Eksperyment: zrób zdjęcie na oddziale, a potem wymaż sprzęt WOŚP

(fot. unsplash.com)

- Zderzenie z bezsilnością - tak Julia opisuje tamten czas. Prawdziwa bezsilność jest wtedy, kiedy wiesz, że nic od ciebie nie zależy. Nikt nie doradza wyjazdu za granicę, albo zbiórki milionów, która da nadzieję na życie.

Julia woli nie mówić o nieprzespanych nocach i strachu. Nie chce łzawej historii. Po 13 latach emocje zdążyły zblednąć, ale kiedy w telewizji widzi materiał o wcześniakach, wracają.

Mimo to opowie o Bartku. Chce pokazać racjonalne dowody na to, że działania Jurka Owsiaka mają sens. Jeden jest taki, że sprzęt orkiestry uratował jej syna.

DEON.PL POLECA

Mało nadziei na happy end

- Zderzenie z bezsilnością – tak opisuje tamten czas. Prawdziwa bezsilność jest wtedy, kiedy wiesz, że nic od ciebie nie zależy. Nikt nie doradza wyjazdu za granicę albo zbiórki milionów, która da nadzieję na życie. Nie słyszysz też obietnic o happy endzie, lekarze ważą każde słowo.

- 11 września to smutna dla świata rocznica, a ja rano słyszę, że jeśli nie zgodzę się na zabieg, pozbawię moje dziecko szans na przeżycie. To 27 tydzień.

Wybiera więc cesarkę, choć właściwie to nie wybór tylko mus. Bartek żyje i jest już po drugiej stronie, w inkubatorze. 650 g, sklejone powieki i przezroczysta skóra. Wcześniactwo ekstremalne.

Symboliczna scena

W czasie porodu chrzci go pielęgniarka. Po miesiącu zakażenie sprawia, że stan Bartka ponownie staje się krytyczny. Leży na OIOM-ie, a lekarze przygotowują rodziców na najgorsze. Przyjeżdża znajomy ksiądz, żeby pomodlić się o chłopca.

- Dla mnie to symboliczna scena. Ksiądz odskakuje od inkubatora, wzdryga się. A przecież jest oswojony z widokiem cierpienia. Mały człowieczek, cały poowijany kablami, niecodzienny obraz – wspomina Julia.

Brakuje jej słów, żeby opisać, co czuła w czasie 3 miesięcy pobytu w szpitalu. Strach pomieszany z rozpaczą. Plus szok związany z odkryciem możliwości technicznych.

Najlepszy sprzęt

- Mam wokół siebie najlepszy sprzęt. Inkubatory, pompy, respiratory. Musimy skorzystać z urządzenia do laseroterapii. Wieka Orkiestra Świątecznej Pomocy zdejmuje z nas konieczność martwienia się o przeniesienie syna do innych szpitali, bo wszystko, czego potrzebują wcześniaki, jest w tym poznańskim.

Pierwsze lata życia chłopca to dni pełne niepokoju. Nie wiadomo, czy nie będzie miał porażenia mózgowego, długo trwa niepewność co do ostrości widzenia. Wylewy krwi do mózgu, niewydolność płuc, niedomykalność zastawki 4 stopnia - to wszystko może pozostawić skutki dla dalszego życia.

Potem zaczyna się drżenie o możliwości intelektualne, jak poradzi sobie w szkole, czy nie zostanie w tyle za rówieśnikami. - Etapy walki i strachu o jego życie i zdrowie to wieloletnia, permanentna gehenna.

Zrób eksperyment

Julia uważa, że są z puli fuksiarzy, bo dzisiaj Bartek to w pełni zdrowy chłopiec. - Jest typowym nastolatkiem. Lubi smartfona i komputer. Robi też rzeczy oldschoolowe - czyta lektury w oryginałach.

Sam od niedawna wie, że jest wcześniakiem. Ma 13 lat, więc już potrafi wyobrazić sobie, ile to jest 650 g. Nie może uwierzyć, że ważył tak mało. Rodzice mówią, że to jego siła, że ma wolę walki i przetrwania, które pomagają w życiu.

- Idźcie na oddział szpitalny i zróbcie zdjęcie. Potem wymażcie sprzęty od WOŚP. Co tam zostanie? – pyta Julia. To dowód na sens działań Jurka Owsiaka i jego organizacji. Taki widok jest jak argument zero-jedynkowy.

Rozumie, że każdy ma swoją opinię i szanuje to. Nie akceptuje jednak hejtu. Gdy ktoś w jej towarzystwie krytykuje Owsiaka, szybko mówi, że uratował jej syna. To ucina dyskusje.

Dziękuję pani Julii z Poznania, że opowiedziała swoją historię.

z wykształcenia polonistka i pedagog, z pasji dziennikarka i trenerka. Ma w sercu jedność chrześcijan. Lubi życie w rytmie "magis", czyli dawanie z siebie więcej niż trzeba

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Eksperyment: zrób zdjęcie na oddziale, a potem wymaż sprzęt WOŚP
Komentarze (14)
TT
~Taki tam komentator
16 stycznia 2020, 02:06
Pozwólcie rosnąć zbożu i kąkolowi, aż do żniwa, by wyrywając kąkol nie wyrwać też i pszenicy... Zatem nie bądź sędzią brata swego. Idź i sam rób coś dobrego.
WD
Wujek Dobra Rada
15 stycznia 2020, 22:04
Klaudia X: "Po co o tym tyle debatować, po co przekonywać się na wzajem? Niech każdy robi tak, jak mu podopowiada sumienie i nie komentuje decyzji innych a będzie dużo więcej spokoju między nami." SPACJA SPACJA SPACJA To jest bardzo zdroworozsądkowy komentarz, ale niestety nie przystający do obecnej sytuacji. Dopóki będziemy mieli do czynienia z patalogiczną sytuacją, że organy administracji państwowej i samorządowej, część własnych zadań, nie wiedzieć z jakiego powodu, cedują na pośrednika to dyskusje będą zawsze trwały.
KX
~Klaudia X
15 stycznia 2020, 18:16
Nie rozumiem tej całej dyskusji w okół orkiestry. WOSP robi dużo dobrego i są ludzie, którzy chcą tą akcję wspierać. Ale są i tacy, którzy nie chcą z rożnych powodów i mają do tego prawo. Po co o tym tyle debatować, po co przekonywać się na wzajem? Niech każdy robi tak, jak mu podopowiada sumienie i nie komentuje decyzji innych a będzie dużo więcej spokoju między nami.
Andrzej Ak
14 stycznia 2020, 17:10
W myśl tego artykułu król upadłych też nie jest taki zły. Część uzdrowień pochodzi od niego. Rozdaje pieniądze i to nie małe, bo ogromne. Od niego na tym świecie pochodzi władza i zaszczyty, on wynagradza za pychę podłość, fałsz i obłudę. Upadłych ludzi obdarowuje królestwami tego świata. Natomiast Królestwo Pana Jezusa nie jest z tego świata! Jego Prawda strasznie boli ludzi mocno zanurzonych w tym świecie, którego panami są upadli. Jak więc pogodzić dobro od złego z dobrem od Boga? Żyjąc na krawędzi piekła i czyśćca przez jakiś czas życia da się to ciągnąć bez większych turbulencji, jednak z biegiem lat podsuwane wybory zła opakowanego w pozorne dobro umieszcza nas po stronie zła. Ostatecznie kiedyś okaże się, iż dokonane wybory ukształtują nas według źródła z ciemnej i mrocznej energii, albo będziemy jaśnieć świętością podobną do świętości Boga i On się o nas upomni, by nas przemienić na swoje i byśmy już z Nim zamieszkali na wieki. Dobrymi chęciami wybrukowane jest piekło!
TT
~Taki tam komentator
16 stycznia 2020, 02:19
W takim razie, jak wytłumaczyć zło, które czynią Ludzie Kościoła? - że jest to pozorne zło? I że Katolicy nie czynią zła, bo należą do Kościoła? Proponuję przeczytać "Osobę i czyn" Karola Wojtyły, bo fragment o "źródle ciemnej i mrocznej energii" zabrzmiał jak wywód filozofii New Age.
TT
~Taki tam komentator
14 stycznia 2020, 02:15
Nawet jeśli to wszystko o Jerzym Owsiaku jest prawdą, to proszę teraz wytłumaczyć rodzicom chorych dzieci, że sprzęt zakupiony przez WOŚP jest zły, bo Jerzy Owsiak ma z tego korzyści i organizuje Woodstock. Dobroczynność nie jest w wyłącznym posiadaniu Kościoła Katolickiego. A pamiętają Państwo słowa Jezusa: "Jeśli więc wy, choć źli jesteście, umiecie dawać dobre dary swoim dzieciom, o ileż bardziej Ojciec wasz, który jest w niebie, da to, co dobre, tym, którzy Go proszą" - Mt 7,11. Wszelka władza pochodzi od Boga i wszelkie dobro pochodzi od Boga... zatem dziękujmy Bogu za Jerzego Owsiaka i to, co robi dla innych. A jak ktoś ma zastrzeżenia, to niech się modli za WOŚP i jego Twórcę - Bóg ze wszystkiego potrafi wyprowadzić dobro, także z WOŚP-u.
IK
~Iwona K
15 stycznia 2020, 23:00
Pan Bog rozliczy kazdego z nas z intencji, a nie z uczynkow bo te nie zawsze wychodza wedlug intencji. Wazne jest po prostu serce . Kiedys nie rozumialam tego . Bog kazdego z nas osadzi , my nie osadzajmy sie nawzajem. Cieszmy sie dobrem innych .
OZ
~Odpowiedź Z Argumentami
13 stycznia 2020, 20:33
Nikt nie kwestionuje że zakupiony sprzęt jest zły oraz że pomaga ALE kwestionowane są rozliczenia i spółki rodzinne powiązane ! Skoro ludzie dali pieniądze na pomoc to dlaczego część z nich idzie np na woodstock ??? Więc proszę nie opowiadać bajek o wymazywaniu...
LL
Luki Luck
15 stycznia 2020, 21:15
Najlepiej by było gdyby wszystkim zarządzał Caritas a przy okazji dał trochę środków partii? Więc proszę nie opowiadać bajek o woodstoku...
PM
~Paweł Marek
13 stycznia 2020, 19:09
Gdyby nie było pieniędzy z naszych składek do ZUS-u to sprzęt od Owsiaka stałby w lesie bo nie byłoby szpitali, lekarzy do jego obsługi i reszty tej naszej słynnej służby zdrowia. Dodatki Owsiaka to nawet nie są PROMILE wydatków na nasze zdrowie. Ale gdyby nie było WOŚP nie byłoby Złotego Melona, Mrówki Całej i innych spółek przez które Owsiak wydaje zebrane od Was miliony. Jej sądzicie ile procent zostaje mu i jego rodzinie po przecedzeniu przez to sito? Poczytajcie prawdę w tym temacie którą ujawnił MatkaKurka. Owsiak skarżył Go do sądów o szkalowanie i wszystko przegrał.
WD
Wujek Dobra Rada
13 stycznia 2020, 16:24
Niektórzy męczą się robiąc wyliczenia i szukając coraz to nowych argumentów. Są i tacy, którzy posuwają się do wulgaryzmów, a tymczasem red.Drozdowska, chcąc zamknąć temat (niczym główna bohaterka jej opowieści), pokazała jak na dłoni niemal całą patologię WOŚP. I w sumie rzeczywiście zamknęła temat. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że ta patologia nie będzie jednak trwała do końca świata i jeden dzień dłużej.
MM
~Małgorzata Maj
13 stycznia 2020, 14:37
Ja się natomiast zastanawiam w jaki sposób i ten temat, jak wiele innych, a w zasadzie każdy zostanie powiązany z aborcją. I zastanawiam się czy to jeszcze ideologia, czy już coś znacznie gorszego, czyli bezkrytyczny, groźny fanatyzm kojarzący się w każdym temacie z jednym, czyli aborcją.
KA
~Kapitan Arianator
13 stycznia 2020, 12:49
Zróbmy inny eksperyment. Wymazmy sprzęt medyczny pochodzący z pieniędzy państwa (naszych podatków) i zastanówmy się czy będzie dużo tego wymazywania. Popieram WOSP, ale jestem zirytowany faktem, że sytuację w PAŃSTWOWYCH szpitalach ratuje człowiek dobrej woli, a pieniądze z naszych podatków idą na nie wiadomo co.
WG
W Gedymin
13 stycznia 2020, 09:45
Ja się zastanawiam, czy za jakiś czas gdy scena polityczna się odwróci, gdy zamiast transmisji mszy św będzie serial "Kasta" o pedofilii i innych ciężkich grzechach w Kościele, gdy przeciw biskupom i księżom będzie podobna kampania jak przeciw marszałkowi Grodzkiemu, gdy zamiast wielogodzinnych transmisji z pochodów Trzech Króli będzie 30 sekund i godziny nienawiści wobec religii i Kościoła, czy wtedy episkopat, abp Gądecki, Jędraszewski będą mieli choć odrobinę moralnego prawa protestować.