O księżach, którzy robią z Kościoła własne podwórko

(fot. youtube.com)
bp Rafał Markowski

O robieniu z Kościoła własnego podwórka, o rozeznawaniu powołania i o przypadkach ks. Adama Bonieckiego, ks. Wojciecha Lemańskiego i ks. Piotra Natanka - mówi biskup Rafał Markowski.

"To są przykłady ludzi, którzy szukali i szukają swoich sposobów na głoszenie dzisiaj Ewangelii, tylko niektórzy z nich przekroczyli pewne granice lojalności wobec Kościoła".

Publikujemy trzecią część konferencji "Ksiądz postępowy czy heretyk?.

Ks. Rafał Markowski - urodził się 16 kwietnia 1958 roku w Józefowie koło Otwocka. W 2008 został mianowany rzecznikiem prasowym archidiecezji warszawskiej oraz dyrektorem Archidiecezjalnego Centrum Informacji. Od 2012 r. jest też administratorem Domu Arcybiskupów Warszawskich. Ma trzech braci, jeden z nich to wokalista zespołu Perfekt - Grzegorz Markowski.

DEON.PL POLECA


Zobacz też:

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

O księżach, którzy robią z Kościoła własne podwórko
Komentarze (38)
J
Józef
29 kwietnia 2014, 12:27
A jak ma się do omawianego tu zjawiska "księzy indywidualistów" ta przypowieść Jezusa ?   "Przypowieść o zaginionej owcy Schodzili się do Niego wszyscy celnicy i grzesznicy, aby go słuchać. Faryzeusze jednak i nauczyciele Pisma szemrali: "On przyjmuje grzeszników i jada z nimi". Opowiedział im wtedy tę przypowieść : "Któż z was, gdy ma sto owiec, a zgubi jedną z  nch, nie zostawia dziewięćdziesięciu dziewięciu na pustyni i nie szuka tej zaginionej, aż ją znajdzie? A kiedy ją znajdzie, bierze ją z radości ana ramiona. Po powrocie do domu, zwołuje przyjaciół i sąsiadów i mówi im: "Cieszcie się ze mną, bo znalazłęm moją zaginiona owcę" . Mówię wam: Większa będzie radość w niebie z jednego grzesznika. który się nawraca, niż z dziewięćdziesięciu dziewięciu sprawiedliwych, którzy nie potrzebują nawrócenia." Pytanie nasówa się takie : Dla czego ks. biskupi nie raczą zasiąść do stołu razem z błądzącymi kapłanami i szczerze porozmawiac z nimi ? Czy najlepszym sposobem jest odwrócenie się od takiego ksiedza i wysłanie go do domu księży emerytów ? Gdzie tu jest szczery dialog i choćby iskra miłości bliżniego o której tak często sami mówią Czy ci którzy powołują się na Ewangelię tworzą dzisiaj własną , tak odmienną od tej którą głosił Pan Jezus ?
Jan Maria
29 kwietnia 2014, 09:44
Posłuszeństwo to pełnienie woli Bożej, Pismo Święte, Nauczanie Świętych, Papieży, Encykliki, adhortacje, całego bogactwo Tradycji, Soborów dogmatycznych. Posłuszeństwo przełożonym jest dobre, ale ważniejsze jest posłuszeństwo Bogu.
W
wer
29 kwietnia 2014, 09:34
A może biskupie coś na temat swoich kolegów w biskupstwie?:-)... To jest dopiero stalinizm w rządzeniu plus megalomania w ocenie siebie:-)...
WD
Wojtek Duda
29 kwietnia 2014, 08:43
zamieszcam komentarz z fb,przejmujący i prawdziwy, który umieściła tam jedna z czytelniczek:    Dodam tylko rzecz najprostszą: Natanek to co innego, Boniecki to co innego, Lemański to co innego. Zbrodnią jest mieszać te sprawy. ANI ks Adam ani ks Wojtek NIGDY nie wypowiedzieli posłuszeństwa Kościołowi! NIGDY nie wypowiadali sie PRZECIW papieżowi!!! Nigdy nie głosili nic niezgodnego z nauka Koscioła! Natomiast dali od siebie Kościołowi bardzo wiele rzetelnej wspaniałej pracy. Ks Boniecki - tyle lat niezwykłego, pełnego oddania, mądrości, dobroci, kapłaństwa, duszpasterstwa, pisarstwa! Jakim prawem biskupie Rafale(pierwszy raz cie słyszę i widzę) wypowiadasz przeciw niemu to, co wypowiadasz? O ks Lemańskim nie będę mówić, bo to wymaga osobnego artykułu, ale on także na inny sposób służył Kościołowi ile sił ! Nie oszczędzał się, ani nie cofnął przed niczym, do czego Bóg go powołał! I jest naprawdę ksiedzem z krwi kości i wiary-- nie ma żadnych wahań co do swojego kapłaństwa! Kocha Kościół Święty !! Jak możesz biskupie stawiać tych ludzi w jednej linii z szaleńcem i autentycznym sekciarzem Natankiem, tworzącym istotnie własny autorski i autorytarny kosciół! Jak sumienie na to Ci pozwala! TO wystąpienie jest dla mnie najbardziej bolesne. Boleśniejsze niż wygłupy niemądrego kanclerza jednego czy drugiego, zadufanych w sobie, aroganckich, pełnych pogardy dla ludzi, bezczelnych i prymitywnych, oderwanych od rzeczywistości księzy. Taki człowiek jak ten biskup- pełen czaru wiedzy i o mowie słodkiej i uwodliwej jest sto razy gorszy. I nie sadze, żeby przy takiej inteligencji, jaka zademonstrował NIE MIAŁ ŚWIADOMOŚCI co robi. Boze zmiłuj sie nad nim i nad nami! Lubię to! · Odpowiedz · 21 · 16 godz. temu
WD
Wojtek Duda
29 kwietnia 2014, 08:37
po pierwsze - to czy bp powiedział, że chodzi mu tych trzech księzy, czy to tylko montażysta dał napis ? (może mi coś umknęło).  W każdym razie - sprowadzanie tych trzech osób do jednego mianownika to po prostu żałosna manipulacja.szkoda słów. żałuję, tylko, że deon.pl takie materiały zamieszcza. 
KH
kandur house
28 kwietnia 2014, 23:49
I teraz jestem biskupem i też mnie nic nie ogranicza ha ha ha ha ha Posłuszeństwo - konsensus - dobre. Niektórym ludziom seminarium zycie uratowalo. Gdzie tacy demagodzy by sie odnalezli w normalnym swiecie? 
JM
Jola M.
28 kwietnia 2014, 23:38
W zachodniej Europie kościoły są już puste, u nas pustoszeją (Pełny kościół w Jasienicy został zamknięty). Problemem nie jest nieposłuszeństwo ks. Bonieckiego czy ks. Lemańskiego ( Natanka pominę...) Problemem Kościoła jest alergiczna reakcja na każdą krytykę.     Wspomina ks. Biskup swoje osobiste akty posłuszeństwa. Myślę - z całym szacunkiem, że te przykłady nijak się mają do tego jak traktował i traktuje abp. Hoser ks. Lemańskiego. Czy obronę swojej czci, stanie po stronie pokrzywdzonych, zaangażowanie w dialog polsko - żydowski, odważne przeciwstawianie się temu co wewnątrz Kościoła złe , obronę godności dzieci poczętych metodą in vitro ( ks. Lemański wyraźnie powtarza, że jest przeciwnikiem samej metody!)  nazwać możemy brakiem posłuszeństwa? Proszę pamiętać o tym, że abp. Hoser nie chciał z ks. Lemańskim o konflikcie rozmawiać długie miesiące, nie reagował takze na listy parafian z Jasienicy. A co robi ks. Lemański?On tylko wykorzystuje możliwości, jakie  stwarza mu prawo kanoniczne. Odwołuje się zgodnie z prawem, do wyższej instancji. Ze zgrozą czytam kolejne wypowiedzi apb. Hosera, w których ten wielokrotnie mija się z prawdą, rzucając kolejne kalumnie na ks. Lemańskiego ( np. to, że się nie podporządkował zakazowi publikacji w internecie, podczas gdy od czasu gdy przyszła decyzja z Watykanu ks. Lemański na swoim blogu nie napisał ani słowa! ), poniża mieszkańców Jasienicy... Może czas  wyjść z biskupich pałaców i pojechać do takich Jasienic? Nie w złotych ornatach, ale kaloszach, bo zwykli ludzie czasami i po błocie muszą chodzić... Jak ks. Lemański, stanąć wśród wiernych?
K
kapelan
29 kwietnia 2014, 00:08
A może ktoś sprawdzi ilu księży Hosser ostatnio suspednował w swojej diecezji. Sprawdźcie to. Kto podskoczy dostaje w łeb. Taki dialog w Kosciele
D
dk
29 kwietnia 2014, 09:09
W którym miejscu ks Boniecki był nieposłuszny?
J
Józef
29 kwietnia 2014, 12:39
W całości popieram tę mądrą wypowiedz. Nic dodać nic ująć.
K
Karolina
28 kwietnia 2014, 23:01
<3 dziękuję za świadectwo Chrystusowej Miłości
A
ar
28 kwietnia 2014, 22:23
cóż Ks. Boniecki i Lemański bardziej się przebil do mediów niż ks. Natanek. Jak dla mnie ich występy i poparcie ze strony GW i TVN nie mówiąc już o szlachetnej osobie T. Lisa wlaściwie przesądza moje zdanie o tych dwóch kapłanach... Wlaściwie czy istnieje zgorszenie jeśli Ks.Boniecki i Lemański są autorytetami.
K
ksiadz
28 kwietnia 2014, 22:21
Tak wiedziałem, że Kościół jest hierarchiczny, natomiast nie wiedziałem, że hierarchia jest tak zakłamana. Biskupie, czemu wygadujesz takie głupoty - nikt cię nie ograniczał? A może ty w innym Kościele byłeś? Od kiedy to biskup się kieruje dobrem Kościoła i bierze pod uwage twoje talenty? Mają cię gdzieś... Taką kościelną logiką to każde wydarzenie możesz wyjaśnić. 
S
specjalista
28 kwietnia 2014, 22:25
To jest prawda, a seminaria to żadna formacja tylko deformacja. Posłuszeństwo TAk ale kiedy decyzje są mądre. Minimum uczciwości i rozsądku księże biskupie MINIMUM PRAWDY
V
Velasquez
28 kwietnia 2014, 22:55
Po wypowiedzi wnioskuję, że jednak Cię przyjacielu ograniczano za mało. Żółć się ulewa, że od święceń mija kilka lat, a tu żadnych spektakularnych sukcesów? Powiem Ci w zaufaniu - to normalne. Każdy dorosły człowiek przechodzi w swym życiu wiele rozczarowań, a te zawodowe nie są wcale takie najtrudniejsze. Najgorsze są te, które dotyczą samego siebie - w swoich własnych oczach. Widzę, że masz to przed sobą. Ale już niedługo. Wtedy może inaczej spojrzysz na swoich przełożonych. A nie daj Bóg jak Ci przyjdzie innymi kierować i za nich odpowiadać. Dopiero zobaczysz jaki to przywilej. A teraz się nie maż - chłopaki nie płaczą.
D
dowcipny
28 kwietnia 2014, 23:41
Kierować innymi? Pogieło cię? Co jest lepsze rządzić bandą głupców czy być przez nich rzadzonym?
V
Velasquez
29 kwietnia 2014, 08:17
A Ty do których się zaliczasz?
G
Gość
28 kwietnia 2014, 21:38
Potrzeba dużo modlitwy,  aby został zniszczony urzędujący  klan panujacego kleru  w siedleckiej kurii
N
Natanel
28 kwietnia 2014, 21:05
Własne Podwórko z Kościoła uczynił Ks.  Stanisław Grabowiecki z Wikariuszem Ks. Danielem Sałasińskim w parafii Trójcy Świętej w Janowie Podlaskim diecezja siedlecka. Proboszcz Grabowiecki zatrzymany na granicy za przemyt, jazda wielokrotna pod wpływem alkoholu, Wykrzykiwanie do ludzi z ambony że " Przestaniecie żreć komunię,  nauczycie sie ją przyjmować", następnie przerywanie mszy i paradowanie przez środek Kościoła wychodząc na zewnątrz wykrzykując tym którzy stoja na zewnątrz o niegodności i nie ważności Mszy Św. Takich  niedorzecznych wygłupów jest  ze strony Proboszcza mnóstwo, które niszczą godność Kapłaństwa.  Janów Podlaski był dawną stolicą diecezji Łuckiej,  podlaskiej a następnie siedleckiej. Na wiele spraw Bp. Kiernikowski nie reagował, a tu panuje bezprawie Ksieży przekraczajace wszelkie granice. Ufamy natomiast że kiedy obejmie Urząd Pasterza Ks. Bp Kazimierz Gurda, panowaniu bezprawia obecnych ksieży nastąpi koniec. Był początek, ale powinien być i koniec.
L
legnica
28 kwietnia 2014, 23:37
Za to teraz bp Kiernikowski pojdzie do Legnicy a Siedlce Te Deum spiewaja
N
Natanel
29 kwietnia 2014, 08:52
Bp. Kiernikowski z chwilą ogłoszenia komunikatu Nucjatury o zmianie, przestał być ordynariuszem diecezji siedleckiej, natomiast ks.bp Kazimierz Gurda w diecezji kieleckiej będzie sprawował swoja posługę do dnia ingresu do naszej diecezji. Więc o czymś to jasno i wyraźnie mówi.
G1
Gość 1
28 kwietnia 2014, 17:13
To może by tak ks. Bikuskup "zmierzył" się w dyskusji z tym, co stało się w diecezji siedleckiej? A konkretnie z byłym już biskupem tej diecezji, "przenisionym" gdzie indziej? Was to nie dotyczy? A tak w ogóle zestawianie w jednym szergu ks. Bonieckiego i Natanka - to głębokie nieporozumienie.
O
Ola
28 kwietnia 2014, 15:33
Chyba to w jednym rzędzie wymienionych kapłanów nie powinno się stawiać ...
DK
Dariusz Kot
28 kwietnia 2014, 15:20
Czy ks. Biskup nie zechcialby odniesc sie do konkretnych przypadkow, z jakimi zetknal sie ksiadz Lemanski: antysenityzm (kawaly o kwestii zydowskiej) i brak milosci ewangelicznej wobec Innego (rodzice i dzieci z in vitro)? Bo ks. biskup podal duzo przykladow z wlasnego zycia, kiedy posluszenstwo wydaje sie oczywiste - ale jak na razie nie widac zwiazku z tym, z czym mamy do czynienia w sporze ks. lemanski - abp Hoser....
M
myska
28 kwietnia 2014, 15:34
Kościół nie popiera metody in vitro, ale nie znaczy to, że to jest brak miłości ewangelicznej wobec innego. In vitro jest brutalną metodą w której niszczone są ludzkie embiriony. Tolerując wszystko przyzwalałby na zło. Któreka i ciekawa wypowiedź o in viro, o którym się nie mówi: https://www.youtube.com/watch?v=FDwJ8MiC1VQ
DK
Dariusz Kot
28 kwietnia 2014, 15:52
Ja ateista, znam nauke KRK lepiej niz Pani? Kosciol niestety jest przeciw in vitro takze wtedy, kiedy NIE sa niszczone zadne embriony. Mowil o tym problemie o. Kozacki, ze to trudna sprawa do argumentowania wtedy. A zatem nie tylko Lemanski chce debat i dialogu tutaj, a nie agresywnych, malo czytelnych pism roznych komisji. (Poza tym sam Lemanski tez jest przeciw, chodzilo mu tylko o sposob debaty i podejscia do ludzi z tym problemem...).
J
jo
28 kwietnia 2014, 16:53
Ateista broni księdza katolickiego? Ciekawe zjawisko!
DK
Dariusz Kot
28 kwietnia 2014, 17:16
Nawet ciekawsze: ateista broni ksiedza katolickiego, wzywajacego do szacunku dla tradycji zydowskich w Polsce i obrywajacego min. wlasnie za taka postawe. Moze wcale nie swiatopoglad decyduje o podziale racji i bledow miedzy ludzmi?
J
Jarecki
28 kwietnia 2014, 17:26
Broni człowieka. A że ów człowiek jest księdzem - to już inna sprawa.
T
tak
28 kwietnia 2014, 17:46
oskarżanie abp Hosera o antysemityzm to prymitywny i już zgrany pomysł. Nie działa.
T
tak
28 kwietnia 2014, 17:48
Czy Pan Dariusz Kot jest ks. Lemańskim, że tak dobrze wie co tamten czuje i myśli?
T
tak
28 kwietnia 2014, 17:50
Nie. Nie broni człowieka, chyba, że uzna Pan , że abp Hoser nie jest człowiekiem.
DK
Dariusz Kot
28 kwietnia 2014, 18:00
Nie jest. Ale ma pewna umiejetnosc, poniewaz zajmuje sie popularyzacja historii: czyta zrodla w kolejnosci powstania. I wtedy mu wychodzi, ze np. parafia w Jasienicy wcale nie byla "sklocona", dopoki nie zamknieto jej kosciola. Ze xL nie byl ostro atakowany, zanim nie skrytykowal braku milosci chrzescijanskiej w pismach Komisji Bioetycznej. Ze abp Hoser cale miesiace unikal jasnej wypowiedzi co do pytania o obrzezanie. Dariusz Kot nie musi byc ks. Lemanskim - ma zrodla, ktore maja daty - i ma zdolnosc wnioskowania. To w tej sprawie wystarczy.
DK
Dariusz Kot
28 kwietnia 2014, 18:31
Nie oskarzam nikogo bezpodstawnie. Opracowalem te kwestie szczegolowo pod ponizszymi linkami, to moje analizy wypowiedzi abp Hosera dla KAI i ministra Krolikowskiego dla Onetu. Zapraszam do rzetelnej analizy, rzeczowa krytyka i spokojna debata mile widziane: https://www.facebook.com/notes/o-prawo-do-g%C5%82osu-ks-lema%C5%84skiego/arcybiskup-hoser-i-cichy-antysemityzm/625406894205860    https://www.facebook.com/notes/o-prawo-do-g%C5%82osu-ks-lema%C5%84skiego/abp-hoser-od-miesi%C4%99cy-wprowadza%C5%82-w-b%C5%82%C4%85d-opini%C4%99-publiczn%C4%85/607830962630120  Jesli do tego dodac znana relacje o wyjsciu ks. Lemanskiego ze spotkania ksiezy, gdzie chwalono "rozwiazanie kwestii zydowskiej", przeslanki sa niestety mocne moim zdaniem.
WM
WDR, Mistrz Ciętej
28 kwietnia 2014, 19:00
Nowa metoda stygmatyzacji: cichy antysemityzm. Czego to ludzie nie wymyślą.
DK
Dariusz Kot
28 kwietnia 2014, 19:04
A jaki inny moze byc? Tylko cichy. Przeciez oficjalnie go nie ma... Jako kontekst polecam takze ostatnie akapity nowego wywiadu prof. Tarnowskiego: "Polski Kościół jest zamknięty i duszący się we własnym sosie. Nieposklejany. Mamy w nim i antysemityzm, i fundamentalizm. Wciąż wikła się politycznie, chce rządu dusz. Młode pokolenie tego nie znosi. Do tego obsesyjne krążenie wokół tematów bioetycznych. Za to z ust hierarchów nie usłyszy się na przykład o gwałtach, pijaństwie, nieuczciwości czy problemie uchodźców, wciąż wałkuje się in vitro, antykoncepcję i gender. Nasz Kościół jest także zbyt klerykalny. Dla naszych hierarchów najlepiej byłoby, gdyby świeccy nie prezentowali własnego zdania. W każdym razie takie odnosi się wrażenie. Do tego trzeba dołożyć to nieznośne celebrowanie, którego pretekstem jest teraz Jan Paweł II, a którego nie lubił on sam i nie lubi papież Franciszek. Chciałbym, żeby zaczęto wreszcie czytać Wojtyłę i z tej nauki czerpać" 
WM
WDR, Mistrz Ciętej
28 kwietnia 2014, 20:46
U mężczyzn o imieniu Dariusz czy Karol (imię prof.Tarnowskiego) też mamy antysemityzm. Czym większa społeczność tym większa możliwość wystąpienia jakiegoś zjawiska. Prawdą jest, że wałkuje się niektóre tematy, ale w mediach. W samych kościołach, na kazaniach nie dostrzegach wałkowania jednych i tych samych tematów. Chyba, że profesor ma naukową analizę kościelnych kazań. Proszę się nią podzielić, bo ani moje ani prof.Tarnowskiego osobiste doświadczenia nie są dowodem. Gdyby prześledzić informacje w mediach nt. Franciszka to wszystko toczy się wokół homoseksualistów, komunii dla osób w ponownych związkach, krytykowania Kościoła, czy Franciszek wreszcie zdecyduje to czy tamto zmienić zakładając, że naukowa katolicka z założenia jest zła i musi być zmieniona. Do tego dorzuca się kremówki Franciszka i w pozostałych tematach Franciszek w mediach niemal nie istnieje. Nie zauważyłem, żeby w mediach nawet katolickich dużo mówiono o porównaniu upadłych księży do spadającyh drzew, które robią dużo hałasu, jakie zrobił Franciszek.
Wojciech Banasik
28 kwietnia 2014, 21:18
"Kosciol niestety jest przeciw in vitro takze wtedy, kiedy NIE sa niszczone zadne embriony". Dla każdego wierzącego w Boga jest to oczywiste. Człowiek jest powoływany do życia przez Boga. A jeśli ktoś dzieci nie ma lub, według dzisiejszej nauki, mieć dzieci nie może to najwyraźniej taka jest właśnie wola boża. Jeśli jesteś ateistą to raczej tego nie pojmiesz ale tak po prostu jest. Życzę łaski od Boga. Szukaj Prawdy a na pewno ją znajdziesz.