Dotyk wpływa na decyzje konsumenckie

(fot. caidalibre / flickr.com)
slo

Temperatura i ciężar dotykanego przedmiotu mogą wpływać na nasze postrzeganie i proces podejmowania decyzji - wynika z badań przeprowadzonych przez studentki Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej (SWPS). Wnioski z badań mogą być przydatne w marketingu czy zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Badanie wykonały: Miriam Faderewski i Patrycja Grzelewska pod kierunkiem Sławomira Prusakowskiego z wrocławskiego wydziału SWPS - poinformowała PAP rzeczniczka uczelni Natalia Osica. Eksperyment przeprowadzono wiosną 2011 r. na grupie 168 uczniów wrocławskich szkół średnich.

Uczestnicy eksperymentu nie wiedzieli, co jest celem badania, zostali poproszeni o udział w badaniach marketingowych. Ich zadaniem była ocena danego zapachu. Aby jednak ocenić dany zapach, musieli przez kilka sekund trzymać ciężki lub lekki oraz ciepły lub zimny kubek.

DEON.PL POLECA

Okazało się, że u osób, które dotykały ciężkiego i ciepłego kubka, aktywowało się rozważne myślenie, które sprawia, że z większą dokładnością i starannością wykonuje się powierzone zadanie. Osoby trzymające ciężkie oraz ciepłe przedmioty traktują je jako ważniejsze.

Z badań studentek wynika też jednak, że wpływ ciężaru oraz ciepła na sądy o ważności wykonywanego zadania nie jest takim sam dla każdego człowieka. Istnieją różnice indywidualne w zakresie wpływu opisywanych doznań na zachowanie - osoby o wysokich wynikach w teście badającym preferencje dotykowe są bardziej świadome sygnałów dotykowych i przez to są pod ich mniejszym wpływem.

Poprzez dotyk może być więc uruchamiany proces symbolicznych skojarzeń, które później wpływają na sposób myślenia oraz zachowanie i odgrywają istotną rolę w procesie podejmowania decyzji. Według młodych badaczek wnioski te mogą być przydatne w takich dziedzinach jak marketing oraz zarządzanie zasobami ludzkimi.

- Taktyki dotykowe to zdaniem wybitnych naukowców rewolucja w dziedzinie wpływu i komunikacji społecznej - tłumaczą autorki badania. - Poprzez subtelne zmiany otoczenia możemy nieświadomie kierować zachowaniem innych osób. To pokazuje, jak silne znaczenie ma dla nas środowisko, w którym pracujemy, gdy na przykład prezentujemy produkt lub siebie.

Studentki SWPS wyjaśniają, że do przeprowadzenia badania zainspirowały je doniesienia ze świata neuronauki o roli brzuszno-przyśrodkowej kory przedczołowej w reprezentacji dotyku oraz podejmowania decyzji. Jak mówią, ich badanie pokazało, że przyjemny bodziec, jakim jest nagroda w postaci ciepłego dotyku, może prowadzić do intuicyjnych procesów decyzyjnych.

Projekt badawczy zwyciężył w I Wrocławskim Konkursie Badań Psychologicznych, a jego wyniki zostaną opublikowane w "Polish Journal of Applied Psychology". Badanie otrzymało także wyróżnienie w konkursie referatów z dziedziny psychologii w XVI Studenckiej Sesji Naukowej.

PAP - Nauka w Polsce

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Dotyk wpływa na decyzje konsumenckie
Komentarze (1)
MM
M M G R
31 grudnia 2013, 02:35
Bardzo dobrze że DEON promuje wiedzę, tak trzymać! Nie można prowadzić skutecznej ewangelizacji bez przynajmniej podstawowej naukowej wiedzy o świecie, pierwszy krok racjonalizm, drugi ponadracjonalizm ;). (Katolik-Racjonalista? – zapraszam na mój niedawno powstały blog: [url]http://malywielkiblog.blogspot.com/[/url])