"Jutro" małych Polaków - podejmij wyzwanie!

Zobacz galerię
Magdalena Moll-Musiał/ Stowarzyszenie Wiosna

"Więcej szczęścia jest w dawaniu, aniżeli w braniu" oraz "A kto by jedno takie dziecko przyjął w imię moje, Mnie przyjmuje" to tematy dwóch orędzi wielkopostnych Jana Pawła II. Co możemy zrobić podczas Wielkiego Postu, aby wprowadzić w życie te dwie ponadczasowe prawdy?

Jan Paweł II pisze, że Wielki Post to szczególny czas modlitwy i postu, ale też jałmużny, czyli zaangażowania się na rzecz tych, którzy znajdują się w potrzebie (Orędzie na Wielki Post,2003). To właśnie bezinteresowne zaangażowanie daje nam możliwość rozwoju poprzez rzeczywistą konfrontację naszego życia z potrzebami najbliższego otoczenia. "Więcej szczęścia jest w dawaniu, aniżeli w braniu" (Dz, 20, 35). Papież tłumaczy, że skłonność do dawania jest wpisana w naturę ludzką: każdy człowiek odczuwa potrzebę kontaktu z innymi i realizuje się w pełni, gdy w wolności serca czyni dar z siebie. "Wielki Post niech będzie szczególnie sposobną okazją, aby poświęcić więcej troski dzieciom w środowisku rodzinnym i społecznym: one są przyszłością ludzkości" - zachęca Jan Paweł II (Orędzie na Wielki Post, 2004).

Pomoc dzieciom jest bardzo wdzięcznym rodzajem pomagania: od dzieci nie oczekujemy nic w zamian, ćwiczymy się w bezinteresownej postawie. Cieszymy się, patrząc, jak na ich twarzach pojawia się uśmiech, jak wzrastają. Każdy z nas może wyciągnąć ku dzieciom pomocną dłoń i obdarzyć je troskliwą uwagą na mnóstwo sposobów. Jednak wyzwaniem dzisiejszych czasów jest pomoc mądra i skuteczna, wzięcie odpowiedzialności za to, by pomoc rzeczywiście coś zmieniła, a nie była doraźnym aktem litości. Jedną z możliwości połączenia zaangażowania i jałmużny na rzecz dzieci są różne formy adopcji edukacyjnej. Wiele organizacji pomaga dzieciom, znajdując ludzi, którzy pokryją koszty ich edukacji i zaangażują się w zmianę ich często bardzo smutnej rzeczywistości. Większość tych programów dotyczy dzieci w odległych od Polski krajach, prowadzą je ośrodki misyjne.

Cierpienie tysięcy polskich dzieci

Stowarzyszenie WIOSNA wyszło naprzeciw potrzebom dzieci w Polsce, kształtując program adopcji edukacyjnej AKADEMIA PRZYSZŁOSCI. Można dziwić się dlaczego, skoro w Polsce dostęp do edukacji jest powszechny i bezpłatny. Zgadza się. AKADEMIA odpowiada jednak na konkretny problem społeczny. Okazuje się, że jedynie w ubiegłym roku 58 000 dzieci nie przeszło z klasy do klasy. Dlaczego? Przyczyną jest nie tylko brak zdolności czy niechęć do odrabiania lekcji. Często podłożem problemu dziecka jest brak wiary w siebie, brak oparcia w rodzinie, "bieda mentalna" najbliższego środowiska. Takie dzieci bywają wyśmiewane, nierzadko są pozbawione akceptacji rówieśników, tak ważnej w wieku dorastania. Powoduje to ich zamknięcie się, niepodejmowanie wyzwań, utrwalenie postawy bezradności. Dzieci cierpią. A przecież każde z nich może być kimś, nosi w sobie zalążek jakiegoś talentu.

Prezes WIOSNY, ks. Jacek Stryczek, odkrył przed laty, że to mentalność staje się główną linią podziału między bogatymi a biednymi, między przegranymi a zwycięzcami. Dlatego filozofia projektów pomocowych WIOSNY opiera się na zmianie sposobu myślenia poprzez działanie. Często bowiem przypomina się, że nie należy dawać ryby, ale wędkę; w praktyce okazuję się, że ofiarowana wędka zostaje sprzedana, by kupić ryby... Zatem skuteczne pomaganie powinno opierać się na zmianie postawy, sposobu postrzegania siebie i świata przez osobę, której pomagamy. Inaczej, pomoc będzie doraźna, jej rezultaty nietrwałe, a osoba, która otrzymuje pomoc, wzmocni swoje oczekiwania  i roszczenia wobec otoczenia.

AKADEMIĘ PRZYSZŁOŚCI współtworzy grono ekspertów w dziedzinie mądrego wychowania i pracy z dzieckiem. Cel projektu to pomoc dzieciom uwierzyć w swoje możliwości i pokonać szkolne porażki. "Chcemy aby dziś poradziły sobie w szkole, jutro w życiu" - mówi Anna Wilczyńska, Dyrektor AKADEMII. W projekcie uczestniczą dzieci mające niepowodzenia w szkole (zagrożenie drugorocznością, niskie oceny), trudną sytuację finansową, trudne warunki rodzinne (rodzina niepełna, niewydolność wychowawcza rodziców, alkoholizm, kłopoty zdrowotne i psychofizyczne, np. dysleksja, nadpobudliwość, izolacja, brak samoakceptacji). Dzieci są zgłaszane do projektu przez pedagogów ze szkół, które podpisały umowę partnerską ze Stowarzyszeniem.

Piękno projektu polega na tym, że pomoc ma miejsce dzięki zaangażowaniu trzech osób: Darczyńcy, Wolontariusza i Ucznia.

Odpowiednio zrekrutowany i przeszkolony Wolontariusz przez cały rok dobrowolnie systematycznie poświęca swój czas Uczniowi, pomagając mu w lekcjach i prowokując zmiany jego sposobu myślenia. Każdy Wolontariusz najpierw poznaje potrzeby swojego ucznia i przyczyny jego trudności w nauce. Zaczyna z nim pracować i z czasem widzieć efekty swojej pracy. Odczuwa dumę

i radość, kiedy dziecko zgłasza się do tablicy, zauważa swoje sukcesy… Tutor umiejętnie chwali dziecko, uczy je inaczej patrzeć na siebie. Dziecko otwiera się, zaczyna ufać, a Wolontariusz rozwija się i zdobywa cenne doświadczenie. Poznaje ludzi podobnych do siebie: pełnych pasji, kreatywnych, takich, którzy w życiu przede wszystkim chcą dać coś z siebie innym. To niesamowita kumulacja pozytywnej energii!

Darczyńca przeznacza swoje pieniądze na ufundowanie Indeksu Sukcesów, stwarzając miejsce w AKADEMII dla jednego ucznia. W ten sposób daje realną szansę dziecku na zmianę życia: na oderwanie się od błędnego koła biedy, niepowodzeń i szarości w kierunku życia możliwościami, perspektywami i motywacją rozwoju. Od tej pory Darczyńca "adoptuje" dziecko, będzie dowiadywał się o jego postępach w nauce i kolejnych małych sukcesach od Wolontariusza.

"Moje życie zmieniła Fioła. A Ty czyje życie zmieniłeś?" - pyta Daria Widawska, znana aktorka, gwiazda kampanii społecznej AKADEMII PRZYSZŁOŚCI. Daria doskonale pamięta moment, kiedy aktorstwo stało się jej pasją, a czynienie dobra powinnością serca. "Chodząc na wagary z języka rosyjskiego właśnie do teatru, zauważyłam przepiękną kobietę z pięciometrowymi skrzydłami anioła, która schodziła po schodach. Szła do baru popijać wiśniówkę. Pomyślałam sobie: fajny zawód! Chodziłam do teatru od najmłodszych lat. Na jakiejś imprezie popremierowej poznałam Fiołę osobiście. Moje zainteresowanie teatrem rozwijało się. Nie pamiętam, jak doszło do tego, że zaczęłyśmy rozmawiać o ewentualnych tekstach do szkoły teatralnej… Fioła pomogła mi przygotować się do egzaminu. Poprosiłam ją o to, a ona bezinteresownie zgodziła się. Otrzymałam w życiu bardzo wiele i chcę tę pulę dobrej energii przekazać dalej. Chcę być pośrednikiem w przekazywaniu dobra." Fundując Indeks Przyszłości, każdy z nas ma szansę dać impuls. Każdy, komu pomożemy, będzie czuł pragnienie przekazać go dalej, bo… większa radość jest w dawaniu, aniżeli w braniu!

Uczniowie AKADEMII na początku roku szkolnego otrzymują Indeksy Sukcesów, do których wpisują osiągane sukcesy na każdym spotkaniu z Wolontariuszem. Biorą również udział w licznych zajęciach integracyjnych z innymi dziećmi. AKADEMIA PRZYSZŁOŚCI to zatem 1200 różnych historii Uczniów
i Wolontariuszy. Oto niektóre z nich:

  • Natalia to urodzona negocjatorka, znakomicie radzi sobie z obserwowaniem reakcji ludzi. Jest bardzo spostrzegawcza i sprytna. Do perfekcji opanowała tabliczkę mnożenia a także spółgłoski i samogłoski.
  • Kamila robi zaskakująco szybkie postępy w nauce angielskiego! Reguły gramatyczne i słówka zapamiętuje bez trudu. Nigdy się też nie poddaje, mimo trudności jakie sprawiają zadania.
  • Piątka i Szóstka jednego dnia? Rafał dostał wspaniałe oceny za zadania domowe, które zrobił samodzielnie na zajęciach z tutorem.
  • Konrad zdobył nową wiedzę na temat dinozaurów i poznał już cały alfabet. Żadna literka nie ma już przed nim tajemnic, może przeliterować wszystkie wyrazy.
  • Dawid odważył się czytać na głos, powtarzał za tutorką słówka, których sam nie potrafił wymówić i coraz lepiej sobie radzi z odpowiadaniem na pytania do tekstu. To wielki sukces, że przełamał swoją nieśmiałość!

Tam, gdzie swoje źródło ma porażka i zniechęcenie - wkracza Tutor. Swoim entuzjazmem i ambicją zmienia świat dziecka. Razem z dzieckiem osiągają małe i wielkie sukcesy.

W tym roku, dzięki wsparciu UniCredit Foundation, AKADEMIA staje się projektem jeszcze bardziej nowatorskim: do programu dołączone zostaną elementy edukacji finansowej. Ma to zapobiec dziedziczeniu biedy przez dzieci. Odbędą się warsztaty dla dzieci i rodziców z udziałem ekspertów ze świata finansów, powstanie przewodnik po finansach pisany przez dzieci dla dzieci, tworzona zostanie platforma e-learningowa w internecie, z której będą mogły korzystać dzieci, rodzice i szkoły.

Rodzice i pedagodzy otrzymają dostęp do sprawdzonych i efektywnych metod rozwoju kompetencji sprzyjających zaradności życiowej u dzieci. "I can do it! Poradzę sobie w życiu" - powiedzą wkrótce podopieczni AKADEMII.

AKADEMIA inspiruje do wzrastania. Fundując INDEKS, możesz stać się jej częścią. Dać komuś szansę. Sensowne zaangażowanie na rzecz potrzebujących to mądry sposób nowoczesnego poszczenia. Możesz wprawić w ruch koło dobroci.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

"Jutro" małych Polaków - podejmij wyzwanie!
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.