. dlatego, że nie przewiduje żadnej procedury odwoławczej w razie odmowy wystawienia zaświadczenia o konieczności zastosowania skróconej normy czasu pracy.
Rada Ministrów zajmie się także programem dla rodzin wielodzietnych. Jednym z jego elementów jest rozporządzenie w sprawie Karty Dużej Rodziny. Karta ma trafić do rodzin z co najmniej trójką dzieci i uprawniać do zniżek, np. w obiektach sportowych. Dokument będzie narzędziem identyfikującym rodziny uprawnione do korzystania z rządowego programu. Karta wydawana będzie bezpłatnie przez wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast na wniosek zainteresowanych.
Karta ma uprawniać do zniżek w państwowych muzeach, galeriach, placówkach sportowych, parkach narodowych oraz w komunikacji publicznej czy PKP. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, które przygotowało projekt rozporządzenia, liczy, że do programu poprzez system zniżek coraz liczniej - wzorem innych państw - przystępować będą również partnerzy prywatni, np. sklepy czy hurtownie.
Karta przysługiwać będzie rodzinom posiadającym co najmniej trójkę dzieci, przy czym nie będzie obowiązywało żadne kryterium dochodowe. Wydawana ma być również rodzicom zastępczym i osobom prowadzącym rodzinne domy dziecka oraz ich podopiecznym.
Rząd zajmie się również projektem nowelizacji ustawy o rolnictwie ekologicznym. Projekt zakłada m.in. zmniejszenie obciążeń dla rolników prowadzących gospodarstwa ekologiczne oraz ułatwienia dla inspektorów rolnictwa ekologicznego.
Ponadto rząd wysłucha sprawozdania ministra finansów z wykonania budżetu państwa za rok 2013, informacji o realizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, a także informacji o realizacji ustawy o elektronicznym sposobie potwierdzania prawa do świadczeń zdrowotnych. Zajmie się rozporządzeniami dotyczącymi stref: krakowskiej, łódzkiej i wałbrzyskiej.

DEON.PL POLECA


Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Rząd o podniesieniu opłaty paliwowej
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.