"GREAT Britain" - polsko-brytyjskie innowacje
Zacieśnienie polsko-brytyjskiej współpracy na rzecz innowacji jest jednym z celów uruchomionej w czwartek kampanii "Innovation is GREAT". Jest to część brytyjskiego rządowego programu "GREAT Britain", skierowana do uczelni i innowacyjnych przedsiębiorstw.
Kampania "Innovation is GREAT" obejmuje pięć rynków w Europie Środkowo-Wschodniej. Prowadzona jest w Polsce, w Czechach, Słowacji, Węgrzech i w Rumunii.
Ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce, Robin Barnett stwierdził, że rząd brytyjski dostrzega ogromny potencjał, jeśli chodzi o współpracę Wielkiej Brytanii z Polską w kilku istotnych obszarach innowacyjności. W ramach kampanii "Innovation is GREAT" stawia się przede wszystkim na trzy sektory: ochronę zdrowia oraz nauki przyrodnicze, energetykę, a także infrastrukturę. - Razem możemy zrobić coś wyjątkowego! - zaznaczył ambasador.
Martin Oxley z Ambasady Brytyjskiej wyjaśnił z kolei w rozmowie z PAP, że program zachęcić ma polskich i brytyjskich innowatorów, by wspólnie realizowali badania. Wypracowane razem rozwiązania będą komercjalizowane - w Polsce lub w Wielkiej Brytanii powstawać więc będą komercyjne firmy oferujące komercyjne produkty lub usługi, które z czasem sprzedawane będą na wielu rynkach. - Efektem tego projektu mają być więc m.in. dobre polskie produkty sprzedawane od razu w Wielkiej Brytanii, a z czasem - również na całym świecie.
Zaznaczył, że w ramach kampanii "Innovation is GREAT" zorganizowanych ma być w Polsce kilka spotkań promujących współpracę na rzecz innowacji. W październiku odbyć się mają one w Warszawie i Krakowie, a w przyszłym roku również w Gdańsku. Podczas nich spotykać się mają m.in. przedstawiciele uczelni z Polski i Wielkiej Brytanii. Analizować będą swoje mocne strony i nawiązywać współpracę.
W jej wyniku powstawać mają innowacyjne pomysły, które trafią na rynek. - Chcemy rozwinąć współpracę polskich i brytyjskich uczelni, aby połączyć świat akademicki z biznesem i komercjalizować rozwiązania na rynkach globalnych - tłumaczył Oxley i przyznał, że zyskać na tym mają obie strony.
Zapytany o dotychczasową współpracę między polskimi i brytyjskimi innowatorami stwierdził, że jest jeszcze dużo do zrobienia. Dodał, że kampania ma nie tylko pokazać, że Wielka Brytania jest innowacyjna, ale również pomóc polskim uczelniom, które chcą nawiązać współpracę z uczelniami lub firmami z Wielkiej Brytanii.
Wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Włodzisław Duch, który był obecny na inauguracji programu, stwierdził, że ciągle potrzebujemy innowatorów. - Innowacje są kluczem do lepszej przyszłości naszych krajów. A muszą one bazować na nauce. Muszą powstawać dzięki wzajemnemu uczeniu się od siebie - stwierdził. Dodał, że polscy naukowcy i przedsiębiorcy mogą dzięki współpracy z kolegami z Wielkiej Brytanii zdobyć wiedzę i umiejętności.
"Innovation is GREAT" to element brytyjskiej międzynarodowej rządowej kampanii promującej Zjednoczone Królestwo. Oprócz części poświęconej innowacjom promowana jest m.in. brytyjska kultura, dziedzictwo narodowe, brytyjskie firmy, technologie, edukacja.
Skomentuj artykuł