"New York Times" o kanonizacji dwóch papieży

(fot. PAP/EPA)
PAP / mm

Kanonizując jednocześnie Jana XXIII i Jana Pawła II, papież Franciszek stara się połączyć dwie ikony Kościoła XX wieku o zupełnie różnym dziedzictwie, by promować własną wizję wielkiego Kościoła - pisze w niedzielę na pierwszej stronie "New York Times".

Przypominając sylwetki obu papieży, "NYT" opisuje Jana XXIII jako człowieka dowcipnego, który miał dobry kontakt ze zwykłymi i biednymi ludźmi, stając się ich ukochanym "Dobrym Papieżem". Do dziś ceniony jest przez liberalnych katolików, jako ten, który zwołał Sobór Watykański II i "próbował wprowadzić Kościół katolicki w nowe czasy". Gazeta zauważa, że za sprawą swego "swojskiego stylu", obecny papież Franciszek jest często porównywany do Jana XXIII, syna rolnika z północnych Włoch.

Papież Jan Paweł II, jak wskazuje "NYT", był charyzmatycznym papieżem, który lubił wymknąć się z Watykanu na narty i dostosował papiestwo do ery mediów globalnych. "Jego wizja bardziej surowego katolicyzmu sprawiła, że jest czczony przez wielu konserwatywnych katolików, podejrzliwie nastawionych do ducha liberalizacji wprowadzonego przez Jana XXIII" - dodaje "NYT". Dziennik podkreśla jego walkę z komunizmem w Europie Wschodniej, ale jednocześnie dodaje, że polski papież jest krytykowany za to, iż nie udało mu się stawić czoła skandalowi z seksualnymi nadużyciami, jakich dopuszczali się duchowni.

Według "NYT" papież Franciszek kanonizując obu swych poprzedników, "dwie ikony Kościoła XX wieku", "dokonuje największej publicznej próby połączenia dwóch osób o tak różnym dziedzictwie, by promować swoją własną wizję Kościoła".

DEON.PL POLECA

"Kościół katolicki jest wystarczająco duży, by objąć zarówno zwolenników Jana XXIII jak i Jana Pawła II - powiedziała dyrektorka centrum badań nad amerykańskim katolicyzmem Uniwersytetu Notre Dame, Kathleen Sprows Cummings. - To przesłanie jakie wysyła Franciszek".

W osobnym artykule opublikowanym w niedzielę, komentator "NYT" Ross Douthat zauważa, że zgodnie z częściowo słusznym stereotypem, Jan XXIII był "ikoną Kościoła postępowego", a Jan Paweł II "konserwatystą" i "bohaterem katolickiej prawicy". "Kanonizując ich razem, Franciszek angażuje się w świadomą symbolikę - nie po raz pierwszy sygnalizuje pragnienie połączenia kościelnej lewicy i prawicy, by wyprowadzić katolicyzm poza wojny domowe lat 60." - pisze komentator "NYT".

Z kolei prof. historii chrześcijaństwa na Uniwersytecie Cambridge Eamon Duffy powiedział "NYT", że Franciszek "odziedziczył" po Benedykcie XVI proces kanonizacji Jana Pawła II i spotkałby się z falą protestów, gdyby chciał go spowolnić. "W tym sensie wspólna kanonizacja obu papieży jest najmniej złym rozwiązaniem. (Franciszek) nie może być oskarżony o identyfikowanie się z żadną ze stron" - powiedział Duffy.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

"New York Times" o kanonizacji dwóch papieży
Komentarze (2)
A
Aśka
28 kwietnia 2014, 08:31
No i jaka to jest prawda, że Bóg zakrywa najważniejsze sprawy przed "mądrymi roztropnymi". którym się wydaje, że coś rozumieją i mądrzą się w wielonakładowej prasie. Obaj święci papieże bylo ojcami Soboru Watykańskiego II, wybranymi przez Ducha Sw. do odnowy Kościoła. Karol Wojtyła celowo przyjął imiona swoich poprzedników, twórców Soboru, aby zaznaczyć, że będzie kontynuował tą linię rozwoju Kościoła. Różnili się od siebie tak bardzo jak dwie krople wody.   
J
Jim
27 kwietnia 2014, 23:27
Poziom tych artykułów porównałbym do słów Bidena, który nie rozróżnia Polski i Potrugalii