MEN postawiło na swoim – nie uwzględniło postulatów Kościołów!
Komisja Wychowania Katolickiego KEP sprzeciwia się rozporządzeniu ministra edukacji zmieniającemu warunki i sposób organizowania nauki religii. Według niej ministerstwo edukacji nie uwzględniło opinii i postulatów Kościołów i związków wyznaniowych.
W związku z rozporządzeniem ministra edukacji z 26 lipca br. zmieniającego warunki i sposób organizowania nauki religii Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski wydała oświadczenie przekazane w poniedziałek PAP przez biuro prasowe KEP.
Według niej proponowane zmiany „dotyczące łączenia klas są krzywdzące czy wręcz dyskryminujące”. „Naruszają one Prawo oświatowe i zasady pedagogiczne” i „wprowadzają poważne problemy w zakresie realizacji programu lekcji religii” – stwierdził przewodniczący komisji bp Wojciech Osial.
Zwrócił uwagę, że „zmiany zostały wprowadzone bez wymaganego przez prawo porozumienia ze stroną kościelną”. „Ministerstwo Edukacji Narodowej nie uwzględniło opinii i postulatów przedstawianych (...) przez Kościoły i związki wyznaniowe” – czytamy w oświadczeniu.
Członkowie komisji zaznaczyli, że „nauczanie religii katolickiej i innych wyznań wspiera wychowawczą rolę szkoły, a także stanowi integralną część wychowania człowieka”. Zachęcili też wszystkich wiernych do podejmowania działań ukazujących wartość lekcji religii w szkole. Poprosili o włączenie się w akcję ‘TAK dla religii w szkole’ na rzecz obrony lekcji religii w szkole podjętą przez cztery tygodniki katolickie: ‘Niedzielę’, ‘Gościa Niedzielnego’, ‘Idziemy’ i ‘Przewodnik Katolicki’.
Zgodnie z nowymi przepisami dyrektor szkoły (przedszkola) będzie mógł połączyć w grupę dzieci z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się siedmioro lub więcej uczniów z osobami z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się mniej niż siedmioro dzieci.
Rozporządzenie wprowadza jednocześnie zasadę, zgodnie z którą uczniów szkoły podstawowej można połączyć w grupę obejmującą: uczniów klas I–III albo klas IV–VI lub klas VII i VIII. W grupie międzyklasowej mogą być więc uczniowie np. z klasy I i III szkoły podstawowej, ale już nie z klasy II i V szkoły podstawowej.
Przepisy określają również maksymalną liczbę osób, które mogą uczestniczyć w zajęciach. Dla dzieci w przedszkolach i dla uczniów klas I–III szkół podstawowych wynosi ona 25, dla pozostałych uczniów we wszystkich typach szkół – 28.
Zastrzeżono jednocześnie, że jeżeli w grupie będzie uczyło się dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wówczas zastosowanie będą miały przepisy rozporządzenia ministra edukacji w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.
Maksymalna liczebność takiej grupy zostanie ustalona na podstawie przepisów paragrafu 6 rozporządzenia stosownie do potrzeb edukacyjnych ucznia z niepełnosprawnością. Rozporządzenie wchodzi w życie 1 września 2024 r.
Skomentuj artykuł