Wrona: była usterka systemu hydraulicznego

Kpt. Tadeusz Wrona (P) i drugi pilot Jerzy Szwarc (L) podczas konferencji prasowej w siedzibie PLL LOT S.A., 2 bm. Kapitan Wrona pilotował samolot PLL LOT Boeing 767 i awaryjnie lądował na warszawskim lotnisku Okęcie. Na pokładzie samolotu było 230 osób. Nikomu nic się nie stało. (fot. PAP/Jacek Turczyk)
PAP/ ad

W czasie wtorkowego lotu z USA Boeing sygnalizował usterkę jednego z systemów hydraulicznych, ale zgodnie z procedurą można było lecieć dalej. Awaria podwozia wyszła na jaw pół godziny przed lądowaniem - powiedział w środę dowódca samolotu, kpt. Tadeusz Wrona.

Jak tłumaczył w środę na konferencji prasowej kpt. Wrona, po starcie z nowojorskiego lotniska Newark, komputery samolotu zasygnalizowały wykrycie awarii jednego z niezależnych systemów hydraulicznych, a załoga zareagowała zgodnie z zawartą w specjalnej instrukcji producenta procedurą.

Kapitan podkreślił, że cały lot przebiegał bezpiecznie. "Po wykonaniu wszystkich punktów na tej naszej liście czynności na okoliczność wystąpienia jakiejś usterki dla nas jedyną kwestią było nadal lecieć. Nie było wtedy żadnej przesłanki do awaryjnej procedury. W mojej ocenie - ponieważ nie było innego powodu, by zmieniać decyzję - lot kontynuowaliśmy. Nie było powodu, by go przerwać" - podkreślał kpt. Wrona.

Jak tłumaczył, Boeing 767 ma trzy niezależne systemy hydrauliczne: "prawy", "lewy" i "centralny". Samolot sygnalizował ubytek płynu - nie wiadomo, z jakiego powodu - i spadek ciśnienia w instalacji "centralnej" - dodał. Procedura przewiduje w takim wypadku m.in. wyłączenie pomp hydraulicznych z uszkodzonej instalacji. Jak mówił pilot, taka pompa pracując bez płynu mogłaby np. się przegrzać lub nawet zapalić. Ta część procedury została wykonana - stwierdził.

Procedura przewiduje kolejne działania dopiero przed lądowaniem - podkreślił kapitan samolotu dodając, że dwie pozostałe instalacje hydrauliczne były sprawne. Zaznaczył, że po wykryciu awarii załoga konsultowała się z serwisem technicznym LOT i odpowiedź brzmiała, że należy ściśle przestrzegać procedury z instrukcji producenta.

O możliwości awaryjnego lądowania piloci poinformowali wieżę kontrolną po drugiej nieudanej próbie wypuszczenia podwozia. "To było jakieś 30-35 minut przed lądowaniem; zadeklarowaliśmy, by służby zaczęły przygotowywać lotnisko na ewentualność awaryjnego lądowania" - powiedział kpt. Wrona.

Podkreślił też, że w ciągu tych 30 minut było jeszcze "bardzo dużo" nieudanych prób wysunięcia podwozia, również w sposób grawitacyjny, co oznacza, że podwozie podczas nich miało rozłożyć się i zablokować w pozycji do lądowania pod własnym ciężarem. Nie dało to efektu, podobnie jak próba wspomożenia procedury grawitacyjnej odpowiednio gwałtownym poderwaniem maszyny - opowiadał kpt. Wrona.

Dopiero po wyczerpaniu tych możliwości załoga skierowała samolot na lotnisko. Mówiąc o samym manewrze przyziemienia kpt. Wrona podkreślił, że piloci zawsze starają się lądować delikatnie. "Ulgę poczuliśmy, gdy (...) samolot się zatrzymał i można było rozpocząć ewakuację (...).

Boeing z 231 osobami na pokładzie wylądował bez podwozia na dłuższym pasie warszawskiego lotniska. Ewakuacja pasażerów trwała ok. 90 sek., nikomu nic się nie stało.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Wrona: była usterka systemu hydraulicznego
Komentarze (1)
2 listopada 2011, 15:20
No, zaczyna się dotykanie wątku decyzji pilota o kontynuowaniu lotu. Cóż, w jakimś sensie trzeba to zrozumieć, bo tego wymagają procedury, dochodzenie itd. Pozostaje mieć nadzieję, że szybko pojawi się konkluzja, że jak podwozie nie wysuwało się nad Warszawą, tak nie wysunęłoby się nad Newark.