Rząd vs. Macierewicz? Debata o katastrofie

(fot. Serge Serebro/wikipedia.org)
"Rzeczpospolita" / PAP / pz

Eksperci rządu są gotowi do debaty z naukowcami Macierewicza na temat Smoleńska, trzeba tylko ustalić zasady - mówi "Rzeczpospolitej" dr Maciej Lasek, były członek Komisji Millera.

Rozmówcy "Rz" podoba się propozycja prezesa Polskiej Akademii Nauk, prof. Michała Kleibera, aby doprowadzić do spotkania pod patronatem PAN. - "Ustalmy zasady obowiązujące obie strony, tematy rozmów i przyjmijmy, że przedstawiciele PAN będą arbitrami oceniającymi wiarygodność jednej i drugiej grupy. Tam nie będzie miejsca na popisy".

"Odgromnik rządu" - jak określa gazeta Laska - nie twierdzi, że wszyscy eksperci zespołu Macierewicza przedstawiają swe teorie kierowani złą wolą. - "Po prostu nie mają dostępu do dowodów. Jeśli się nie ma dostępu do zapisu z rejestratorów, to można wyciągać błędne wnioski. Mój zespół nie powstał po to, by bronić raportu Millera. Powstał po to, by go tłumaczyć. Ale również po to, żeby spróbować dokonać oceny tego materiału, na który powołują się eksperci zespołu Macierewicza".

W obszernym wywiadzie Lasek odnosi się m.in. do obecności osób trzecich w kokpicie samolotu, a także bliżej wyjaśnia kwestie związane z ostatnim 38. zapisem systemu ostrzegawczego TAWS, który zespół Macierewicza odczytuje jako wybuch na pokładzie prezydenckiego samolotu.

DEON.PL POLECA

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Rząd vs. Macierewicz? Debata o katastrofie
Komentarze (23)
8 maja 2013, 21:24
@Beniamin TO ZNACZY ŻE TUSK z KOMOROWSKIM JEDNAK DOKONALI ZAMACHU POŚWIĘCAJĄC TAKŻE ŻYCIE SWOICH PARTYJNYCH KOLEGóW ,a 32 członków komisji Millera i Brzeziński to sowieccy agenci.Ale ich zdemaskowałeś dobry jesteś ... Niczego nie odkryłem tylko skopiowałem to co napisałeś zmieniając partie z PiS na PO. Chciałem ci pokazać jakie brednie wypisujesz. Skoro po "moim" wpisie doszedłeś do powyższym wniosków to sam widzisz jakie pleciesz androny. ... @Nimniabe No cóż zawsze z braku argumentów zostaje atak personalny 
N
Nimniabe
8 maja 2013, 05:18
@Beniamin TO ZNACZY ŻE TUSK z KOMOROWSKIM JEDNAK DOKONALI ZAMACHU POŚWIĘCAJĄC TAKŻE ŻYCIE SWOICH PARTYJNYCH KOLEGóW ,a 32 członków komisji Millera i Brzeziński to sowieccy agenci.Ale ich zdemaskowałeś dobry jesteś ... Niczego nie odkryłem tylko skopiowałem to co napisałeś zmieniając partie z PiS na PO. Chciałem ci pokazać jakie brednie wypisujesz. Skoro po "moim" wpisie doszedłeś do powyższym wniosków to sam widzisz jakie pleciesz androny.
HS
homo sovieticus
8 maja 2013, 00:34
Prokuratura nie wyklucza zamachu w Smoleńsku. Ujawniamy dokumenty W odpowiedzi na pytania senatorów PiS dotyczące śledztwa smoleńskiego Naczelny Prokurator Wojskowy Jerzy Artymiak oświadczył, że prokuratura nie wyklucza wersji o działaniu w Smoleńsku osób trzecich i cały czas podlega ona badaniu. [url]http://niezalezna.pl/41015-prokuratura-nie-wyklucza-zamachu-w-smolensku-ujawniamy-dokumenty[/url] Lasek pogrąża Tuska Szef nowego rządowego zespołu smoleńskiego dr Maciej Lasek przyznał, że przyjęcie przez polski rząd konwencji chicagowskiej do wyjaśniania katastrofy smoleńskiej było bezzasadne. – To był samolot wojskowy, lot był wojskowy, lotnisko też było wojskowe – mówił w sobotnim wywiadzie dla „Rzeczpospolitej". [url]http://niezalezna.pl/41010-lasek-pograza-tuska[/url] ...Dr Lasek znowu nadaje [url]http://pomniksmolensk.pl/news.php?readmore=3581[/url] ponoć każdy ma swoją cenę, co widać i czuć. Kolejna doza propagandy z udziałem dr Laska przewidywana jest na koniec maja.
P
Polon
7 maja 2013, 23:56
Spotkanie zespołu Macieja Laska tylko dla „swoich” Kolejne tajne spotkanie zespołu Laska. Dzisiaj przewodniczący Maciej Lasek spotka się z dziennikarzami. Nie wszystkimi. Zostali zaproszeni tylko „wybrani”. „Gazeta Polska Codziennie” nie należy do nich. Dzwoniliśmy do CIR, które  potwierdziło, że takie spotkanie ma miejsce. Usłyszeliśmy, że jest zamknięte, a zaproszenie wystosowano tylko dla niektórych przedstawicieli mediów. [url]http://niezalezna.pl/41061-spotkanie-zespolu-macieja-laska-tylko-dla-swoich[/url] ...Najwyraźniej na Lasku ma się skupić całe odium za "przekręt millerowski". 8000/mies za firmowanie bredni widać jest właściwą rekompensatą za śmierć zawodową i cywilną. Lasek ma memento w postaci ostracyzmu wokół osoby Millera w Krakowie - łajza nie ma życia, jest publicznie wyzywany i lżony wiec się boi z biura wychodzić - Kraków mu nie zapomina łajdactwa i zaprzaństwa.
S
seaman
7 maja 2013, 23:07
Uczony ekspert Lasek oświadcza, że jego zespół został stworzony, żeby przekonać społeczeństwo do raportu komisji i jednocześnie mówi, że raport komisji nie został stworzony, żeby przekonać społeczeństwo. Lasek nie ma także pojęcia dlaczego nie doszło do arbitrażu Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego, skoro premier Tusk obiecał, że pójdziemy do arbitrażu z powodu rozbieżności wniosków komisji Millera i MAK. Jednak za chwilę ten sam Lasek twierdzi, iż od początku wiedział, że do arbitrażu nie dojdzie. Z punktu widzenia przekazu to wygląda fatalnie, że pomiary wysokości, na której została ścięta brzoza smoleńska, tak się od siebie różnią – przyznaje ekspert Maciej Lasek. Ale Lasek nie ma pojęcia dlaczego tak się różnią. Owszem – mówi doktor – gdyby nie ta brzoza, to prawdopodobnie Tupolew odszedłby na drugi krąg, lecz zaraz dodaje, że brzoza nie jest ważna z punktu widzenia przyczyn katastrofy. Tak – mówi doktor Lasek – przekrój drzewa w miejscu ścięcia jest nieregularny i w zależności od kierunku w jakim go mierzyć, może wynosić 40-50cm, jednak już się nie zająknął, że w raporcie komisji oszacowali grubość drzewa na 30-40cm. Tak więc głupiej brzozy eksperci nie byli w stanie pomierzyć, chociaż to zadanie na miarę krawieckiej taśmy i dobrej drabiny. Natomiast obecność generała Błasika w kokpicie wywiadowca Millera wyczuł z samego kontekstu, bez żadnych przyrządów. Natomiast wszyscy oni mają do tej pory niezbitą pewność, że „nieuprawnione są wszelkie inne hipotezy przyczyn katastrofy smoleńskiej niż podane w raporcie komisji Millera”.
L
leszek
7 maja 2013, 22:49
Macierewicz ze swoimi wybuchami i bombami to wyłącznie kukiełka w rękach cynicznego polityka jakim jest Jarosław Kaczyński. Na razie ta taktyka przynosi sukcesy bo wyraźnie mobilizuje zwolenników, zaś ostatnio nawet rząd się ugiął pod presją i powołał jakąś komisję do polemizowania z teoriami spiskowymi, co jest sukcesem bo wprowadza do mainstreamu te teorie i je uwiarygadnia. Ale druga strona jest taka, że jednak te teorie spiskowo-wybuchowe odstręczają masę ludzi. Można wyznawców zmobilizować, ale wyborów się nie wygra. Jak Jarosław Kaczyński dojdzie do wniosku, ze formuła się wyczerpała, to Antoni Macierewicz ze swoimi bombami, spiskami, zamachami i ekspertami zostanie sam, zaś powtórzy się historia z mecenasem Rogalskim. To mecenas Rogalski wymyślił sztucznę mgłe i hel i tak samo Antoni Macierewicz wymyślił bomby i spiski, zaś Jarosław Kaczyński mówił tylko, że coś jest na rzeczy i czekał na dowody, których nie dostał.
7 maja 2013, 22:20
Wiem że Smoleńsk to polityczne być albo nie być PO i związanych z nimi środowisk więc nawet gdyby były niepodważalne dowody obalające tezy Komisji Millera to oni po prostu nie mogą się wycofać bo to byłoby ich polityczne samobójstwo a tego na pewno nie zrobią bo władza warta jest dla nich każdej ofiary. @Nimniabe TO ZNACZY ŻE TUSK z KOMOROWSKIM JEDNAK DOKONALI ZAMACHU POŚWIĘCAJĄC TAKŻE ŻYCIE SWOICH PARTYJNYCH KOLEGóW ,a 32 członków komisji Millera i Brzeziński to sowieccy agenci.Ale ich zdemaskowałeś dobry jesteś ...
N
Nimniabe
7 maja 2013, 22:08
Wiem że Smoleńsk to polityczne być albo nie być PO i związanych z nimi środowisk więc nawet gdyby były niepodważalne dowody obalające tezy Komisji Millera to oni po prostu nie mogą się wycofać bo to byłoby ich polityczne samobójstwo a tego na pewno nie zrobią bo władza warta jest dla nich każdej ofiary.
7 maja 2013, 21:42
Wiem że Smoleńsk to polityczne być albo nie być PiS ,GP i związanych z nimi środowisk więc nawet gdyby były niepodważalne dowody katastrofy to oni po prostu nie mogą się wycofać bo to byłoby ich polityczne samobójstwo a tego napewno nie zrobią bo władza warta jest dla nich każdej ofiary
7 maja 2013, 21:39
Pokażcie mi chociaż jedną poważną osobę w śiecie która twierdzi że to był zamach już nawet najwierniejsi janczarzy Pana Jarosława nie chcą się pod taką diagnozą podpisywać.Czy uważacie że największe mocarstwo świata nie badało przyczyn gdy zginął prezydent sojusznika ?Czy pozwolili by na eliminację przywódców sojuszników??Tymczasem z ich strony nie ma najmniejszej nawet sugestii o ewentualności zamachu Jeżeli więc prof.Brzeziński mocno zbliżony z demokratycznym rządem Obamy twierdzi bez ogródek że to bzdura!!!!!!!!!!!!!!!!
A
AP
7 maja 2013, 21:31
@jazg Niektóre teorie "ekspertów" Macierewicza obalają się wzajemnie. Mamy tam wielopunktowe wybuchy na pokładzie, wybuch na pokładzie, zestrzelenie samolotu przez Rosjan, bombę termobaryczną, hel itd. Byłoby dobrze, gdyby eksperci Macierewicza uzgodnili jeden wspólny pogląd, bo już na początku zostaną ośmieszeni. Dochodzi ponadto drugi problem, mianowicie nikt nie mówi o tym, kto wydał rozkaz startu samolotu z tak ważnymi osobami na pokładzie, skoro zgodnie z przepisami ten samolot nie powinien w ogóle wystartować tak długo, jak długo na lotnisku w Smoleńsku nie ma warunków do lądowania. ... Jestes zbyt oszczedny. Czynniki panstwowe tez sie roznia. Nawet jesli pominac bezczelne klamstwa (inna godzina katastrofy) czy propagandowe: 4 próby lądowania i "tak lądują debeściaki" to mamy rózne wysokości (pancernej) brzozy (Twoje "eksperci" swietnie tu pasuje), świadomosc bądź jej brak na jakiej są wysokości, obecnosc/nieobecnosc gen.Blasika w kokpicie itd. Ciekawe jest stwierdzenie szefa propagadny smolenskiej pana Laska, ze gdyby nie brzoza to mieliby szanse odleciec a jednoczesnie brzoza jest symboliczna, brzoza nie brzoza nie mieli szans, bo znalezli sie za nisko. Nie wdajac sie w szczegoly, w sprawie organizacji lotu masz racje i jest tu wiele pytan na które niekoniecznie uzyskamy odpowiedz. Prokuratura bada odpowiedzialnosc karna, a nie wszystkie aspekty sprawy, pan Lasek dziala juz tylko propagandowo, a do tego jasno powiedzial w Rzeczpospolitej, ze raport komisji potrzebny byl tylko struktura panstwa.
P
POlszewia
7 maja 2013, 17:32
Spotkanie zespołu Macieja Laska tylko dla „swoich” Kolejne tajne spotkanie zespołu Laska. Dzisiaj przewodniczący Maciej Lasek spotka się z dziennikarzami. Nie wszystkimi. Zostali zaproszeni tylko „wybrani”. „Gazeta Polska Codziennie” nie należy do nich. Dzwoniliśmy do CIR, które  potwierdziło, że takie spotkanie ma miejsce. Usłyszeliśmy, że jest zamknięte, a zaproszenie wystosowano tylko dla niektórych przedstawicieli mediów. [url]http://niezalezna.pl/41061-spotkanie-zespolu-macieja-laska-tylko-dla-swoich[/url]
.
...
6 maja 2013, 15:33
Prokuratura nie wyklucza zamachu w Smoleńsku. Ujawniamy dokumenty W odpowiedzi na pytania senatorów PiS dotyczące śledztwa smoleńskiego Naczelny Prokurator Wojskowy Jerzy Artymiak oświadczył, że prokuratura nie wyklucza wersji o działaniu w Smoleńsku osób trzecich i cały czas podlega ona badaniu. [url]http://niezalezna.pl/41015-prokuratura-nie-wyklucza-zamachu-w-smolensku-ujawniamy-dokumenty[/url] Lasek pogrąża Tuska Szef nowego rządowego zespołu smoleńskiego dr Maciej Lasek przyznał, że przyjęcie przez polski rząd konwencji chicagowskiej do wyjaśniania katastrofy smoleńskiej było bezzasadne. – To był samolot wojskowy, lot był wojskowy, lotnisko też było wojskowe – mówił w sobotnim wywiadzie dla „Rzeczpospolitej". [url]http://niezalezna.pl/41010-lasek-pograza-tuska[/url]
dobry łotr
6 maja 2013, 13:10
W demokratycznym kraju, którym niestety ale nie jest Tuskoland, do dymisji po takiej katastrofie podałby się premier (odpowiedzialny osobiście jak sam zapewniał, za służby wywiadu i kontrwywiadu). Podobnie prezydent, za awansowanie chwilę po katastrofie szefa BOR.
6 maja 2013, 11:40
Tak, to jest słuszna uwaga. Anglicy nazywają to "red herring". Jak do tego doszło, że samolot z najważniejszymi osobami w państwie z Prezydentem na czele wysłano na klepisko szumnie zwane "lotnisko", nie sprawdzono czy to "lotnisko" jest przygotowane, tych ludzi wsadzono do przestarzałego samolotu z nieprzeszkoloną i niewspółpracującą ze sobą załogą - tam jest cała masa pytań. Dzięki temu, że do dyskusji wpuszczono takiego red herringa w postaci tych surrealitycznych teorii wybuchowo-trotylowo-spiskowych, tego typu pytania nie zaistniały w sferze publicznej i w konsekwencji jedyną dymisją (poza szeregowymi pracownikami) był minister obrony, o którego dymisji się zresztę mówiło wcześniej od miesięcy. Tego typy odpowiedzi nie mogły paść gdyz wtedy nie mozna by obarczać wina Kaczyńskich po tym jak by się zdymisjonowało ze 20-tu urzędników służb, wojskowych i pracowników kancelari premiera... ochrona swoich przede wszystkim.
L
leszek
6 maja 2013, 10:53
Tak, to jest słuszna uwaga. Anglicy nazywają to "red herring". Jak do tego doszło, że samolot z najważniejszymi osobami w państwie z Prezydentem na czele wysłano na klepisko szumnie zwane "lotnisko", nie sprawdzono czy to "lotnisko" jest przygotowane, tych ludzi wsadzono do przestarzałego samolotu z nieprzeszkoloną i niewspółpracującą ze sobą załogą - tam jest cała masa pytań. Dzięki temu, że do dyskusji wpuszczono takiego red herringa w postaci tych surrealitycznych teorii wybuchowo-trotylowo-spiskowych, tego typu pytania nie zaistniały w sferze publicznej i w konsekwencji jedyną dymisją (poza szeregowymi pracownikami) był minister obrony, o którego dymisji się zresztę mówiło wcześniej od miesięcy.
6 maja 2013, 10:06
@szmind Lasek obali pomniejsze naciągane hipotezy zespołu Macierewicza, a pominie istotne ustalenia i będzie się chwalił, że skoro część hipotez okazała się nieprawdziwa, to reszty nie trzeba już weryfikować - bo na pewno też jest nieprawdziwa. Mimo wszystko byłoby zabawnie, gdyby "eksperci" rządowi polegli jednak w merytorycznej debacie. ... Niektóre teorie "ekspertów" Macierewicza obalają się wzajemnie. Mamy tam wielopunktowe wybuchy na pokładzie, wybuch na pokładzie, zestrzelenie samolotu przez Rosjan, bombę termobaryczną, hel itd. Byłoby dobrze, gdyby eksperci Macierewicza uzgodnili jeden wspólny pogląd, bo już na początku zostaną ośmieszeni. Dochodzi ponadto drugi problem, mianowicie nikt nie mówi o tym, kto wydał rozkaz startu samolotu z tak ważnymi osobami na pokładzie, skoro zgodnie z przepisami ten samolot nie powinien w ogóle wystartować tak długo, jak długo na lotnisku w Smoleńsku nie ma warunków do lądowania.
dobry łotr
6 maja 2013, 09:48
W sztuce manipulowania ludźmi dokonuje się stały postęp. Sterowanie ludźmi przemocą lub strachem okazało się mało skuteczne i dziś rzadko się je stosuje. Znacznie lepiej jest wprowadzać do umysłu człowieka pewne przekonania. Dobrze jest przekonać go, że sam do nich doszedł. Wtedy można mu zostawić właściwie pełną swobodę ruchów. W tym wypadku wystarczyło wytworzyć przekonanie, że w sprawie "katastrofy smoleńskiej" wszystko jest już jasne. Sprawa przyschnie dzięki ciężkiej pracy środków masowego przekazu. Ale niestety (a może stety), sprawa Tu-154M nie przyschła. Za dużo było medialnego i politycznego kłamstwa. Zwykły człowiek zorientował się, że chciano podsunąć mu gotowe przemyślenia. Niektórzy nadal w nie wierzą, albo "wierzą" za pieniądze. Tak czy inaczej katastrofa smoleńska jest nadal zagadką i kładzie się cieniem na obecnej ekipie rządzącej. A wyśmiewanie przez @leszka teorii spiskowych w tym i w sprawie upadku 3 wież WTC jest przykładem jego ograniczonego rozumowania. Dwie wieże runęły po uderzeniach "samolotów", a trzecia WTC 7 z jakiego "arcyboleśnie prostego" powodu?
AP
Adrian P.
5 maja 2013, 22:43
WTC? LOL Koszula bliższa ciału. Lepiej przedstaw teorie spiskowe dotyczące katastrofy samolotu B-24 Liberator II LB-30 o numerze bocznym AL 523 4 lipca 1943 r. w Gibraltarze. Przypomnij także jakie filmy, seriale i reportaże prezentowała stacja TVN na temat zamachu na Sikorskiego, nie wyłączając spisku Polaków na spółkę z Churchillem. Jak na temat zamachu debatowano nawet w programach porannych tej stacji. Telewizja TVN wpakowała w "przemysł gibraltarski" spore pieniądze.
L
leszek
5 maja 2013, 21:13
Jeśli chodzi o teorie spiskowe związane z katastrofą smoleńską to polecam hasło na wiki dotyczące teorii spiskowych związanych z zamachem na wieżowce WTC. Podobieństwa nie są przypadkowe. [url]http://en.wikipedia.org/wiki/9/11_conspiracy_theories[/url] Artykuł jest bardzo obszerny, a niektóre teorie spiskowe są rozwinięte w osobnych artykułach: [url]http://en.wikipedia.org/wiki/September_11_attacks_advance-knowledge_debate[/url] Bardzo rozbudowany jest artykuł, że w rzeczywistości zniszczenie wież nie było spowodowane atakiem terrorystów, ale za pomocą wcześniej rozmieszczonych ładuków wybuchowych: [url]http://en.wikipedia.org/wiki/World_Trade_Center_controlled_demolition_conspiracy_theories[/url]
Szymon Żminda
5 maja 2013, 21:01
Ta debata to sukces Macierewicza - niezależnie od wyniku. A wynik wiadomo, jaki będzie. Lasek obali pomniejsze naciągane hipotezy zespołu Macierewicza, a pominie istotne ustalenia i będzie się chwalił, że skoro część hipotez okazała się nieprawdziwa, to reszty nie trzeba już weryfikować - bo na pewno też jest nieprawdziwa. Mimo wszystko byłoby zabawnie, gdyby "eksperci" rządowi polegli jednak w merytorycznej debacie.
S
Survival
4 maja 2013, 22:28
Jakoś nie wierzę Laskowi, gdzie jest wrak, dlaczego go nie zbadano, 3 lata mineły.
4 maja 2013, 11:49
I tak nikt Panu Antoniemu i jego zwolennikom nie wmówi że białe jest białe a czarne jest czarne bo im nie chodzi o to by złapać króliczka ...........................Niestety!!!