To ludzie wymyślili Boga?

(fot. VinothChandar / Foter / CC BY)
abp Marek Jędraszewski

"Człowiek wymyślił Boga. Będąc słaby, chce być silny. Będąc śmiertelny, chce być nieśmiertelny. Będąc ograniczony w swojej wiedzy, chce ogarniać swą wiedzą wszystko"...

"Dialogi w katedrze" to comiesięczne spotkania abpa Marka Jędraszewskiego z wiernymi. Metropolita łódzki odpowiada na pytania, przesłane poprzez internet oraz te zadawane w czasie trwania spotkania.

DEON.PL POLECA

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

To ludzie wymyślili Boga?
Komentarze (59)
JW
~Jjm Wolski
25 grudnia 2023, 09:54
….jedynego Naszego Boga Ojca Ojców Św.,…dawno zmarłego ale wciąż żyjącego na pomnikach…
15 lipca 2019, 18:52
Boga wymyślił człowiek.
V
Vinoi
3 maja 2016, 09:39
Każdy kto, zaprzecza istnieniu Boga, tak naprawdę ma wielki Jego głód. Nie dokońca poznałem Boga, ale nie wierze że On jest, tylko ja to wiem. Tyle doświadczeń w życiu i znaków musiałbym zbagatelizować i zaprzeczać samemu sobie. Rozumiem każdego, zaprzeczającemu istnieniu Boga, bo to jest krzyk szukającego właśnie Boga. 
15 lipca 2019, 19:05
Nie mam pragnienia Boga.
LS
~Lidka Suwarow
10 lutego 2020, 08:28
Pytanie - ktorego Boga masz na mysli - jest i bylo ich tak wielu... Nawet Boginie - Bog istnieje tak dlugo jak dlugo w niego wierza ludzie... Moze tak zamiast wierzyc w Jahve - zaczniemy wierzyc w Ozyrysa albo Zeusa ...'lol
LS
Lukasz Skowronek
5 stycznia 2024, 20:26
Ciekawe jakie znaki widziałeś,chyba drogowe
26 kwietnia 2016, 23:08
Dokładnie tak. Ludzie wymyslili 4,5 tys. Bogów. A każdy z tych Bogów prawdziwy. 
BP
Bruno Polkowski
8 kwietnia 2016, 23:55
chrzescijanstwo - wiara w to ze jakies kosmiczne zydowskie zombie moze dac ci wieczne zycie, jesli symbolicznie zjesz jego cialo  i telepatycznie powiesz mu ze akceptujesz go jako swojego zbawiciela po to aby usunal grzech pierworodny z twojej duszy ,ktory to grzech ludzkosc posiada poniewaz stworzona z zebra kobieta zostala namowiona przez gadajacego weza do zjedzenia owoc z magicznego drzewa ,  taaaa to ma sens......
TK
Ter Ka
10 maja 2019, 02:49
Tak na skróty, to można wszystko sprowadzić do absurdu. Ale gratulacje - usmiałam się
Agamemnon Agamemnon
30 marca 2016, 20:52
Najpierw Bóg wymyślił człowieka a potem człowiek wymyślił Boga.
Agamemnon Agamemnon
22 stycznia 2016, 20:18
http://www.ivrp.pl/viewtopic.php?t=15391
AN
Anita Niuta
15 października 2015, 23:06
Bóg istnieje. Jestem świadkiem jego obecnością w moim życiu. 
M
Ministrant
29 stycznia 2015, 02:56
Gusla i zabobony sa potrzebne pewnym ludziom, tak jak papieros jest potrzebny palaczom
ND
Nic dodać
25 stycznia 2015, 19:50
Nie wymaga dyskusji ,że to ludzie wymyślili boga  czy bogów.A zobaczyli ,że da się z tego żyć  i to dobrze (dokąd będzie ciemnota) to ciągną to dalej.
TK
Ter Ka
10 maja 2019, 02:58
Dla mnie ateiści są ludźmi wierzącymi w magię. Bo jak powstał nasz Wszechświat? Jakkolwiek by na to odpowiedzieć, trzeba zadać następne pytanie: skąd ta Przyroda? Skąd energia Wielkiego Wybuchu? Skąd prawa fizyki? Coś z niczego? Samo z siebie? Już Kant wymyslił: "Niebo gwiaździste nade mną i prawo moralne we mnie" Oczywiście, to nie uzasadnia chrześcijaństwa w żadnym wypadku, ale istnienie Boga już tak. Oczywiście, dla mnie :)
25 stycznia 2015, 10:24
A tu propozycja: <a href="https://www.youtube.com/watch?v=lJlK6vS_0fE">Zrób to! Zostań zwyczajnym katolikiem!</a>
18 stycznia 2015, 23:43
Owszem, ludzie "wymyślili" Boga,  działanie ich mózgu wyjaśnia dlaczego ludzie tworzą wyobrażenia Boga. Ale to Bóg stworzył takie działanie mózgu po to, by mógł być przez człowieka poznany. Ostatnie zdanie odpowiada na inne pytanie niż pierwsze. Ostatnie zdanie odpowiada na pytanie które zadaje sobie człowiek wierzący. Jest to zupełnie inne pytanie niż te, na  które w pierwszym zdaniu odpowiada naukowiec. Naukowiec pyta o prawa przyrody, ujmowane z perspektyw- biologicznej, cchemicznej, czy fizycznej. Człowiek wierzący pyta o coś więcej,  o coś ponadnaukowego, metafizycznego. To "meta" jest konstytutywnym elementem tego pytania:  skąd człowiek ma takie a nie inne struktury mózgowe, które generują taką, a nie inną potrzebę jakiejś Osoby nadprzyrodzonej? Człowiek wierzący odpowiada dalej, że to Bóg tak ludzki mózg stworzył, żeby człowiek poszukiwał Boga, i mógł go poznać, gdy Ten wyjdzie mu na spotkanie. Bóg jest nadprzyrodzony, a więc z definicji nieogarniany przez mechanizmy przyrodzone- biologiczne, chemiczne, fizyczne... Bóg jest z definicji poza, ponad, dlatego jest Nieredukowalny. Wszelkie dowody z praw przyrody są jedną wielką pomyłką!
19 stycznia 2015, 00:06
aż mi wpis z tego wyszedł: [url]http://misjakultura.blogspot.com/2015/01/czowiek-wymysli-boga-bo-bog-wymysli.html[/url] To jest ważny punkt w dyskusji z neoewolucjonistami (takie to modne obecnie)
M
ministrant
29 stycznia 2015, 02:51
Oczywiscie ludzie od wiekow wymyslali bogow, boginie, duchy diably, etc. religia od dawna sluzyla panstwu, wladcom jako metoda utrzymania dyscypliny. Inkwizyjca stosowala tortury w imie boga. Kosciol, szczegolnie w Polsce przejal role pzpr i chce kontrolowac kazdy aspekt zycia. Spoleczenstwo musi sie obodzic i wyzwolic z glupoty kosciola. Niestety nastapi to dopiero w nastepnych pokoleniach, ktore przechodza lekcje religji.
29 stycznia 2015, 11:54
polecam przeczytać więcej niżjedno zdanie: [url]http://misjakultura.blogspot.com/2015/01/czowiek-wymysli-boga-bo-bog-wymysli.html[/url]
2 stycznia 2016, 11:27
Człowiek wymyślił ponad 4 tys. Bogów. I człowiek wymyślił, że Bóg wymyslił, że to człowiek wymyslił :) Chrześcijanie wierzą w mitologię żydowską, a jednocześnie uważaja mitologię np.grecką za śmieszne bajki. 
15 czerwca 2016, 17:41
widzę nie zrozumiał Pan: [url]http://misjakultura.blogspot.com/2015/01/czowiek-wymysli-boga-bo-bog-wymysli.html[/url]
A
andrzej
17 grudnia 2014, 18:48
Ludzie nie stworzyli Boga, lecz bogów. Tym samym wielu wierzy w bogów, bo prawdziwego nigdy nie pojmą umysłem ciała. Niektórzy na drogach swojego życia zrozumiało, że bogowie są wymyśleni i tym samym fałszywi i ich odrzucili. Niestety dopóki nie odnajdą prawdziwego Boga, nie odnajdą prawdziwego szczęścia i całego bogactwa duchowego jakie płynie ze statutu bycia świadomym dzieckiem prawdziwego Boga. Boga można poznać jedynie umysłem duszy, którą należy rozwijać latami. Bóg jest istotą o bycie duchowym więc na nic się zdadzą wszelkie nasze logiczne rozważania czynione naszym umysłem. Bóg nie jest żadną tajemnicą, jest jawny i dostępny wszędzie! Niestety wielu ludzi nie rozwija swojej duszy i dlatego nie może dostrzec Boga, który być może stoi właśnie tuż za nim. Gdyby porównać naszą duchowość do świata materii, to większość z nas przypominają odbiorniki radiowe, które odbierają równolegle i jednocześnie wszystkie sygnały nadawane na wielu kanałach radiowych. Oczywiście zrozumiałym jest że tworzy to niesamowity chaos informacyjny i trudno z tego chaosu wychwycić cokolwiek sensownego. Nie dziwmy się więc że tak wielu odrzuca wszelkie sygnały z takiego radioodbiornika i ostatecznie dąży do zamknięcia się na ludzką duchowość, nawet jej nie pojmując. Aby nasze radio duchowe zaczęło odbierać jedynie wybrane sygnały z pasma wielu częstotliwości, musi nauczyć się selektywnego odbioru poszczególnych kanałów "radiowych". Właśnie po to są okresy adwentu i wielkanocnego postu (np. w Katolicyźmie), aby wyciszyć swój umysł ciała oraz ducha i powrócić do lekcji nauki selektywnego odbioru duchowych przekazów. Dwa razy w roku mamy szansę przystąpienia do nauki rozwoju swojej duszy nie tylko na płaszczyźnie odbioru lecz w ogóle na płaszczyźnie komunikacji z Bogiem.  Nie zaniedbujmy tych szans na pogłębianie kontaktu z Bogiem, bo tylko tak możemy dostrzec otaczający nas świat i nas samych w prawdzie. Tym samym nasze życie może stać się świadomym, sensownym i nieprzypadkowym.
M
Milosc
21 stycznia 2015, 14:06
Pięknie to ująłeś, Andrzeju. Pozdrawiam Cię :)
K
Klika
3 lutego 2015, 16:40
Dokładnie, brawo!
2 stycznia 2016, 11:27
Bóg (każdy) to wymysł człowieka.
8 grudnia 2014, 17:57
"Poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli." Prawda jest w Tobie...
M
ministrant
7 grudnia 2014, 17:38
Tak , to ludzie wymyslili boga
18 stycznia 2015, 23:32
Owszem, ludzie wymyślili Boga, działanie ich mózgu potrzebuje Boga. Tyle tylko, że człowieka wierzącego takie stwierdzenie nie rusza. Bo jego wiara odpowiada na pytanie:  skąd człowiek ma takie a nie inne struktury mózgowe, które generują taką, a nie inną potrzebę jakiejśosoby nadprzyrodzonej? Człowiek wierzący odpowiada dalej, że to Bóg tak ludzki mózg stworzył, żeby człowiek poszukiwał Boga, i mógłgo poznać, gdy Ten przyjdzie do człowieka. Bóg jest nadprzyrtodzony, a więc z definicji nieogarniany przez mechanizmy przyrodzone- biologiczne, chemiczne, fizyczne... Bóg jest z definicji poza, ponad, dlatego jest Nieredukowalny. Wszelkie dowody z praw przyrody są jedną wielką pomyłką!
Z
ZwariowałŚwiatKtóryMnieWychow
29 stycznia 2015, 22:37
Może ludzie stworzyli ziemie i słońce też?
T
tomek
30 stycznia 2015, 15:42
Nie. Ale prawdą jest, że ludzie mają urojenia. Jesteś tego idealnym przykładem, drogi Bracie :)
K
Kajtek
3 lutego 2015, 16:42
Myślę, że tacy ludzie jak Ty nie powinni tu przebywać.
B
BJam
11 lutego 2014, 09:39
To ludzie wymyślili Boga? Nie, to Bóg wymyślił i stworzył ludzi. Jednak pycha niektórych skłania ich do prób zajęcia miejsca Boga: "będziecie jak bogowie". Niektórzy sami chcą stanowić, co dobre, a co złe. Wtedy nie ma miejsca na Boga. @etnolog Każdy człowiek stworzony jest dla wieczności z Bogiem, więc jest z natury religijny, ma sumienie, poczucie dobra i zła, choć może niejasne. Św. Paweł pisze, że Bóg chciał, żeby ludzie szukali go "niejako po omacku".
2 stycznia 2016, 11:29
Św. Paweł pisał to co mu się wydawało,co nie znaczy, że jest w tym cokolwiek mądrego.
E
etnolog
10 lutego 2014, 11:08
Zauważnie jedną zależność między ludami które zamieszkiwały różne rejony świata kilka tysięcy, kilkaset i kilka lat temu. Każdy lud w pierwszych latach swojego bytowania wpadł na to że istnieje siłą wyższa, owe ludy były oddalone od siebie od kilku tysięcy do kilkuset kilometrów. Wyszli z Afryki dawno temu. A każdy lud miał wiedzę o Bogu, każdy miał jakiegoś stwórcę. Nie przypominam sobie ludu który nie byłby relgijny. Czy można zatem zadać pytanie, że wiara jest nam wrodzona z myśleniem i świadomością?
M
Marta
11 kwietnia 2016, 11:27
Kofanowie. Nie istniejące już plemie Indian amazońskich nie miało w swojej kulturze koncepcji Boga, bóstw, demonów ani niczego metafizycznego.Pozdrawiam
K
Klaudia
6 lutego 2014, 08:00
Ktoś powiedział że to katolicy mają zawsze największe pojęcie o wszystkim? Sarkazm Ci się nie udał niestety.  Skąd DPMS wiesz że Bóg został wymyślony? Skąd wiesz że nie istnieje? Może po prostu nie jesteś jeszcze gotów by doświadczyć Jego Istnienia i poznać tajemnicę wiary? Jeśli jeszcze nie została Tobie objawiona, to skąd możesz wiedzieć? Wydaje mi się, że to bardzo powierzchowne i nie w porządku wypowiadać się o czymś co Cię tak naprawdę nie interesuje i bezpośrednio nie dotyka.
EG
el gato
7 grudnia 2014, 17:14
Skad wiesz ze istnieje jakis bog?  pan w sukience powiedzial ci na religii? doswiadczyc to mozesz bulu tylka po namietnym sexie , a nie bozi
A
Adam
21 stycznia 2015, 12:54
Jeśli poznanie sprowadzasz tylko do zmysłów, a nie rozmumu, przy okazji obrażając innych, to co pokazujesz o sobie? Tak nawiasem zmysły są zwodnicze.
D
DPMS
12 listopada 2013, 01:44
do "Tyaness" Ludzie wymyślili sobie bogów, żeby sobie ulżyć w strachu przed śmiercią. Przynajmniej dziś to głowny powód wiary.
G
Gandalf
23 listopada 2014, 09:50
I nie byłoby w tym nic złego gdyby wiary nie zamienił w religię a z tej uczynił system usprawiedliwiający zabijanie innych ludzi za to że ich wiara jest inna
B
Bogusław
4 grudnia 2014, 19:28
Jeżeli nie ma Boga ,to dlaczego mieli by się bać śmierci ? Ale jeżeli JEST i JEST MIŁOŚCIĄ ?
9 grudnia 2014, 11:09
Otóż to, Gandalfie. Bardzo wnikliwe spostrzeżenie.
Q
qqq
8 stycznia 2015, 14:56
Bzdura, ludzie zabijali się i przed tym co nazywasz religią, to żaden dowód, ani powód do wątpliwości... Gdyby nie istniała, zabijali by się z innych przyczyn, zresztą nadal tak robią.
23 stycznia 2015, 14:15
Bzdurny, wtórny i sztuczny jest rozdział religii od wiary.
T
Tyaness
8 listopada 2013, 15:25
To w końcu Bóg istnieje, czy nie?... On nas stworzył, czy na odwrót?
K
kaki
8 listopada 2013, 13:18
DPMS - po co ta gresja? Po co wyzwiska i ubliżanie? A z innej beczki, to się załamałam słuchając tej odpowiedzi... MAm wrażenie, abp zgadza się, że ludzie wymyślili Boga, ale że to dobrze, bo wtedy życie ma inny smak. Ja nie chcę wiary dla wygodnego życia, nie chcę się oszukiwać. Bardzo nie podoba mi się zagmatwana odpowiedź. Nie uważam siebie za głupka, ale nie zrozumiałam...
D
DPMS
7 listopada 2013, 23:00
Tak Marcin, Ludzie wymyśli sobie całą masę bogów tylko nie Jezusa. Ciekawe. A Jahwe, tego wściekłego, jebniętego paranoika z ST, też sobie wymyślili czy on akurat - jako tatusiek Jezuska - jest prawdziwy? Jesteś durny jak but jeżeli myślisz, że jedynym bogiem, którego ludzie nie wymyślili jest Jezus.
A
aka
5 listopada 2013, 12:01
zgadzam się z jareckim i proszę Mu nie imputować, że nie ma pojęcia. Katolicy zawsze mają o wszystkim największe pojęcie. A ci, co walczą z katolicyzmem, to oczywiście o niczym nie mają pojęcia? Tak wynika logicznie z twojej wypowiedzi:)
B
blackadder
16 października 2013, 12:50
zgadzam się z jareckim i proszę Mu nie imputować, że nie ma pojęcia. Katolicy zawsze mają o wszystkim największe pojęcie.
S
starzec
10 listopada 2014, 09:13
a przynajmniej tak im się wydaje
M
Marcin
29 września 2013, 17:32
Ludzie wymyślili sobie dotąd całą masę bogów, wszyscy oni są w jakimś stopniu tacy sami - egoistyczni i dalecy. Tymczasem prawdziwy Bóg, objawił się w Jezusie Chrystusie jako całkiem inny, jako "Bóg z nami". Uniżył się przyjmując postać sługi i oddał swoje życie za stworzenie. Bóg szalony miłością do człowieka, zaprzeczenie wyobrażeń człowieka - takiego Boga nikt nigdy nie byłby w stanie wymyślić.
P
Pt
29 września 2013, 13:59
Do Halina: tak
E
Ewa
29 września 2013, 09:23
Boga ludzie nie wymyślili, Bóg istnieje, jednak ludzie dodali Mu wiele cech ludzkich jak np Bóg zazdrosny ( 1 Przykazanie)
2 stycznia 2016, 11:29
Dokładnie tak
E
ee
28 września 2013, 22:11
no jasne ze nie jest kosciolem chrzescijanskim, tylko sektą niestety...
J
Jola
28 września 2013, 21:50
Do jarecki - ale sobie uprościłeś i wytłumaczyłeś szybko coś o czym nie masz pojęcia
J
jarecki
28 września 2013, 20:44
to ludzie wymyslili boga ? tak , wlasciwie ludzie wymyslili sobie tysiace roznych bogow dawno ,dawno temu moze 50- 60 tysiecy lat temu ludzie mieli duzo pytan na ktore nie mieli odpowiedzi np. co to jest slonce, ksiezyc, gwiazdy, smierc, itp wymyslili sobie jakies bozie i odpowiedzi sie znalazly wszystko czego nie rozumieli przypisywali dzialaniu bogow, my juz nie musimy.... przeminela wiara w zeusa, przemine i w jezusa
H
halina
28 września 2013, 19:15
czy kosciol JEZUSA CHRYSTUSA SW;W DNIACH OSTSTNICH jest kosciolem chrzescikanskim? bardzo prosze o odpowiedz