Przegląd Filmów Wartościowych „Prześwit”

Data rozpoczęcia: 25 listopada 2011 godz. 18:00
Data zakończenia: 27 listopada 2011 godz. 19:00
Miejscowość: Warszawa
Organizator: www.przeswitfilm.pl
Kontakt:
Warszawa, kino "ŚWIT"
www.przeswitfilm.pl
Udział: Płatny

Kolejna, trzecia już edycja Przeglądu Filmów Wartościowych „Prześwit” zdaje się udowadniać, iż istnieje dziś potrzeba oglądania filmów, mających nie tylko wysoki poziom artystyczny, ale i twórczo penetrujących wymiar duchowy czy religijny ludzkiego życia.


3. Przegląd Filmów Wartościowych stanowi część projektu „Bródno kocha kino” realizowanego przez warszawskie kino „Świt”, którego celem jest edukacja filmowa młodzieży oraz promowanie świadomego uczestnictwa w kulturze. Z tego właśnie powodu dojdzie do niezwykłego połączenia pokazów w sali kinowej z pokazami filmów na klatce schodowej bloku przy ulicy Krasnobrodzkiej 13 w Warszawie. Za sprawą projektu Pawła Althamera „Staircase” - zmieniającego przestrzeń wejścia klatki schodowej w przyjazną strefę mogą odbywać się tam seanse kinowe. Niezależne „Kino Klatka” prowadzone przez Michała Mioduszewskiego wydaje się być pierwszym w Polsce tego typu projektem, łączącym wyjątkową przestrzeń klatki schodowej dużego bloku mieszkalnego z miejscem kontaktu z wielką sztuką filmową. W tej edycji przeglądu widzowie „Kino Klatka” będą mogli zobaczyć wartościowe filmy rosyjskie.


Wydarzeniem, którego nie wolno będzie przeoczyć w czasie przeglądu pokaz 25 XI o godz. 20 nieśmiertelnego filmu „Generał” Bustera Keatona połączony z premierowym wykonaniem nowej muzyki do tego filmu autorstwa warszawskiego multi-instrumentalisty Marcina Pukaluka, który wygrał konkurs na muzykę do tego filmu.


Patronem w poszukiwaniach wartościowych filmów pozostaje dla autorów przeglądu niezmiennie Andriej Tarkowski, który z bezkompromisowego poszukiwania pełnej prawdy o człowieku uczynił swój znak rozpoznawczy.


Wedle rosyjskiego mistrza kina film „przygotować nasze dusze do percepcji i recepcji dobra” - temu wielkiemu wyzwaniu sprostał Tarkowski w swym arcydziele „Stalker”, będącym opowieścią o przewodniku, który chce pokazać ludziom to, co w życiu najważniejsze. W „Stalkerze” kreśli Tarkowski postać tajemniczego przewodnika, którego zachowanie postronnym wydaje się nielogiczne, a on sam w świecie, który chce rządzić się twardymi prawami jest jak postać z innej epoki. Lecz jednak czujemy, że to on strzeże prawdy, pełnej prawdy o człowieku, gdyż zna ludzkie wnętrze i umie odczytać prawdziwe potrzeby ludzkiego serca.


Jakże innym przewodnikiem będzie bohater „Szymona Słupnika” Louisa Bunuela. Mistrz surrealizmu w kinie podjął się sportretowania postaci wielkiego chrześcijańskiego ascety, który postanowił poświęcić się Bogu przez spędzenie reszty życia na wysokim słupie, w zawieszeniu między niebem i ziemią, jakby szturmem chcąc wziąć niebiosa. Bunuel stara się oddać wiele racji Szymonowi, docenia jego nieustępliwą wiarę czy nieugiętą wolę – jest to jakaś wielkość w świece ludzkim, gdzie królują od zawsze wartości merkantylne. Jest też jednak i rys nieludzki w postawie Szymona, jest u niego ukryta pod maską pokory wielka duma czy wręcz pycha, będąca jednym z chrześcijańskich grzechów głównych.


Z innej strony meandrów ludzkiego dążenia do religijnej doskonałości dotyka dzieło Jerzego Kawalerowicza „Matka Joanna od Aniołów”. Opętana przez diabła przeorysza Joanna i ksiądz egzorcysta wchodzą w skomplikowane relacje uczuciowe, odkrywające nieznane strony duszy ludzkiej, a w tym problem źródeł zła. Kawalerowicz swym filmem zmusza do refleksji nad naturą ludzką, nad granicami poświęcenia i wiary, nad relacją miłości i wiary, zastanawiając się czy mogą one popaść w konflikt.


Prawdziwym filmowym traktatem o naturze ludzkiej i wartościach, które kierują życiem człowieka można nazwać arcydzieło Akiry Kurosawy „Rashomon”. Dziejąca się w średniowiecznych realiach historia opowiada o próbach dotarcia do prawdy o tajemniczej śmierci samuraja – wszyscy świadkowie okazują się mieć własną wersję, która zależy od ich szczególnego punktu widzenia, a raczej od tego, co chcą ukryć w swych zeznaniach. Czy znaczy to, że żyjemy w nieustannym kłamstwie, snując różne opowieści, które mają ukryć nasze ego? Czy symboliczne ruiny świątyni, gdzie toczy się akcja pokazują, iż drogi człowieka oraz prawdy nie mogą biec razem, czy może jednak wszystko zależy od naszej indywidualnej decyzji, odruchu serca, którym kieruje się ostatecznie jeden z bohaterów filmu. Ten odruch serca zostanie też pokazany we wzruszającej i lirycznej „Babuni” Lidii Bobrowej, ale jakże z dziwnym odzewem się spotka.


Dopełnieniem dzieł filmowych eksplorujących tematykę religijną, duchową i moralną będą dwa filmy współczesne. Pierwszy to błyskotliwa komedia Wody Allena „O północy w Paryżu”, która stanowi kwintesencję „allenowskiego” stylu. Szczypta ironii, mądry sceptycyzm, dużo humoru i podróż w lata 20. ubiegłego stulecia – to wszystko pod ręką amerykańskiego reżysera staje się pouczając opowieścią o tym, jak nasze wyobrażenia o przeszłości mijają się z rzeczywistością. Filmem, który z kolei pokaże, jak wielką wartość ma tradycja i związany z nią styl życia, który bardzo łatwo w przypadku konfliktu z nowoczesnością może ulec załamaniu pokaże nam urzekająca ”Uraga. Ziemia miłości” Nikity Michałkowa.


W takim zestawie filmów zapewne inaczej oglądać będzie się „Bitwę warszawską” Jerzego Hoffmana. Czy film, mający ukazać heroiczny bój przeciwko najeźdźcom, niosącym płomień rewolucji proletariackiej wytrzyma zderzenie z filmami, które mają niepodważalne miejsce w dziejach kinematografii. Na to odpowiedzą sobie widzowie listopadowego przeglądu w kinie „Świt”.


Współorganizatorem przeglądu jest Instytut Wiedzy o Kulturze Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. W czasie przeglądu dojdzie też do debaty kulturoznawców, która poświęcona będzie wzajemnym relacjom teologii i kultury, ze szczególnym uwzględnieniem filmu. Debata połączona będzie z promocją najnowszej książki Instytutu „Kultura wizualna - teologia wizualna”. Księga ta to owoc studiów nad fenomenami współczesnej kultury obrazu, prowadzonych przez naukowców z Instytutu Wiedzy o Kulturze UKSW oraz zaproszonych do współpracy wielu wybitnych uczonych z całej Polski zajmujących się tematyką wizualności.

 

 

25 XI

  • g. 18.30 „Szymon Słupnik” reż. Louis Bunuel 42 min.
  • g. 20.00 „Generał” reż. Buster Keaton
    Premierowy pokaz filmu z muzyką autorstwa Marcina Pukaluka

 

26 XI

 

  • g. 15.00 „O północy w Paryżu” reż. Woody Allen, 2011 r., 100 min.
  • g. 17.00 „Matka Joanna od Aniołów” reż. Jerzy Kawalerowicz, 1960 r., 103 min.
  • g. 19.00 „Bitwa warszawska” reż. Jerzy Hoffman, 2011 r., 110 min.

 

27 XI

  • g. 16.00  „Stalker” reż. Andriej Tarkowski
  • g. 19.15 Film, teologia, kultura - debata kulturoznawców.
  • g. 20.00 „Rashomon” reż. Akira Kurosawa

 


„Kino Klatka” ul. Krasnobrodzka 13
Wstęp wolny.

 

  • 25 XI g. 19.00 „Urga. Ziemia miłości” reż. Nikity Michałkowa
  • 26 XI g. 19.00 „Babunia” reż. Lidia Bobrowa