Ks. Isakowicz-Zaleski zdecydowanie o celibacie i małżeństwach księży

Ks. Tadeusz Isakowicz-Zalewski. Źródło: YouTube.com / Super Express 2
SE.pl / mł

- Mam wśród prapradziadków księży greckokatolickich, którzy byli księżmi i mieli żony i dzieci. Moja babka była wnuczką popa. Zawsze mnie ten temat intrygował. Jako stary heretyk, oczywiście w cudzysłowie, i reformator Kościoła uważam, że wolność wyboru przed święceniami to jest lepsza droga - mówi ks. Tadeusz Isakowicz-Zaleski.

Znany z bezkompromisowych poglądów krakowski ksiądz rozmawiał z dziennikarzami „Super Expressu” o celibacie, seminaryjnej formacji oraz kobietach, będąc gościem programu „Politycy od kuchni”.

- O wielu rzeczach nikt nigdy nam w seminarium nie powiedział. O żadnych patologiach, homoseksualiźmie, o jakichkolwiek problemach - to wszystko były tematy tabu. Mam wielu porządnych kolegów księży, którzy zawsze mieli problem, jak się zachować w obecności kobiety, bo nigdy w tym środowisku nie byli - mówi ks. Isakowicz-Zaleski.

DEON.PL POLECA

Księża nie wiedzą, jak się zachować w obecności kobiet

Jak dodaje, sam mieszkał z dwoma młodszymi siostrami, mamą i babcią, więc rozumiał, jak wyglądają normalne relacje z kobietami. Podkreślił też, że bardzo dużo w kwestii takiej normalności dały mu oazowe, "koedukacyjne" rekolekcje. - Ale byli tacy moi koledzy którzy byli kompletnie odizolowani od tego środowiska, wyświęcani, szli na parafię i tam dopiero zaczynały się problemy, nieszczęśliwe miłości - mówi.

Duchowny zdradził też, że sam zakochał się na czwartym roku i poważnie rozważał porzucenie seminarium i założenie rodziny.

- Poznałem dziewczynę i wydawało mi się, że odejdę. Miałem jednak takiego bardzo dobrego znajomego, starszego księdza, który był moim katechetą. Wszystko mu opowiedziałem, a on mi spokojnie to wytłumaczył, opowiedział o swoich problemach, jakie miał, i tak po prostu mnie potraktował po ludzku.

Celibat powinien być wyborem

Zapytany, czy wytrwał w celibacie, odpowiedział, że się starał i uważa, że go nie złamał.

- Mam to poukładane, to nie jest dla mnie problem. Motywację mam jasną i wyraźną. Ale gdy patrzę z perspektywy księdza z czterdziestoletnim stażem, uważam, że pewne zmiany są konieczne. Ten model, który mamy, był dobry sto lat temu. Świat tak się zmienił, że lepiej, żeby część księży, jeśli chce, zawierała związki małżeńskie. Ja jestem za wolnością wyboru przed święceniami.

Dlaczego takie rozwiązanie wydaje się duchownego lepsze? Jednym z powodów jest większa umiejętność prowadzenia w wierze innych małżeństw. Jak wyjaśnił, celibatariusze to są single, którzy nie mają dodatkowych obowiązków związanych z rodziną i często "wymądrzają się z ambony" i pouczają małżonków.

- To wcale nie jest łatwo być księdzem, mieć żonę i dzieci. To zakłada dodatkowe obowiązki. Ale gdyby była część księży żonatych, mogliby lepiej małżeństwa prowadzić - wyjaśnia ks. Isakowicz-Zaleski.

Źródło: SE.pl / mł

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Ks. Isakowicz-Zaleski zdecydowanie o celibacie i małżeństwach księży
Komentarze (28)
MS
~Michał Szymański
3 grudnia 2022, 17:22
Przede wszystkim nic nie może być sprzeczne z naturą, bo nią się podpieramy interpretując wolę Boga. A wola Boga było życie w małżeństwie, nie samemu. Część osób jest aseksualna i oni są predestynowani do celibatu ale nie są oni reprezentantami większości kosciola. Nie rozumieją natury kobiet i mężczyzn- nie dopuszczają małżeństwa księży i rozwodów. W prawosławiu jest to dopuszczalne a wg mnie historycznie nie można wykazać aby kościół prawosławny nie był apostolski. Sama naturą schizmy jest czysto polityczna a wykończenie przez krucjaty rzymskie Bizancjum które ostatecznie skończyło się wymordowaniem wszystkich elit Konstantynopola razem z dziećmi w Hahia Sophia jest skandaliczne. Kosciol ten miał najwięcej wspólnego z Pawłem bo to on wędrował po Grecji i nawrócił ją osobiście.
EK
~Ewa Kopiczynska
2 grudnia 2022, 15:04
Juz powszechnie wiadomo ze system : ksiadz w celibacie - nie sprawdza sie w kk , wiec czas najwyzszy , zeby kosciol katolicki zadecydowal o zwiazkach malzenskich wsrod ksiezy , dopoki jeszcze istnieje , bo gniew ludu jest przemozny i kk moze nie wytrwac w swojej postaci ,- pedofilii nikt nie toleruje a w kosciele tym bardziej .
KS
~Kobieta Stworzenie drugie - poprawione :)
2 grudnia 2022, 07:46
Pan Bóg powiedział "Nie jest dobrze, by mężczyzna był sam."
FM
~franciszek mieszczanik
3 grudnia 2022, 08:52
"stworzenie drugie poprawione "- dlaczego Pani tak napisała ? a może takie samo stworzenie jak mężczyzna a może część mężczyzny z żebra ? z czego oto wynika ? (ps. nie zdaje pytania jako przytyk jestem porostu tak psychologicznie ciekaw )
KS
~Kobieta Stworzona wg zamysłu Boga
6 grudnia 2022, 00:05
To miało być z przymrużeniem oka. Teraz żałuję, że tak się podpisałam, bo temat jest poważny. Oczywiste jest, że mężczyzna i kobieta są równi w godności. I Bożym zamysłem było, by byli komplementarni. Dlatego jestem za wolnym wyborem mężczyzn, którzy pragną poświęcić życie Bogu, co do złączenia z kobietą lub życia w celibacie. Czy kobieta nie mogłaby, w powołaniu mężczyzny do kapłaństwa, być Bożym Słowem "uczyńmy mu zatem pomoc"? Ideał? Tak. Podobny do tego "co Bóg złączył, człowiek niech nie rozdziela".
TA
~Tyren Adno
1 grudnia 2022, 12:00
Apostołowie też mieli żony i dzieci.
DN
~Dawid Nowakowski
1 grudnia 2022, 11:38
Jak zawsze musi się wypowiadać. I inaczej niż wszyscy. Musi gadac
JK
~Jan Kowalski
1 grudnia 2022, 11:08
Pytanie czy akurat ksiądz ma rzeczywiście pouczać małżeństwa? Ksiądz ma przede wszystkim sprawować sakramenty, a dzisiaj bardzo popularne są rekolekcje dla małżeństw prowadzone przez inne małżeństwa - da się. Ksiądz, który ma rodzinę, nigdy nie będzie tak zaangażowany w sprawy duszpasterstwa jak ksiądz celibatariusz. To oczywiste. Każdy kto ma normalną rodzinę wie ile to jest pracy. Zawsze coś będzie cierpiało: albo rodzina (żona, dzieci) albo duszpasterstwo. Parafie grekokatolickie lub prawosławne tylko mnie w tym utwierdzają.
DB
~Danuta B.
1 grudnia 2022, 08:43
Są takie sprawy w życiu, gdy i my świeccy musimy wyrzec się pożycia. Z czasem taka sytuacja prowadzi (zapewne nie zawsze) do pewnego dystansu, do większej dojrzałości. Czułość, serdeczność, wsparcie wzajemne - mogą dać też wiele wzniosych przeżyć.
DS
Dariusz Sandecki
1 grudnia 2022, 07:06
To się zastanówcie czy chcecie być katolikami. Zasady gry są znane od setek lat. W czym problem?
DW
~Daria W.
30 listopada 2022, 20:58
Zgadzam się z księdzem.
ZO
~Zygmunt Olszewski Olszewski
30 listopada 2022, 19:42
Proszę Ojca ! Popi i pastorowie mają rodziny i co jest to źle w tych kościołach?
AE
Anna Elżbieta
30 listopada 2022, 19:08
W ogóle nie o to chodzi, o czym mówi ks. Isakowicz. Oblubienicą Chrystusa jest Kościół i jedyną miłością kapłana ma być Kościół, nie kobieta. Tylko wtedy może calkowicie oddać się Bogu i Mu służyć. Pięknie pisał o tym Benedykt XVI. Może warto wrócić do Jego nauczania?
ŁM
~Łukasz M
30 listopada 2022, 18:40
Nic dodać nic ująć, poprostu wybór, ksiądz który miałby rodzinę nie jest powiedziane że nie służyłby Bogu, może byłoby więcej zrozumienia dla pospólstwa jakby poznać trochę życie małżonków i ich problemy.
JG
~Jan Goździuk
5 grudnia 2022, 16:53
Tylko czy miałby czas dla pospólstwa??
KT
~Krzysztof Trójca
30 listopada 2022, 17:00
Jeżeli prawosławni mają wybór to u nas w kościele katolickim także powinien być wybór i w seminarium powinien się określić przyszły kapłan czy kapłaństwo swoje widzi w związku małżeńskim lub nie. Myślę że takie zdanie jak moje ma z 90 %katolików.
PN
~Paweł Niemiec
30 listopada 2022, 16:14
Czy nasz Pan znajdzie wiarę, gdy przyjdzie do nas ponownie - do Kościoła, w którym nie znajdą się tacy, którzy poświęciliby dla tego Kościoła całe swoje życie?
MX
~Marcin Xxx
30 listopada 2022, 17:50
Czy realizując się w małżeństwie jest się katolikiem drugiej kategorii? Czy kochając żonę i dzieci zabieram tą miłość Bogu?
ŁM
~Łukasz Morawski
30 listopada 2022, 18:38
Myślę że wśród małżonków którzy poświęcają się dla swojej rodziny nasz Pan znajdzie wiarę, pytanie czy u tych co są jak grobowce pobielane znajdzie?
ML
~marina Larysz
30 listopada 2022, 15:29
Kolejny mądry...Służba Bogu to wybór całego życia dla Boga, oddanie Mu duszy i ciała!!!!
BI
~Biblia i Tradycja
30 listopada 2022, 18:34
Proszę to powiedzieć św Pawłowi który nauczał że biskup może zostac nim wtedy kiedy wykazał się najpierw jako mąż i ojciec. Dopiero gdy wykazał że umie zarządzac i otoczyc opieką rodzine można było powierzyć mu wspolnote. Wolność wyboru ma mocne korzenie biblijne. Paweł zachęcał oczywiście w kilku miejscach do bezżeństwa ale pozostawiał wybór. Nigdy nie zabraniał wstępowania w małżenstwa
ŁM
~Łukasz M
30 listopada 2022, 18:39
A czy nie można Mu służyć tworząc rodzinę?
KB
~Krzysztof B.
30 listopada 2022, 23:44
Każdy chrześcijanin, żonaty czy nie, wybiera całe życie dla Boga, oddaje Mu duszę i ciało...
KM
~Karolina Mika
1 grudnia 2022, 11:18
cóż...czyli św. Piotr nie służył Bogu całkowicie? Pierwszy papież i OPOKA? Bo wg Biblii miał teściową...a wg tradycji również córkę...czyli była też i żona :-)
GW
~Gocha Wójcik
1 grudnia 2022, 14:03
Czy dobrze rozumiem, że Pani zdaniem świeccy nie mogą służyć całym życiem Bogu? Że to jest sfera zarezerwowana wyłącznie dla celibatariuszy?
KP
~katolik pomniejszego płazu
1 grudnia 2022, 22:01
wdowiec mógł sie wykazać jako mąż, a nawet może mieć cały czas teściową
DL
~Dorota Liszkowicz
8 grudnia 2022, 10:25
Jezus JESRT GODZIEN, żeby dla Niego i służby Jemu zostawić WSZYSTKO. JEZUS JEST TEGO GODZIEN. Z Bogiem!
DL
~Dorota Liszkowicz
8 grudnia 2022, 10:33
Można służyć Bogu też w rodzinie a nawet więcej, bez służby Bogu w rodzinie nie ma rodziny. A można też oddać MU WSZYSTKO. Ja jestem poślubiona Bogu. Nie mam męża ani dzieci i nie oddałabym mojego PIĘKNEGO życia oddanego BOGU w zamian za męża i dzieci. W Bogu mam WSZYSTKO. Pojmie ten komu jest to dane z łaski Jego. W każdym powołaniu bądźcie w nim całym sercem a wtedy odnajdziecie w tym MIŁOŚĆ JEGO. Nic nie jest proste i łatwe. Żonaty kapłan nie jest gwarantem lepszego prowadzenia małżeństwo do Boga.