Oscar dla "Idy" za obraz nieanglojęzyczny

(fot. EPA/PAUL BUCK)
PAP / slo

"Ida" w reżyserii Pawła Pawlikowskiego została uhonorowana Oscarem w kategorii najlepszy obraz nieanglojęzyczny. 87. gala rozdania nagród amerykańskiej Akademii Filmowej trwa w Los Angeles.

W rywalizacji o złotą statuetkę film Pawlikowskiego pokonał w swojej kategorii: rosyjskiego "Lewiatana" w reż. Andrieja Zwiagincewa, argentyńskie "Dzikie historie" w reż. Damiana Szifrona, mauretańskie "Timbuktu" w reż. Abderrahmane Sissako oraz estońsko-gruzińskie "Mandarynki" w reż. Zazy Urushadzego.

"Ida", do której zdjęcia kręcono m.in. w Łodzi, jest wspólną produkcją Polski i Danii, zrealizowaną przez studia Opus Film oraz Phoenix Film we współpracy z Portobello Pictures, Phoenix Film Polska i Canal+ Polska. Produkcję dofinansowały m.in. Polski Instytut Sztuki Filmowej i Duński Instytut Filmowy. Akcja filmu toczy się na początku lat 60. XX wieku. Anna, sierota wychowana w zakonie (w tej roli debiutująca Agata Trzebuchowska) przed złożeniem ślubów poznaje Wandę Gruz (Agata Kulesza), swoją jedyną krewną. Od Wandy, która jest jej ciotką, dziewczyna dowiaduje się, że jest Żydówką i że naprawdę nie nazywa się Anna, lecz Ida Lebenstein. Poznaje następnie tragiczną historię swoich rodziców, zamordowanych podczas wojny.

Amerykański film "Crisis Hotline: Veterans Press 1" w reż. Ellen Goosenberg Kent został nagrodzony Oscarem za najlepszy krótkometrażowy dokument, pokonując w tej kategorii dwa filmy polskie: "Joannę" w reż. Anety Kopacz i "Naszą klątwę" w reż. Tomasza Śliwińskiego.

DEON.PL POLECA


Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Oscar dla "Idy" za obraz nieanglojęzyczny
Komentarze (89)
24 lutego 2015, 22:33
Ciekaw jestem polityki zagranicznej prawdziwej Polski no bo co nam zostaje ?USA rządzona przez żydo masonerię(potwierdzeniem spisek oskarowy),Niemcy wiadomo prezes już dawno rozszyfrował Angelę jako człowieka Stasi,nawet Watykan odpada po objęciu sterów przez Franciszka ,Gruzja odwieczny strategiczny partner po odsunięciu Sakaszwilego odpada, Węgry po umizgach Orbana do Putina też.Patrząc ideologicznie to chyba zostaje tylko Iran.Powodzenia. A może żaden sojusznik nie potrzebny bo sami sobie wywalczymy Polskę od morza do morza.I śmieszno i straszno zarazem:)
A
alik
25 lutego 2015, 00:21
Tylko mentalność słaba i niewolnicza uznaje poddaństwo, pogardę dla prawdy i swych korzeni jako niezbędny warunek "sojuszu".
25 lutego 2015, 21:49
Czyli jednak pozostaje  Iran .
L
loren
24 lutego 2015, 02:01
Jakiś czas temu Reduta Dobrego Imienia zwróciła się do Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej o wprowadzenie do czołówki filmu informacji dla widzów o tym, że: 1. Polska była pod okupacją niemiecką w latach 1939-1945 2. Niemieccy okupanci prowadzili politykę eksterminacji Żydów. 3. W okupowanej przez Niemców Polsce za ukrywanie Żydów Niemcy karali śmiercią nie tylko tego, który ukrywał, ale także całą jego rodzinę; pomimo to wielu Polaków ukrywało Żydów. 4. W ten sposób zginęły tysiące Polaków oddających życie za  sąsiadów i współobywateli Rzeczypospolitej  – prześladowanych Żydów. 5. Legalne władze Polskiego Państwa Podziemnego, uznawane przez Aliantów, z całą surowością karały śmiercią przypadki prześladowania Żydów przez tych z Polaków, których zdemoralizowała okrutna i bezwzględna okupacja niemiecka. 6. Instytut Yad Vashem najwięcej tytułów Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata przyznał Polakom. Czy ktoś z oglądających "Idę" widział taką informację na czołówce filmu ? Jeśli nie, to zarówno sam film, powód dla którego powstał jak i obecne przyznanie tej nagrody są oczywiste i mają charakter kolejnego bezczelnego i wrogiego szkalowania Polski i Polaków, zarówno wobec opinii światowej, jak i rodzimej. To niespotykane w innych państwach zaprzaństwo !
L
leszek
25 lutego 2015, 22:16
Proponuję dopisać 7 punkt. 10 lipca 1941 roku w miejscowości Jedwabne Polacy zamordowali około 400 swoich żydowskich współmieszkańców, z czego 300 spalono zywcem w stodole. Wcześniej, 7 lipca, w sąsiednim Radziłowie zamordowano w podobny sposób 800 Żydów. Polski historyk Andrzej Żbikowski naliczył  38 miejscowości w tym regionie, gdzie w lipcu/sierpniu 1941 chrześcijanie zamordowali w równie okrutny sposób swoich zydowskich sąsiadów ("U genezy Jedwabego", 2006, strona 213). Głównym powodem tych zbrodni byl antysemityzm, chęć zagarnięcia mienia po Żydach, inspiracja Niemców oraz brak silnej władzy administracyjnej w tym okresie na tym obszarze. 
S
Słaba
25 lutego 2015, 22:24
Po co?
O
odpowiadam
25 lutego 2015, 22:29
Po to, żeby ktoś się głupio pytał.
S
Słaba
25 lutego 2015, 22:31
A kto się głupio pyta?
O
odpowiadam
25 lutego 2015, 22:31
Pytek
S
Słaba
25 lutego 2015, 22:46
Nie mów tak o @pytku. Zresztą on nie bierze udziału w tej dyskusji.
JW
Janko Walski
24 lutego 2015, 00:29
Czy film ten nie spełnia tej samej roli wobec zbrodniarzy żydowskich co film "Nasze matki nasi ojcowie" wobec zbrodniarzy niemieckich? Czy nie  pomniejsza i nie usprawiedliwia ich posługując się obrazem Polaków jako podludzi (zgodnie z ideologią niemiecką) w jednym przypadku czy czerni w drugim (zgodnie z ideologią komunistyczną). Czy nie  usprawiedliwia oprawców w stalinowskich katowniach, naczelników, sędziów, prokuratorów, instruktorów tych oprawców w rodzaju Baumana, wszystkich tych, którzy wykrwawiony Naród dobili po 1945 roku wymordowaniem grubo ponad stu tysięcy Polskich Bohaterów, najlepszych z najlepszych z nas. Czy nie  usprawiedliwia wysługujących się odwiecznemu wrogowi Polski Żydów, którzy dziesięciokrotnie większą ilość, można powiedzieć jądro Narodu zamienili w niewolników, nad pilnowaniem których sami stanęli. Mimo 25 lat wolności nie podjęto nawet próby rozliczenia tych zbrodni nie wspominając o tropieniu zbrodniarzy i ich karaniu. Jest jednak różnica między zbrodniami niemieckimi i żydowskimi. Te pierwsze są powszechnie znane na całym świecie i jeden film nie odwróci ocen.  Zbrodnie żydowskie natomiast nie są znane w ogóle, nawet tu w Polsce, tak jak nieznane szerzej pozostają mechanizmy władzy realnego komunizmu. Co więcej, wspomnieni "prześladowani przez... reżim komunistyczny" co uciekali po 56 roku zdołali, wykorzystując osiągnięte jako uciekinierzy wysokie pozycje, upowszechnić głównie w Stanach, ale nie tylko, fałszywy stereotyp Polaka- antysemity. Ten stereotyp racjonalizował udział w zbrodniach we własnych sumieniach oprawców i jednocześnie czynił ich podwójnymi ofiarami-bohaterami w oczach opinii publicznej na Zachodzie, w tym także wobec wpływowych współbraci plemiennych w Stanach.
Z
zatrwożony
24 lutego 2015, 00:42
Jezus, Maria !
AI
antypolonizm i jego źródła
24 lutego 2015, 00:58
[url]http://www.youtube.com/results?search_query=zrodła+antypolonizmu[/url]
AH
Adolf H.
24 lutego 2015, 01:04
--------------- Żydowski sposób postępowania jest następujący: zwraca się do robotników, udaje współczucie dla ich losu lub oburzenie z powodu ich ubóstwa, aby zyskać ich zaufanie. Stara się analizować prawdziwe lub zmyślone trudności ich życia i wzmagać w nich pragnienie zmiany egzystencji. Z nieprawdopodobną bystrością wzmaga żądanie socjalnej sprawiedliwości we wszystkich ludziach aryjskiego pochodzenia i walczy o usunięcie socjalnego zła w jasno określonym celu. Tworzy doktrynę marksistowską. ---------- Własnie, już dawno o tym mówiłem i wreszcie dotarło
L
loren
24 lutego 2015, 02:11
Jak się nie ma argumentów, to się pisze takie jak Ty tutaj głupoty.
23 lutego 2015, 21:49
Polska to chyba jedyny taki kraj na świecie gdzie sukces natychmiast zostaje klęską.Odnieś sukces i od razu jesteś opluty(przez patriotów) i skończony .Nigdzie indziej na świecie jest to nie do pomyślenia.I właśnie z takiekj strony jesteśmy coraz bardziej znani  i nie rozumiani w świecie .Smutne to , szkoda.
ZP
z portalu Tomasza Lisa
23 lutego 2015, 22:52
"Ida" przedstawia bohaterkę według prostej zasady - co Polacy chcieliby myśleć o Żydówce, budującej powojenny socjalizm? Że to k*rwa i alkoholiczka – oburza się Helena Datner z Żydowskiego Instytutu Historycznego.
TZ
tylko zauważam
24 lutego 2015, 00:16
Typowy polski grajdołek
A
ADA
25 lutego 2015, 22:15
A ty niby skąd jesteś?
TZ
tylko zauważam
25 lutego 2015, 22:31
Z sąsiedniego grajdołka
A
ADA
25 lutego 2015, 22:41
a co to sąsiedni grajdołek?
TZ
tylko zauważam
25 lutego 2015, 22:51
Nie dla ciebie, to taki dla bardziej kumatych.
A
ADA
25 lutego 2015, 22:58
Pokorny z ciebie człowiek. Wolę być jednak wśród tych mniej kumatych, w moim polskim grajdołku.
TZ
tylko zauważam
25 lutego 2015, 23:01
Też się cieszę
T
Tuhaj-bej
23 lutego 2015, 20:42
  Hajda,  Bohunie, druhu, bełtaj  wodę, bełtaj
J
jagoda
23 lutego 2015, 17:26
Ten film to cd. pokłosia. No to teraz sprawa roszczeń żydowskich nabierze tempa. Ciekawe co filutki wymyślą w sprawie podstawy prawnej bo taka nie istnieje. 
GW
Grzegorz Wąsik
23 lutego 2015, 17:31
Skąd takie porównania? Pokłosie to anty Polski złośliwy paszkwil. Ida to piękny film o religijnym podłożu
J
jagoda
23 lutego 2015, 17:38
Ten sam cel zrealizowany odmiennymi środkami "artystycznymi" 
GW
Grzegorz Wąsik
23 lutego 2015, 17:57
W Idzie nie ma anty Polskich akcentów. Rolnik który ratował Żydów i zanosił im jedzenie (ten na łożu śmierci) jest bohaterem bo ryzykował życie swoje i swojej rodziny. Syn rolnika (ten który zabił) pokazuje jak bezsensownym i niszczącym uczuciem jest lęk - powstaje gdy nie ma wiary
GW
Grzegorz Wąsik
23 lutego 2015, 17:07
T. Gross i jemu podobni przez swoje złośliwe kłamstwa dokonali "zbrodni" na polskiej mentalności. Z ich przyczyny nie potrafimy docenić tak głębokiego i pięknego filmu jak Ida
W
WDR
23 lutego 2015, 17:17
Miałem obejrzeć, ale wypowiedź reżysera, którą czytałem była tak mocno nasączona nienawiścią, że sobie odpuściłem. Nie twierdze, że cham wróć ktoś kto się chamsko wypowiada nie potrafi zrobić dobrego filmu, ale jakoś mnie to nie zachęciło ;-)
23 lutego 2015, 17:21
Możesz podesłać link do tej wypowiedzi? Obejrzyj film. Warto. Będziesz miał swoje zdanie.
W
WDR
23 lutego 2015, 17:23
Nie mogę. Jeśli dobrze pamiętam było to w czasie ogłoszenia nominacji.
D
damian
23 lutego 2015, 17:26
Dziękując swojej ekipie powiedział, że pewnie wszyscy są już pijani - i jeszcze to zdanie o pijanych kolegach w Polsce. Powielił stereotyp Polaka pijaka. WSTYD!
23 lutego 2015, 21:21
Chyba nie o tą wypowiedź chodziło WDR bo nie widzę tu słów "mocno nasączonych nienawiścią". nie przesadzajmy z tym powielaniem stereotypów. Niedługo nie bedzie sie można odezwać bez prawnika
ET
e tam...
23 lutego 2015, 21:38
Piękny ambasador Polski i kultury polskiej. Nie ma co. Doskonała promocja Polski, jako kraju antysemitów, pijaków, szkoda że jeszcze nie powiedział np. brudasów.
T
tak
25 lutego 2015, 22:14
Może doda w następnym filmie?
D
dan
23 lutego 2015, 15:55
Film artystycznie piękny ,tyle że nieprawdziwy.Nie dlatego,że nie było morderstw Żydów ,przez Polaków.Nieprawdziwy, ponieważ usprawiedliwia traumą "krwawe" Wandy .Nie jest mi znany ani jeden przypadek, by któryś ze stalinowskich prokuratorów z powodu wyrzutów sumienia popełnił samobójstwo.Było odwrotnie pierwowzór - Wanda Wolińska nie przyznawała się do winy,a gdy IPN stawiało  jej zarzuty przedstawiała je jako element antysemityzmu.Do końca dostawala wysoką emeryturę z PL- jej ofiary grobów nie maja,ci którym udało sie przeżyć wegetowali bez srodków do życia.Dlatego dla mnie ten oskar jest dwuznaczny..
23 lutego 2015, 17:12
To nie jest film dokumentalny
B
bobomax
23 lutego 2015, 20:50
W Idzie nie ukazano bynajmniej Wandy Wolińskiej!!! Film pokazuje Julię Brystygier, dyrektor Departamentu V Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego, kierującą antykościelną działalnością MBP w latach 1945–1953 Julia Brystygier zwana była „Krwawa Luną”. Nosiła różne imiona i pseudonimy: Julia, Luna, Daria, Maria, Ksenia. Różne nazwiska i ich pisownie: Prajs, Preiss, Brystygier, Brystiger, Bristiger, Brüstiger, Briestiger. Bez względu na to, jak się nazywała, była jedną z najmroczniejszych postaci stalinowskiego reżimu. Było tajemnicą poliszynela, że kochankiem Brystygierowej jest Jakub Berman – jeden z najważniejszych funkcjonariuszy nowego reżimu. Nie tylko on. W swej bogatej karierze była w Rosji przez dłuższy czas równocześnie kochanką Bermana, Minca i Szyra. I jeszcze jedno... „Krwawa Luna” pod koniec życia zbliżyła się do środowiska Lasek, a ściślej: do tamtejszego Zakładu dla Niewidomych, którego personel słynął z gościnności i otwartej postawy wobec ludzi o zgoła odmiennych życiorysach. Przeszła pod koniec życia interesującą przemianę. Przyjęła podobno chrzest, bo pod wpływem tamtejszych sióstr franciszkanek przeszła coś w rodzaju nawrócenia. Wiadomo o tym jednak głównie z donosów tajnych współpracowników bezpieki, którzy inwigilowali zakład w Laskach. Zmarła w 1975 roku.
T
tak
25 lutego 2015, 22:27
„Pierwowzorem "krwawej Wandy" z Idy była przecież znienawidzona przez polską opinię publiczną prokurator Helena Wolińska, komunistka z przekonania i Żydówka z pochodzenia, oskarżona po 1989 roku za "zbrodnie komunistyczne"! – tłumaczy Helena Datner z Żydowskiego Instytutu Historycznego. Na jakiej podstawie twierdzisz coś innego? W dodatku aby być bardziej wiarygodną/ym  podajesz różne pisownie nazwiska Twojej bohaterki?
BS
Bus Stop
23 lutego 2015, 15:44
  Ja  czekam  na  film  Wojciecha  Smarzowskiego  o  holokauście  Polaków     czyli  o  rzezi  wołyńskiej  A.D.  1943/44.  Będzie  kandydatem  do  Oscara,  jak  myślicie  ,  Drodzy  Deonowcy?  Smarzowski  ma  warsztat rzemieślniczy i  umiejętności artystyczne na pewno  nie  gorsze  od  tego  tu  Pawlikowskiego.
NN
nihil novi
23 lutego 2015, 14:47
Film powiela i utrwala kłamstwa antypolskich mitów i stereotypów. Antypolonizm - Stanisław Michalkiewicz [url]http://www.youtube.com/watch?v=pJ-AnpMZndQ[/url] Mity przeciwko Polsce - Leszek Żebrowski [url]http://www.youtube.com/watch?v=bkxyYWxE3lg[/url]
GW
Grzegorz Wąsik
23 lutego 2015, 14:54
Film jest głęboko religijny i nie jest antypolski. Proponuję Ci żebyś go zobaczył
&
<...>
23 lutego 2015, 14:55
O źródłach antypolonizmu - ks. prof. Waldemar Chrostowski [url]http://www.youtube.com/watch?v=HcSCTzuq0DA[/url]
A
alik
23 lutego 2015, 15:13
Jakiego wyznania ta religijność ? To jest kolejny film propagujący żydowską narrację. Ja akurat film widziałem. To jest kolejny ordynarny paszkwil zrobiony na potrzeby tworzenia negatywnej opinii międzynarodowej mający usprawiedliwiać szykowany geszeft na Polsce. Skandalem jest, że takie propagandowe dzieła robione są za pieniądze polskich podatników.
P
Paweł
23 lutego 2015, 15:56
Bohaterką tego filmu jest żydówka, która masowo wydawała wyroki śmierci na Polaków. Problem w tym, że film o tym nie mówi, ale ukazuje ją jako ofiarę. To ostatnio bardzo popularny schemat, bo Niemcy też kreują się na ofiary "niedobrych" Polaków. Tak wygląda "religijność" tego zakłamanego dzieła. Po tym filmie idzie w świat przekaz, jak prymitywni Polacy, rolnicy  mordowali żydów dla zysku. Sąsiedzi, Jedwabne, a teraz Ida, to planowe opluwanie i szkalowanie Polaków, by świat przyswoił rzekome potworne zbrodnie na Żydach dokonane przez Polaków. Znamienne, że żaden filmowiec polski, nie odważy się nakręcić filmu, jak "partyzantka" żydowska czy stalinowskie NKWD pełne Żydów, mordowali Polaków, bo to byłby jego koniec jako filmowca. 
23 lutego 2015, 17:15
Bohaterką tego filmu jest żydówka, która masowo wydawała wyroki śmierci na Polaków. Problem w tym, że film o tym nie mówi, ale ukazuje ją jako ofiarę. Obejrzyj film raz jeszcze z uwagą to zauważysz, że film jednak mówi także o tym. Tak kobieta wyraźnie powiedziała o sobie to, o czym piszesz.
GW
Grzegorz Wąsik
23 lutego 2015, 17:21
Nie zgadzam się z Tobą. Nie ma w tym filmie żadnej anty Polskiej narracjii. Jestem w stanie to udowodnić.
:
:)
23 lutego 2015, 17:30
Prosimy o dowód :)
J
jagoda
23 lutego 2015, 17:34
Proporcje mocium panie, proporcje. Hitler przecież też nie był cały zły... Ten film, to artystyczna agitka na potrzeby "uważnego", masowego zachodniego odbiorcy. Nic więcej 
GW
Grzegorz Wąsik
23 lutego 2015, 18:05
Nie bardzo wiem który zarzut mam obalić więc najpier proszę o zarzut :-)
:
:)
23 lutego 2015, 20:17
Nie ma w tym filmie żadnej anty Polskiej narracjii. Jestem w stanie to udowodnić - no to :) 
23 lutego 2015, 21:49
Przykre, że tak uważasz ale masz do tego prawo
W
wars
23 lutego 2015, 14:23
Gdyby nie temat, film ten przeszedł by niezauważony jak wiele tzw. ambitnych filmów młodych twórców. No, ale od czego lobby? Do trzech razy sztuka. Nie udało się z "Pokłosiem", nie udało się z "W ciemności", no to wreszcie jest. Pozostał nam jedynie dowcip: "Nie ma już polskich stoczni, hut, cementowni, cukrowni... Co nam zostało polskiego? - polskie Obozy."
GW
Grzegorz Wąsik
23 lutego 2015, 14:14
Pięny film o pięknych ludzkich wyborach, o grzechu i jego konsekwencji i o lęku i jego zniewoleniu
U
ult
23 lutego 2015, 14:06
Pan Pawlikowski tryumfuje, gdyż zrobił ze stalinowskiej bestii, prokurator Wolińskiej, której brzydzili się także jej współziomkowie, ofiarę systemu. Pokazał w sposób skrajnie kłamliwy, że podły bolszewizm w rzeczywistości zbudowany rękami żydów skierowanych do brudnej roboty w Polsce przez Stalina, w jego kłamliwym filmie stworzyli sami Polacy. A do tego jako całość, Polacy to brudni opoje, bez moralności, którzy mają na rękach mnóstwo krwi zamordowanych przez nich uczciwych Żydów. I dlatego ten film dostał „oskara”. W końcu o przyznawaniu tej nagrody decyduje gremium zarządzane przez Światowy Kongres Żydów, czyli organizację nie tylko skrajnie antypolską, ale wręcz polakożerczą. A tak na marginesie także de facto antyżydowską, co już dość dawno temu udowodnił autor pracy pt. „Holokaust Industrie”. Film Ida, to część tego „geszeftu”. Ciekawe ile zażądają kasy ci „kochający Polaków”, w ramach słusznie im przynależnego odszkodowania, za te rzekomo popełnione przez Polaków "mityczne zbrodnie"? Zbrodnie polegające na tym, że Polacy uratowali tę ogromną masę Żydów w czasie II wojny. Za to dziś będą musieli zapłacić World Jewish Congress mega odszkodowanie. Po co się wyrywali przed szereg i mieszali Hitlerowi w „robocie”?
L
leszek
23 lutego 2015, 13:43
<a href="http://reduta-dobrego-imienia.pl/?p=996">http://reduta-dobrego-imienia.pl/</a> -------------- Dla mnie to jakieś kuriozum. W Polsce się oburzamy na osławione "polskie obozy koncentracyjne", domagamy się, aby Ukraińcy uderzyli się w piersi za zbrodnie popełnione przez ukraińskich nacjonalistów na ludności polskiej w czasie II Wojny Światowej, a z drugiej strony tutaj oburzenie na film pokazujący prawdę o drugiej, mrocznej stronie stosunków polsko-żydowskich w czasie Holocaustu. Te "sześć punktów" z tej petycji to raczej zaklinanie rzeczywistości, a nie "prawda o kontekście historycznym". Jesli ktoś chce podać prawdziwy kontekst, to niech się zastanowi, jak to się stało, że na terenie GG wśród chrześcijan i katolików końca wojny doczekało może 20-30 tysięcy Żydów, a przecież przed Holocaustem uciekło jakies 10% (aczkolwiek wszelkie statystyki są przybliżeniem) czyli jakies 200 tysięcy. Co się stało z resztą ? Odpowiedź jest właśnie na tym filmie. Mam problem ze zrozumieniem tej mentalności.
L
leszek
23 lutego 2015, 13:59
Bardzo słusznie się upamiętnia męczęńska śmierć rodziny Ulmów, którzy za pomoc Żydom zapłacili najwyższą cene. O tym trzeba i warto głośno mówic, bo to przywraca nam wiarę w człowieczeństwo. Ale jesli juz chcemy prawdy, to zaledwie 20 km od Markowej znajduje się inna wieś, Gniewczyna Łańcucka, gdzie miała miejsce inna historia. [url]http://pl.wikipedia.org/wiki/Gniewczyna_%C5%81a%C5%84cucka[/url] ----------- W maju 1942 r. szef OSP, aktywiści straży, sołtysi i ich pomocnicy, z obu części wsi: Łańcuckiej i Trynieckiej oraz bezideowe skrzydło ruchu oporu urządzili obławę na miejscowe rodziny żydowskie, wyłapując większość dorosłych i dzieci (najmłodsze miały rok). 18 osób wsadzono na wozy i przewieziono do domu Lejby i Szangli Trinczerów. Gdy Żydzi oddali wszystko, co miało jakąkolwiek wartość, Polacy wezwali niemieckich żandarmów, którzy rozstrzelali uwięzionych. Z wyjątkiem liczby ofiar, wydarzenia te niewiele różnią się od tych, które miały miejsce w Jedwabnem. ----------- Warto tylko uściślić, że owo rzekomo "bezideowo skrzydło ruchu oporu" to ZWZ-AK. Więcej szczegółów można znaleźć: [url]http://www.jewish.org.pl/index.php/historia-mainmenu-66/4666-zagada-domu-trynczerow.html[/url] a także w publikacji [url]http://www.holocaustresearch.pl/index.php?show=496[/url] ---------- Jest rzeczą słuszną domagać sie prawdy, ale jeśli ktos chce prawdy, to niech pisze prawdę, a nie zestaw sloganów i zaklęć na poprawienie samopoczucia.
L
leszek
23 lutego 2015, 14:11
[url]http://www.holocaustresearch.pl/index.php?show=462[/url] ------------- Gdy miejscowi, ojcowie rodzin i pobożni katolicy, nasycili się gwałceniem kobiet, gdy wszystko zrabowali, a ich ofiary - dzieci, matki i ojcowie, osłabieni płaczem, bólem, panicznym strachem, ciemnością, bezsennością, pragnieniem i głodem - były na samym dnie nieludzkiej rozpaczy, wydali je hitlerowcom, aby pozbyć się świadków. Drugiego dnia, późnym wieczorem, z kolejowej budki telefonicznej powiadomiono policję okupanta w powiatowym mieście Jarosławiu, że "uzbierało się dużo Żydów, aż osiemnaście". --------------
E
end
23 lutego 2015, 15:51
W każdym narodzie znajdziesz tego typu margines społeczny, który bez zmrużenia oka skazuje na śmierć całe rodziny, małe dzieci. Znane są również przypadki Żydów, którzy aby ratować siebie wydawali innych Żydów i robili to z dużą gorliwością. Wśród Polaków nie było to zjawisko duże a robi się o tym kolejny już film. A co z np. Francuzami, oni to nagminnie wydawali Niemcom swoich pochodzenia żydowskiego sąsiadów. Jednak Francuzi filmów o tym nie robią. Pytanie jest dlaczego? To co obecnie się dzieje jest realizacją planu  – wtłoczenia do opinii międzynarodowej informacji -  Polak to antysemita, który jest winien ludobójstwa, holokaustu Żydów. Komu zależy, aby o Polsce tak właśnie myślano? A co się zatem stanie kiedy taki Polak będzie potrzebował pomocy? Kiedy jakiś agresor np. ze wschodu jemu zagrozi? Podobnie jak „nacjonalistom” z Ukrainy nikt Polakom „antysemitom” pomocy nie udzieli.
GW
Grzegorz Wąsik
23 lutego 2015, 18:27
Fałszujesz historię. Nic dodać.
M
marietta
23 lutego 2015, 13:18
Wszyscy macie poniekąd rację, Wanda pięknie skoczyła z okna, Ida wybrałą lepszą drogę, ja po prostu... z Oskara  się cieszę!
Janusz Brodowski
23 lutego 2015, 12:50
Film trudny w formie (obraz i dźwięk) i w treści. Na pewno jest wart obejrzenia. Historia pewnej rodziny żydowskiej jest częścią dramaturgii, ale głównym pytaniem filmu jest: Jaka droga życia jest dla mnie?
jazmig jazmig
23 lutego 2015, 12:10
skar dla antypolskiego filmu zrobionego za pieniądze polskiego podatnika. na filmy promujące polskę pieniędzy podatnika nie ma.
L
leszek
23 lutego 2015, 12:36
Ale czy poza pluciem i inwektywami potrafisz podać jakikolwiek argument na podparcie tego co napisałeś ? Z punktu widzenia logiki i racjonalnego myślenia jeśli Polski Instytut Sztuki Filmowej wsparł finansowo produkcję, która zdobyła Oskara, to raczej trudno sobie wyobrazić lepiej wydane pieniądze na promocję polskiej kinematografii. To coś jakby dofinansować naukowca, który zdobył nagrode Nobla.
M
Marcysia
23 lutego 2015, 12:43
A czy taką kinematografię można jeszcze nazwać polską?
Janusz Brodowski
23 lutego 2015, 12:51
Jazmig, obejrzałeś ten film?
23 lutego 2015, 13:05
Niby dlaczego nie? Czy jesteśmy jakimś zakompleksionym narodem, którego nie stać na rozliczenie z własną historią? Nie ponosimy jako naród odpowiedzialności za II wojnę światową i jej konsekwencje. Wyraziłem moje obawy związane z tym filmem ale to nie znaczy, że powinniśmy jego autorów mieszać z błotem! To jest fragment większej prawdy a nie żadne zakłamywanie. Takie historie miały miejsce, kto nie wierzy niech się wybierze do Muzeum Historii Żydów Polskich albo zapozna z publikacjami Żydowskiego Instytutu Historycznego. Krzykiem i tupaniem chcecie "przykryć" niewygodną część naszej historii? Po co? Mamy piękną historię. Lepszą od historii naszych sąsiadów. Ale to nie znaczy, że nie mamy ciemnych kart. Film można też uznać, jeśli ktoś chce za antyżydowski (postać ciotki Idy i jej rola w walce z polskimi patriotami) tylko po co? To też są fakty. Mniej emocji przy ocenie tego filmu...
M
Marcysia
23 lutego 2015, 13:11
Pytanie tylko dlaczego na takie filmy są pieniądze a na film o W. Pileckim ich nie ma. Nie ma też pieniędzy na film  „Smoleńsk” w reżyserii Antoniego Krauze. Stąd moje pytanie. Nie kwestionuje, że takich przypadków (zabijania Żydów przez Polaków) nie było. Dlaczego jednak tą historię się ostatnio bardzo podkreśla, a o powyższej się w ogóle nie mówi.
23 lutego 2015, 14:14
OK. Powinny być pieniądze na film o rotmistrzu Pileckim. Jeśli chodzi o Smoleńsk to sprawa jest jeszcze wg mnie zbyt gorąca i miałbym obawy, co z tego wyniknie. Wolałbym, żeby ten film obejrzały nasze wnuki niż by stał się narzędziem w walce politycznej.
T
Tuhaj-bej
23 lutego 2015, 15:39
  A  jaki  ty  naród  w końcu  prezentujesz  Bohunie,  o jakim  narodzie mówisz  "my'?  Za  Lachów  chyba  się  nie  wypowiadasz?  Czy  masz  schizofrenię?
KS
Krzysztof Sikorski
23 lutego 2015, 10:45
Sztuka, artyzm..........a ja wolę w nosie podłubać. ...........wyciągam,o cholera znowu żyd.
L
leszek
23 lutego 2015, 10:16
To bardzo dobry film, do tego podejmujący trudną tematykę będącą w Polsce tematem tabu. Oby więcej takich filmów powstało.
M
Mawak
23 lutego 2015, 10:40
Tak się dziwnie składa, że jedynym "trudnym tematem" w naszym kraju, który zawsze zainteresuje elity w Holywood, Berlinie i Tel Avivie, to "wyssany z mlekiem matki" polski antysemityzm. Kino mnie kompletnie nie interesuje. Mam nadzieję, że to nie jest przestępstwo, że wolę czytać Cervantesa niż męczyć się w kinie. Nie znam się na kinie, nie będę komentował, czy film jest dobry czy nie. Ale statystyczne badania na temat reakcji na polską produkcję filmową z uwzględnieniem czynnika "polski trudny temat" pewnie chętnie bym przeprowadził. Stawiam hipotezę: oddźwięk na wytwór polskiej kultury jest wprost proporcjonalny do poziomu, w jakim ten produkt podnosi jakiś "polski trudny temat".
23 lutego 2015, 09:13
Mam mieszane uczucia. Obraz jest dobry. Opowiada historię, która mogła się wydarzyć. Nie uważam, że należy w Polsce tworzyć wyłącznie obrazy gloryfikujące naszych obywateli. Są też historie trudne, które domagają się opowiedzenia. Problem w tym, że taki obraz będzie żył swoim życiem i ludzie krytyczni wobec Polski zechcą go użyć przeciw nam. 
L
leszek
23 lutego 2015, 10:17
Niektórych prawda w oczy kole.
23 lutego 2015, 10:32
Nie zrozum mnie źle. Problem w tym, że film "Ida" pokazuje część tej prawdy. My znając drugą część jesteśmy w komfortowej sytuacji w stosunku do potencjalnych widzów z Meksyku czy Brazylii. Oskar spowoduje, że ten film będzie oglądany na całym świecie, także przez osoby, które nie znają skomplikowanej sytuacji w czasie okupacji. Uważam, że dla widzów spoza Polski film powinien być opatrzony (przed napisami końcowymi) pisemną informacją o okolicznościach tamtych czasów. Pewnie jednak reżyser/producent nie spodziewał się Oskara.  
jazmig jazmig
23 lutego 2015, 12:12
problem w tym, że PISF finansuje wyłącznie filmy stawiające Polaków w złym świetle, które z prawdą historyczną nie mają wiele lub nic wspólnego.
M
m.
23 lutego 2015, 09:02
Jakże to typowo polskie komentarze i jak bardzo w chrześcijańskim duchu szacunku i miłości bliźniego. Niie można się tak po prostu cieszyć z sukcesu rodaków i po prostu pogratulować.
D
Dziadostwo
23 lutego 2015, 09:07
A niby z czego mamy się cieszyć, że nas kopią? Równo wszyscy i Niemcy, Rosja i niektórzy ze środowisk żydowskich. Najbardziej to Niemcy, bo już się prawie wymiksowali z II wojny światowej i z holokaustu. Zamiast mówić nie pozwalam się kopać to my po rękach ich całujemy. Kto taki naród będzie szanował, co?
P
picassojerzy
23 lutego 2015, 10:41
Wiecie co, jestem chrześcijaninem, wchodzę na portale katolickie i co widzę ? Jad płynący od gorliwych Polaków-katolików. Po prostu żenada. Zamiast radości z docenienia polskiej kinematografii jest plucie i szukanie dziury w całym. Czy Wam sie wydaje że taka postawa ma cokolwiek współnego z katolicyzmem czy Polskością ? To nic poza bełkotem frustratów
M
me
23 lutego 2015, 11:10
a siedzenie cicho jak ktoś pluje na Polskę, na przodków i zafałszowuje historię jest dla Ciebie postawą chrześcijańską?! Chyba nie potrafisz czytac Ewangelii ze zrozumieniem! Jezus piętnował obłudę, zakałamanie i grzech!
D
Dziadostwo
23 lutego 2015, 11:11
Drogi bracie a gdzie ten jad? Tu jest bunt bo Polakami się pomiata! Ja nie mogę milczeć jak to widzę, bo mi się krew w żyłach gotuje. A zwłaszcza, jak znam osobiście przypadki ratowania Żydów przez Polaków! Jeśli my siebie nie będziemy szanować, to nie spodziewajmy się szacunku od innych. Dlaczego Niemcy nie zrobią takiego filmu, jak „Ida” tylko wszędzie nagłaśniają film "Nasze matki, nasi ojcowie". Jeszcze kilkadziesiąt lat a dzieci na całym świecie będą się uczyć, że Polacy są winni holokaustu a Niemcy nie mają nic z tym wspólnego. Mamy się cieszyć, że bije się nas po głowie ładnym, pięknym, złotym bacikiem - bo „Ida" z pewnością jest filmem pięknym w swej formie. Uważam, że pomimo swych niewątpliwych walorów artystycznych jest filmem wysoce szkodliwym dla Polski. Pokazuje, bowiem Polaków, jako zbrodniarzy, film podkreśla udział Polaków w Holocauście i antysemityzm. Nie wspominam tu już o wybielaniu w filmie postaci Heleny Wolińskiej. To jest żałosne i żenujące nieprawdaż?
P
picassojerzy
23 lutego 2015, 12:09
Słyszałeś uzasadnienie ? Zachwycają sie krytycy znakomitymi zdjęcia, ujęciem tematu. Otóż nie widzę pomiatania nami Polakami. Jestesmy grzeszni, niedoskonali. Owszem widzę zbyt małe dostrzeganie zasług Polaków w obronie Żydów. I zbyt częste określenia "polskich obozów", albo że faszyści a nie Niemcy napadli na Polskę. Ale nie może to spojrzenie mącić radości z ewidentnych sukcesów jakim jest przyznanie ogromu nagród ( bo nie tylko Oscara ) dla tego filmu.
D
Dziadostwo
23 lutego 2015, 12:18
Mój Boże aleś ty bracie naiwny! Przeczytaj jeśli ja cię nie przekonam: http://ww.idziemy.com.pl/kultura/co-dalej-z-ida-/ Dziadostwo!
D
Dziadostwo
23 lutego 2015, 08:30
Dziadostwo szkalujące Polaków wygrało, wstyd dla Polski!!!! Dziadostwo pokazujące że to Polacy tylko zabijali Żydów, a nie Niemcy! A nasi żołnierze, którzy zginęli przez Wolińską, cześć ich pamięci.
NM
nie ma się z czego cieszyc
23 lutego 2015, 09:00
Wiadomo było, że wygra, bo film podpasował Żydom, którzy przecież nienawidzą Polaków. Mają teraz satysfakcję, że mogą nam dokopać choć w ten sposób. Teraz to pójdzie w świat. Żałosne.
E
E.
23 lutego 2015, 09:34
Żydzi nienawidzą Polaków, Polacy to pijacy i złodzieje, a Amerykanie jedzą hamburgery. Uroczy poziom uogólnienia.