Związki: rząd nie dba o bezpieczeństwo na kolei
Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych zwróci się do Europejskiej Agencji Kolejowej, by podjęła działania zapewniające bezpieczeństwo na polskiej kolei. Zdaniem związkowców, polski rząd robi w tej sprawie za mało.
- Troska o bezpieczeństwo, zdrowie i życie osób korzystających z kolei jest naszym związkowym obowiązkiem - powiedział na poniedziałkowej konferencji prasowej przewodniczący OPZZ Jan Guz. Dodał, że zdaniem związkowców bezpieczeństwo na kolei pozostawia wiele do życzenia.
"Niemal codziennie mamy do czynienia z zagrażającymi zdrowiu i życiu ludzkiemu wypadkami i incydentami na kolei, a co kilka tygodni mamy do czynienia z bardzo poważnymi wypadkami" - dodał przewodniczący Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce Leszek Miętek. Wyjaśnił, że wielokrotnie związkowcy zgłaszali do resortu transportu, Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) czy prokuratury wątpliwości związane z bezpieczeństwem na kolei, jednak w jego opinii te interwencje dotąd nie spowodowały podjęcia rzeczywistych i skutecznych działań.
- Dziesięć punktów ministra Nowaka okazało się tylko medialną zapowiedzią. Skoro w Polsce nie ma instytucji, która zadbałaby o zdrowie i życie pracowników i pasażerów kolei, to nie pozostaje nam nic innego jak zwrócić się do Europejskiej Agencji Kolejowej - powiedział Miętek.
Chodzi o dziesięciopunktowy pakiet propozycji, które miały zwiększyć bezpieczeństwo na kolei. Minister transportu Sławomir Nowak przedstawił go opinii publicznej pod koniec maja br. Zaproponował w nim m.in. częstsze kontrole pociągów i przeprowadzenie zmian ustawowych.
Jak poinformował w poniedziałek PAP rzecznik resortu transportu Mikołaj Karpiński, wszelkie zmiany wprowadzane w spółkach PKP - zarówno organizacyjne, jak i te dotyczące inwestycji - są podporządkowane właśnie sprawom bezpieczeństwa. "Tylko w tym roku UTK przeprowadził ok. 600 kontroli, z czego ok. 400 było związanych bezpośrednio z bezpieczeństwem. Ponad 9 tys. pracowników PKP PLK zostało dodatkowo przeszkolonych, dodatkowe szkolenie odbyło też ok. 1,2 maszynistów PKP Intercity" - powiedział Karpiński.
Dodał, że resort opracował także projekt zmian przepisów dotyczących czasu pracy maszynistów. Jak wyjaśnił, projekt ten przeszedł już przez Komitet Stały Rady Ministrów i wkrótce będzie skierowany na obrady rządu.
Skomentuj artykuł