Neon
Jest to imię pochodzenia greckiego, utworzone na podstawie wyrazu pospolitego né-n-, --nos 'świątynia' lub przymiotnika ne-n-tos 'nowo nabyty'.
Odpowiedniki obcojęz.: łac. Neonus, gr. Né-n, fr. Néon.
W martyrologiach imię Neon spotykamy czterokrotnie, zawsze w towarzystwie męczenników zgrupowanych w jedno hagiologiczne wspomnienie, które trudno umieścić w przestrzeni i czasie. Mimo to wszystkie te wzmianki zwięźle zreferujemy.
Neon, męczennik z Nikomedii. Występuje w martyrologiach razem z towarzyszami: z Euzebiuszem jako pierwszym oraz z Leoncjuszem, Longinem i czterema innymi. Po wielu torturach zginąć mieli od miecza. Martyrologium Rzymskie mówi o nich pod dniem 24 kwietnia, ale Euzebiusz jest w synaksariach męczennikiem z Gazy, wymienionym pod 21 września. Wszystko to nasuwa wątpliwości, które wydają się nie do rozwiązania. Wolno z bollandystami podejrzewać, że w jedno zebrano tu męczenników z różnych miejsc i czasów prześladowania.
Neon, męczennik rzymski. Także ten Neon przedstawiany jest jako jeden z wielu, umęczonych rzekomo w czasie tej samej fazy prześladowania. Acta, które nie przedstawiają wartości historycznej, wymieniają najpierw Euzebiusza, który miał być kapłanem, potem diakona Marcela, mnicha Hipolita, jego siostrzeńca Hadriana z żoną Pauliną oraz dwojgiem dzieci. Jednym z tych dzieci miał być właśnie Neon. Cała dalsza - dość długa - historia męczenników nie zasługuje na naszą uwagę. Powiedziano o niej, że -zdradza rękę niecnego i późnego fałszerza-. Mimo to nie można wykluczać, że we wspomnieniu chodzi jednak o autentycznych męczenników, którym potem dorobiono historię. Za ich autentycznością opowiadaliby się także pielgrzymi późnego średniowiecza, którzy wspominali o grobach męczenników przy Via Appia. W Martyrologium Rzymskim widnieją pod 2 grudnia.
Neon, Klaudiusz i Asteriusz, męczennicy z Egei. W martyrologiach Klaudiusz znajduje się na pierwszym miejscu. Neon i Asteriusz mieli być jego braćmi. Wszyscy ponieśli śmierć przez ukrzyżowanie w pierwszym roku panowania Dioklecjana (285), ale nie jest to pewne. Razem z nimi stracone miały być dwie niewiasty, Domnina i Teonilla. Martyrologia Hieronimiańskie i Rzymskie wspominają ich pod dniem 23 sierpnia, natomiast synaksarium konstantynopolitańskie w dniach 30 października i 27 stycznia. Ta rozmaitość dat i innych szczegółów oraz rozbieżność dotąd nie przebadanych pasji nasuwa wiele wątpliwości.
Neon, męczennik z Antiochii Pizydyjskiej. Wymieniany jest z wielu innymi pod dniem 28 września. Na czele sporej listy znalazł się Marek, duchowy przywódca męczeńskiej grupy. Alfiusz, Aleksander i Zozym nazwani zostali braćmi. Potem odnajdujemy Nikona i Heliodora, a razem z nimi Neona. Po nich jeszcze ogólna wzmianka o trzydziestu żołnierzach. Czy Neona należy zaliczyć do tej ostatniej grupy- Zebrani zostali razem, ale w samym wspomnieniu zaznaczono, że korony męczeńskie zdobyli w różnych miejscach i w różny sposób. Także i o nich nic pewnego powiedzieć się nie da. To jednak należy podkreślić, że niektórzy z wymienionych wcześnie doznawali czci u wiernych.