Szumilas o aktualnej polityce oświatowej
Wkrótce do konsultacji społecznych trafi projekt rozporządzenia ws. udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej - zapowiedziała minister edukacji Krystyna Szumilas. Projekt ma na celu odbiurokratyzowanie pracy nauczycieli udzielających takiej pomocy.
- Podjęliśmy w MEN działania. Po pierwsze zmieniamy rozporządzenie dotyczące specjalnych potrzeb edukacyjnych, tak aby nauczyciele mogli zajmować się pracą z uczniami, a nie przede wszystkim dokumentami. W najbliższym czasie do konsultacji społecznych trafią projekty zmian. Przeglądamy też wszystkie rozporządzenia i ustawy (…), by wprowadzić zmiany tam, gdzie nadmiernie biurokrację wprowadzono - powiedziała Szumilas podczas środowego spotkania z ok. 400 nauczycielami, przedstawicielami okręgów Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Zgodnie z obowiązującym od 1 września 2011 r. rozporządzeniem w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, w ramach pomocy uczniom w szkołach powoływane są specjalne zespoły, w skład których wchodzą nauczyciele, wychowawcy i specjaliści.
Celem zespołów jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także samo jej udzielanie uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych (zarówno dzieciom z dysfunkcjami, jak i dzieciom szczególnie uzdolnionym). Wszystko to musi być szczegółowo opisywane przez zespół.
Rozpoczęcie pracy nad ograniczeniem biurokratycznych obciążeń polskich nauczycieli zapowiedział premier Donald Tusk tydzień temu podczas spotkania z okazji Dnia Edukacji Narodowej. "Dzisiaj nauczyciele mówią, podejrzewam, że jednym głosem, że chcieliby bardzo móc więcej czasu poświęcać dzieciom, a dużo mniej papierom. Rozmawiałem o tym i obiecałem to dzisiaj (...), że natychmiast zwrócę się do pani minister, aby naprawdę rzetelnie ocenić, na ile ta papierkowa, administracyjna, biurokratyczna praca jest rzeczywiście potrzebna" - powiedział wówczas premier.
Skomentuj artykuł